Ga naar inhoud


Goedkope Airco integreren in mijn huurhuis. Goed idee?


SalimRMAF

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Vanmiddag een 2e handse Airco systeem opgehaald, gekoeld door R22 gas.

Hij koelt naar behoren. Nu vind ik hem te groot, log en lelijk; in zijn huidige vorm ga ik

hem dus niet houden.

 

Ik ben al bezig om hem te disamblesseren.

Ik ben van plan om hem op mijn kast te leggen, op zijn zijkant waarschijnlijk.

De luchttoevoer komt via de zijkant, terwijl de koude lucht gewoon de kamer wordt ingestuurd.

 

De hete luchtuitlaat zal via een nog te bouwen leiding rechtstreeks naar buiten vloeien.

 

Ben ik iets ergs vergeten?

 

p7020001.jpg

 

p7020002b.jpg

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat zeggenz e over Airco's, ja. Ik zie zojuist dat de reden waarschijnlijk is, dat iedere airco een water-slangetje heeft, waar overtollige/ontdampte water de unit kan veerlaten. Deze is zo gebouwd, dat de afvoer alleen werkt wanneer de airco "staat". Net zag ik dus dat het water is overgelopen naar de rest van de airco. shocked Alleen.. ik zie dat de R22-gasunit nu, 3 uur nadat ik hem voor het LAATST hebg ebruik nog SUPERHEET is... confused Is dat normaal?

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compressor moet idd rechtop staan op de zijkant loopt t kleine beetje smeerolie in het systeem weg naar onderen en zal hij dus vastlopen.

Ook t systeem werkt[koelt] nauwelijks of niet t is namelijk gebaseerd op vloeistof onderin en gas bovenin wat haverwege op weg naar onderen weer condenseerd.

De compressor pompt namelijk geen gas.

 

 

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook nog een ander probleem:

 

Vanaf dit jaar mogen R22 installaties niet meer met nieuw gas worden bijgevuld.

Alleen nog maar met "2e-hands" R22 dus.

 

Vanaf 2015 mogen R22 installaties helemaal niet meer worden bijgevuld.

Bij een lekkage is je installatie dus in één keer waardeloos, aangezien de voorspelling is dat er in no-time geen R22 gas meer beschikbaar is.

 

Zoek op: uitfasering R22.

 

Het geheel werkt overigens als volgt:

 

De compressor zuigt de R22 dampen aan en comprimeert deze naar een hogere druk.

Daarbij onstaat warmte.

Bij de condensor wordt het hete gecomprimeerde gas gekoeld, waardoor het condenseert naar vloeibare vorm.

 

Vanaf daar gaat het gas naar een expansieventiel bij de koeler, hier verdampt de vloeistof weer.

Voor het verdampen van de vloeistof is warmte nodig welke aan de lucht die door de koeler gaat wordt ontrokken.

Daarmee is de cirkel weer rond.

 

Bijkomend product is condensatievocht.

Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht en dus condenseert bij het koelen van lucht het overschot aan waterdamp, daar is je condensafvoer voor nodig.

 

Betekent dus ook, in een andere stand dan waarvoor bedoelt zal je installatie niet (goed) werken.

Vloeistof is niet samendrukbaar, dus als dat in je compressor komt dan kan dat einde compressor zijn.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of t nu oud of nieuw [milieuvriendlijke]type vloeistof is zonder apparatuur krijgt hij m toch nergens mee gevuld .

Bovendien moet je dan ook nog de juiste hoeveelheid weten teveel en hij gaat lek te weinig en doet haast niks.

 

Salim waarom zet je m niet rechtop achter de kast dan komt de koude lucht om de hoek vandaan maar werkt hij wel.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou k denk niet dat R22 snel leegloopt? Hij koelt nu nog gewoon goed.

 

De Kast zit AAN de muur. Geen plek dus. eek

 

Alleen de R22 compressor wordt ERG heet. Moet dus wel onthouden dat de compressor dus ergens Onderaan moet zitten, en met in de buurt ventilatie "gaatjes.". Ik hoor de airco ook steeds "switchen", iets met electriciteit o.i.d?

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pedro Newbie
Kan die wel op zijn kant functioneren? Is het niet net als een koelkast die rechtop vervoerd moet worden.


Ik heb mijn airco ook liggend vervoerd en die draait gewoon als een zonnetje. Net als bij een koelkast moet hij gewoon even staan voordat hij weer goed draait. Behalve als hij te lang gelegen heeft natuurlijk.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De compressor zijn "koperen leiding" maakt een hele wirwar door de Aircounit. O.a. door de koude delen van het systeem. Is dit om de warme/hete vloeistof te coolen? En de compressor wordt echt ongelooflijk warm. Is dit normaal?

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SalimRMAF
Nou k denk niet dat R22 snel leegloopt? Hij koelt nu nog gewoon goed.

De Kast zit AAN de muur. Geen plek dus. eek

Alleen de R22 compressor wordt ERG heet. Moet dus wel onthouden dat de compressor dus ergens Onderaan moet zitten, en met in de buurt ventilatie "gaatjes.". Ik hoor de airco ook steeds "switchen", iets met electriciteit o.i.d?
Dat switchen hoort compressor word in en uitgeschakeld op t signaal van de thermostaat en de drukbeveiliger onderin als die erop zit.
Heet is normaal je kan alleen koelen door warmte af te voeren.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoort waarschijnlijk de compressor in- en uitschakelen.

Dat kan zijn omdat de gewenste temperatuur aan de uittrede kant bereikt is óf omdat de compressor te zwaar belast wordt, wat best mogelijk is op een dag als vandaag.

 

R22 heeft een druk van 11 bar bij 30 graden Celcius.

 

De kans dat je wat verliest is dus best groot als de afdichtingen in de compressor minder worden in de loop van de jaren.

 

Je persdruk boven de buitentemperatuur, oftewel de temperatuur van de lucht voor de condensor en zoals vandaag dus ruim boven de 35 graden.

 

Maar zolang je niet hoeft bij de vullen kan je nog plezier hebben van je airco.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SalimRMAF
Nou k denk niet dat R22 snel leegloopt? Hij koelt nu nog gewoon goed.

De Kast zit AAN de muur. Geen plek dus. eek

Alleen de R22 compressor wordt ERG heet. Moet dus wel onthouden dat de compressor dus ergens Onderaan moet zitten, en met in de buurt ventilatie "gaatjes.". Ik hoor de airco ook steeds "switchen", iets met electriciteit o.i.d?


Straks heb je een "airco" nodig om je airco te koelen.....

Switchen kan diverse 'oorzaken' zijn. Warmteprobleem systeem, IJs vorming waardoor de fan zijn lucht niet kwitkan, of de temperatuur van de inlaat is al op een 6 graden verschil.

Kan je niet beter een split kopen. Er worden bergen van die Duitse gevallen verkocht en installeren is een eitje. Hier in huis vandaag met 9000 BTU lekker 18,5 graad (wilde niet naar 16) en buiten was het in de 30. Binnenunit is lekker compact en de buitenunit kan je op plat dak zetten of aan de gevel hangen. Waterafvoer is goed geregeld en het druppelt lekker door.

Moet er wel bij zeggen dat er hier ook een luchtbevochtiger staat. Droge lucht koelen is wat lastiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwa, een split is ook niet zaligmakend. Zeker niet in een huurhuis want dan mag het vaak niet.

 

Heb zelf een mobiele airco van 9500 BTU. Werkt lekker hoor, kreeg het overdag alleen niet kouder dan 27 graden. Op zolder, dat wel. Zonder airco had het 40 geweest.

 

18,5 graad terwijl het buiten 35 is, is trouwens ook een te groot verschil. Ik neem daarnaast aan dat je het in de winter wel weer warmer stookt dan 18,5.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een theorie:

-Stel ik schakel

de Airco aan, doe deuren en ramen dicht, terwijl het 35 graden is: Dan is het toch naar mijn mening zeker mogelijk om de 20 graden te bereiken? blush Gewoonweg omdat de al koelere lucht weer wordt gekoeld.

 

-De airco heb ik voor 100 euro van een vriend kunnen overnemen.

1Kwh verbruik, 9000 Btu.

 

*Kan ik de koperen leiding waar de vloeistof door stroomt buigen? Want anders kan ik met geen mogelijkheid de airco plaatsen zoals ik dat wil.

 

p7020018.jpg

 

98260835.jpg

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat's is nou het "probleem" van die standalones. Omdat het gedeelte wat warm is wat gekoeld moet worden, pakt ie je al gekoelde lucht en blaast die daar het systeem naar buiten (Je uitlaat zal ook warm aanvoelen).

 

Systeem heeft echter wel weer andere lucht nodig, onderdruk gaat niet. Via alle kieren vanuit die kamer zal die lucht aanzuigen. Die wordt wel weer gehaald hoor, maar het rendement gaat aardig ten zielle.

 

Ik zal later vandaag eens foto's maken van de twee splits hier en hier wegzetten. Kosten nieuw met 2 jaar garantie 175 Euro. Zit timer op, temperatuur is te regelen, swing van de lucht, doel (luchtcirculatie, ontvochtigen, koelen)

 

Omdat vocht de warmte geleidt heb ik op advies een luchtbevochtiger genomen en die is hier nu altijd constant.

Dat ding kostte een 25 Euro.

 

En waarom ik zit op 18,5 a 19 graden in de zomer en winter heeft met een euveltje in mijn gezondheid te maken. De temp iets te hoog of ik ga gestrekt. Kan het wel ondervangen met veel tabletten, maar dat is niet zo bevordelijk voor een aantal cellen.

 

In de winter is het in de slaapkamer een graad of 8 s'nachts en overdag ook weer een 18, omdat ik er dan veel vertoef.

 

Die switch op de compressor is tegen overheating, dus kans is aannemelijk dat ie ingrijpt.

 

Later vandaag de foto's van binnen en buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...