Ga naar inhoud

[RE-9000HD] Inbouwen van een fan in de RE9000

Aanbevolen berichten

• Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Aan de 5v van de harddisk...

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor

Geplaatst:
Origineel bericht van: arsat

Ik vermoed dat bij harddisken een vergelijkbare regel geldt als voor elco's:
Bij iedere 10 graden temperatuursstijging halveert de levensduur.

Je vermoedens kloppen wel.

60graden voor een HD is wel erg veel. Zowieso het opwarmen en afkoelen is een killer.

Ik werk in de ICT en de meeste schijven die defect raken is wanneer de koeling heeft gefaalt. Max. 40 graden dan zit je goed.
Geplaatst:
Origineel bericht van: arsat
Aan de 5v van de harddisk...

Ok ja het een en het ander is nu duidelijk, in het menu kan je het wijzigen, kwam ik laat achter.
Nu gaat de fan bij mij ook uit

Rebox 4220
Triax 65/70? met monoblock 19,2 - 23,5

Gast Henri Aalten
Geplaatst:

Zou je een foto kunnen maken, van de aansluitingen, 5 V

Ik neem aan, dat je deze dan in serie of parallel hebt aangesloten

En welk merk of type fan heb je gebruikt ?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Henri Aalten
Zou je een foto kunnen maken, van de aansluitingen, 5 V
Ik neem aan, dat je deze dan in serie of parallel hebt aangesloten

En welk merk of type fan heb je gebruikt ?

Zie <HIER>

Ik heb hier kort geleden ook nog een hele reeks detailfoto`s gezien van een tweetal ingebouwde ventilatoren maar kan deze zo snel niet meer vinden.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Geplaatst:

Zie aansluiting onder. Rood en Zwart zijn de 5v aansluiting op de SATA plug van de harddisk.

De fans werken op 5v - (spanning over de 1N4007) = 4.3v

Da fans zijn 2x 60mm dunne fans, origineel van twee PC processor coolers.

Beste uitzoeken op weinig lawaai. Deze waren van het merk "Dr Cooler"

Niet alle fans werken op 4.3v, als het te weinig is, de diode weglaten.

Code:
 Rood ------->|------.----------.          1N4007     |          |                     |          |                    FAN1       FAN2                      |          |                     |          |Zwart ---------------'----------'          

De 'finger guards' zijn deze (Farnell 1629422):

1629422-40.jpg

Iets platter gevijld en dof geschuurd omdat dat mooier bij de kast pastte...

Geplaatst:

Nog vergeten:

Fans zijn dus oorspronkelijk voor 12v bedoeld, maar draaien nu op 5 of 4.3v vanwege het geluid

Geplaatst:
Origineel bericht van: sathopper

Je vermoedens kloppen wel.

60graden voor een HD is wel erg veel. Zowieso het opwarmen en afkoelen is een killer.

Ik werk in de ICT en de meeste schijven die defect raken is wanneer de koeling heeft gefaalt. Max. 40 graden dan zit je goed.

Bij mij staat de RE-9000 in een tv-radio kastje met de achterwand er gedeeltelijk uit.
Maar met deze zomerse temperaturen wordt de RE9000 zo heet dat je je hand er niet op kunt houden.
Dit is zeer slecht voor je electronica en zeker voor de HDD, die intern nog heter is dan je aan de buitenkant voelt.

Ik laat nu het kastdeurtje open, zodat de temperatuur nog enigzins aanvaardbaar is.
De Re-9000 moet echt een FAN hebben, want het boeltje wordt gewoon echt veel te heet.

En wat hier al eerder gezegd is bij deze hoge temperaturen gaan de schijven niet lang mee.
Ik heb het nog niet zo lang geleden ook meegemaakt met zo'n mybook externe hdd van WD.
Daar zat ook geen Fan in. Resultaat een schijf die in 3 maanden corrupt en onbruikbaar werd.
De schijf werd zo heet dat je hem gewoon niet kon vasthouden.

Dus een FAN in de RE-9000 zou gewoon standaard uitrusting moeten zijn en is mijns inziens toch een
beetje een design fout wink

Rebox RE-9000HD PVR HDD Samsung 320Gb RE v1.08.75 (per 14-01-2011) BL 1.23 Astra 1,2,3

Geplaatst:
Origineel bericht van: SatellietFreaky
Dus een FAN in de RE-9000 zou gewoon standaard uitrusting moeten zijn en is mijns inziens toch een beetje een design fout wink

Hier ligt nu de crux.
Dat dit warmteprobleem aanwezig is mag duidelijk zijn maar het is niet generiek.
De één heeft er wel en een ander heeft er geen last van dit probleem.
Als mijn RE-9000 uren draait en zelf opgenomen HD content is afgespeeld wordt mijn ontvanger bovenop links achter niet meer dan handwarm.

Dus om nu gelijk te vragen om standaard een FAN te laten monteren is weer iets teveel gevraagd want dat doet geen recht aan die ontvangers die geen last van warmte hebben.

Feit blijft dat het heel typisch is dat bij een apparaat het warmteprobleem aanwezig is en bij een ander niet.
Gelet op de plaats, boven links achter, waar ik enige warmteontwikkeling bespeur zou ik denken dat de daar aanwezige HDD de overmatige warmte produceert.

Kun je bevestigen dat de warmte ook boven de ingebouwde HDD voelbaar is en zo ja, zet dan de HDD eens op non-actief waardoor je kunt constateren dat de HDD de eventuele veroorzaker is.

Geplaatst:

Linksachter zit het koelprofiel van de voeding.

Warmte hangt ook sterk af van de plaatsing, of het rondom helemaal vrij is, wat meestal niet het geval is. (Het is nu eenmaal geen tentoonstellingsobject...)

Ook het type en aantal LNB's en eventuele Disecq rotor en switches draagt bij aan de warmteontwikkeling. Maar daar zou hij bestand tegen moeten zijn.

Geplaatst:

Bij mij is de warmte ook linksachter het hoogst. Volgens mij ook voornamelijk de voeding. Daarnaast heb ik het idee dat het na de laatste update ook erger geworden is.

Geplaatst:

Helemaal links achter zit inderdaad de koelvin van de voeding maar pal daarnaast, dus ook nog links achter, zit tot bijna het midden de HDD.

Als ik nu de bovenkant voel dan constateer ik een warmteafgifte die begint bij enkele centimeters links uit de hoek tot bijna het midden van het apparaat.

Hierdoor is het volstrekt onmogelijk om van buitenaf te bepalen of de overmatige warmte door de voeding of de HDD of wellicht door beiden wordt veroorzaakt.

Volgens mij kun je dit alleen maar exact vaststellen door de deksel eraf te halen en dan de temperatuur van de onderlinge componenten te meten.

Als de warmte inderdaad uitsluitend door de voeding wordt veroorzaakt dan is de vraag naar een standaard ingebouwde FAN terecht.

Komt de warmte echter van de HDD dan heb je misschien de verkeerde HDD gemonteerd.

De AP-GV series van WD blinken juist uit omdat ze weinig energie vragen en dientengevolge ook niet te warm worden.

Ik heb waarschijnlijk geen last van overmatige warmteontwikkeling omdat ik een WD AP-GV HDD gebruik en mijn ontvanger aan alle kanten vrij staat omdat deze tussen twee zwarte glaspanelen staat waardoor de lucht goed kan circuleren.

Geplaatst:

Ik heb laatst eens met een warmte beeld camera zitten spelen thuis. De Rebox spong er uit van alle apparatuur. Eén witte vlek. Mijn CRT TV was een stuk koeler.

Zal de Camera nog eens meenemen en eens een shot van het binnenwerk maken als daar belangstelling voor is. smile

Geplaatst:
Origineel bericht van: sathopper
Ik heb laatst eens met een warmte beeld camera zitten spelen thuis. De Rebox spong er uit van alle apparatuur. Eén witte vlek. Mijn CRT TV was een stuk koeler.

Zal de Camera nog eens meenemen en eens een shot van het binnenwerk maken als daar belangstelling voor is. smile

Ja lijkt me leuk

Rebox 4220
Triax 65/70? met monoblock 19,2 - 23,5

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen