Ga naar inhoud

Multiswitch kwaliteitverschil echt zo groot?

Aanbevolen berichten

Gast Reboxer
Geplaatst:

Ik heb onlangs 3 quattro LNB's geplaatst (A 1,2 en 3). Mijn satshop zou mij een König multiswitch 17/8 leveren maar dat lukt ze kennelijk niet. Op internet vind ik alternatieven van SPAUN, MEGASAT, CHESS, EMP Centauri en Vantage. De prijzen verschillen behoorlijk. Het begint bij ca. € 150,- en loopt op tot wel meer dan € 700,-

Mijn vraag is nu wat zijn de technische verschillen, is er kwaliteit verschil, zit er in de dure apparaten misschien techniek die ik niet nodig heb? Kortom waarop moet ik de verschillende apparaten (en prijzen) nu beoordelen?

Hoor graag hoe jullie daarover denken.

Gast Reboxer
Geplaatst:

Klopt, Ik wil met meerdere (ook twin) ontvangers naar 3 Astra's kijken. Hotbird zou ook nog een optie zijn maar voorlopig hoeft dat nog niet. Dus inderdaad een GSO systeem. Het hoeft echter niet cascadeerbaar te zijn. We kijken nu met twee gezinnen en meer wordt het niet. Dus eventueel neem ik ipv een 17/8 een 17/12 of 17/16. Dan is er voldoende ruimte voor (twin) tuners door het hele huis.

Geplaatst:

Of er technisch gezien verschillen zijn, dat geloof ik zeker.

Iets waar veel mensen niet aan denken is het volgende:

Afgelopen weekend was het hier bij mij knetterheet en mijn MultiSwitch bevind zich op de vliering. Dus in een soort kruipruimte in het nok van het dak. Daar kan op zulke dagen een temperatuur heersen van 45-55°C, misschien zelfs nog wel warmer.

Ook bij deze hoge temperaturen verwacht je dat zo´n switch gewoon zijn werk doet en die van mij doet dat nu zeker al een jaar of 10 zonder ook maar een enkel probleem.

Die van mij is een 11 x 8 Technisat GigaSwitch van zeer degelijk gebouwd. Stalen kast.

Nu wil ik dat ding niet aanprijzen omdat ik hem zelf heb. Ik geef alleen maar aan dat ik uiterst tevreden ben.

Er zijn maar 2 dingen die ik aan te merken heb:

1) de hoge prijs: destijds DM 799,- ca. €uro 400,- als ik me goed herinner

2) de (geschakelde) voeding stoort op het MG-LG AM radio ontvangst bereik, iets wat ik heel jammer vind als HF freak. Mijn slaapkamer is direkt onder de vliering en op de transistorradio is op deze banden praktisch geen ontvangst meer mogelijk.

Daarom schakel ik de switch uit als ik naar bed ga. Dat spaart stroom en ik luister dan nog af en toe naar de DLF en andere AM infozenders hier.

Ik heb hierover al eens geklaagt via email bij TechniSat maar kreeg daar geen of nauwelijks gehoor over dit probleem.

Neemt niet weg dat ik zeer tevreden ben.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Gast Reboxer
Geplaatst:

Hartelijk dank voor jullie terugkoppeling.

Ik luister al jaren niet meer naar MG-LG AM radio en de switch komt op een plek waar de temperaturen beheerst blijven. Wat blijft er dan over waar ik op moet letten bij mijn selectie? Doet het ene apparaat iets wat het andere niet kan? Of zijn er merken waarvan bekend is bij de kenners dat ze in de praktijk een slecht signaal geven of...enz.?

Geplaatst:

Ben zeker ook in de antwoorden geinteresseerd.

Heb ooit gelezen, dat EMP het beste met Dreamboxen zou samenwerken .... heb daar zelf geen ervaring mee

2x VU+ Solo 4K, 2x DM8000, 1x DM800, Triax 90cm (13.0° / 19.2° / 23.5° / 28.2°)

Geplaatst:
Citaat:
Heb ooit gelezen, dat EMP het beste met Dreamboxen zou samenwerken

Dat is een kreet of aanbeveling die ik in de wind zou slaan.
Een Disecq switch heeft gewoon met iedere Disecq kompatibele ontvanger te werken.
Doet ie dat niet, dan terug met het betreffende ding en een oplossing verlangen.
  • Like 1

Geplaatst:
Citaat:
Een geschakelde voeding hoeft niet te storen, in sommige hf transceivers zit meestal ook een geschakelde voeding, en die storen ook niet.

Sjaak(k)...was dat maar waar.
Geschakelde voedingen storen per definitie zeker in het AM bereik.
Dat komt door de harmonischen die ontstaan door de hoge flankensteilheid van die krengen. Dat kun je nog zo goed filteren..weg krijg je het niet.
Bij tranceivers is de antenne doorgaans extern buiten en heeft geen ferritstaaf om het magnetische veld te ontvangen.
Het elektrische veld is hier minder gestoord.
Professionele audio apparatuur van hoge kwaliteit in het analoge tijdperk maakte nooit gebruik van geschakelde voedingen..altijd d.m.v. een serie regelaar. De storing in het audio (fremdgeräusch) is altijd meetbaar en een bezwaar geweest.
Bij mij stoort zo´n beetje alles wat maar een geschakelde voeding heeft: de PC, laptop, elektronische halogeentrafo´s met of zonder regelaar, DVD speler en zelfs het plasma-scherm van mijn buren.
Daarom heb ik het ook maar opgegeven om er wat aan te doen...alles stoort. Zelfs apparaten die niet eens aanstaan maar stiekum toch in "Standby" staan zonder dat je het weet.

Gast Reboxer
Geplaatst:

Een machtig interessante discussie, echt waar.

Maar hoe helpt dit mij bij mijn keuze voor een Multiswitch?

Geplaatst:

Wat die storing betreft niets. Is voor jou niet zo relevant.

Neem gewoon een goede switch en laat je niet door een lage prijs misleiden.

Ik zou voor een gerenommeerd merk gaan.

Die dingen herbergen een hoop knowhow vooral wat betreft overspraak. Ze moeten niet dempen, maar ook niet (teveel) versterken.

Ik gaf aan dat ik met mijn TechniSat Switch zeer tevreden ben, over al die jaren werkt dat ding probleemloos.

Kijk eens bij www.technisat.de

De hoge prijs zal je waarschijnlijk afschrikken. :D

Gast SatMann
Geplaatst:

goede merken met ervaring die werken zijn :

emp-centauri, Chess.

prijzen :

emp-centauri heb je een 17/8 198euro

google

en

chess 17/8NT - 4 satellieten + Terrestrial 157euro incl btw

effen google link

de rest heb ik niet getest kan er dus niet veel van zeggen.

wel kan ik zeggen dat montage ook een deel uitmaakt van de "kwaliteit".

gebruik aub geen schroef f connectoren enzo...maar degelijke, bv een compressie plug, goede coax.

enfin, het gehele plaatje zorgt voor zorgeloos kijk plezier.

hopelijk heb je hier iets aan en ik vind in deze tijden de keuze van GSO wel goed.

zodra wij verhuizen schakel ook ik over op een goed GSO systeem.

uiteraard, met 1 of 2 ontvangers is dat zinloos... wink

en een goede GSO hoeft niet waanzinnig hoog te zijn om goed te zijn :D

uiteraard ga je dan de 17/16 kalibers opzoeken dan moet je rekenen voor chess en emp vanaf 300 tot 500 in deze 17/16 klasse.

Gast Reboxer
Geplaatst:

Geweldig, goede tip.

FF weze googele en kom tot de volgende vraag:

EMP Centauri levert een Profi lijn (MS17/12 PIU-6 ca. €245)

Maar ook een Economy lijn.MS 17/12 EIP-6 ca. €225 of een MS17/12 EIA-6 ca. €230

Allerzins acceptabele prijzen.

De EIP-6 is voor passive terr. input en de EIA-6 voor active terr. input. Nu ga ik geen grondantenne meer gebruiken dus dan is de vraag: ga ik voor passive of active bij de economy line en wat is het verschil?

Geplaatst:

Ook belangrijk is dat de switch "Schräglagenkompensiert" is.

D.w.z. dat de hoge frequenties meer versterkt worden dan de lage frequenties. Dit wordt gedaan om kabelverliezen tegen te gaan.

Het verlies bij coax neemt namelijk toe al naar gelang de freqentie hoger wordt.

Gast SatMann
Geplaatst:

dan maakt het niet veel uit dat je kijkt achter dat Ter signaal.

neem dan gewoon de passieve

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen