Ga naar inhoud


Hoe zwaar kies ik m'n nieuwe CV ketel??


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Ik heb nu een Eurostar Junkers ZWE 24, 15 jaar oud, met 6,7 liter warm water/ 60 graden/ minuut.

Die 24Kw was op zich altijd zat om het huis te verwarmen.

Wel willen we wat meer warm water.

 

Wat te doen?

Als ik voor CW5 ga, dus 10 liter/ minuut, heb ik ook gelijk 35Kw.

Beetje veel, overkill.

 

Beperk ik me tot CW4. dus 8 liter/ minuut dan kom ik op 28 Kw.

Zat.

 

De hogere aanschaf in prijs, paar honderd euro, is geen bezwaar, eventueel duurder verwarmen wel!

 

De vraag is dus, zal een nieuwe 35Kw ketel in een huis waar de installateur oorspronkelijk 24Kw heeft opgehangen duurder stoken dan een nieuwe 28Kw ketel?

 

2e vraag, er hangt nu een oude Chronoterm aan/uit klokthermostaat, de leverancier vetelt me dat een modulerende thermostaat op de nieuwe ketel, die kan moduleren, zeker 10% zuiniger zal stoken dan een gewone aan/ uit thermostaat.

Waar of niet waar??

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor het extra warme water kan je natuurlijk ook een ketel erbij kopen die enkel warm water voor je bufferd. Je hebt ze van 80 tot 200 liter zo uit mijn hoofd. Je kan dan met een kleinere ketel vooruit dan dat je eerst had en je voorraad warm water is vele malen groter.

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe hr ketels hebben een rendement van rond 95 procent de oude zaten op 70 procent.

Er gaat dus veel koudere lucht als vroeger door de rookgasafvoer heen.

Daar zit m de kneep een grotere ketel zal niet of nauwelijks tot meer verbruik leiden.

In tegenstelling tot vroeger.

Een te kleine ketel is funest op t moment dat het erg koud word dan moet hij contstant gaan branden .

Dus je kunt rustig voor de 35 kw kiezen als je graag een betere heetwater hoeveelheid wilt.

En modulerend zal een ketel altijd minder gebruiken dus een slimme thermostaat is zuiniger.

 

 

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vroeger ging zowel de pomp als de brander alleen maar aan en uit.

Nu geeft de thermostaat meer data door zoals bv buitentemperatuur en stuurt zo de brander volbranden of half of nog lager en ook de pomp loopt een bepaalde tijd na om de restwarmte in de ketel na t stoppen van de brander nog in je huis te krijgen.

Dit alles icm met een recirculerende ventilator levert zo n 25 procent rendement op.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd zet dit verhaal me een beetje in twijfel.

 

Een grotere capaciteit cv-ketel wil niet zeggen dat het sneller warmer is in huis. Het is nog steeds geen hete-lucht verwarming.

 

Voor een grotere capaciteit voor je water zou je voor in de keuken een grotere close-in boiler kunnen nemen. Dit is het enigste punt waar je water pakt die zo hoog staat dat je je handjes net niet verbrand. Onder de douche is 38-40 echt wel voldoende. Keuze douchekop bepaald ook of je een ze!kstraaltje hebt of een vrij harde straal.

 

Beantwoord de vraag maar of je een huis van 400 kuub met 25 KW of 35 KW allebei 90% rendement hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Capaciteit ketel

Allereerst bepaal je aan de hand van het warmteverlies de capaciteit

van een ketel.

 

Eerst even iets vooraf. Een ketel stookt maar 4% per jaar in vollast,

de rest van het jaar is het complete vermogen niet nodig.

 

Vervolgens kunnen ketels maar beperkt terugmoduleren naar deellast

denk aan zo'n 25%, ofwel 35 Kw kan maar terug naar een slordige

8,5 kW. Dus, hoe groter de ketel des te minder deze kan moduleren.

Moraal, kies een ketel die precies in je huis past.

 

Thermostaat

Een modulerende thermostaat kan de ketel terugbrengen in capaciteit

maar nooit verder dan de eerder genoemde minimale deellast, dan gaat

de regeling over in een aan/uitschakeling en zal er niet meer worden

gemoduleerd.

 

Warmwater

Vergelijk de diverse capaciteiten goed met elkaar en daar bedoel ik

mee, het aantal liters in combinatie met dezelfde temperatuur.

De ene fabrikant rekent met 60º de ander met 40ºC.

 

Comfort warmwater

Als je comfort wil hebben met warmwater gaat dat vaak ten koste van

een afgepaste ketelcapaciteit, het is nu eenmaal niet anders. Dit is

een overweging die je zelf moet maken wat belangrijker voor je is.

Enerzijds comfort, anderzijds inleveren op gebruiksrendement.

Je kunt overwegen een ketel aan te passen aan het warmteverlies en

deze een flinke indirect gestookte boiler laten verwamen, dan kun

je een CW verwachten hoger dan 6 én het gaat niet ten koste van de

ketelcapaciteit. Het enige nadeel is dat je wat afkoelingsverliezen

hebt, hoewel de boilers tegenwoordig waanzinnig zijn geïsoleerd.

 

Ik heb uit aanschafkostenoverweging ooit een combi gekozen, als ik

zou moeten veranderen (inmiddels na 13 jaar) zou ik opteren voor

een solo-ketel met een indirect gestookte boiler. Dit is gewoon

de optimale comfort. In aanschaf is het duurder maar je krijgt er

een striemende straal voor terug en dat is nu eenmaal lekker.

Een extra voordeel van een boiler is dat je nauwelijk (met douchen)

merkt dat er elders ook wordt getapt (thermostaatkraan is wel een

vereiste).

 

Voorkeurssetting

Mijn voorkeurssetting zou zijn, een ketel afgestemd op het huis

wat betreft capaciteit, een modulerende regeling in combinatie

met een boiler van 120 liter (de inhoud wel aan te passen op

het aantal gebruikers en gewoonten).

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Kimble


Beantwoord de vraag maar of je een huis van 400 kuub met 25 KW of 35 KW allebei 90% rendement hebt.

Nou dat is nogal simpel, bij beide capaciteiten zal het rendement 90% zijn, denk daar maar eens over na.
Rendement: De verhouding tussen de output en de input in een bepaald proces.
Maarrr... je gasverbruik zal in het ene geval wel hoger zijn, denk daar ook maar eens over na whistle


Dat bedoel ik, hoger gasverbruik...... maar dan moet je eerlijk zijn en zeggen dat je bij de 35 KW ketel voor je 400 Kuub woning een werkelijk rendement behaald van bijvoorbeeld 80%.

Heb ooit eens voor een verwarwingsadviesburo aan de hand van een tabellenboekje voor die beste man op een Tulip floppy doos een basic programma geschreven wat hem veel rekenwerk scheelde.

Daar kwam op de uitdraai te staan per vertrek wat de opp van de radiator moest zijn etc etc. Ook woorden die me niks zeiden zoals "spleetfactor bij deuren" zaten erin. Begon iig met een berg vragen hou het huis gesitueerd was met welke ramen op welke windrichting en dan m2 glas, grootte vertrek, isolatietype etc etc.

Daar rolde toen een adviesketel uit in KW en hoeveel radiatoren en waar en het type.

Vandaar mijn twijfel bij rendement. Er kwam ook wel eens een VR ketel uit ipv een HR. Vraag me nu niet meer waarom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal je moeten afvragen of de indertijd gekozen radiatoren nog

steeds van toepassing zijn. Wellicht is er in een later stadium

geïsoleerd, is er een andere setting (lees mensen het huis uit)

of andere zaken die het energieverbruik hebben kunnen verlagen

(beter om te lezen: veranderen). In dat geval is het wijs om de

ketelcapaciteit daarop aan te passen.

 

Ennu, oja, die spleetverliezen zijn ook met de komst van

dubbelglas en meer factoren vaak lager geworden. En om uit te

leggen; spleetverliezen zijn verliezen die voortkomen uit kieren

die altijd aanwezig zijn bij ramen en deuren, zelfs als ze niet

te openen zijn.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste keer was het met die spleetfactor off-topic, of je de rosse buurt moest isoleren blush

 

Maar nu begrijp ik wat je ermee bedoeld. Maar waarom er de ene keer een VR en de HR ketel uitrolde is mij tot op heden nog een raadsel.

 

In mijn eerste woning heb ik destijds gekozen voor een losse electraboiler en een losse CV-Ketel. Moet zeggen dat het enorm bespaarde tov die ketel die er eerst hing (beestje was op dat moment een 14 jaar oud).

 

Maar voor de TS zou ik zeggen, laat eens een paar installatiebedrijven langskomen en offerte's maken. Zo hebben energiebedrijven ook vaak actie's om te isoleren icm een ketel. De terugverdientijd van de isolatie kan meevallen en is zomers zeker een aangename bijkomstigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Je zit ernaast Kimble, het rendement gaat over de ketel.
En hoeveel warmte je uit 1 kuub gas haalt met die ketel, niet meer en niet minder. Maar je gasverbruik is niet hetzelfde als rendement, dat heet weer "zuinigheid".


Nu zeg je; Rendement gaat over een ketel (lees: hoeveel warmte je uit 1 kuub gas haalt met die ketel, niet meer en niet minder)

Maar..... gasverbruik is niet hetzelfde als rendement........


Als bij mij bedrijf X een keteladvies geeft, lijkt het mij wel logisch dat ik zoveel mogelijk warmte uit een kuub gas wil halen (lees: rendement).

Gelukkig is het niet mijn vak, want nu snap ik er geen snars meer van cry
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vanavond met een installateur aan het joggen, en zijn uitspraak leek wat op die van Con: als je echt graag dat vele hete water wil ga je voor die CW5/ 35Kw, dat is verwarmingstechnisch overgedimensioneerd, maar in combi met de modulerende thermostaat zal dat niet echt duurder stoken.

 

Ik probeer me nu nog een beeld te vormen van het gevoelseffect van de overgang van de huidige 6,7 lter/ 60 graden/ minuut naar 8 liter/ 60 graden/ minuut, of dat genoeg verbetering zal zijn, of dat we toch maar voor die dikke uitvoering met 10 liter/ 60 graden/ minuut moeten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Onderbouw dat eens Sjaak.

 

Ik denk dat de hoeveelheid gas gelijk is, alleen de tijd verschilt voordat je het warm hebt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
Ik was vanavond met een installateur aan het joggen, en zijn uitspraak leek wat op die van Con: als je echt graag dat vele hete water wil ga je voor die CW5/ 35Kw, dat is verwarmingstechnisch overgedimensioneerd, maar in combi met de modulerende thermostaat zal dat niet echt duurder stoken.

Ik probeer me nu nog een beeld te vormen van het gevoelseffect van de overgang van de huidige 6,7 lter/ 60 graden/ minuut naar 8 liter/ 60 graden/ minuut, of dat genoeg verbetering zal zijn, of dat we toch maar voor die dikke uitvoering met 10 liter/ 60 graden/ minuut moeten gaan.
Die warmwater vraag heb ik vroeger al zo vaak moeten beantwoorden wil je 2 kranen tegelijk kunnen openen heb je zeker 10 liter per m nodig en t liefst een cv boiler zoals in Con s voorbeeld.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...