Ga naar inhoud


Problemen met de tweede en achteruit van Toyota Yaris Verso


AEO

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Vandaag was ik naar Volendam gegaan met mijn Toyota Yaris Verso.

Bij het inparkeren kreeg ik hem niet meer in zijn achteruit, zomaar, van het ene op het andere moment.

Als ik de koppeling laat opkomen klinkt er een ratelent geluid, net of er twee tandwielen elkaar net nog raken maar niet pakken.

Toen ik wegreed bleek ook de tweede versnelling niet meer te werken, normal duw je de pook in de gewenste versnelling en dan voel je dat hij pakt, maar dat voel je dus ook niet meer.

Als ik de pook stevig naar positie twee trok, pakte hij nog een paar keer als ik hem naar achteren getrokken hield, daarna werd ook dat ratelende geluid hoorbaar.

Ik ben terug naar huis gereden, en ik vraag mij af of ik er nog wel mee op weg kan gaan morgen voor een rit van 90 kilometer, of dat er straks nog meer versnellingen gaan uitvallen.

Is het probleem de versnellingsbak zelf, of zouden de koppelingsplaten aan hun einde zijn?

Of kan het zijn dat er een kabeltje los is gaan zitten?

Heeft hier iemand al eens ervaring mee gehad?

De auto is van het bouwjaar juni 2000 en er staat bijna 95.000 km op de teller.

Ik heb hem 8 jaar geleden al occasion bij mijn Toyotadealer gekocht, met slecht 20280 km op de teller.

Alle reakties welkom, al vast vriendelijk bedankt.

 

AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Is het probleem de versnellingsbak zelf, of zouden de koppelingsplaten aan hun einde zijn?
Of kan het zijn dat er een kabeltje los is gaan zitten?

Stangetjes van de pook naar de bak zou ik zeggen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je als hij niet rijd en ook niet aan staat koppelen en in de versnelling zetten? In vrij kun je de auto duwen en in zijn versnelling niet.

Dit moet je wel in de 2e vers. en achter uit proberen.

Koppelings platen zijn het gezien de klachten hoogst waarschijnlijk niet.

Werkt dit dan is waarschijnlijk de versnellings bak zelf nog goed.

Alleen veel zal het niet uitmaken ik zou er niet mee gaan rijden je maakt misschien meer kapot dan dat je lief is.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is waarschijnlijk een van de stangen waarmee de pook aan de bak vastzit om de versnellingen te kiezen. Hier is dan een bus (of koppeling) zover versleten dat hij niet goed meer schakeld.

 

Je kunt er gewoon mee rijden dat is geen probleem, gewoon de 2 overslaan (wel een beetje doortrekken in de 1 (tot 25-30 Km\h)) en opletten dat je niet terug moet zetten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het koppelingspedaal voelt normaal aan bij het schakelen, maar het pookje in de tweede versnelling duwen gaat nu lastig, net alsof hij niet in de tweede versnelling wil invoegen, want als je de pook in om het even welke versnellng duwt, dan voelt het normaal alsof je hem door een soort van weerstand duwt, waarna hij een ietsje verder schiet en blijft zitten.

Maar nu voel je dat weerstandje niet en voel je ook niet dat de pook dan ietsje verderschiet en blijft zitten.

Het is net alsof de pook dat weerstandje net even niet haalt.

Je voelt bij het schakelen dat de pook het net niet haalt.

Bij de achterui idem.

Maar ik heb nu net even geprobeerd om een blokje om te rijden, en eerst haperde de achteruit weer, evenals de tweede, maar toen ik het nog eens probeerde, ging het opeens weer wel!

Schiet mij maar lek! Snap er niks van!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels heb ik een kennis, die net terug is van vakantie, er naar laten kijken.

Het is een kabel die van de pook naar de versnellingsbak loopt.

Die is gebroken en moet dus worden vervangen.

Hij gaat die kabel bestellen, en misschien is het een goed idee, zei hij, om alle kabels te vervangen, zodat alles weer als nieuw zal zijn.

Maar toch vreemd vond hij het, dat zo`n kabel kon breken.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je lekker ontspannen aan het rijden bent dan moet je er eens op letten of je hand op de versnellingspook rust.

Want dat is niet goed, je neemt zo de speling uit het systeem waardoor de slijtage toch wel hoger is.

(Dit is ook zo wanneer je je voet op een van de pedalen laat rusten.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...