Ga naar inhoud


[HOE] Zelfbouw Basskast voor in de auto


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

De vraag is simpel: Hoe maak je een Basskast ?

 

Niet één van 6 plankjes, waarbij één plankje een gat heeft van 12 inch en een ander plankje 2 pijpjes van een ongeveer 4 cm doorsnede.

 

Hij moet berekend zijn op een 8 Ohm 120 Watt Speaker ongeveer.

 

Het is voor in de auto van mijn zoon die wat meer bass wil.

Extra RCA op de radio is aanwezig voor naar een versterker en de bekabeling van de draad en de condensator over de accu kan ik wel uitrekenen.

 

Wie heeft een goede tip. Heb Bose Acc 3 gehad in huis en dat kleine kastje heeft een spleet erin zitten en bij teveel power gaat er een lamp in branden.

 

Speakers is voor mij volkomen Chinees en koop ze ook op geluid die ik hoor en resultaten die ik lees.

 

Maar nu voor in de auto.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

 

Minder sinpele vraag dan je denkt.

 

Op 1 na heb ik ze altijd laten maken door mensen die er verstand van hadden.

Persee ooit zelf een willen bouwen maar toen bij de zelfde mensen ten rade gegaan.

En eind product was niet slecht ( push pull systeem ) maar had het toch niet helemaal.

 

Een bas kist is naar mijn mening auto afhankelijk.

De kist moet aangepast worden aan het volume en vorm van de auto.

Dit om de lage tonen in de auto te horen.

En niet om de buurt een plezier te doen zodat ze weten dat je weer thuis bent.

 

Mijn advies wil je het geluid een beetje ok hebben

Ga te rade bij die gene waar je de luidspreker gaat kopen.

Mits je zoon niet een heel speciale auto heeft hebben die vast een kant en klaar advies.

 

 

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alventali

 

Dat de vraag simpel is wist ik. Maar die hele berekeningen van lengte pijpen in de kamers, wat voor isolatie waardes speaker is voor mij totaal onbekend.

 

Het Push-Pull principe ken ik door twee fronts aan elkaar te monteren. (heb er wel eens eentje gerepareerd (draadje naar conus los) en toen de +/- omgedraaid van éé speaker, dus hefte de één de ander op..... gelukkig was het nog heel)

 

Het gaat om een basskast van 120 watt (versterker zal 80 Watt zijn).

 

Ik heb een kennis gehad, die van die kasten berekende aan de hand van tabellen. En ze van MDF (12mm) maakte en aan de binnenzijdd van die donkergrijze geluiddempende foam met die punten gebruikte. Nu is die beste man verhuisd na zijn pensioen en ik weet niet waarheen.

 

Nu heb ik een foto van het Principe van de Bose Bassmodule, maar geen maten en wet ook niet of er in deze uitvoering foam moet.

 

Filter wil ik zelfbouwen en heb daar we iets van aan voorbeelden, maar verschillen van die bandpassfilters is enrom. Wat is "standaard" ?

 

Een ander voorbeeld (met tekening) ook als bijlage met ook een beetje het Bose principe, maar wat doet dat gat daar boven in ?. Handvaten zijn duidelijk maar die maak ik er niet in. Ding moet niet groter (langer) als een +/- 40 cm.

 

 

 

post-214-1318261038,9678_thumb.jpg

post-214-1318261039,0229_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb je ff een linkje door gestuurd via PM voor de berekeningen.

 

Die link is trouwens voor een gesloten box.

Maar aan de linker kant staan meer handige link met berekeningen en tips.

 

Wat filtering aangaat is afhankelijk van subwoofer keuze.

En van af welke frequentie de overige luidsprekers op pakken.

En natuurlijk persoonlijke smaak.

Ik had destijds een verserker met een variable crossover.

Die in te stellen was van 60 Hz tot 120 Hz.

 

 

 

 

 

 

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Kimble,

 

de ene luidspreker is de andere niet, en als het goed is wordt je subwoofer geleverd met een blad met daarop de karakteristieken van de luidspreker (Vas,Vb,Qts..etc..)

 

Deze waarden kun je dan in een programma in voeren http://www.caraudiohelp.com/subwoofer_enclosure_software/subwoofer_enclosure_software.htm

 

Hierbij dien je een aantal keuzen te maken.. of je bv. een gesloten of dichte kist wil.

 

Waar je 6Db 'drop-off' punt zit..

 

Houd er rekening mee dat geluid nogal 'subjectief' is, en wat de een mooi vind, de ander juist lelijk vind.

 

Zelf heb ik bv. een gesloten kist omdat ik de bas ter ondersteuning wil hebben en niet een bepaald frequentiegebied (bv 35-60hz) heel hard wil hebben en lager ( <35Hz ) of hoger (60-80Hz) niet heel hard.

 

m.b.v. een gesloten kist kun je een vlakker frequentiebereik maken..

maar dit hangt weer af van alle waarden die bij je sub horen.

 

Zo zul je zien dat de ene 12' niet gelijk is aan de andere 12'. .en dat bv. de ene een kist van ca 37 liter nodig heeft om tot een 20Hz 6Db drop-off te komen en de andere wellicht een kist van 45 liter.

 

 

zo kun je bv. ook de waarden van een free-air-sub in zo'n programma stoppen en dan een kist laten berekenen..

De optimale kist voor een free-air-sub komt vaak op zo'n 400 liter uit, wat dan weer 'lijkt' op de inhoud van een kofferruimte waardoor de sub toch z'n kist heeft.

 

beetje meer over lezen, want voor zo'n klein gedeelte van de frequentieband komt er veel bij kijken.

 

Ohw.. en watts is ook lang niet alles.

 

ik heb een 12' sub, gevoed door een gebrugde 60w versterker en dat klinkt prima.

(maar ik heb dan ook geen SPL opstelling waarvoor ik iedere watt nodig heb om bv boven de 130Db uit te komen :-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal linkjes met info, hier wat linkjes met info maar "wat komt daar wel niet bij kijken zeg" .

 

Tja ik dacht even een MDF plaatje te verzagen, woofer erin en klaar.

 

Allemaal alvast hartelijk bedankt. Ga me er maar eens proberen er in te verdiepen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik zie me al met zo´n hondehok in de auto rondrijden. sick

DOEF-DOEF-DOEF-DOEF-DOEF-DOEF-DOEF-DOEF-DOEF-DOEF-DOEF-DOEF


Als je dat in je gedachten hebt bij een subwoofer voor in je auto heb je er duidelijk niet bij nagedacht dat e.e.a. ook best wat zachter kan en dat het dan een hele aangename verrijking is van het geluid.

bij het gebrek aan klankkast (=speakers) en ruimte in de auto (=bv.de woonkamer) waarin het geluid zich kan 'vormen' is het in een auto erg lastig om een compleet geluid te krijgen uit de standaard speakertjes (5-6 inch.)
Dit terwijl een micro-setje met de zelfde doorsnede in de luidsprekers in een kamer (woon/slaap/studeer) vaak wel tot z'n recht komt.

Je ziet het tegenwoordig veel meer bij nieuwe auto's, dat daar af fabriek al een subwoofer in geplaatst wordt (8-10') omdat ze eindelijk in de gaten hebben dat een standaard stereo-installatie in de auto het beneden de 75-80Hz laat afweten.. (zeker er komt wel geluid uit, maar daar ligt weer die 6-10dB drop-off waardoor je het in verhouding tot het andere geluid niet meer hoort).

Ik meen namelijk ook dat je voor een toon van 30Hz ca. 10x meer vermogen nodig hebt dan een toon van 300Hz om het geluid net zo 'hard' en 'ver' te laten dragen.
Zo kan een 6' speakertje best een toon van 25Hz produceren, alleen hoor je dat verder dan ca 20cm van het speakertje niet meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit komt uit een electronisch jaarboekje.

Ik durf daar het jaartal niet bijzetten, maar de gegevens bleken toen correct te zijn, en de natuurwetten zullen nu ook wel niet veranderd zijn (tenzij ze in Straatsburg er anders over denken)

 

M.v.g

 

Eddy Vl

 

 

post-32896-1318261042,1381_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Eddy VL.

 

Weer meer informatie voor de kast zelf. De luidspreker (woofer) zal er één van Visaton gaan worden (carbon) met een grootte spoel en ferme magneet.

 

Blijkt voor het uiteindelijke doel prima te functioneren. De kastvolume volgens de tabel klopt wel met de vele berekeningen die ik voorbij heb zien komen. Gemiddeld zal het voor het vermogen van 80 Watt op ongeveer 25 liter gaan komen.

 

Zit nu alleen nog te kijken wat wijheid is mbt de kastopbouw zelf. Of een bassreflex of een luchtdichte kast. De luchtdichte kast blijkt een diepere bass te hebben en ook "sneller" te zijn om weer in de basispositie te komen.

 

De radio zal ook vervangen moeten gaan worden, omdat het vermogen wat opgegeven is PMPO is en bij lange na niet wat wenselijk is.

 

Zijn wat merken die wel eerlijk zijn en de echte specificaties geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een goede bas weergave zonder geboenk kan men ook zonder bas kast bereiken nl met een centrale bas speaker in het midden van de hoedenpank.een krachtige versterker voor alle 3speakers zoals in de bijlage te zien is,is wel aan te bevelen zo dat je hybryde eintrapje in de radio aléén voor de 2kleine speakers in de portieren gebruikt word,2extra tweeters kunnen er ook nog bij .Radio met Fader .

post-33806-1318261043,8776_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Bedankt Eddy VL.

Weer meer informatie voor de kast zelf. De luidspreker (woofer) zal er één van Visaton gaan worden (carbon) met een grootte spoel en ferme magneet.

Blijkt voor het uiteindelijke doel prima te functioneren. De kastvolume volgens de tabel klopt wel met de vele berekeningen die ik voorbij heb zien komen. Gemiddeld zal het voor het vermogen van 80 Watt op ongeveer 25 liter gaan komen.

Zit nu alleen nog te kijken wat wijheid is mbt de kastopbouw zelf. Of een bassreflex of een luchtdichte kast. De luchtdichte kast blijkt een diepere bass te hebben en ook "sneller" te zijn om weer in de basispositie te komen.

De radio zal ook vervangen moeten gaan worden, omdat het vermogen wat opgegeven is PMPO is en bij lange na niet wat wenselijk is.

Zijn wat merken die wel eerlijk zijn en de echte specificaties geven.



Kimble,

De Visaton woofer zal met een specificatie voor die specifieke woofer komen. Het is het beste om die te gebruiken. Anders met typenummer gaan zoeken. Het kan goed zijn dat die 25 liter die je nu voor ogen hebt teveel of te weinig is om 'm optimaal te laten klinken.

Open of dichte kist, ga gewoon voor een dichte kist, is het makkelijkste te maken, en leverte het vlakste (=prettigste) geluid op, -> aangezien je niet voor SPL, maar SQ wilt gaan (anders had je een veelvoud van 80w). Daarbij, een open kist is meer dan een 'rond gat in de kist' het komt best precies hoe lang je poort moet zijn en wat de diameter is.

Dan wb. je radio. zolang deze een RCA-out heeft om op een extra versterker aan te sluiten voldoet deze prima.
Een woofer sluit je (nagenoeg) nooit direct op de autoradio aan. Er zijn wel enkele radio's te krijgen waarbij je bv. de achterste 2 luidspreker uitgangen kunt 'bruggen' om op een sub aan te sluiten.
Daarnaast kun je op een autoradio (vaak) niet een zgn. Low-Pass filter op de versterkte luidspreker uitgangen instellen (ook hier geldt weer de uitzondering op de regel.).

Dus, versterkertje (50-100w) in de kofferbak, of bv. tegen de basskist aan.
Voedingskabel (+) langs de ene kant van de auto van de accu naar de versterker/kofferbak.
RCA-stereo-kabel van radio langs de andere kant van de auto naar de versterker/kofferbak.
Low-Pass filter op versterker (of wellicht radio) op zo'n 50-55Hz zetten.
Volume op versterker naar beneden.
Bass op de radio flink naar beneden instellen (want die had je al wat hoger staan om uit de standaard speakers een beetje geluid te krijgen), nu krijg je een redelijk 'klein en onvolwassen geluid -> niet echt vol' door je standaard speakers.
Dan het volume op de versterker langzaam naar boven draaien zodat de bass mee gaat doen en het geluid 'volwassen' wordt.
Dan het Low-Pass filter een beetje naar boven bijdraaien naar je eigen 'smaak'. (ik zit zelf op zo'n 60-65Hz), en wellicht het volume nog een beetje aanpassen.

Draai, zoals gezegd, de bass op je radio een stuk naar beneden, omdat dit anders alleen maar de standaard luidsprekers 'verstoort' (distortion). wanneer deze zich namelijk niet bezig hoeven te houden om harde lage tonen te produceren (wat ze toch niet kunnen) kunnen ze een ze een stuk beter de midden en hoge tonen maken.

Wat betreft vermogen.. rms/pmpo/piek , hoe ze het ook specificeren, een losse versterker levert op een vele eerlijkere manier het benodigde vermogen (zuiverder) en zal (nagenoeg) altijd meer vermogen leveren als een autoradio (ook al staat op papier dat specificaties anders zijn).
De 4x45w of zelfs 4x50w welke je tegenwoordig op autoradio's tegenkomt zijn voor mij op de 'japanse' manier berekend.
Ingangsvoltages van 17-19v, als ingangsbron een constante sinusgolf van 40-60Hz. met die waarden zullen die mosfetjes zeker welk 45w per kanaal kunnen leveren, maar dat is geen realistische omgeving zoals in je auto waar je ingangspanning eigenlijk op 13.8v ligt en de ingangsbron gewone normale muziek is welke grote diversiteit in frequenties heeft. Wanneer je gewoon eens met een 2 kanaals (brugbaar) versterkertje van 50-150w begint voel je je al snel koning.. (is gewoon goede upgrade voor auto).

Wil je daarna meer, dan kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Succes ermee.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gewoon een goede 6 kanaals versterker in je wagen.

4*60 W en 1* 300Watt RMS bij 4 ohm. (14.4 V)

Had er vroeger één van Caliber (evolution)

en een 40" kilowatt sub van JBL

in een gesloten kast van 49 liter.

In de wagen voor & achter een setje speakers van MBQuart.

 

Mooi was die tijd laugh

 

edit.

Op de radio gewoon alles neutraal laten staan.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...