Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo een vraag ik ben voornemens een DM 8000HD te kopen (heb nu Rebox 9000).

Maar ik zit met een vraag, ik zie dat er nogal wat verschillende software (image,s) in omloop zijn maar welk is nou het meest gebruikt met minst problemen.

Ik heb problemen genoeg nu met de Rebox dus vandaar, en het is toch weer een boel geld.

Mijn opstelling is 70cm schotel met CD monoblock voor 19,2 en 23,5

Rebox 4220
Triax 65/70? met monoblock 19,2 - 23,5

Geplaatst:

Dat is een kwestie van smaak.

OpenPli - gemini - newnigma - Dream elite werken allemaal naar behoren.

Testen maar en de image die u het beste ligt die wordt het dan maar.

groetjes

Danny

Geplaatst:

ieder z'n smaak, maar ik zweer bij LT!!

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat

Geplaatst:

Zo heeft ieder zijn eigen smaak... Maar ik kies voor een Open image, waarvan de sources bekend zijn.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
  • Beheerder
Geplaatst:

Wat is voor de eindgebruiker het voordeel dan?

Ik zie het even niet.

Ik ben zelf ook voorstander van Open Source, maar voor de eindgebruiker is er in dit geval geen enkel voordeel.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Voor de eindgebruiker is er zeker voordeel... Anderen hebben nu namelijk ook de mogelijkheid verbeteringen aan een image te maken... ;-) waar iedereen van kan profiteren. Bij een gesloten image is dit onmogelijk.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:

Je dreambox is best een redelijke PC. Een stukje malware kan daar hele leuke dingen mee doen. Wat je PC aan slechte dingen kan uitvreten, al dan niet onder controle van een derde, dat kan je dreambox ook.

Bij een Open Source image heb je tenminste de mogelijkheid om te onderzoeken wat er allemaal in zit, en of dat ook wel klopt. Desnoods kun je zelf een eigen versie compileren, zodat je 100% zekerheid hebt.

Een "Get rich quick" scam is om een backdoortje in de firmware achter te laten (met bijvoorbeeld een ssh key). Op het gewenste moment neemt je dreambox contact op met een servertje, en dan kan ik van mij thuis uit enkele tienduizenden dreamboxen(*) aan het werk zetten om bijvoorbeeld creditcard gegevens, passwords en wat dies nog meer zij op te vissen.

En nee, je firewall helpt daar niet tegen. En ook is het mogelijk om stukjes van deze firmware een flash te laten overleven, als de box maar voorzien is van extra storage zoals een USB stick of harddisk.

"...Just because you're paranoid, that doesn't mean they're not out to get you..."

(*) Na een paar maanden waren er al zo'n tienduizend boxen met MiLo-image uitgerust, wat aantoont hoe makkelijk een nieuw image verspreid wordt.

• Beheerder
Geplaatst:

Allemaal waar maar daar heeft een normale eindgebruiker geen voordeel bij.

Sommige teams bestaan uit enorm veel mensen die samen een (non open source) geheel maken en je kunt dus nooit zeggen dat het een voordeel is dat anderen er aan meewerken.

Er zijn ook open source projecten waar maar twee man aan werken.

Gemini is niet aantoonbaar slechter dan OpenPli. OpenPli heeft geen aantoonbaar voordeel tegenover NewNigma.

Het is allemaal een kwestie van inzet van de makers (open source of niet) en de smaak van de gebruiker.

Windows 7 is voor de eindgebruiker een aantoonbaar gebruiksvriendelijker product dan Ubuntu 10. Ubuntu is open source, Windows niet. daarmee is wel bewezen dat Open Source helemaal niets zegt over kwaliteit en de waarde voor de eindgebruiker.

Algemene opmerking: Open Source bevordert op grote schaal de ontwikkeling, maar een gesloten project met goede support en goede programmeurs die bug meldingen en verbeterpunten gewoon meteen oppakken zijn zeker niet slechter en vaak zelfs beter. Daarnaast zijn gesloten commerciele producten vaak vele malen beter gedocumenteerd en beter ondersteund.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

• Beheerder
Geplaatst:

Ik lees nu net verhaal over phishing pas.

Dat vind ik echt pure onzin.

Alsof een Gemini team (bijvoorbeeld) je privé gegevens loopt te vissen.

Flauwekul!

Er zit altijd wel iemand bij die t-shark aan het werk zet. Dan loopt zoiets meteen in de gaten.

Citaat:
Na een paar maanden waren er al zo'n tienduizend boxen met MiLo-image uitgerust

Dat betwijfel ik ten zeerste.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Het is niet de vraag welk image beter of slechter is en of het nu open of closed source is. Het beste image is simpelweg ook een kwestie van "gevoel" en "smaak" en vooral wat men "gewend" is. Op de vraag "wat is het beste image" is geen antwoord te geven. Het ligt er net aan wat je kennis er op zet en hoe het eventueel allemaal lukt bij een eerste installatie. Of hoe de basic skin eruit ziet enx... Ik zou zeggen probeer er een paar uit en bekijk wat je bevalt.

En wat fishing betreft... Mogelijk is het uiteraard wel, maar gelukkig via een een dreambox image (nog) niet aangetoont.

Ach ja nog iets. Volgens de GPL regels mag een Dreambox image niet eens gesloten zijn... tenminste zover ik begrijp... Maar dat is een heel ander verhaal...

Geplaatst:

Ik heb de open pli erop gezet en ga daar eens mee aan het stoeien en de box verkennen natuurlijk vandaag gekocht

Rebox 4220
Triax 65/70? met monoblock 19,2 - 23,5

Geplaatst:

Natuurlijk is phishing een extreem voorbeeld. Hoewel het in mijn ogen een kwestie van afwachten is tot iemand op het idee komt om iets serieus op touw te zetten met al die leuke apparatuur met embedded software die tegenwoordig in huis staat. Eigen firmware is daar wel handig voor, maar hoeveel dreamboxen hebben hun HTTP of HTTPS poort aan het internet hangen denk je? Die zijn snel het haasje.

Maar je vroeg tenslotte een voordeel van Open Source voor eindgebruikers.

Voor mij is dat - in het algemeen - het recht om te weten wat apparatuur achter mijn rug in huis allemaal uitspookt. Om software zelf aan te kunnen passen. Om, ook als de fabrikant de support stop zet, toch gewoon door te kunnen gaan.

Overigens vind ik de GPL licentie ook weer teveel van het goede. Die is weer zo extreem, dat bedrijven hem kostte wat het kost proberen te vermijden.

• Beheerder
Geplaatst:

Citaat:
Voor mij is dat - in het algemeen - het recht om te weten wat apparatuur achter mijn rug in huis allemaal uitspookt. Om software zelf aan te kunnen passen. Om, ook als de fabrikant de support stop zet, toch gewoon door te kunnen gaan.

Een mooi streven, maar het zal nooit gebeuren. De meeste fabrikanten geven nu eenmaal terecht niet zo graag toegang tot de eigen keuken.

Over het algemeen is dat ook niet nodig. De meeste grote merken ontwikkelen een product helemaal uit voordat de software updates afnemen of stoppen.

@littlesat,

Zelf gebruik ik ook OpenPli omdat ik zelf nu eenmaal ook voorstander ben van Open Source software en me erger aan Gemini omdat ze hun sources en wijzigingen op enigma niet delen.

Dat heeft Pli echter ook jaren gedaan dus om nu Pli bijna heilig te verklaren omdat het nu wel open source is, vind ik wel ver gaan.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Dan is het je vast en zeker nooit opgevallen dat devs van PLi regelmatig patches hadden teruggecommit naar de "moederbranch"???

Dit even terzijde... maar dat maakt niets uit. Iedereen kan zelf zijn favoriete image kiezen die hij het prettigste vindt.

Gast Jeroensky
Geplaatst:
Origineel bericht van: Michel
Windows 7 is voor de eindgebruiker een aantoonbaar gebruiksvriendelijker product dan Ubuntu 10.

Pfff feiten graag .

-Bij windows moet je antivirusscanner draaien, bij Linux(ubuntu) niet.
-Bij windows moet je antivirus regelmatig updaten en latenscannen, volledig overbodig bij Linux(Ubuntu).
-Bij windows moet je regelmatig schijf opruimen en defragmenteren om de storage op orde te houden, bij Linux(Ubuntu) hoeft dat niet, of gebeurt het automatisch op de achtergrond.
-Bij windows moet je grof geld betalen voor een inferieur product, bij Linux(ubuntu) hoeft dat niet.
-Bij windows zit je met een register wat als maar groter wordt en de machine verstraagd, mede door deadlinks(uninstalleren wat niet volledig uninstalleerd). Linux(Ubuntu) heeft gewoon geen register.
-Bij windows zit je met vendor lockin van Microsft, de maker heft allerlei truukjes om je afhankelijk van hun te houden, door niet aan (open)standaarden tehouden, alleen maar nieuwere hardware te ondersteunen, ingebakken applicaties die zich niet aan standaarden houden, of gekochte programma's van zelfde maker die zich niet aan (open) standaarden houden(moviemaker,mediaplayer,messenger, word,IE,MS-Office om maar wat op te noemen).
-Bij windows (de maker Microsoft) zit je met het feit dat hun de rechten hebben over jou machine, hun bepalen wat jij mag en kan , ook met je gemaakte bestanden.(Lees de EULA/windows gebruikersovereenkomst maar eens). Linux heeft bijna altijd GPL licentie, veel gebruikers vriendelijker. Ook weet je hierdoor dat je je bestanden over zeg 10 jaar ook nog steeds kan openen met een programma.

Ik noem maar wat goede redenen op die je zelf ook wel kan bedenken, als je een beetje verdiept en neutraal(! dus geen fud en reclamepraat van Microsoft medewerkers, of onderzoeken betaalddoor ....MS wat dan dus niet neutraal is) laat informeren.

Dus hoe bedoel je gebruiksvriendelijker? Dat zecht men alleen maar omdat men niet begonnen is het andere OS te gebruiken, en er dus totaal geen ervaring mee heeft.(voor mensen die geen interesse hebben in OS of computer, neem gewoon OS-X (Apple / MAC) OS-X en Linux zijn soortgelijken. (Unix based)

Overigens raad ik LinuxMint aan ipv Ubuntu. LinuxMint bevat n.l. meer extra onderdelen als flashplayer, mediacodecs out of the box.(de live dvd en dus niet de USA/japan versie).
Ikzelf heb LinuxMint KDE 64bit op notebook, en dat vind ik prachtig.
Die windows gebruikers maar neuzelen met dat het na verloop van tijd traag wordt en virus/malware/adware gevaar hahaha.
Ik update alleen maar af entoe, en oh ja laad de accu op.

Er is by the way een website die je helpt bij kiezen uit wat Linux distributies(voor personal computers).
Linux Distribution Chooser

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen