Ga naar inhoud

Schotel newbie, heb ik alles en vragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vrienden en medestrijders,

Ik ben van plan binnenkort eens te gaan beginnen met mijn langjarige interesse, en een schotel aan mijn muur te hangen.

Het plan is zeker om er mee te gaan hobby-Bob-en, maar natuurlijk ook om gewoon fijn tv te kijken. Initeel zal ik dus ook primair voor de Astra's en de Hotbird gaan, maar ik wil ook graag andere sats kunnen opvangen.

Heb me al enige tijd pogen in te lezen op het onderwerp, en ben op de volgende 'spullen' uitgekomen:

2x Topfield 7700 Ontvanger

Wavefield Wavefrontier T90

LNB houders voor wavefield

4x satconn Diseqc switch 10/1

4x ALPS LNB Quad 40mm (Voor astra 1,2,3 en HB)

6x ALPS LNB Twin 40mm (Voor overige sats)

2x Astoncrypt cam

Kleinmateriaal (coax, fconnectors)

Canal Digitaal smartcard.

De quad-lnb's zijn om de receivers boven en beneden van dubbel signaal te kunnen voorzien (voor de astra's en hotbird), en de twin's om de receiver beneden van dubbel signaal te kunnen voorzien voor de rest van de sat's. In totaal hoop ik 10 LNB's voor de schotel te hangen (of, gezien het type, tussen).

Nu hou ik een paar vragen over, waarvan ik hoop dat jullie ze voor me kunnen beantwoorden:

- Heb ik nu alles?

- Wat is het verschil tussen de Topfield 7700 en 7710? Ik heb de indruk dat het met land van herkomst te maken heeft?

- Op 2 van de switches hou ik flink wat poorten over, maakt het uit dat die 'leeg' zijn?

- Tijdens mijn speurtochten ontdek ik dat de Wavefrontier bijna horizontaal moet staan (Volgens de Holles sheet op 91 graden). Kijk ik dan niet tegen de huizen aan de overkant aan?

- Aanvullend op de vorige, en misschien al het antwoord: Als ik de gegevens (afstand tot object, hoogte van enzovoort) in gorbtrack invul, en dan de sat's selecteer, kan ik er dan altijd van uit gaan dat het programma 'gelijk' heeft, en ik inderdaad over het dak uit kijk?

- Is er ergens een overzicht van sat's die de meeste mensen 'hebben'? Lyngsat heeft wel een favorieten overzicht bijvoorbeeld, maar die bevat dan ook weer de (lege) Eutelsat W2.

Veel vragen, waarvoor excuus, maar mijn zoekwerk levert me voornamelijk conflicterende antwoorden op. Oftewel: Er zijn veel meningen, OF ik snap het niet wink

Hulp?

Mvgr

Andre

Geplaatst:

welkom hier andre

het eerste wat heel belangrijk is hoe ver staan de huizen gemeten van af de schotel

aan de over kant

als die er te dicht op staan dan heb je geen ontvangst

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: satencom
welkom hier andre

het eerste wat heel belangrijk is hoe ver staan de huizen gemeten van af de schotel
aan de over kant
als die er te dicht op staan dan heb je geen ontvangst

Dank, dank smile Het blijft een verwarrend wereldje, dat 'schotelen' smile

De punt van het dak van de huizen in de rij tegenover de mijne, in de oostelijke richting (afgekeken van een anders, gecheckt met kompas) zijn op ongeveer 20 meter afstand. Mijn schotel komt laag aan de eerste verdieping te hangen (Onderkant van de schotel zou op 2.15 ongeveer zijn). Ik heb in Gorbtrack ingevuld dat het 'obstakel' op 18 meter(2 maal tuin plus tussenpad) ligt, mijn schotel op 2 meter hoogte, en dat het huis een belachelijke 9 meter hoog is smile Volgens de software zou het moeten lukken, maar ik ben er nog niet geheel gerust op.

Iig alvast dank voor dit antwoord, en de verwelkoming smile
Geplaatst:
Origineel bericht van: twf
Volgens de software zou het moeten lukken, maar ik ben er nog niet geheel gerust op

Kijk ook eens op deze manier

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:
Origineel bericht van: vGnp
Volgens de software zou het moeten lukken, maar ik ben er nog niet geheel gerust op

Kijk ook eens op deze manier

vGnp

Hendig, dank. Nu nog een accurate schatting maken van de gemiddelde hoogte van een huis. Ik kom zelf op rond de 8.50 uit, waarmee ik het zou redden. (2 * 8,50 = 17 meter, afstand is minimaal 18 meter, 22 volgens Google Maps (plaats van schotel tot punt van dak gemeten). En ik neem aan dat iemand me corrigeert als ik nu uit mijn nek zwam smile
Geplaatst:

als die maten kloppen dan denk ik dat het wel zal lukken

heb je al een drie hoek geknipt dan weet je het 100% zeker

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Oke, ik heb me in de avond fijn vermaakt met een stukje karton. Als een ouderwetse oudhollandse l*lhannes op mijn dakje gestaan, de buren zullen wel gedacht hebben... Maargoed, 99% zeker dat ik voor de voor mij belangrijke sats over het dak van de overburen uit kijk. Weer een probleem minder.

Na lang zoeken (er was toch niets op tv) ook een verschil tussen de 7700 en de 7710 gevonden. Blijkbaar heeft de laatste een xvid codec aan boord, en zijn er blijkbaar wat problemen mee? Hoedanook, het worden dus denk ik 2 TF7710HDPVR gevallussen. Ook rond dus.

Over de afsluitweerstanden lopen gigantische discussies. Ik koop ze gewoon, zijn maar een euro per stuk tenslotte.

Blijven over voor jullie expert-opinie:

- Heb ik alle zooi nu?

- Is er ergens een overzicht van favoriete sats? Het forum levert me net even te veel info...

- Gevaarlijke vraag als extratje: Zijn er dingen die de experts hier anders zouden doen? Andere LNB's, andere switches, whatever?

Dank weer!

Andre

Geplaatst:
Origineel bericht van: satencom
lees dit ook even Diseqc&schakelingen.pdf

Wow. Ik dacht dat ik het snapte. En na het lezen van de (op zich informatieve) pdf twijfel ik. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar zo ja: Gelukt wink

Voor zover ik het (nog steeds) begrijp moet ik per 'lijn' naar de receiver een Diseqc switch aansluiten, waarop de diverse LNB's worden aangesloten. Dus, van de quad LNB voor astra 3 bijvoorbeeld gaan 4 draadjes weg, elk naar 1 van de switches. Deze switches komen vervolgens in mode 2, comitted staan als ik het goed snap. Van elke switch loopt 1 draad weg, die vervolgens bij de receiver eindigen. Daar ik 2 pvr's wil hebben (2 tuners per receiver) moeten het dus 2 draden per receiver zijn (vandaar de 4 switches).

Snap ik het nog, of ben ik nu helemaal van het pad af en gaat het aansluiten dadelijk een korte felle brand opleveren?
Geplaatst:
Snap ik het nog, of ben ik nu helemaal van het pad af

Je bent aardig op de goede weg. Ik snap alleen nog niet zo goed wat je met die twin LNBs van plan bent.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:
Snap ik het nog, of ben ik nu helemaal van het pad af

Je bent aardig op de goede weg. Ik snap alleen nog niet zo goed wat je met die twin LNBs van plan bent.

vGnp

Kijk, gerichte vragen over dingen waar ik over heb proberen na te denken, daar hou ik van smile De situatie is als volgt:

Boven in de slaapkamer wil ik een receiver hebben. Daar kijk ik zelden TV, dus daar heb ik eigenlijk 'alleen' de astra's en de HB nodig.

Beneden zit ik het meest. Daar heb ik dus ook een TV, en daar wil ik natuurlijk ook de astra's en HB hebben. Maar, omdat ik hier meer zit, lijkt het me leuk om hier ook wat 'exotische' sats tussen te hebben.

Kortom:
4 quads, want astra1,2,3/HB naar beide receivers met opname mogelijkheid.
6 duo's, want 'exotische' sats (thor, sirus, eutelsats enzo) naar de beneden receiver, met opname mogelijkheid.

En, om dan maar meteen de Diseqc discussie er aan te hangen: Vandaar de 1/10's. Namelijk 2 diseqc switches die helemaal vol zitten voor de receiver beneden, en 2 die maar 4 poorten bezet hebben.

Waarom dat? Nou, stel dat ik een leuke sat tegenkom die ik wel af en toe boven zou willen kijken, dan switch ik 1 f connector van de 'beneden diseqcs' naar de 'boven diseqc', en kan ik op 2 plekken kijken. Mocht het verlies van de opname mogelijkheid dan een probleem worden, wissel ik de duo LNB uit voor een quad. (en vandaar mijn, naar blijkt domme, vraag over de afsluitweerstanden)

Nogmaals, als ik uit mijn aars praat grijpen jullie wel in hoop ik smile
Geplaatst:
Kijk, gerichte vragen over dingen waar ik over heb proberen na te denken, daar hou ik van smile

Daar was het me even om te doen: Je hebt dus een strijdplan, en:

Mocht het verlies van de opname mogelijkheid dan een probleem worden, wissel ik de duo LNB uit voor een quad

Je hebt er over nagedacht.

Nu de volgende stappen:

Heb je de Holles sheet al voor de T90?

Welke satellieten buiten A1-A2-A3-HB om heb je in je hoofd? En passen die dan op de rail?

Welke 10/1 DiSEqC switch is (on)geschikt voor de Topfield?

Waar komen de switches te hangen? (vocht)

Welke F-connectoren ga je gebruiken? Je moet er 64 plaatsen, dus (zou ik doen) misschien een krimptang kopen en krimpconnectoren gebruiken? En, als je dat overweegt, dan direct maar de waterdichte variant?

En ook: Bedenk je wel dat niet alle connectoren zomaar op iedere kabel passen.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Heb je de Holles sheet al voor de T90?

Jawel, en al even voorlopig ingevuld (lat-long enzo), maar:

Welke satellieten buiten A1-A2-A3-HB om heb je in je hoofd?

Dat is nog een beetje een lastige. Ik kan namelijk niet op een simpele, overzichtelijke manier in beeld krijgen welke FTA zenders er op de diverse sats zitten, en wat voor soort programma's ze uitzenden. Ik ken de lijstjes van Lyngsat en kingofsat, maar daar gaat het me van duizelen. Daar hoop ik dus op 'advies' smile

En passen die dan op de rail?

In de huidige configuratie zitten ze binnen de 40 graden van elkaar.

Welke 10/1 DiSEqC switch is (on)geschikt voor de Topfield?
Waar komen de switches te hangen? (vocht)

De Satconn 10/1 schijnt goed samen te werken met de Topfield (voor zover ik kan nagaan) en komt met een plastic/zink bakje om buiten op te hangen. De kleur (oranje) is niet helemaal je dat, maar goed. Ik ga het geheel laag op de muur schroeven, onder de schotel.

Welke F-connectoren ga je gebruiken? Je moet er 64 plaatsen, dus (zou ik doen) misschien een krimptang kopen en krimpconnectoren gebruiken? En, als je dat overweegt, dan direct maar de waterdichte variant?

Dat vind ik op zich wel een nuttige tip. Ik heb eerder met fconnectors gewerkt, en ik ben er niet geheel onhandig in, maar ik zag inderdaad wel op tegen het aandraaien van al die krengen. Had wel al vulkaniserend tape opgenomen op de bestellijst, maar waterdichte krimpstekkers is misschien een beter idee, dank!

En ook: Bedenk je wel dat niet alle connectoren zomaar op iedere kabel passen.

I know. Ik was van plan de hele zwik live te kopen, zodat passen een optie zou zijn. Had al wel een heleboel h-125 kabel op de lijst staan smile

Opnieuw dank voor de tips en aanwijzingen, en ik hoor nog graag van andere liefhebbers (met name op gebied: Welke sat 'heb' je, en waarom. Maar andere tips zijn welkom).
Geplaatst:
Ik ken de lijstjes van Lyngsat en kingofsat, maar daar gaat het me van duizelen. Daar hoop ik dus op 'advies' smile

Dat is ook dusdanig persoonlijk dat dat moeilijk aan te geven is. Een zender die jij leuk vindt mik ik misschien wel uit de lijst.

Ik ga het geheel laag op de muur schroeven, onder de schotel.

Zorg in ieder geval ervoor dat de lus van de kabel het laagste punt is, zodat water er daar vanaf kan druipen.

Had wel al vulkaniserend tape opgenomen op de bestellijst, maar waterdichte krimpstekkers is misschien een beter idee, dank!

Over vulcaniserende tape zijn de meningen i.i.g. verdeeld.

Had al wel een heleboel h-125 kabel op de lijst staan smile

Lees dan ook dit eens door. Dan zie je die connectoren (voor H-125 kabel) en er is plenty T90 leesvoer.

Edit:
En koop een krukje om de F-connectoren op de gestripte kabeluiteinden te draaien.
Die waterdichte connectoren zijn nogal pas.

vGnp

post-40989-1318261077,9135_thumb.jpg

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Dat is ook dusdanig persoonlijk dat dat moeilijk aan te geven is. Een zender die jij leuk vindt mik ik misschien wel uit de lijst.

Hm, heb je ook weer gelijk in. Naja, in een van de topics die je linkte staan er een paar, die ga ik gewoon overnemen. Als het spul hangt is het schuiven met de LNBs makkelijk genoeg tenslotte.

Zorg in ieder geval ervoor dat de lus van de kabel het laagste punt is, zodat water er daar vanaf kan druipen.

Will do.

Over vulcaniserende tape zijn de meningen i.i.g. verdeeld.

Ha, kijk, een reden om gereedschap te kopen smile Die waterdichte dingen zien er bijzonder netjes uit, en ik ben altijd in voor nieuw gereedschap (al kost het me weer 150 euro extra, maar ik was toch al geld aan het uitgeven).

Edit:
En koop een krukje om de F-connectoren op de gestripte kabeluiteinden te draaien.
Die waterdichte connectoren zijn nogal pas.

Ga ik ook naar op zoek. Weer dank voor de tips! Waarschijnlijk gaat het geheel in augustus opgehangen worden (als ik alles tijdig heb), heb er speciaal 2 weken voor vrij genomen zodat ik me niet hoef te haasten.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen