Ga naar inhoud


Ontvangstproblemen DVB-T in randgebieden oplossing.


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Al enige tijd hebben vele mensen hier in de regio, die door Digitenne worden bestempeld als gebieden waar geen of matige ontvangst is, last van een lage signaalkwaliteit.

 

De Topfields hebben echter een Wizzard om een installatie te doen. Je dient voor het geval hier rond Stadskanaal logischerwijs Drenthe of Groningen te kiezen.

 

De signaalkwaliteit is dan matig tot redelijk, en toch "pakt" ie vele kanalen niet.

 

Advies is dan om eens (voor deze regio een ander gebied aangegeven) regio Flevoland te selecteren en dan de antenne iets te draaien op de hoogste signaalkwaliteit.

 

Je zult zien dat ie alle kanalen naar tevredenheid pakt, al heten ze bij het inlezen vaak No-Name. Zodra de wizzard klaar is zul je zien dat "opeens" wel alles te ontvangen is en de No-Name kanalen veelal de Duitse Zenders zijn.

 

De kanaalindeling is echter wel een enorme puinhoop Ned1 ,Ned2 ,Ned3 ,RTL8 ,TVDrenthe ,RTL7 ,Eén enz.

 

De zwakste zenders hier zijn RTL4, RTL5 en SBS6. De rest hangt zo rond de 60-65% signaalkwaliteit. Klein beetje draaien aan de antenne nog en je hebt ze ook goed wat wel iets ten kostte gaat van de kwaliteit op de andere zenders.

 

Hij pakt natuurlijk nooit Flevoland, maar beter onlogisch ingedeelde zenders dan geen zenders.

 

Wellicht een tip voor andere gebieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja hoor die scan zit er nog gewoon in.

 

Het gaat erom dat je bij de installatie door middel van het regionale kanaal te kiezen al vast een goede plaatst vindt voor de antenne.

Als je op een kanaal zit te kijken en de ontvangst is slecht dan druk je op de M1 toets. Je krijgt dan meteen de kwaliteitsbalk in beeld van het kanaal dat je zit te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nou eens een buitenantenne gebruikt, zou dat niet een veel beter signaal van alle Nederlandse én Duitse zenders geven?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in nw-buinen harkte ik met een bierblik antenne gewoon zowel groningen als smilde ( en een partij duiters ) binnen met mn dvb-t stik smile

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als je nou eens een buitenantenne gebruikt, zou dat niet een veel beter signaal van alle Nederlandse én Duitse zenders geven?

Ik had precies dezelfde gedachte!
Vroeger was het de gewoonste zaak van de wereld om met een zo hoog mogelijk geplaatste antenne, op het dak wel te verstaan, ontvangst te verkrijgen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
Als je nou eens een buitenantenne gebruikt, zou dat niet een veel beter signaal van alle Nederlandse én Duitse zenders geven?

Ik had precies dezelfde gedachte!
Vroeger was het de gewoonste zaak van de wereld om met een zo hoog mogelijk geplaatste antenne, op het dak wel te verstaan, ontvangst te verkrijgen.
Men pretendeert tegenwoordig dat het niet meer nodig zou zijn, of men wil het niet meer.
Er zijn ook regio's waar voldoende signaal is, zodat het niet nodig is. (Was in de analoge TV-tijd ook al, er waren toen ook zolder- of kamer-antennes).
Maar verder is het nog steeds hetzelfde principe, dus ook de "ouderwetse" "harken" voldoen prima en m.i. zelfs veel beter dan die versterkte binnenantennes...

Dus wil je DVB-T en voldoet een binnenantenne niet of wil je (zwakke) buitenlandse zenders ontvangen?
Gewoon zoals "vroegah" weer een antenne op dak.
Wil je dat niet, daar hebben ze kabel voor uitgevonden...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Ja hoor die scan zit er nog gewoon in.

Het gaat erom dat je bij de installatie door middel van het regionale kanaal te kiezen al vast een goede plaatst vindt voor de antenne.
Als je op een kanaal zit te kijken en de ontvangst is slecht dan druk je op de M1 toets. Je krijgt dan meteen de kwaliteitsbalk in beeld van het kanaal dat je zit te kijken.



Klopt, er zit een volledige scan in. Maar nog moet je afstellen op de sterkste signaalkwaliteit. Pak ik hier Smilde of Groningen met de Funke buiten dan zit ik tegen de 55-60 aan. Pak ik echter Flevoland, dan staat ie lekker hoog en kan de antenne op de mm nauwkeurig draaien voor optimale ontvangst.
Als ik dan een Normale "Wizzard-scan" of een Blind-scan heb ik alles zoals het behoord te zijn. (Eigenlijk nog te laag, maar Digitenne is duidelijk daarin en in mijn gebied in ontvangst nog niet mogelijk).

Die Wizzard pakt natuurlijk een lekker stevig kanaal op de band. Selecteer ik de M1 toets op bv een NED3 dan komt NED3 knalhard binnen, maar is RTL4 volledig verdwenen en krijg zelfs een rood scherm dat ik lid van Digitenne kan worden. Draai je dan weer bij dan kan je aan de gang blijven.

Voor wat hier Drenthe (Smilde) en Groningen(Groningen-Stad) betreft ze komen goed binnen en heb eveneens TV-Noord als TV-Drenthe. Eea via de Wizzard van de Flevopolder.

Op de rasterantenne heb ik totaal geen problemen, maar heb daar geen TV-Noord omdat ie op Smilde staat en het signaal komt jeihard binnen. De richtantenne op de Duitsers staat ook goed. Alles is gekoppeld met een koppelfilter mbt de woonkamer, maar de ellende zat hem in de kamers van de kids en bij wat kenissen hier in de buurt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Maar verder is het nog steeds hetzelfde principe, dus ook de "ouderwetse" "harken" voldoen prima en m.i. zelfs veel beter dan die versterkte binnenantennes...

Niet alleen dat, maar de radio & TV handelaar plaatste die antenne voor je op het dak en sloot hem aan.
Niemand zou het in z´n hoofd halen om dit zelf te doen.
Nu zit iedereen maar wat aan te klooien..als ik zo zie wat er op de daken staat, antennes veel te dicht op de schotel of te dicht op elkaar gefrunnikt, of een VHF antenne voor DVB-T etc.
Eigenlijk te triest voor woorden dat dit handwerk is uitgestorven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er dan wel op dat die digitale antenne geschikt is voor HD natuurlijk...pffff

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan mijn hark zit ook een glasvezelkabel ipv coax whistle

 

Ben iig wel blij dat de "harken" nog gewoon te koop zijn en nog niet eens zo gek duur.

 

Een Funke van KPN tegen een 7 Euro en een veel betere hark voor 20 Euro maakt de keus niet echt moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Al enige tijd hebben vele mensen hier in de regio, die door Digitenne worden bestempeld als gebieden waar geen of matige ontvangst is, last van een lage signaalkwaliteit.
De Topfields hebben echter een Wizzard om een installatie te doen. Je dient voor het geval hier rond Stadskanaal logischerwijs Drenthe of Groningen te kiezen.
De signaalkwaliteit is dan matig tot redelijk, en toch "pakt" ie vele kanalen niet.
Advies is dan om eens (voor deze regio een ander gebied aangegeven) regio Flevoland te selecteren en dan de antenne iets te draaien op de hoogste signaalkwaliteit.
Je zult zien dat ie alle kanalen naar tevredenheid pakt, al heten ze bij het inlezen vaak No-Name. Zodra de wizzard klaar is zul je zien dat "opeens" wel alles te ontvangen is en de No-Name kanalen veelal de Duitse Zenders zijn.
De kanaalindeling is echter wel een enorme puinhoop Ned1 ,Ned2 ,Ned3 ,RTL8 ,TVDrenthe ,RTL7 ,Eén enz.
De zwakste zenders hier zijn RTL4, RTL5 en SBS6. De rest hangt zo rond de 60-65% signaalkwaliteit. Klein beetje draaien aan de antenne nog en je hebt ze ook goed wat wel iets ten kostte gaat van de kwaliteit op de andere zenders.
Hij pakt natuurlijk nooit Flevoland, maar beter onlogisch ingedeelde zenders dan geen zenders.
Wellicht een tip voor andere gebieden.

Dus jij zegt dat de mensen in Drenthe hun tuner moeten afstemmen op bijv. de regionale van Zeeland of Flevoland en dat het dan wel werkt.
Ik weet niet of ik dit ooit ga begrijpen en of dit in de manual van Digitenne komt te staan crazy.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik zeg niet dat ze het zo moeten doen en dat KPN (Digitenne) dit ooit zal opnemen in de handleiding.

 

Het is gewoon bij toeval door mij vastgesteld.

 

Zit op exact 26 km van Smilde en Groningen-Stad.

Beidde geven ze op de wizzard een zwakke signaalkwaliteit.

Scannen via de wizzard op Drenthe geeft als resultaat een max 12 tv zenders

Scannen via de wizzard op Drenthe geeft als resultaat een max 17 tv zenders

Scannen via de wizzard op Flevoland geeft ALLE kanalen.

(Tijdens de scan heet bijna alles No-name, maar na een 30 seconden heeft alles de juiste naam). Het gehele spul staat wel dwars door elkaar in volgorde.

 

Een blindscan doe je als je eerst een aardig signaal hebt, maar dan mis je toch een hele berg kanalen.

 

Mijn conclusie is dat het "geluk" indeze situatie dat een zeer zwak kanaal op Smilde/Groningen je bij "toeval" de antenne laat uitrichten in de juiste positie.

 

Niets meer en niets minder dan dat.

 

Heb het op de andere Wizzard keuzes toegepast hier op deze locatie, maar daar gaat het verhaal niet op.

 

Regio Emmen zit bijvoorbeeld ook in de regio dat je buiten het ontvangstgebied valt. Wellicht pakt ie daar ook Smilde op Flevoland.

 

Dat ik er zeker van ben dat ik op Smilde zit, komt voort uit het feit dat ik RTV-Drenthe heb en geen TV-Noord.

 

Lijkt een complex wazig verhaal, vooral met de Wizzard. Maar denk even een paar jaar terug met de CD SECA dozen van Pace, Philips. Nu zet je je schotel ook optimaal door een zwakke transponder optimaal op je receiver te zeten. De rest van de sat komt dan ook knalhard binnen.

 

Kan het van Digitenne helaas niet testen in het gehele land, vandaar de posting hier. Wat Digitenne betreft, tja daar waar je ontvangst garanderen is er niets aan de hand en hoeven ze echt niets uit te leggen.

 

Het zou echter wel fijn zijn als ze je zouden kunnen laten kiezen uit een fastscan en dan het zwakste kanaal aanbevelen om daarop je antenne goed te plaatsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...