Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor verlichting in de wagen gebruik ik een aantal leds, maar die gaan na verloop van tijd kapot...

Voorschakelweerstand berekend voor 15V 20mA...

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er IC's zijn die 3 leds parallel geschakeld kunnen voeden met een constante stroom, bij wisselende ingangsspanning.

Wie weet welke types IC's dit zijn?

Goegelen met LED driver ic's gaf niet de opl. smirk

Geplaatst:

Die schakeling ken ik ook al jaar en dag, maar ik weet niet of je d'r hier meerdere leds parallel mag schakelen, dat er ene gaat branden, en de andere niet? Nog niet geprobeerd.

(vakantiekriebels beginnen...)

En er zijn dedicated chips hiervoor meen ik gelezen te hebben.

Geplaatst:

Effe Google: HV9910

Geen idee of dit is wat je zoekt maar ik heb gewoon gezocht op

led driver ic

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Innoline, type RCD-24.

Dit type heb ik gebruikt om een aantal leds in een RVS trapleuning te plaatsen.

Zelfs regelaarbaar met een potje voor de juiste helderheid.

Te krijgen bij het duitse elektronica firma.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Geplaatst:

LED's varieren onderling.

Bij parallel schakelen moeten ze daarom ieder een eigen voorschakelweerstand hebben.

Doe je dat niet loopt er door iedere LED een verschillende stroom, waarbij de normale waarde ver kan worden overschreden en de levensduur terug loopt.

Geplaatst:

Citaat:
Eddy, ik neem zelf altijd een 7805, deze heeft minder eigen spanningsverlies

Ik bedoel DIT (had dit reeds eerder gepost, is het schema van zo'n 18 led spotje), was misschien niet duidelijk.

Het brugje vervangen door een enkel diodeke, en dit zou voldoende moeten zijn. Als je maar 1 LED hebt kan je wel de 7805 gebruiken natuurlijk...

M.v.g.

Eddy Vl

post-32896-1318261062,1411_thumb.jpg

Geplaatst:

Citaat:
Wie weet welke types IC's dit zijn?

Goegelen met LED driver ic's gaf niet de opl

Als je nu echt gehecht bent aan constante stroombronnen...

Zenerdiodeke van 2,7V via 6K8 of iets dergelijks geeft 2,7V op de basis van een BC107 (of iets wat er op lijkt...)

Schakeling is een emittorvolger dus op de emittor staat 2,7 - ~0,7V = 2V. Spanning gedeeld door weerstand geeft stroom dus bvb 2V / 100 Ohm = 20 mA.

De stroom komt bij een stroomversterking van 100 voor 99 % uit de collector. Als de belastingsweerstand (= LED) maar gesitueerd is tussen 0 en 500 ohm in dit geval.

Je kan alles omkeren als je een PNP type gebruikt. Meerdere takken zijn mogelijk met dezelfde referentiespanning...

Zal niet meer plaats innemen dan een IC...

M.v.g.

Eddy Vl

post-32896-1318261062,4568_thumb.jpg

Geplaatst:

Is toch LM317?

LM317 In het beste geval TO39 uitvoering... anders TO220 of TO3

Hoeft toch niet voor 20 mA?

Is de door mij gegeven stroombron dan spannings afhankelijk?

De collectorspanning is enkel gelimiteerd door de Max Vce spanning en de Power-dissipatie. Het principe van deze schakeling wortd gebruikt in de versterkeruitgang met transistoren; dit om de ingangsspanning over te brengen naar de "bovenste" transistoren, juist om de variatie van de voedingsspanning op te vangen. En op de spanningsdeler blijft de spanning op 2,7V door de Zenerdiode.

Zet hier gerust 24V op... maakt geen verschil uit, de stroom blijft 20 mA.

Als je meerdere stroombronnen nodig hebt volstaat een extra transistor met een weerstand, zoals in het tweede schematje aangegeven is, je kan de referentie gemeenschappelijk houden.

En er zullen nog oplossingen bestaan, dit is er één van en best realistisch.

Ik zou trouwens nooit opteren om de leds parallel te zetten met een constante stroombron;

Citaat:
LED's varieren onderling.

Bij parallel schakelen moeten ze daarom ieder een eigen voorschakelweerstand hebben.

Doe je dat niet loopt er door iedere LED een verschillende stroom, waarbij de normale waarde ver kan worden overschreden en de levensduur terug loopt.

Pionewbie heeft dit goed uitgelegd...

Spanning stabiliseren, voor auto 7812 nemen, en (max 3) LEDjes in serie met geschikte weerstand en je hebt geen stroombron nodig. (Zoals in het schematje van de spotjes).

Heb je in principe enkel de 7812 vooor nodig. Een seriediode kun je voorzien, moest er een "inverse" piek op de voeding komen, bij het starten van de wagen. Zou niet mogen, maar bij een batterij die verzwakt is kun je wel meer rare dingen krijgen.

M.v.g.

Eddy Vl

Geplaatst:

Ik vraag me af of een 7812 voldoet.

Voor de LM heb je in de regel 3V spanningsverlies nodig over de LM om hem stabiel te laten laten, dus minimaal 15V.

In de auto varieert de spanning eerder ergens tussen de 10,5 en de 14V. Dus of die Lm nu stabiel draait, ik weet het niet.

Ik vraag me wel af wat voor leds het zijn, heldere leds? Die hebben andere spanningen en trekken andere stromen dan de reguliere ledjes.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Geplaatst:

Citaat:
In de auto varieert de spanning eerder ergens tussen de 10,5 en de 14V. Dus of die Lm nu stabiel draait, ik weet het niet.

Is betrekkelijk stabiel tot 12V, eronder zakt de spanning weg want de 7812 staat volop in geleiding, maar de lichtsterkte vermindert dan merkelijk. De 3 V zal afhankelijk zijn van de stroom (en max-stroom van het gebruikte type 7812 denk ik). In het geval van de spotjes is het zo'n kleintje, en dat valt redelijk mee met die spanningsval.

De spanning van een auto-batterij kan zelfs oplopen tot max 18V! Zal meestal snel wegzakken maar het kan, en je moet er terdege rekening mee houden...

En je moet uiteraard rekening houden met de spanningsval over de LED (type) als je de weerstand berekent (of het aantal LED's)

M.v.g.

Eddy Vl

Geplaatst:

Om een spanning te stabiliseren met een LM of µA heb je toch enkele volts in/*uit verschil nodig!!! 12V aan een 7812 leggen is een flop!

Ik leg ze gewoon in serie met een 7805...

Die speciale drivers zijn "overkill"

Ik zat met het probleem van de verlichting aan de schuifdeur, die kan soms lang openstaan tijdens verlof, en een gloeilamp vreet te veel, ik zie die energie liever naar m'n frigo gaan...

Leds doen het prima...

Geplaatst:

Citaat:
Ik vraag me af of een 7812 voldoet.

Voor de LM heb je in de regel 3V spanningsverlies nodig over de LM om hem stabiel te laten laten, dus minimaal 15V.

Ik heb het vandaag nog even opgezocht, want ik heb me gebaseerd op het 12V-spotje. En dat stabiliseert vanaf 13,5 V bij gelijkspanning. Er steekt een WS78L12 in (low voltage drop?). Daar vind ik niet direct een datasheet van, maar bij de "gewone" 78L12 zou de spanning 1,7 V moeten zijn.

En dan heb je wel gelijk dat het kritisch word. Een 78L09 zou dan beter zijn, maar dan kan je (afh van type) maar 2 LEDS in serie zetten.

Als je het schema van Sjaak(k) gebruikt, maar dan niet met de LM317 zoals erop aangegeven, maaar met de 78L05, dan zul je vermoedelijk krap zitten als je 2 LEDs in serie zet (3,7V voor 1 witte LED) Als je elke LED apart aanstuurt kan het wel natuurlijk.

Jan zit met het probleem dat zijn LED's sneuvelen:

Citaat:
Voor verlichting in de wagen gebruik ik een aantal leds, maar die gaan na verloop van tijd kapot...

Voorschakelweerstand berekend voor 15V 20mA...

En hij denkt dat dit komt doordat ze te veel stroom trekken.

Uiteindelijk, wil hij niet stabiliseren, maar beschermen.

En ik denk dat er een andere oorzaak is...

Je moet maar eens kijken als je je contactsleutel AF zet met de linkse LED. Je mag voor M kiezen uit

Benzinepomp

Koelventilator of koppeling koelventilator

Ventilator verwarming

Koppeling Airco groep

Ruitenwisser

...

Vul maar aan

De rechtse LED zal daar géén problemen mee hebben.

M.v.g.

Eddy Vl

post-32896-1318261063,0797_thumb.jpg

Geplaatst:

Citaat:
Overspanning is ook een vorm van teveel stroom door de led

Jan heeft dus de weerstand uitgerekend op 15V en 20 mA. Ik kom zelf op 560 ohm.

Ik heb hier de karakteristiek van een willekeurige witte LED:

SE-5OS-4080WC.

If max = 30mA (continiue)

If max = 100mA (peak)

Volgens jou komt er dus gedurende "langere" tijd (0,5 sec of zoiets) meer dan 20,5 V over de LED te staan of 60V gedurende 10 mSec?

M.v.g.

Eddy Vl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen