Puch Geplaatst: 17 juli 2010 Geplaatst: 17 juli 2010 Op 15 juli is OpenSuse 11.3 gereleased. http://news.opensuse.org/2010/07/15/opensuse-11-3-is-here/ Hier kan je hem downloaden. Je hebt zoals gebruikelijk de keuze tussen 32 en 64 bits dvd. Of je kan de live cd's met KDE of Gnome desktop downloaden. Enjoy iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
Tonskidutch Geplaatst: 31 juli 2010 Geplaatst: 31 juli 2010 draait deze al bij iemand? ervaringen??? ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Puch Geplaatst: 31 juli 2010 Auteur Geplaatst: 31 juli 2010 Ik heb hem nog niet geïnstalleerd op mijn pc, maar onder vmware draait hij super. iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
Tonskidutch Geplaatst: 31 juli 2010 Geplaatst: 31 juli 2010 oké bedankt, was benieuwd over de nfs en samba / mounts ga hem weldra ook installeren over 11.2 heen ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Tonskidutch Geplaatst: 3 augustus 2010 Geplaatst: 3 augustus 2010 heb 11.3 gisteren geinstalleerd, makkelijk en eenduidig maar er is niet veel nieuws EN ik heb nog steeds zo nu en dan dat mijn NFS mount niet zichtbaar is in dolphin??? (herstarten of opnieuw aanmelden en dan is de mount er plots) een idee? ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Tonskidutch Geplaatst: 3 augustus 2010 Geplaatst: 3 augustus 2010 heb al wat gevonden /etc/NFSmount.config daar is de NFSversie 4 Default bepalend voor het uithandelen tussen NFSclient en NFSserver vanander je die in 3 (wat voor een oudere QNAP van toepassing is) werkt ie wel weer goed. ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Tonskidutch Geplaatst: 6 augustus 2010 Geplaatst: 6 augustus 2010 Is er geen animo om dat ook naast je windows te installeren???? het is echt simpel je hebt enkel genoeg vrije ruimte op je HDD nodig en linux doet niks met je windows anders dan het "eerbiedigen dat het erop staat" ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Puch Geplaatst: 6 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2010 Ik weet dat het simpel is, maar ik installeer geen dual boots meer. Dit omdat je later niet één van de twee besturingssystemen kan verwijderen zonder het andere opnieuw te moeten installeren. Linux controleert het booten via grub. Dus linux kan je niet verwijderen anders boot de pc niet en windows kan je niet verwijderen omdat grub de boot.ini van windows niet meer vind. Ik heb net een Imac gekocht en zal linux via parallels installeren. Maar ik moet eerst de imac wat beter leren kennen. iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
Lucky_Luke Geplaatst: 7 augustus 2010 Geplaatst: 7 augustus 2010 Als je Linux of Windows verwijderd, moet er vh overgebleven OS wel het corresponderende MBR functioneren. Windows based bootmanager; Linux kan gewoon weg Linux based boot manager; Windows kan gewoon exit. Als je Linux wilt verwijderen, zul je (normaal gesproken) eerst een Windows based boot manager moeten installeren over grub. (vroeger kon je gewoon Windows booten en was je klaar met 'fdisk /mbr' geen idee hoe het nu zit.) Je kunt ook beide OSsen op een eigen fysieke harddisk zetten en vanuit het BIOS selecteren wat de bootdisk is. Dit kun je in het BIOS later altijd wijzigen. Vanuit beide bootdisks kun je met de bijbehorende bootmanager altijd het andere os booten. Maar nu je een iMAC hebt, zou ik gewoon lekker met *BSD aan de slag gaan :-)
Tonskidutch Geplaatst: 7 augustus 2010 Geplaatst: 7 augustus 2010 uhm, het hoeft natuurlijk niet naast windows, het kan ook der knalhard overheen (of je neemt even een andere hdd aan je ide of sata) na enkele dagen; het is een mooi compleet verzorgde release waar je op moet letten: tijdens installeren de keuze vd taal en toetsenbord layout en eventueel hoe groot de 2 partities root / moet zijn + de /home KDE of Gnome gebruikers interface > voor de beginner adviseer ik KDE na installeren even als root aanmelden die (jouw keuze tijdens installatie) hetzelfde paswoord heeft als de gebruiker -yast2 > voor netwerkinstellingen + firewall(intern) -yast2 > hosts aanvullen -systeeminstellingen / persoonlijk / land regio en taal instellingen indeling toetsenbord 'compose-key' en euroteken -yast2 > VLC via softwarebeheer erbij zetten -yast2 > Thunderbird via softwarebeheer erbij zetten -yast2 > WINE via softwarebeheer erbij zetten wat je allemaal extra als goed functionerende software erbij krijgt bij deze release is uitbundig en je hebt windows eigenlijk helemaal niet meer nodig. digikam voor je digitale camera K3b voor het branden van cd's of dvd's OpenOffice als vervanging van MS-office Amarok als MP3 player/iTunes achtige en vele vele meer ook naderhand nog toe te voegen "let wel gratis" applicaties en tools. in je netwerk, met je linux router, met linux sat-receiver, met linux NAS, met windows laptop en pc prachtig om te gebruiken. ciao ach ja, OpenSuse start echt flitsend snel op en alles werkt sneller wegens het ontbreken van "niet echt noodzakelijke software als anti virus of anti malware suites en software firewalls gebruik je linux in een gemengde omgeving met windows kun je er natuurlijk wel antivirus/malware software bij plaatsen, "gratis" Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Puch Geplaatst: 7 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2010 Origineel bericht van: Tonskidutch uhm, na installeren even als root aanmelden die (jouw keuze tijdens installatie) hetzelfde paswoord heeft als de gebruiker -yast2 > voor netwerkinstellingen + firewall(intern) -yast2 > hosts aanvullen -systeeminstellingen / persoonlijk / land regio en taal instellingen indeling toetsenbord 'compose-key' en euroteken -yast2 > VLC via softwarebeheer erbij zetten -yast2 > Thunderbird via softwarebeheer erbij zetten -yast2 > WINE via softwarebeheer erbij zetten Je hoeft je toch niet als root "aan te melden". Gewoon via start menu naar yast gaan. Daar krijg je automatisch het login scherm voor root. Of was het dat wat je bedoelde? iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
Tonskidutch Geplaatst: 8 augustus 2010 Geplaatst: 8 augustus 2010 kan alle twee... principe is dat root de enige is met superuser rechten en ik log dan ook als root in om meerdere zaken even snel aan te passen met kwrite. ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Puch Geplaatst: 8 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2010 Inloggen onder root is niet nodig, en nog gevaarlijk ook. Elke handeling wordt zonder verdere vraag uitgevoerd, of dat nu correct is of niet. Je kan met kwrite ook documenten van root aanpassen onder gewone gebruiker. Het enige wat je moet doen is kwrite met root rechten opstarten. Druk alt+F2 op je toetsenbord Typ in het venstertje dat verschijnt: kdesu kwrite (ik weet niet meer precies of er een spatie tussen moet of niet, je moet maar eens proberen) Je zal je root wachtwoord moeten ingeven. Het opstarten van kwrite zal iets langer duren, maar eens opgestart kan je nu documenten openen & bewerken die enkel voor root toegankelijk zijn. Succes iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
Tonskidutch Geplaatst: 9 augustus 2010 Geplaatst: 9 augustus 2010 Citaat: Inloggen onder root is niet nodig, en nog gevaarlijk ook. Elke handeling wordt zonder verdere vraag uitgevoerd, of dat nu correct is of niet. oké, oké ik beweer ook niet dat het moet. ik vertel enkel dat ik het zo doe. Niet iedereen weet waar die mee bezig is, vooral als je net voor het eerst linux bent aan het testen...> dus dan beter enkel de >user< gebruiken. Heb zelf natuurlijk al meerdere malen OpenSuse geïnstalleerd en dan begin je iets meer risico's te nemen hetgeen niet betekend dat ik een linux wizz-kid ben, maar "zelfverzekerd". dat waar ik wel moeite mee had was de speciale drivers !zoeken + installeren! hetgeen ik ook van anderen vaker gelezen heb.. daar zou eens een apart bericht aan gewijd mogen worden!? ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Puch Geplaatst: 9 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2010 Over welke drivers heb je het dan? iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen