Ga naar inhoud


Goedkope Airco integreren in mijn huurhuis. Goed idee?


SalimRMAF

Aanbevolen berichten

Hmmm, over dat gaten boren; ik heb een oplossing. Ik ga namelijk waarschijnlijk de kabels door de ventielatie-rooster loodsen. Zie de 1e OP.

 

 

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

En als zou je een gaat moeten boren van 60 mm. Als je ooit gaat verhuizen, haal je bij de bouwmarkt een aluminum roostertje op en monteert dat voor het gat. Binnen dichtmaken met gips, en niemand weet waarvoor dat rooster daar zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: Heb het klepje voor de schoorsteen erafgehaald, met een rookbom om te kijken of de schoorsteen echt werkt. 8)7 De 1e keer zorgde de steekvlam ervoor dat al het rook naar binnen ging i.p.v. door de schoorsteen.. shocked Heel de zolder vol rook, de 2e keer had ik er een klepje op gedaan... maar door de staakvlam schoot het klepje er ook vanaf. Resultaat: Nog meer rook op zolder. smile Maar een beetje kwam door de schoorsteen dus de schoorsteen werkt. >:) Wordt nu een stuk gemakkelijker voor me.

 

De "Koolmonoxide-uitgang" is een beetje losgekomen van mijn CV ketel. Zat met smeer o.i.d. een beetje vast... Moet ik de verbindings stukken met elkaar dichtplakken?

 

Nu is het enige probleem;

-Genoeg airflow voor de buitenunit?

-Maakt de buitenunit niet TÉveel extreem geluid?

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ventilatierooster zal de benodigde lucht (sommige zeggen zuurstof) toevoeren anders zal je ketel het niet blijven doen. Zal onder de dakpannen uitkomen. Als het goed is heb je daarvoor ook een afwijkende dakpan erboven zitten met een tule.

 

Dat die buizen met "smeer" dichtzitten lijkt me een beetje een vreemd verhaal. Bij mij zit alles keurig luchtdicht getaped.

 

Maar je wil dus je slangen naar de buitenuinit van de airco naar buiten voeren via dat kanaal. Zou zelf een gat boren daar waar de airco aan je gevel komt te hangen. Nu moet je ook nog eens door de vloer naar beneden voor de binnen-unit.

 

Heb je één probleem; Of je boort een gat van een 20 mm om je condenswater af te voeren naar buiten, of je koopt er een extra pomp bij naast je binnen-unit om het water omhoog te pompen. (of een emmer eronder en iedere dag legen eek )

 

Zei al eerst; Mocht je ooit verhuizen, buiten gewoon een roosterje voor het gat en binnen dichtsmeren met wat specie.

 

Niet het moeilijke opzoeken als het makkelijk kan.

 

Als je de airco aan de schoorsteen hangt, dan vraag je geheid om problemen. Hier net over het kanaal (Stadskanaal) hebben ze een woningbouwvereniging/cooperatie ofzo, die al over de mik gaat als er een antenne (scanner, FM, schotel) aan de schoorsteen wordt bevestigd. Wok aan je voorgevel mag dan weer wel crazy

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de luchtrooster zit niets. Er zitten helaas normale dakpannen onder. Helemaal aand e andere kant zit er wel zo'n rare dakpan! :D Waarvan er een PVC-buis met de CV ketel wordt verbonden.

 

Kimble! Voglens mij begreep je me verkeerd; ik was van plan de buitenunit op zolder te zetten, waarna ik een kap plaats bij de grote fan, die de warmte naar buiten stuurt. Voor de fan zal ik een kap zetten, die door een PVC buis, naar de schoorsteen gaat en zie daar; een warme luchtuitlaat, zonder dat je er iets van merkt (de buren ook niet).

 

De condenswater, tsja helaas kan ik niets anders doen dan er een reservoir onder zetten, maar dat is geen probleem voor mij. :P

 

Trouwens, als ik de airco heb geinstalleerd, en de buitenunit (alsnog) naar buiten wil verhuizen, dan kan ik dat niet, want dan gaat de koelvloeistof wegvloeien o.i.d.? blush

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kanaal met het rooster kan je gewoon gebruiken, ook het oude schoorsteen kanaal is bruikbaar.

Deze kanalen zijn beide van je vorige CV ketel.

De huidige ketel is er een van het gesloten type en is toen voorzien van een gecombineerde nieuwe rookgas afvoer / verbrandingslucht aanvoer.

 

Een geloten CV ketel heeft geen verdere aanvoer van zuurstof buiten de ketel nodig.

 

Verder kan je de lek afvoer aansluiten op de neem ik aan aanwezige lek afvoer van je inlaat combinatie, hier zit normaal gesproken een afvoerpijp.

 

Een foto van de onderkant van de CV ketel tot de vloer kan dit bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: henkvd1
Het kanaal met het rooster kan je gewoon gebruiken, ook het oude schoorsteen kanaal is bruikbaar.
Deze kanalen zijn beide van je vorige CV ketel.
De huidige ketel is er een van het gesloten type en is toen voorzien van een gecombineerde nieuwe rookgas afvoer / verbrandingslucht aanvoer.

Een geloten CV ketel heeft geen verdere aanvoer van zuurstof buiten de ketel nodig.

Verder kan je de lek afvoer aansluiten op de neem ik aan aanwezige lek afvoer van je inlaat combinatie, hier zit normaal gesproken een afvoerpijp.

Een foto van de onderkant van de CV ketel tot de vloer kan dit bevestigen.


Die afvoer zit er zeer zeker bij dit type ketel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, airco op zolder.

 

Zorg dan wel voor een een goede inlaat/uitlaat voor de kap die je gaat maken.

 

Zou voorstellen om een inlaat/uitlaat combi te nemen net als je cv ketel. Die zet je op je schoorsteen en je kan hem plaatsen.

 

Voor je condenswater zou ik een vlotterpompje gebruiken en zo het condenswater langs de in/uitlaatcombi van je cv het schuine dak op te gooien en je hemelwaterafvoer doet de rest.

 

Zie bijlage met citaat.

 

Wat het verhuizen betreft. Je kan die (imbus)kranen gewoon dichtdraaien en loskoppelen. Wat je dan verliest aan koelmiddel kan een STEK installateur via het vulventiel en met ontluchten in orde brengen. Pak je er één in de buurt dan zal het wellicht zonder voorrijkosten gebeuren en ben je hooguit een 60 Euro kwijt. Een STEK installateur die bijbeunt kan je niet helpen (ervaring bij mijn ouders) omdat het geregistreerd wordt waar het vulmiddel blijft.

 

Nou de het tekstcitaat van de dompel opvoerpomp en het plaatje;

 

Citaat:
Omschrijving: condenswaterpomp

Informatie: zelfaanzuigend 1 meter

Lengte (mm): 28

Breedte (mm): 165

Hoogte (mm): 28

Beschikbare druk (kPa): 80

Wateraansluiting: 6mm

Capaciteit (l/u): 14

Regeling: vlotter

 

post-214-1318261067,0514_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen maar een schets met één opmerking, denk ook aan je vrouw

en kinderen bij dit soort levensgevaarlijke acties.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Con, maar hij wil geen gat boren. cry

 

Ik had al foto's geplaatst hoe het wel goed zit. Snap ook Überhaupt niet dat er een pijp zit met een smeermiddel dichtgemaakt. Hier zit alles goed getaped.

 

Hij kan wel die leidingen via het oude gat naar buiten voeren en dan de Airco beneden in huis. Daar zie ik geen probleem in.

 

Maar het is knap warm bij de buitenunit en die fan draait echt niet zachtjes voor de luchtverplaatsing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Levensgevaarlijk wat jullie aan het uitdenken zijn!!
Straks lees je in de media dat in huize Salim in Tilburg een gezin door koolmonoxide vergifting omgekomen is.



Dit is niet aan de orde zoals eerder geschreven dit is een gesloten CV ketel systeem en haalt 0 % verbrandingslucht van de zolder zelf en 100 % verbrandingslucht van buiten, deze ketels zijn geheel gesloten apparaten.
Koolmonixde vergiftiging is hier helemaal niet van toepassing zolang maar van de rookgas afvoer en aanvoer aan de ketel wordt afgebleven.

Of het rendement met de buitenunit van de airco op zolder geweldig zou kunnen zijn is weer een heel ander verhaal.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van die buitenunit komt een warmte net als een kachel dus zit de rest van t huis te puffen straks want de warmte kan niet opstijgen

Want dat gat daar in de schoorsteen is veels te klein om t af te voeren.

Tenzij je daar een axiaalventilator in gaat zetten.

Al met al een slecht plan.

Door naar plan 3 nu. :D

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...