Gast gijsvb Geplaatst: 14 juli 2010 Geplaatst: 14 juli 2010 Hallo, Wij hebben al enige tijd regelmatig last van storingen in het signaal. Ik denk dat een LNB niet optimaal werkt, maar mijn leverancier zegt dat alles goed werkt (is pas nog's wezen meten a euro 70 per uur). Nu (14/07/2010, 22:00) doet zich het vreemde voor dat RTL4 HD goede ontvangst heeft terwijl RTL5 HD niet te bekijken is (blokjes en geheel wegvallend beeld). Volgens mijn info zitten deze beide op Astra 3B 23,5. Dus op dezelfde LNB. Kan een defecte LNB veroorzaken dat één kanaal goed werkt terwijl een ander kanaal op dezelfde LNB problemen geeft?
Gerard 76 Geplaatst: 14 juli 2010 Geplaatst: 14 juli 2010 Hoi,en welkom op sat4all. om je zo goed mogelijk te helpen moet je iets meer info geven. wat voor ontvanger? Type,model Wat voor schotel? Staat ie zeker weten goed uitgericht? Wat voor LNB?
Jürgen Geplaatst: 15 juli 2010 Geplaatst: 15 juli 2010 Origineel bericht van: gijsvb Nu (14/07/2010, 22:00) doet zich het vreemde voor dat RTL4 HD goede ontvangst heeft terwijl RTL5 HD niet te bekijken is (blokjes en geheel wegvallend beeld). Volgens mijn info zitten deze beide op Astra 3B 23,5. Dus op dezelfde LNB. Kan een defecte LNB veroorzaken dat één kanaal goed werkt terwijl een ander kanaal op dezelfde LNB problemen geeft? Theoretisch is natuurlijk alles mogelijk maar het verschil in ontvangst zou kunnen zitten in het feit dat RTL4 HD op Vertical en RTL5 HD op Horizontal zit. Een LNB heeft zowel een antenne voor verticale als een voor horizontale ontvangst. De schotel moet in feite in beide richtingen waterpas zijn opgehangen en de LNB moet in de regel dan recht (0 graden, Skew) op de schotel zijn gemonteerd. Nu kan het zijn dat de LNB niet goed op de schotel is afgesteld of de LNB een interne technische afwijking heeft. Zet de ontvanger eens op RTL5 HD en verdraai dan de LNB heel licht naar links of naar rechts en controleer of het een beter resultaat oplevert. MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
Drs. IJzerbout Geplaatst: 15 juli 2010 Geplaatst: 15 juli 2010 gijsvb zegt dat de leverancier langs is geweest en er een meter aan heeft gehangen. De afstelling heeft toch wel verder gecontrolleerd? Dan zou ik er in eerste instantie van uitgaan dat alles OK is en de storing van buitenaf komt. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een draadloze telefoon. Misschien die van jouw of van de buren. Mijn tip is desalniettemin toch een defekte LNC, veroorzaakt door vocht, of vocht in de connector en kabel bij de LNC. Skew heeft inderdaad wel enig effect maar om daarmee de zender tot blokvorming te laten degraderen, dan moet de skew er wel heel erg ver naast staan. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen