Ga naar inhoud


Ontvangstproblemen DVB-T in randgebieden oplossing.


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Ik zal de werking van de antenne wizard even uitleggen zoals toegepast in de late versie van de TF6000COK, alle TF6500COK en de TF5300K na de laatste update, een ruilexemplaar of nieuw uit de doos.

 

Je kiest een provincie/regio. De tuner gaat op het regiokanaal staan. Dit is het regiokanaal dat je zou willen gaan ontvangen omdat het jouw provincie is. Vervolgens wordt je uitgenodigd om een goede plek voor de antenne op te gaan zoeken terwijl het kwaliteitsbalkje geduldig de kwaliteit aan blijft geven. Als het echt niet meer beter kan dan druk je op ok.

 

De ontvanger gaan nu de tabellen uitlezen en start een scan op alleen die kanalen die door Digitenne gebruikt worden. Dubbel (her)gebruikte kanalen worden maar 1 keer gedaan. Als je er een kanalenlijst bij pakt dan zie je dat hij eerst bouquet 2 doet, dan 3 en 4 en tot slot 1 voor de regio's.

 

Uit bovenstaande kan je afleiden dat het in principe niet mogelijk is om tot meer gevonden zenders te komen door een andere regio als uitgangspunt te kiezen. De box doet namelijk de scan aan de hand van de tabellen zoals uitgezonden. Als bewijs hiervoor kan je zien dat het eerste kanaal dat de ontvanger doet met een wizard scan K30 is. K30 is het laagste kanaal dat voor Bouquet 2 wordt gebruikt. Welke regio je ook kiest, de kanaalvolgorde van de wizardscan zal altijd gelijk zijn!

 

Graag nodig ik je uit om de test voor ieder regiokanaal is 3 keer te herhalen en ons is te laten weten wat de uitslag is. Ik ben wel benieuwd.

 

Overigens lijkt het erop dat je een paar zenders net wel/ net niet ontvangt. De nonames duiden hier op. De box ziet wel radio en TV services maar kan niet de tabellen uitlezen voor de namen. Zodra je afstemt hierop en de box ziet kan wel de naam uitlezen dan zal die de noname voor die naam vervangen.

 

Ik vermoed dat je wisselende resultaten hebt met de scans doordat de ene keer sommige kanalen wel en de andere keer sommige kanalen niet mee gescant worden.

 

Oh ja, Je hersteld voor iedere keer toch wel de fabrieksinstellingen he? Anders zou je ook nog dit soort dingen kunnen krijgen. Voor een scan is het beter als je altijd eerst de fabrieksinstellingen herstelt. Geldt trouwens voor alle ontvangers.

 

Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


.

 

Oh ja, Je hersteld voor iedere keer toch wel de fabrieksinstellingen he? Anders zou je ook nog dit soort dingen kunnen krijgen. Voor een scan is het beter als je altijd eerst de fabrieksinstellingen herstelt. Geldt trouwens voor alle ontvangers.

 

Ben benieuwd.

`No way ,als je met een Dreambox een scan uitvoerd staat hij alleen de nieuw gevonden kanalen op,en past de andere kanalen evt aan(vertwijderd item)als de desbetreffende kanalen er niet meer (voorhanden) zijn,ook bij sat ontvangs doet hij dit,daar kan geen flopfield tegen op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Smilde en Groningen hebben op bouquet 1 na, dezelfde kanalen in ieder bouquet. Groningen zit met 19,953

KW (ERP) en Smilde met 39,811

kW (ERP).

 

Bouquet 1 zijn de Nederlandse met regionale niet commerciële en ongecodeerde kanalen (Free To Air) Foutcorrectie is 50%.

 

De wizzard pakt bouquet 1 hier op kanaal 30 (Groningen) en kanaal 30 (Smilde) niet (UHF op 635 MHz).

 

Zet ik hem op Flevoland die slechts +/- 1,5kW (ERP) heeft dan slaat de signaalkwaliteitsmeter wel uit.

 

Hang mijn broek maar in bomen, ik kan dit helemaal niet verklaren. Zal zeker de wizzard op diverse andere torens.

 

Voor de duidelijkheid, als bijlage een kaartje waar ik woon in de inkeping in Drenthe tegen de grens van Groningen aan.

 

Flevoland met zijn +/- 1,5kW (ERP) die mij een redelijk positieve signaalsterkte-uitslag geeft is onbegrijpelijk. Op de Bearcat 785XLT scanner zie ik op de signaalmeter wel duidelijk signaal op op Smilde en Groningen op 635 Mhz.

 

Op het kanaal waar Flevoland zit, zit echt noppes... ja ruis...

 

Heb met ontvangst op RTL8 die ik harder binnenkreeg vanuit Groningen, de antenne gedraaid en een scan gedaan en heb dan op de buitenantenne ook TV-Drenthe en TV-Noord. Maar op Groningen is de rest echt bar en boos.

 

Wie hier een verklaring voor heeft mag het vertellen. Ga er maar eens een andere tuner aan wagen ipv die Topfield gevallen als de ik hier of daar een ander merk kan lenen.

 

Wordt vervolgd.....

 

post-214-1318261086,093_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Smilde en Groningen hebben op bouquet 1 na, dezelfde kanalen in ieder bouquet.
De wizzard pakt bouquet 1 hier op kanaal 30 (Groningen) en kanaal 30 (Smilde) niet (UHF op 635 MHz).

Ik snap dit niet helemaal. Groningen zit regionaal op 66 en Smilde op 60. Dit wordt over het algemeen met bouquet 1 bedoeld.

Bouquet 2 3 en 4 komen van beide zenders op de kanalen 30,54 en 33.

Je zegt dat je kanaal 30 niet ontvangt volgens mij. Het is geen regiokanaal dus is iets moeilijker, ware het niet dat K30 het regiokanaal voor brabant is. Dus zet de antennewizard op brabant en je tuner kijkt op K30.
De kwaliteitsbalk slaat niet uit, druk dan op het rode toetsje op de afstandsbediening. Je krijgt er dan een sterktebalkje bij. Slaat die wel uit en wijst die meer dan 75% aan?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De kwaliteitsbalk slaat niet uit, druk dan op het rode toetsje op de afstandsbediening. Je krijgt er dan een sterktebalkje bij. Slaat die wel uit en wijst die meer dan 75% aan?

 

Ja, die slaat uit. Doe ik dan een scan dan zie ik in de lijst oa een RTL4 staan.

 

Na het scannen de TF op RTL4 zetten geeft een 80% dekkend gecentreerd knalrood veld dat ik lid kan worden van Digitenne of 10 minuten moet wachten op een update omdat de kaart niet de laatste update heeft gehad.

 

Singnaalsterkte is 72% en de signaalkwaliteit is er niet.

 

Ga eerst maar eens verder waar ik gebleven was. Dus eerst een andere DVB-T op de Funke. Mijn harkje doet het overigens perfect. Zit ook te dubben om de buis waar de Funke nu op zit eens te vervangen door een massieve nylon staaf van 1 meter.

Die metalen buis (verwarmingsbuis) heeft ook zijn invloed op de 2 koperen pennetjes in de Funke.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Smilde en Groningen hebben op bouquet 1 na, dezelfde kanalen in ieder bouquet. Groningen zit met 19,953
KW (ERP) en Smilde met 39,811 kW (ERP).
Bouquet 1 zijn de Nederlandse met regionale niet commerciële en ongecodeerde kanalen (Free To Air) Foutcorrectie is 50%.
De wizzard pakt bouquet 1 hier op kanaal 30 (Groningen) en kanaal 30 (Smilde) niet (UHF op 635 MHz).
Zet ik hem op Flevoland die slechts +/- 1,5kW (ERP) heeft dan slaat de signaalkwaliteitsmeter wel uit.
Hang mijn broek maar in bomen, ik kan dit helemaal niet verklaren. Zal zeker de wizzard op diverse andere torens.
Voor de duidelijkheid, als bijlage een kaartje waar ik woon in de inkeping in Drenthe tegen de grens van Groningen aan.
Flevoland met zijn +/- 1,5kW (ERP) die mij een redelijk positieve signaalsterkte-uitslag geeft is onbegrijpelijk. Op de Bearcat 785XLT scanner zie ik op de signaalmeter wel duidelijk signaal op op Smilde en Groningen op 635 Mhz.
Op het kanaal waar Flevoland zit, zit echt noppes... ja ruis...
Heb met ontvangst op RTL8 die ik harder binnenkreeg vanuit Groningen, de antenne gedraaid en een scan gedaan en heb dan op de buitenantenne ook TV-Drenthe en TV-Noord. Maar op Groningen is de rest echt bar en boos.
Wie hier een verklaring voor heeft mag het vertellen. Ga er maar eens een andere tuner aan wagen ipv die Topfield gevallen als de ik hier of daar een ander merk kan lenen.
Wordt vervolgd.....

Ik blijf je verhalen te vaag vinden om nu te bepalen wat je probleem nu is maar goed. Als je hier kijkt http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/Kaart%20met%20alle%20DVB-T%20zenders%20in%20Nederland.pdf zie je de kanalen per uitzendmast. Flevoland krijg je daar domweg niet dus waarom de Wizard signaal geeft is vreemd maar wellicht pak je een Duitser of heb je een lokale storing. De Topfield is een perfecte ontvanger maar heeft wel last van sterke nabuurkanaalzenders maar die heb jij daar niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bouquet 2,3,4 kanalen zijn iig identiek voor waar ik zit. Groningen/Drenthe. Eigenlijk vreemd. Repeaters op de 2 meter zitten naast de 600 KC shift wagenwijd uit elkaar. Zo zitten Meppel en Geertruidenberg gelijk en hoef je niet bang te zijn om beidde open te sturen op 145.050

 

Op de scanner zoals ik al aangaf heb ik geen signaal of hoor ik iets vreemds om het bouquet 1 kanaal van Flevoland.

 

Dat rode vlak heb ik nog niet op alle TF's hier getest.

 

Morgenmiddag gaat zoonlief even de Funke vrij maken tov de verwarmingsbuis waar hij op zit.

 

Ga nu niet eerst alles door elkaar halen en tegelijk doen, wil weten waarom en waardoor. Op weg naar de zoektocht voor een andere DVB-T doos bleek dat er een dorpsgenoot een geheel andere binnenantenne had (blauw ovaal ipv vierkant zwart/grijs). Mocht hem helaas niet even uit elkaar halen whistle

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Bouquet 2,3,4 kanalen zijn iig identiek voor waar ik zit. Groningen/Drenthe. Eigenlijk vreemd. Repeaters op de 2 meter zitten naast de 600 KC shift wagenwijd uit elkaar. Zo zitten Meppel en Geertruidenberg gelijk en hoef je niet bang te zijn om beidde open te sturen op 145.050

Dat Digitenne zenders, maar DVB-T in het algemeen en geldt ook voor DAB, op één frequentie kunnen uitzenden zonder elkaar echt te storen komt door een speciaal ontworpen netwerk. Het zogenaamde Single Frequency Network (SFN). Google maar eens hoe dit systeem precies werkt, want het moet wel aan heel special voorwaarden voldoen wil het elkaar niet storen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Origineel bericht van: EdjeKroketje
Smilde en Groningen hebben op bouquet 1 na, dezelfde kanalen in ieder bouquet.
De wizzard pakt bouquet 1 hier op kanaal 30 (Groningen) en kanaal 30 (Smilde) niet (UHF op 635 MHz).


[Quote EdjeKroketje}
{Ik snap dit niet helemaal. Groningen zit regionaal op 66 en Smilde op 60. Dit wordt over het algemeen met bouquet 1 bedoeld.

Bouquet 2 3 en 4 komen van beide zenders op de kanalen 30,54 en 33.

einde quote]


_____________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________




Het is inderdaad onduidelijk met al die nummers, maar Kimble bedoeld denk ik met "bouquet" de term "DVB layer"

In de grensstreek Groningen/Drenthe is het alsvolgt :

DVB Layer 1 : Kanaal 30 Multiplix 2 (RTL 4 etc.)
DVB Layer 2 : Kanaal 25 (DVB-H)
DVB Layer 3 : Kanaal 33 Multiplix 4 (Veronica etc.)
DVB Layer 4 : Kanaal 54 Multiplix 3 (MTV etc.)
DVB Layer 5 : Kanaal 46 (nog niet in gebruik)
DVB Layer 6 : Kanaal 66 Groningen Multiplix 1 (Nederland 1 etc.)
Kanaal 60 Drenthe Multiplix 1 (Nederland 1 etc.)

Hoezo verwarrend ?


Met een beetje buitenantenne ontvang je hier ook nog zo'n 12 Duitse zenders.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woordje 'layer' maakt het niet eenvoudiger in ieder geval.

 

Die kreet komt uit de wereld van de nationale overheden die de frequentieruimte onderling verdelen. Die overheden hoeven niet alle frequentieruimte die zij verkrijgen aan de providers te veilen. Zodoende is er nog een frequentie vrij hier en daar.

 

Digitenne heeft drie multiplexen die in heel het land gelijk zijn. Bijna altijd worden die multiplexen (of boeketten) in een Single Frequency Network uitgezonden. Op meer masten wordt hetzelfde signaal op dezelfde frequentie uitgezonden. Zo ga je efficiënter met de frequentieruimte om.

 

De multiplexen met de regiozenders van Groningen en Drenthe zijn natuurlijk niet gelijk aan elkaar en worden daarom op verschillende frequenties uitgezonden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...