Ga naar inhoud


ADVIES GEVRAAGD: DVB-T ontvanger met goede signaal meters


Snoopy

Aanbevolen berichten

 

Wat is goed DVB-T ontvangertje met vooral goede

signaal meters (sterkte en kwaliteit). Heb hem nodig

voor het afstellen van antennes. Mijn Philips TV heeft

wel een signaalmeter maar die is zo grof dat ik er niks

aan heb (wordt je wakker Philips ?).

Link naar reactie
Delen op andere sites


De standaard KPN ontvanger, de Topfield 6500cok, heeft een van de beste tuners aan boord.

 

De kwaliteitsindicator kun je oproepen met de M1 toets linksonder op de afstandsbediening. Druk je daarna op de rode F1 toets dan heb je ook de sterkte indicator erbij. Beide indicatoren hebben 100 stapjes, dat is dus voldoende nauwkeurig.

 

Alleen de kwaliteitsindicator is belangrijk, als die goed is dan is de sterkte dat automatisch ook.

 

Bij de TF6000cok (iets oudere tuner) met softwareversie 1.50 en de TF5300k (PVR) met softwareversie 1.55 of 1.58 werken de kwaliteits- en sterkte indicatoren op de zelfde wijze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij KPN heet dat ding 'Single Tuner'. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de 6000 en de 6500. De look-and-feel van die ontvangers is hetzelfde. Alleen onder de 'motorkap' is er wat veranderd. Die 6500 is pas sinds begin dit jaar op de markt.

 

De TF5300k PVR heeft nog een handig extraatje. Bij het handmatig inscannen van een kanaal kun je het kanaal kiezen en dan met de rode knop op de AB de verlengde signaalindicator oproepen. Voor de die-hard DX-er is dit erg handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de ontvangst wil controleren dan moet je dat voor iedere transportstroom even doen. Bij Digitenne zijn dat er vier, dus check op NL1, RTL4, Veronica en TMF (nummer 1, 4, 9 en 14).

 

HDMI is een relatief prijzig onderdeel in een standaard ontvanger. Wellicht wordt dat in de toekomst goedkoper. Maarja iedere moderne TV heeft een DVB-T tuner ingebouwd. Losse STB's worden in de toekomst minder belangrijk.

 

Het is wel handig dat TV fabrikanten de signaalindicatoren verbeteren, daar ontbreekt het nog wel eens aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook de Samsung staan die één van de eerste was die KPN uitleverde. Belabberde ontvanger.

 

De Topfield 6000COK wordt als verkooptuner nog steeds uitgeleverd en de huurtuner is over het algemeen de nieuwere.

 

Stem hier voor fine-tunig alles af op Nickelodeon of Discovery. Met Nickelodeon behaal ik de beste resultaten op de antenne goed uit te richten.

 

Hier heb ik Smilde en Groningen en het geldt voor beidde zendmasten.

 

Heb één Funke buitenantenne die extra Duitse zender meeneemt. Zit vanaf Smilde en Groningen op exact 26 km (scheelt enkele 100-en meters volgens Google Earth).

 

Met de richtantenne zijn alle kanalen "volle bak" op sommige Duitsers na.

 

Adviseer je dus gewoon een standaard Topfield tuner van KPN, en als je een tv hebt met ingebouwde DVB-T tuner, dan een buitenantenne.

 

Van de voorbij rijdende brommers die blokken veroorzaken ben je dan af. Eea ligt er ook een beetje aan hoe je huis is gebouwd. Met een betonnen tussenvloer met betonijzer erin gaat je signaalsterkte voor ontvangst met een binnenantenne enorm naar beneden. Buitenantenne is dan geen overbodige luxe.

 

Hoe de losse DVB-T tuners het doen in bv de Dreamboxen en dergelijke qwa weergave signaalontvangst zou je in het Dreambox sub-forum kunnen vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Nog even voor de duidelijkheid he mensen, DVB-T signalen richt je uit op maximale kwalitiet=minimale BER.

Uitrichten op signaalsterkte is zoooo analoog.


Maar "het metertje" op de TF in de vorm van een balkje, moet een zo lang mogelijk zijn.
Er is géén enkele losse indicatie zoals BER en SIGNAALKWALITEIT of SINGNAALSTERKTE.

Hoe TF dat sofwarematig geregeld heeft in de tuner voor de weergeve, zou ik niet weten. Wel dat de uitslag maximaal moet zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hoe TF dat sofwarematig geregeld heeft in de tuner voor de weergeve, zou ik niet weten. Wel dat de uitslag maximaal moet zijn.

Bij de kwaliteitsbalk hoeft bij een waarde van 99% geen foutcorrectie op het ontvangen signaal te worden toegepast. Bij 4% kwaliteit lukt het nog maar net om een foutvrij beeld te maken.

Hoe verder de kwaliteitsbalk uitslaat hoe meer kwaliteitsmarge je hebt voordat je blokken ziet.

De sterktebalk volgt de Nordig norm voor RSSI, relative signal strenght indicator. In de praktijk slaat die balk snel uit omdat de versterkte antenne makkelijk ruis oppikt in de huiskamer naast je TV of PC. Bovendien produceert die versterker zelf ook een beetje ruis. In de praktijk is die signaalsterkteindicatie ook niet zo belangrijk, zoo analooog...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Maar "het metertje" op de TF in de vorm van een balkje, moet een zo lang mogelijk zijn.
Er is géén enkele losse indicatie zoals BER en SIGNAALKWALITEIT of SINGNAALSTERKTE.

Hoe TF dat sofwarematig geregeld heeft in de tuner voor de weergeve, zou ik niet weten. Wel dat de uitslag maximaal moet zijn.

De BER is natuurlijk waar de apparaten mee rekenen. Voor een gemiddelde gebruiker zeggen die getallen niets.

Maar, zelfs een niet technisch persoon kan je uitleggen dat hoe langer het balkje, des te beter is de ontvangstkwaliteit.

De uitslag hoeft niet maximaal te zijn. Bij 50% doet tie het ook nog wel. Echter, je hebt dan gewoon minder reserve, dus moet je gaan voor een zo hoog mogelijke kwaliteit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007

koop gewoon een 2de hands ft6500 voor €25 a €40 dan is het met die signaalmeter ook goed en je kan er dan weer een ander later blij me maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zeg ik dat ook. Een TF aanschaffen. Voor hier in Groningen/Drenthe (resp. Groningen/Smilde) kan je het beste na een eerste keer de kanalen te hebben ingelezen, de tuner afstemmen op Nickelodeon.

 

Je zal zien dat de indicatiebalk iets terugloopt (kan tot een 20%) en dan is het een zaak de antenne dermate te draaien/plaatsen zodat je er het maximale uit gaat halen. Heb nu een 70% op die zender op de binnenantenne.

 

Buitenantenne, vol signaal op alle kanalen.

 

Wat ik ook wil zeggen dat ik eigenlijk de signaalkwaliteit mis ipv de signaalsterktemeter alleen zoals ook in de manual wordt omschreven. Daarom schreef ik dat ik niet wist of TF met die waarden intern (softwarematig) een balkje naar voren tovert die een juiste weergave geeft.

 

Als dochterlief haar scooter start veranderd er niets aan de signaalsterkte, maar heb ik wel een "freeze" op de binnenantenne in de slaapkamer. Rijdt ze weg dan worden het blokken en later weer beeld.

 

Het lijkt er dus op dat alleen de SIGNAALSTERKTE wordt weergegeven en er geen weergave (lees: verrekening) met de signaalkwaliteit is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...