Ga naar inhoud

Schotel newbie, heb ik alles en vragen

Aanbevolen berichten

Gast DreamSat06
Geplaatst:

TWF: Je schreef:

Dat is nog een beetje een lastige. Ik kan namelijk niet op een simpele, overzichtelijke manier in beeld krijgen welke FTA zenders er op de diverse sats zitten, en wat voor soort programma's ze uitzenden. Ik ken de lijstjes van Lyngsat en kingofsat, maar daar gaat het me van duizelen. Daar hoop ik dus op 'advies' smile

Ga naar http://nl.kingofsat.net/search.php

Dan kies je "bij de volgende codering:" FTA en dan kies je ook de satelliet waarover je dit hebben wil.

Je ziet dan alle zenders die FTA uitzenden.

Opm. : Enkele zenders zenden afwisselend fta en soms gecodeerd uit zoals je ziet

Je ziet de namen en verdere informatie (wat voor soort zender (category), welk land waar geregistreerd enz.).

Kan je hier iets mee?

Geplaatst:
Origineel bericht van: DreamSat06

Ga naar http://nl.kingofsat.net/search.php

Dan kies je "bij de volgende codering:" FTA en dan kies je ook de satelliet waarover je dit hebben wil.
Je ziet dan alle zenders die FTA uitzenden.
Opm. : Enkele zenders zenden afwisselend fta en soms gecodeerd uit zoals je ziet

Je ziet de namen en verdere informatie (wat voor soort zender (category), welk land waar geregistreerd enz.).

Kan je hier iets mee?

Dat is best hendig inderdaad, al werkt het voor de Hotbird wat minder goed gezien de hoeveelheid kanalen. Ik denk nu in ieder geval een selectie van satellieten te hebben waar ik redelijk wat lol van ga hebben.En ik heb besloten voor 8 LNBs te gaan, dat is toch best ruim voldoende smile

En ja, ik leer elke keer weer bij...

Andre
Geplaatst:

Goed, nog een vraag aan de kenners:

Er zijn ongeveer 3 miljoen verschillende LNB's te krijgen. Subtiele verschillen onderling, maar wat kan ik nu het beste doen? Ik zat in eerste instantie naar de LNB's van ALPS te kijken, want die zijn mooi smal. Maar, wel weer een "hoog" ruisgetal. Ben inmiddels weer wat aan het speuren geweest, en de Inverto Black Ultra heeft weer een lager ruisgetal, en een grotere feedhorn. Mijn gevoel zegt dat dat 'beter' is.

De vraag: Welke van de 2? Ik ben niet (nu) van plan om 2 LNB's heel dicht op elkaar te gaan zetten, kan ik dan beter de Inverto nemen dan de Alps?

Andre

Geplaatst:

De Inverto Black Ultra serie is momenteel een van de beteren op de markt. Maar, op sommige probleemgevallen zoals deze na, zijn er niet echt superslechte LNBs te koop.

Als je ziet hoe de gemiddelde schotel wordt uitgericht, dan is de LNB zeker niet de alles bepalende factor in het geheel.

In jouw geval (T90) zou ik, indien niet perse nodig i.v.m. afstand tussen de LNBs, voor "gewone" 40 mm LNBs gaan. En er wel op letten dat twin en quad LNBs de aansluitingen achter elkaar hebben, en niet naast elkaar zoals bij sommige merken/types het geval is. Heb je voor namelijk ruimte, komen ze achter tegen elkaar aan.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

De LNB's van Alps zijn uitstekend.

Mocht je ze ooit dicht bij elkaar moeten zetten

dan heb je alvast de goeie in huis.

En staar je niet blind op dat ruisgetal hoor...

Dat is zeker niet doorslaggevend.

• 4 weken later...
Geplaatst:

God, iemand had me wel even mogen waarschuwen dat de t90 groot genoeg is om de Grand Rapids mee af te varen laugh

Hoedanook, ik heb mezelf helemaal naar gekocht. Het zijn toch Alps LNB's geworden, en de receivers zijn op advies van de winkelier ***geen cryptische reclame*** Homecast HS9000CICD's geworden. Very pretty indeed.

Inmiddels een vruchtbaar uurtje doorgebracht met wat bij Wavefield doorgaat voor een montagehandleiding, en ik heb de mount volgens mij redelijk in elkaar. Voor zo'n mooi afgewerkte schotel stelt de handleiding (en ik gebruik die term in de ruimste zin van het woord) ernstig teleur. Maar het lijkt te lukken.

Morgen maar eens het dak op om een plekje te zoeken voor de polarmount, en de rest van de onderdelen in elkaar schroeven. Heb in ieder geval nu al lol in het bouwen.

En natuurlijk grote dank voor allen die hier gereageerd hebben, jullie commentaar en opmerkingen hebben er volgens mijn voor gezorgd dat ik een redelijk knappe set ga ophangen morgen!

Andre

Geplaatst:
Origineel bericht van: twf
God, iemand had me wel even mogen waarschuwen dat de t90 groot genoeg is om de Grand Rapids mee af te varen laugh

Had jij dan verwacht dat een apparaat, bedoeld om 40 graden (in de praktijk meer)
van de Clarke Belt te kunnen ontvangen, een handzaam hebbedingetje zou zijn? confused

In ieder geval goed om te lezen dat je begonnen bent.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Nee, ik had geen handzaam ding verwacht, maar in de praktijk is ie toch behoorlijk groot :P 1 meter 10 klinkt op papier niet als de wereld, maar als ie in je huiskamer staat is dat even wat anders.

Ding zit inmiddels in elkaar, op de grote schotel na. Draagt wat makkelijker het dak op. LNB's zitten in de houders, en alle moeren die voor het stellen los moeten zitten, zitten los.

Wat ik nog even niet voor me zie is hoe ik de elevation ga afstellen. De T50 heeft daar zo'n mooie schaal voor, deze heeft die niet. En mijn geodriehoek heb ik al jaren geleden aan de wilgen gehangen laugh

Maargoed, eerst de paal maar eens aan het huis schroeven. En mogelijk het commentaar van de buren beantwoorden :P

Geplaatst:

Tja, waarom men heeft besloten om die schaal te laten vervallen, we zullen het wel nooit weten.

De mijne heeft (gelukkig) wel een schaal.

Maar naast die schaal heb ik ook nog een hoekmeter met magnetisch voetje (nauwkeurigheid: 0,1°)

Daar gaat het goed mee, maar het komt uiteindelijk toch aan op het optimaliseren van de middelste en buitenste LNBs.

Alleen het vinden van de initiële elevatie voor de middelste LNB wordt er iets moeilijker door.

vGnp

post-40989-1318261151,905_thumb.jpg

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Schotel staat inmiddels op het dak, en het afstellen is me ook gelukt, in ieder geval ten dele. 2 uurtjes etteren, en ik heb de meeste FTA zenders nu op 90% intensity, 55% quality, allen met een BER van 0. Kortom, best redelijk voor een newbie. De ruk en trek test doet momenteel ook niet zoveel met de quality.

Wat me verbaasde, en dat is voor andere newbies misschien wel handig: Het luistert een stuk minder nauw als je denk. Het verschuiven van de LNB op de rail moet met centimeters tegelijk, wil je er daadwerkelijk iets van merken (ik overdrijf licht).

Hoedanook, morgen eens kijken hoe ik de kabeldoorvoer ga doen. Ik heb een bestaande pijp (luchtafvoer), wat handig is maar minder netjes. Een nieuwe pijp maken kan, maar is een e-nor-me k klus.

Morgen dus verder klooien. Maak ik meteen even wat plaatjes, dat was ik vandaag vergeten smile

• 1 maand later...
Geplaatst:
Origineel bericht van: twf
Morgen dus verder klooien. Maak ik meteen even wat plaatjes, dat was ik vandaag vergeten smile

Ik weet niet of TS zich hier nog ophoudt, maar ik was wel nieuwsgierig naar die plaatjes laugh

vGnp

Satlook Digital NIT

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen