Gast buizer Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 Ik probeer de T90 operationeel te krijgen. Met de beschrijving van Duwgati lukt dat aardig, maar nog niet helemaal. Ik heb op basis van Holles sheet de 2 uitersten bepaald: 28,2E en 12,5W Vervolgens de midden LNB geplaatst en geperfectioneerd: 7,0E De twee vierkante buizen die de voorschotel vasthouden staat waterpas (via de skew schroeven). De paal staat ook waterpas. Vervolgens geeft 7,0E maximaal bereik. Dit is volgens mij een goed begin... Vervolgens moet ik de schotel met of tegen de klok draaien. Maar dat kan ik op verschillende manieren doen (volgens mij wel 3). Hoe moet ik dit nu draaien om de 2 buitenste LNB's goed te krijgen? Ik vermoed dat ik nu aan de skew moet zitten (maar die had ik juist waterpas staan)... Of zie ik dit verkeerd? Graag hulp om welke as ik nu moet draaien. Ik krijg maar geen beeld op de 28,2 terwijl 7,0 het perfect doet. PS. ik heb denk ik geen originele WF aangezien ik de foto's niet overeenkomen. Ik heb de schotel ca 4 jaaar geleden gekocht, dus kan een oudere versie hebben... Overigens is de volgende sat keuze een beetje goed? Ik ben een NL-er en spreek NL, EN, DE... wat is de meest optimale keuze waar je ook echt wat aan hebt (wellicht veel HD zenders voorkeur) 1 Astra 2 (28,2E) 2 Astra 3A (23,5E) 3 Astra 1 (19,2E) 4 Eutelsat W2 (16,0E) 5 HotBird (13,0E) 6 Eutelsat W3A (7,0E) 7 Sirius (4,8E) 8 Thor (-0,8W) 9 Atlantic Bird 3 (-5,0W) 10 Atlantic Bird 1 (-12,5W)
vGnp Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 Origineel bericht van: buizer Vervolgens moet ik de schotel met of tegen de klok draaien. Linksom, je midden zit in het E bereik. Origineel bericht van: buizer Maar dat kan ik op verschillende manieren doen (volgens mij wel 3). ?? Vertel... Volgens mij maar op 1 manier. Ik weet niet in hoeverre jouw schotel afwijkt van een "echte" WaveFrontier, maar van de 4 boutjes midden op de achterkant moet je er twee verwijderen, zodat de schotel t.o.v. de achterplaat/montage draait. De overgebleven twee boutjes draaien door sleuven die daar voor bedoeld zijn, als de schotelskew goed staat kun je die aandraaien. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
satencom Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 je moet het op deze manier proberen Draai nu de schotel met de klok mee of tegen de klok in, tot je beeld krijgt op de buitenste LNB op de rail. Er staat een keurige gradenboog op je Wavefrontier getekend (zie foto). Als je schotelhouder exact waterpas staat en de schotel precies waterpas hangt, zal de pijl in de foto hieronder op 90° staan. Als je middenLNB op pal zuid gericht is (bijvoorbeeld op Thor op 0,8° west ) dan zal deze instelling vrijwel goed zijn. Maar hoe verder je middenLNB richting oost of west gericht is, hoe meer je de schotel zult moeten draaien. Welke kant je op moet draaien, hangt af van de satelliet waarop je middenLNB is gericht: Staat de middenLNB op een satelliet in het westen gericht, moet je LNB-rail aan de westkant iets lager hangen dan aan de oostkant. Op de gradenboog in de foto hieronder, zou dat dus betekenen dat je uiteindelijk op een skew van minder dan 90° uitkomt. En wijst je middenLNB op een satelliet in het oosten, dan is het uiteraard precies het tegenovergestelde en zal de skew groter dan 90° zijn. Schakel nu een FTA kanaal in op de meest oostelijke satelliet en draai vervolgens je schotel met de klok mee of tegen de klok in, net zo lang tot je beeld hebt op dat kanaal. Welke kant je op moet draaien, hangt af van de satelliet die je voor je middenLNB gekozen hebt. Als je op die satelliet beeld hebt, controleer je of je op de meest westelijke satelliet ook goed beeld hebt. In het slechtste geval moet je een beetje schipperen en kiezen voor het gemiddeld beste resultaat over alle satellieten. Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Gast DreamSat06 Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 De tips die al gegeven zijn zullen je inderdaad al een heel eind op weg helpen. Misschien heb je verder aan deze uitleg iets. Zie de presentatie "Afstellen van schotels (inclusief T90) " Deze installatie bestaat uit een combinatie van 2xT90's met 31 LNB's. Hierin staat o.a. hoe je de T55/T90 het beste kan uitrichten en wat de resultaten hiervan zijn t.o.v. een draaibare schotel. Zie http://www.***ongewenste_url***/Downloads.php. Succes
Gast buizer Geplaatst: 30 juni 2010 Geplaatst: 30 juni 2010 In de bijlage heb ik allereerst de achterkant van mijn schotel gefotografeerd. Ik heb maar 1 schaal en dat is als het goed is de skew. Die heb ik waterpas gezet. Om te beginnen zie ik helaas geen antwoord of ik de meest geschikte sat's heb gekozen. Jullie spreken over Thor 0,8 als middelpunt en hieruit blijkt een heel andere sat range. Wellicht wel handig om mij als gemiddelde Hollander aan te geven wat de beste keuze is en waarvoor ook settinglijsten voor zijn (heb een VU+ DUO/enigma2 dus ben volgens mij gebonden aan HenkSat WF). Want anders heb ik het straks gevonden en kan ik weer opnieuw beginnen als een andere sat range beter is... Vervolgens de installatie. Waar ik vermoed dat ik al fout ga is de LNB uitrichting zelf. Aangezien ik Eutelsat 7,0E als middelpunt heb, heb ik deze individuele LNB op 0 graden gezet. Als ik met m'n iPhone de compass gebruik dan staat mijn schotel inderdaad op ca 177 graden voor de Eutelsat 7,0E (kolom azim). De elevation zou op 30,08 moeten staan (kolom elev) maar helaas dat kan ik niet aflezen op mijn WF. De nieuwere WF heeft wel zo'n schaal zie ik, maar kennelijk heb ik een oude of zelfs een kloon? De kolom 'interm' is mij onduidelijk. Wat moet ik hiermee? Is dat de schaal waarop per individuele LNB gericht moet worden? Aangezien ik de 7,0E wel maximaal heb gevonden waarbij de specifieke LNB op 0 graden staat, kan ik waarschijnlijk de andere uitersten niet vinden omdat ik hier wellicht al de mist in ga. Wellicht kan iemand aangeven of ik de kolommen verkeerd interpreteer. Of wellicht kan iemand aangeven hoe ik nu per individuele LNB de graden hoek moet afstellen. Hieronder een lijstje die met de Holles sheet zijn bepaald op basis van mijn positie in NL. LNB satellite pos azim elev interm WF 1 Astra 2 (28,2E) 28,2 151,14 26,24 23,575 -21,1 2 Astra 3A (23,5E) 23,5 156,65 27,60 18,875 -16,4 3 Astra 1 (19,2E) 19,2 161,82 28,60 14,575 -11,9 4 Eutelsat W2 (16,0E) 16,0 165,74 29,19 11,375 -8,6 5 HotBird (13,0E) 13,0 169,47 29,62 8,375 -5,4 6 Eutelsat W3A (7,0E) 7,0 177,00 30,08 2,375 0,9 7 Sirius (4,8E) 4,8 179,78 30,12 0,175 3,2 8 Thor (-0,8W) -0,8 186,84 29,91 5,425 9,1 9 Atlantic Bird 3 (-5,0W) -5,0 192,09 29,45 9,625 13,5 10 Atlantic Bird 1 (-12,5W) -12,5 201,26 28,03 17,125 21,1
Gast SatMann Geplaatst: 30 juni 2010 Geplaatst: 30 juni 2010 mijn ervaring met de T90 is dat je gewoon je lnb's erop zet volgens de sheet van holmes. je zet de skew en angle juist want soms zeggen ze in de uitleg, je moet je schotel eerst horizontaal zetten en dan max zoeken op je middenste lnb. dat doe ik nooit. want als je dan je schotel juist gaat skewen zit je er gewoon weer naast en moet je herrichten. gewoon je lnb die het dichts op 0 punt staat zo goed mogelijk regelen, door eerst te zoeken met het draaien van links naar rechts. tot je een max hebt. dan kijken of je met de angle verbetering hebt.... meestal moet de skew perfect staan zoals holmes (als je buis tenminste niet scheef staat) Ik zet een T90 met 10 lnb's goed op 1 uur.(wel met een meter) maar probeer maar eens zo. als je zeker bent dat je paal loodrecht staat in 2 richtingen, dan gewoon je schotel instellen volgens holmes en dan zoeken moet lukken. greetz en succes
Gast SatMann Geplaatst: 30 juni 2010 Geplaatst: 30 juni 2010 Sjaak(k) ik gebruik altijd een meter om de T90 af te stellen. en als je met 16 of 10 lnb's zit, dan zit je nooit met een lnb op het exacte nulpunt. Dus zodra je gaat skewen zie je mooi de positie van die lnb veranderen tov het oorspronkelijke punt. dus daarom dat ik alles eerst goed zet op de rail volgens holmes. daarna gewoon de skew en angle met een digitale meter tot op 0.01° juist :-) en dan met de satmeter aan de middenste (meest dichte bij 0 punt) lnb en die zo goed mogelijk zetten. als de buis loodrecht staat moet je zelfs totaal niet meer de angle gaan veranderen. de andere lnb's staan altijd juist. ik ga dan wel lnb per lnb af om de BER zo goed mogelijk te krijgen en de skew van de lnb goed te zetten. zo doe ik het altijd en dat gaat uitstekend. nog niet ééntje die minder signaal had of uitval :-) uiteraard zonder satmeter is het moeilijker, zeker als je geen echte 0punt lnb hebt op 0.
Gast buizer Geplaatst: 30 juni 2010 Geplaatst: 30 juni 2010 dus als ik het goed begrijp is de gradenboog op de LNB houder niet zo belangrijk en is meer om te fine tunen? Kan ik nu wel of niet op de Holmes sheet dit aflezen of zet ik de LNB's erop volgens Holmes en zet ik de graden per LNB houder op 0? Wat betekent nu in de sheet van Holmes de kolom 'interm'? Is de sat keuze nu goed of is er beter? Overigens mijn schotel kan met de skew (zie foto) vanaf 90 graden wel naar beneden (naar bijv 70), maar niet echt hoger. Volgens mij haal ik net 95 graden en dan houdt het op. Is dat wellicht mijn probleem? De bouten houden het verder draaien van de skew tegen...
vGnp Geplaatst: 30 juni 2010 Geplaatst: 30 juni 2010 Origineel bericht van: buizer dus als ik het goed begrijp is de gradenboog op de LNB houder niet zo belangrijk en is meer om te fine tunen? Die is wel zeker belangrijk Origineel bericht van: buizer Kan ik nu wel of niet op de Holmes sheet dit aflezen of zet ik de LNB's erop volgens Holmes en zet ik de graden per LNB houder op 0? De positie op de rail geeft ook aan hoeveel je de houder moet draaien Origineel bericht van: buizer Wat betekent nu in de sheet van Holmes de kolom 'interm'? Is volgens mij een kolom die berekeningen doorvoert. Had denk ik ook verborgen kunnen worden, je doet er niks mee Origineel bericht van: buizer Is de sat keuze nu goed of is er beter? Wij (ik) weten niet wat jij wilt zien Origineel bericht van: buizer Overigens mijn schotel kan met de skew (zie foto) vanaf 90 graden wel naar beneden (naar bijv 70), maar niet echt hoger. Volgens mij haal ik net 95 graden en dan houdt het op. Is dat wellicht mijn probleem? De bouten houden het verder draaien van de skew tegen... Zoals ik al eerder zei, je moet linksom draaien. Dus zou dat geen probleem moeten zijn. Als je wel last hebt van die bouten: Haal de twee probleem bouten er uit, skew vast zetten met de overgebleven twee stuks is meer dan voldoende. En lees ook dit verhaal eens door vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Gast SatMann Geplaatst: 1 juli 2010 Geplaatst: 1 juli 2010 Buizer, als je uw schotel installeert volgens de sheet van holmes dan mag je zeggen dat je voor 90% juist zal zitten op voorwaarde dat je paal loodrecht staat. de rest is fine tuning. ik zou zeker alles in het begin juist zetten als de sheet. bij het finetunen dan gewoon misschien soms een lnb wat verschuiven of skewen, maar meer zal dat niet meer zijn. succes
maja Geplaatst: 1 juli 2010 Geplaatst: 1 juli 2010 De bouten die je voor het verdraaien van de skew nodig hebt zou je anders kunnen monteren. Je hebt achter het T stuk (bevestiging) een bout boven in het midden zitten die haal je eruit. Plaats 1 bout links van dat gat en 1 bout rechts van dat gat. Onder doe je hetzelfde. Je krijgt dan 4 bouten in het vierkant en dan nog 1 precies in het midden (centrum) daarvan. Hiermee heb je jouw skew probleem opgelost. De schotel is dan ook goed stabiel.
satencom Geplaatst: 1 juli 2010 Geplaatst: 1 juli 2010 bouten 1 verwijderen en bouten twee verplaatsen dan kun je de skew zetten zo je als hem wilt hebben Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
satencom Geplaatst: 1 juli 2010 Geplaatst: 1 juli 2010 als buizer de boel voor mekaar heeft zou hij ook nog de bouten moeten vervangen dat lijkt wel zo netjes en gaat de T90 ook langer mee Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Gast buizer Geplaatst: 1 juli 2010 Geplaatst: 1 juli 2010 @vGnp Ik heb die thread eens gelezen... heel verhaal. Het is dus lastiger zoals ik zelf ook al heb ondervonden. Heeft me aardig wat tijd gekost inmiddels. Maar goed, wil het ook onder de knie krijgen Jouw antwoord: 'De positie op de rail geeft ook aan hoeveel je de houder moet draaien' Betekent dit dat als in mijn geval (zie posities e.d.) dat als ik 28,2 wil afstellen dat de Holles sheet zegt WF = -21,1 (links dus) op de WF rails, maar ook de gradenboog van de LNB op 21,1L moet zetten? Zo niet, waar haal ik dan de (skew) waarde van de LNB op?
Gast buizer Geplaatst: 1 juli 2010 Geplaatst: 1 juli 2010 2e vraag: Nu ik op dit moment 7,0E als 'middelste LNB' heb, staat deze op de rails op 0,9R. Is het handiger de offset met -0,9 (0,9L) te verschuiven zodat de 7,0E LNB precies/letterlijk in het midden zit en hierdoor de skew van de schotel na optimale uitrichting geen enkele invloed meer heeft op deze middelste LNB? 3e opmerking: open deur natuurlijk wat ik wil zien aan zenders. Maar aangezien het zoooo veeel is hebben jullie vast wel een goede ervaring met in mijn geval 10 LNB's. 4e opmerking: gebruik de standaard bouten en schroeven, maar dit is inderdaad meuk. waarom leveren ze niet gelijk kwaliteit RVS?? Ding staat al weer 4 jaar... (en heb nooit echt de tijd gehad om eens helemaal goed uit te richten , waar de crisis niet goed voor is) Gebruik overigens een Satconn zoeker, volgens mij een slecht ding. Wil haast mijn koptelefoon pakken, wat een piep
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen