Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: Kimble

-W7 staat geinstalleerd
-XP CDRom erin
-Boot de pc opnieuw met "esc" om de volgorde van booten te wijzigen. DVD/CDRom first

Als jij het weet Puch, dan weet je zeker de oplossing whistle

Dit zal niet werken, je moet altijd het oudste besturingssysteem eerst installeren.

Dus eerst xp, pas dan win 7.
Omgekeerd gaat niet.
't is microsoft hé, geen linux :D

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

• Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: Puch
Origineel bericht van: Kimble

-W7 staat geinstalleerd
-XP CDRom erin
-Boot de pc opnieuw met "esc" om de volgorde van booten te wijzigen. DVD/CDRom first

Als jij het weet Puch, dan weet je zeker de oplossing whistle

Dit zal niet werken, je moet altijd het oudste besturingssysteem eerst installeren.

Dus eerst xp, pas dan win 7.
Omgekeerd gaat niet.
't is microsoft hé, geen linux :D

de TS wil van Win7 af en terug naar XP.... dus dan kan het wel
Of Kimble nu datzelfde wil, kan ik niet echt achterhalen of hij wil XP erbij zetten... ja dan van oud naar nieuw.
(andersom kan wel maar is ff meer werk)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Ik heb zoiets lang geleden met een oude laptop gehad. Toen moest ik in de BIOS iets uitzetten en toen werkte het.

Volgens mij was dit iets met SCSI raid drivers.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjattuh
Ik heb zoiets lang geleden met een oude laptop gehad. Toen moest ik in de BIOS iets uitzetten en toen werkte het.

Laptop en SCSI geloof ik niet zo.... Je bedoelt AHCI mode of IDE mode... Toevallig een HP?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Inderdaad AHCI, maar dat gaat 9 van de 10 keer niet op voor een pc.

Deze kunnen normaal met XP geinstalleerd worden, mits de juiste driver is toegevoegd.

groetjes,

Maestro

- - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - -

** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **

Geplaatst:

Alleen is het praktische nut bijna 0.0 Het is meetbaar alleen merk je er in de praktijk niets van, zeker niet bij een laptop... Dus onder XP lekker uit zetten en op IDE zetten. Bij raid heb je geen keuze, dan wordt het automatisch AHCI

Geplaatst:

Nou een voorschotje voor de boeg dan. Ik ben bezig met een tut voor alle multiboot opties, en van Vista nar XP gaat zonder problemen. W7 terug naar XP is echt een verhaal appart.

tut ziet er voor W7 naar XP in niet te technisch Nederlands er straks tot het CDRom opstarten van XP er zo uit.

Citaat:
Dualboot: XP erbij op draaiend Windows 7 systeem

Met een dual boot installatie kan je tijdens het opstarten kiezen tussen verschillende

operating systemen. Tijdens het opstarten wordt gevraagd om te kiezen wel operating

systeem er moet worden opgestart.

In deze uitleg gaan we in op een werkend Windows 7 systeem en willen we er Windows XP er als extra besturingsysteem bij gaan zetten.

Deze methode, hier beschreven lijkt omslachtig, maar het is een praatje zonder plaatje.

Stap 1: Systeem Beveiliging

Alle settings en oudere settings worden opgeslagen ten behoeve van het systeemherstel.

Deze herstelconsole staat op een NTFS partitie waarop ook Windows 7 is geïnstalleerd. De

beveiliging staat hiervoor geactiveerd en moet worden uitgezet.

Dit gaat als volgt;

- Klik op de Windows-Button linksonder in het scherm

- Klik op Configuratiescherm

- Klik op de groene tekst “Systeem en beveiliging”

- Klik op de groene tekst “Systeem”

- Klik op “Systeembeveiliging” in het linker menu met het geel/blauwe schildje ervoor.

- Nu gaat er een venster open van Systeemeigenschappen met het tabblad Systeembeveiliging

- In het lijstje staan alle harddisken, waarbij op de systeemschijf met Windows 7 een vlag.

- Selecteer nu de harddisk met de vlag (de beveiliging is namelijk ingeschakeld)

- Klik nu op de button “Configureren”

- Er gaat een nieuw venster open met 3 selectie-vakjes, en de onderste moet gevinkt worden.

- Klik op “Toepassen”

- Nu komt er een Windows Waarschuwingsmelding en men dient nu op de button “Ja” te klikken

- Na een paar seconden is het draaiende wieltje weg en is inderdaad de beveiliging uitgeschakeld.

- Dit moet eventueel als er harde schijven zijn waarbij de beveiliging aan staat herhalen

- Ook hiervoor geldt, het station selecteren, button configureren, onderste vakje, toepassen,ja.

- Als dit allemaal klaar is dan op de “OK” knop drukken en het venster zal sluiten. De beveiliging is nu uitgeschakeld.

Stap 2: Raid Setup en SATA Drive Herkenning in XP

Windows XP kan problemen geven op systemen waar een Raid of een SATA Drive op aangesloten zitten. Deze systemen zijn zo oud dat je er 100% zeker van kunt zijn dat er een floppydrive in zit.

In principe is deze stap over te slaan voor nieuwere systemen, maar we spelen het toch maar op

safe.

- Ga hiervoor naar de website van het systeem (lees: moederboard) en zet de RAID Controller en de SATA Drivers uitgepakt op een floppy (als ze gezipt zijn krijg je ze bij een koude start niet open)

- Schrijf op de floppy dat het de SATA-Drivers en de RAID-Drivers bevat en zet de floppy op slot met het schuifje om beschrijven tegen te gaan. De drivers staan nu veilig op een floppy en zijn klaar.

Stap 3: Ruimte maken voor de Windows XP Partitie (het XP-gedeelte)

Afhankelijk van hoe groot je systeem is en de wens voor de XP omgeving kan je dit bepalen door

nu eens te kijken hoe groot je harddisk is en hoeveel er nu in gebruik is.

- Ga hiervoor naar de Windows-Button en selecteer een beetje naar rechts “Computer”.

- Het draait nu om de Harddisk met het Windows vlaggetje erin.

- Het advies is om minimaal een 20 GB voor XP te gaan gebruiken omdat ook ALLE software zal moeten worden geïnstalleerd en je geen programmatuur kan opstarten uit de Windows 7 omgeving. Dit heeft te maken met het feit dat bij installatie, programma sleutels in het register van Windows 7 staan en NIET in het register van Windows XP (op een paar uitzonderingen na daar gelaten).

Nu kunnen we op een 6-tal manieren één en ander gaan uitvoeren, maar ik kies voor de iets meer

handelingen methode, zodat het ook duidelijk is wat er gaat gebeuren. Via de CMD box een rijtje

commando’s ingeven is snel, maar één typefout en er kan een kans zijn dat dit onherstelbaar is.

- Nu gaan we even wat “omgooien” in het uiterlijk van Windows 7 om wat sneller te werken.

- Dit zetten we natuurlijk straks weer allemaal zoals het standaard is gemaakt.

- Ga hiervoor naar de Windows-Button en selecteer een beetje naar rechts “Configuratiescherm”.

- In dit scherm staat “Weergeven op:” met een pull down menu waar nu “Categorie” staat.

- Klik op het pull down menu en zet deze op “Kleine pictogrammen”.

- Klik op het icoontje “Systeembeheer”

- Dubbelklik op “Computerbeheer”

- Het venster wat nu open gaat bestaat uit drie delen; links, midden en rechts.

- Klik nu in het Linkerscherm onder “Opslag” op “Schijfbeheer”.

- In het middelste bovenste gedeelte komen nu op alfabet de “Volumes” te staan.

- Afhankelijk van het systeem kan er nu gekozen waar straks Windows XP op moet komen te staan. Let bij de Master-schijf er wel op dat je niet het “SYSTEM” gaat selecteren.

- We gaan er van nu af aan uit dat we Windows XP gaan zetten op de primaire “C-Schijf” die in ieder geval minimaal in een computer aanwezig is.

- In het middelste venster boven staan aan aantal aanduidingen en daar waar Windows XP op komt te staan heeft als status “In orde (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie”.

- Let er nu op dat er 3 actieve functies zoals Chrashdump e.d. werkelijk actief gebruik maken van een deel van de harde schijf. Dit wordt niet aangegeven en bedraagt ongeveer 10 Gigabyte. Heb je bijvoorbeeld een harddisk van 160 GB en er is aangegeven dat er bv 70 GB vrij is trek dan van die 70 GB er dus 10 GB af. Er resteert dan dus maximaal 60 GB. In dit voorbeeld heb ik gekozen voor een vrije ruimte van 30 GB om Windows XP te installeren en zo ook voldoende ruimte heb voor diverse andere pakketten.

- Selecteer nu in het middelste venster onder dit gelijknamige vlak zodat deze gearceerd wordt.

- Selecteer hierna direct met de rechtermuistoets de functie “Volume verkleinen”.

- Nu zal er een venster openen met als naam “Verkleiningsruimte controleren”. Nu is het even wachten tot de computer hiermee klaar is wat enkele minuten kan duren.

- Nu zal er een venster openen met als naam “C: verkleinen” met één wit vak waarin moet worden ingegeven hoeveel de partitie van C: moet worden verkleind in Megabyte (MB) dus niet in Gigabyte (GB). Met als vuistregel (officieel : 1 GB = 1024 MB) dat 1000 MB gelijk is aan 1 GB moet er 30000 (dertigduizend, zonder punt) ingevuld worden voor de 30 GB die is gewenst met een druk op de button “verkleinen” om dit te bevestigen

- Een blauw cirkeltje gaat draaien ter indicatie dat de partitie nu 30 GB verkleind gaat worden wat enkele minuten tijd in beslag zal gaan nemen.

- Zodra het verkleinen is voltooid zal er in het middelste venster onderin een zwart gemarkeerd deel zichtbaar zijn, zonder koptekst met daaronder aangegeven “29,30 GB Niet-toegewezen” staan. Het Windows 7 systeem klaarzetten voor het installeren van Windows XP is nu voltooid.

- Aangezien er nu het één en ander aan acties gaan plaatsvinden, waarbij de computer moet worden afgesloten en opgestart is het beter om dit document uit te printen. De acties die moeten gaan gebeuren zijn in de korte tijd niet te onthouden en afvinken waar men is, is wenselijk.

Stap 4: Aanpassen van de voorkeuren voor het opstarten, zodat de pc boot van CD/DVD.

- In de BIOS van de computer staat vaak in de bootvolgorde dat het eerste station de Harddisk is gevolgde door CD/DVD en dan de overige opties zoals USB, netwerk.

- De computer moet herstart worden met als eerste Boot Device de CD/DVD.

- Steek nu in de CD/DVD speler een originele XP CD en sluit hem.

- Als autorun aan mocht staan en verschijnt een scherm dan deze gewoon dichtklikken.

- Sluit nu Word afm om daarna de computer uit te schakelen via de “Windows-Button” aan te klikken en dan te kiezen voor afsluiten in het onderste menu.

- Start nu de computer opnieuw op en afhankelijk van het merk en/of type BIOS dient men op de “esc”, de “del”, de “delete”, de “ins” of één van de functie toetsen te drukken.

- Geheel afhankelijk van het type BIOS is het goed kijken naar een term als “Boot Sequence” of iets soortgelijks. Selecteer deze functie en stel als 1st Boot de CD/DVD in en als2nd Device de Hardisk.

- Sla de “Changes” op na een “Exit” of middels de “Exit with Changes” . De computer zal nu herstarten en eerst de CD/DVD kiezen als opstartdevice. Vaak komt de melding “Druk op een toets om op te starten vanaf CDRom…..” en druk dan ook op een toets. Doet men dit niet dan zal de computer gaan opstarten van de Harddisk waarop Windows 7 staat en is een nieuwe opstart vereist.

Als alles goed gaat dan zal er een blauw bootscherm verschijnen en de Windows XP installatie gaan starten.

Stap 5: Installeren van Windows XP op de partitie die in stap 3 is aangemaakt.

- In de BIOS van de computer staat vaak in de bootvolgorde dat het eerste station de Harddisk is

Tja en toen gebeurde het cry

Geplaatst:
Origineel bericht van: winwiz
Origineel bericht van: Sjattuh

Laptop en SCSI geloof ik niet zo.... Je bedoelt AHCI mode of IDE mode... Toevallig een HP?

Ja was een HP.

Maar het was echt iets wat ik moest uitzetten, niet omzetten, anders bleef ik BSOD krijgen bij installs. Dat ik nu toch niet meer weet wat dat was... ik geloof dat mijn vrouw nog een HP heeft, ik kijk morgen wel even, misschien kan ik het terug vinden.

Geplaatst:

Oke, zeker een nieuw threadje waard..ben zelf ook zeer benieuwd naar de oplossing van dat probleem.. maar dat is niet waar de topic starter om vroeg..

Die wilde alleen van W7 terug naar XP, en geen multiboot..

Dus..

xp cd in je cd / dvd drive, hiervandaan opstarten, schijf formateren, nieuwe partitie maken, en hupsakee...

Maar dan wel de juiste sata drivers, of op je schijf, of op een exterene floppy hebben.

groetjes, ( en welterusten )

Maestro

Geplaatst:

Dat is onzin, heb eergisteren nog een pc gedowngrade van win7 naar xp.

Je moet echter wel de schijf formateren, en dan kan je erop zetten wat je wilt.

groetjes,

Maestro

Geplaatst:

Blijkt dat wij beiden inmiddels een Acer hebben, kan het niet meer nazoeken. En de laptop waar het om ging is 2 weken geleden gestolen.

Geplaatst:
Origineel bericht van: lock
Zal niet gaan lukken met de XP cd, beter is om op te starten met de W7 DVD en te kiezen voor "repair"

Zie: http://www.intowindows.com/how-to-downgrade-from-windows-7-to-xp-step-by-step/

Maar of topicstarter hier mee uit de voeten kan betwijfel ik omdat hij W7 al door een kennis erop heeft laten zetten....

Waarom kun je niet booten met een Xp cd en dan de schijf herpartitioneren/formateren?

Geplaatst:
Origineel bericht van: maestro
Hallo Kimble,

Je laadt waarschijnlijk geen SATA drivers met XP.
Dus of aan het begin op F6 drukken, en een floppy klaar hebben liggen met de juiste SATA drivers, of je winxp cd even slipstreamen en de drivers erbij zetten met NLITE ofzo..

groetjes,

MAestro

Nou het circus is compleet...... Geen floppy op de lapdoos en met een slipstream cd wil het ook niet.

Ga nog eea proberen (o, ja bios ook al gehad) en anders ga ik die gehele XP CD op een USB zetten met wat "speelgoed" erop. Zal zeker wel een floppydrive kopen (USB-geval) want kom vaker grollen tegen dat ik opeens met een floppy zit.

Mijn tutorial is een deel van de vele tutorials die al wel werken. Komen allemaal in de database. Deze tut's hebben allemaal betrekking op degraderen van een M$ naar voorgaande versies al dan niet icm multiboot.

Ook een overstapservice naar Linux zit daarbij.

Alle Os'en van M$ hebben hun eigen kuren. W7 daarintegen lijkt op Vista alleen Vista naar XP gaat zonder problemen. Pak je W7 en wil je terug dan is het even niet leuk meer. Zal ook wel komen omdat ik het direct in een Multiboot omgeving wil hebben.

De tutorial heb ik inmiddels al in de vorm gemaakt van een registersleutel die al wat leesvoer bespaard.
Geplaatst:

Hallo Kimble,

Ik denk dat de multiboot op le laptop niet gaat werken, omdat voor het ene besturingssyteem je AHCI uit moet, en voor de andere juist weer aan.. mad

Staat dit verkeerd, dan resulteerd dat in een blauw scherm.

groetjes,

Maestro

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen