Ga naar inhoud


Piepende beeldbuis philips 32PW9551 CRT TV


sathopper

Aanbevolen berichten

Helaas is mijn philips 32PW9551 ook irritant gaan piepen. Vooral bij donkere beelden.

Volgens de berichten twee mogelijke oorzaken gevonden. Een resonerende spoel/trafo of de beeldbuis.

 

Helaas bij mij de beeldbuis mad

Door te tikken op de hals varieert de toonhoogte en soms krijg ik de piep weg die even later weer terugkomt.

Uiteindelijk een gaatje boven in de kap geboord en nu met een plastic stokje kan ik de piep soms weer even een avondje weg krijgen.

 

Is er nog een bepaalde klop techniek om de piep permanent weg te krijgen of ben ik genoodzaakt om een nieuwe LCD/Plasma te gaan kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


@sathopper,

 

 

Wanneer een beeldbuis gaat piepen, ik weet niet wat voor geluid je exact bedoeld, kan dat komen door spanning overslag.

 

Een beeldbuis heeft een zogenaamde A2 contact, bij de oude beeldbuizen zit deze aan de zijkant.

 

Probeer voordat je er mee bezig gaat de beeldbuis goed te ontladen d.m.v. aarding, want anders kan je zelfs nadat de TV al een paar uur uitstaat nog een beste klap krijgen en de stekker uit het stopcontact laten natuurlijk tijdens de klus !!!!

 

Probeer vooral onder de afdichting van het A2 contact de zaak eens goed schoon te maken en wanneer je toch bezig bent is het ook niet verkeerd om de gehele beeldbuis schoon te maken. Zelf gebruikte ik vaak alcohol hier voor, maar je moet wel uitkijken dat het blauwkleurige goedje niet gaat oplossen. Voormij was dat niet zo'n probleem omdat ik zelf wel van die vloeistof op voorraad had en dit er weer op kon smeren met een kwastje.

 

Wanneer je bovenstaande probeert schoon te maken m.b.v. water en zeep of Amonia, moet je er om denken dat alles weer goed droog is voordat je er spanning op zet. Hiervoor kan je bijv. een föhn gebruiken om het drogen te versnellen.

 

Maar, wanneer de piep idd uit het kanon komt van de beeldbuis is er maar een oplossing die wel wat riskant is. Op de beeldbuis wordt dan voor een zeer korte duur een grote piek spanning gezet. Met een beetje geluk is de piep dan verdwenen. Ik heb geen idee of er nog bedrijven zijn die dit voor je zouden kunnen doen.

 

Ben benieuwd hoe dit afloopt, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zilverster
@sathopper,
Maar, wanneer de piep idd uit het kanon komt van de beeldbuis is er maar een oplossing die wel wat riskant is. Op de beeldbuis wordt dan voor een zeer korte duur een grote piek spanning gezet. Met een beetje geluk is de piep dan verdwenen. Ik heb geen idee of er nog bedrijven zijn die dit voor je zouden kunnen doen.

Ben benieuwd hoe dit afloopt, gr.

Zilverster.


De piep komt wel degelijk uit de beeldbuis (hals). Het schijnt een plaatje te zijn die gaat resoneren. Een verschijnsel wat zich al bij nieuwe toestellen voor deed. In de garantie werden de buizen dan vervangen. Je kan overal op kloppen nergens maakt verschil behalve als je op de hals tikt krijg je meteen reactie. Volgens sommige berichten hoor je soms een tik (spanningsoverslag) en dan zou het over zijn. Helaas heb ik dit nog niet voor elkaar gekregen. frown

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sathopper,

 

 

Citaat:
Het schijnt een plaatje te zijn die gaat resoneren.

 

Citaat:
Je kan overal op kloppen nergens maakt verschil behalve als je op de hals tikt krijg je meteen reactie.

 

 

Je kan geluk hebben met de door jou beschreven manier, maar is niet de ideale oplossing.

 

Andere optie is een nieuw kanon in de beeldbuis plaatsen, maar dan moet je daarvoor de apparatuur hebben, dat zal waarschijnlijk vandaag de dag Taiwan worden :D .......

 

Dat heeft ook alleen maar zin wanneer het scherm nog nieuw is en niet ingebrand. Goedkoper in dit geval zou een nieuwe beeldbuis zijn.

 

Jammer dat het piep geluid uit de hals afkomstig is, het A2 contact was eenvoudiger geweest, gr.

 

 

Zilverster.

 

 

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Beeldbuis is niet ingebrand. (3jr oud).

 

Ik zal eens kijken of er nog aan een nieuwe buis te komen is. Er schijnen er veel over te zijn geweest omdat de productie in Polen nog een groot aantal buizen over heeft gehouden nadat Philips helaas vrij snel een punt achter het HD-CRT verhaal heeft gezet.

 

Ik heb gekozen voor dit toestel vanwege de erg mooie weergave van met name SD kanalen en DVD met o.a. pixel plus (veel mooier dan de meeste LCD toestellen onder de 1000€ presteren)

 

Na een ISF calibratie is ook het HD materiaal erg mooi om naar te kijken ondanks deze TV geen full HD kan weergeven (wel een zeer goede downscaler). Maar ja 32" op 3 meter afstand hoeft ook geen full HD te zijn tenminste ik zie het verschil niet.

 

Wat mij met voetballen opviel in HD dat bij mij met een bewegende camera het publiek scherp bleef. Bij de meeste LCD TV's werd het publiek wazig ook bij duurdere toestellen (natuurlijk kreeg Canal digitaal de schuld maar ik wist wel beter).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sathopper,

 

Ik heb afgelopen weekend een Samsung LED TV in HD uitzending mogen bewonderen bij een kennis en heb het gevoel dat het beeld wel vooruit gaat t.o.v. LCD.

 

Voor mij gaat er nog steeds niets boven een beeldbuis blush .

 

Beeldbuizen van Philips zelf zou wel eens een probleem kunnen worden om daar nog aan te komen. Volgens mij zijn ze zelf inmiddels overal mee gestopt en/of hebben de werkzaamheden uitbesteed.

 

Grootste kans is misschien intern iets proberen te regelen, maar dan moet je contacten hebben binnen die ploeg.

 

Laat maar even weten hoe eea zich ontwikkeld, ben benieuwd, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Andere optie is een nieuw kanon in de beeldbuis plaatsen

Dat is inderdaad de oplossing. Stom dat ik daar niet eerder op gekomen ben. :D

 

Een fluittoon uit de beeldbuishals kan ik me niet voorstellen. Wat zou de oorzaak van dat fluiten zijn?

De gloeidraden branden op 6,3 volt, verdere spanningen op de elektroden beherbergen niets aan frequenties die een resonantie te weeg zouden kunnen brengen.

De hoogspanning bevind zich niet in het kanon en is een gelijkspanning.

De straalstroom kan dit ook niet veroorzaken.

Als er spanningsoverslag in het kanon plaatsvindt, moet dit te zien zijn, in het kanon en in het beeld.

 

Het afbuigjuk kan trillen op de rasterfrequentie..en dit brommen kun je soms horen.

De horizontale afbuigfrequentie ligt in het hoorbare bereik.

Je kunt de stekker voor de horizontale afbuiging eruit trekken (kontrast helemaal terug draaien). Als de fluittoon dan weg is, is het probleem in het afbuigjuk te zoeken.

Ik zou het juk dan een nacht in een bak spiritus leggen in de hoop dat de laklaag wat oplost en weer opnieuw verkleefd na het drogen.

Helpt dit niet, dan kun je het juk (laten) vervangen.

Denk er wel aan dat als je met het juk gaat hannesen, de hele geometrie aan de haal gaat.

Dit is eerder een job voor de expert.

 

Verder hebben sommige TV´s een vrij gekompliceerde manier van degaussing, waarbij gebruik gemaakt wordt van een resonantie circuit dmv een (resonantie) condensator. Dit kan ook een oorzaak zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Een fluittoon uit de beeldbuishals kan ik me niet voorstellen. Wat zou de oorzaak van dat fluiten zijn?


Net met iemand gesproken die deze TV geserviced heeft in zijn vorige werk. Het schijnt dat het blauwe buisje in het kanon de boosdoener is (heb ik zien zitten). Deze is in de buizen die er in gezet werden bij reparatie niet meer aanwezig.

Hij gaat nog eens informeren of er nog iets mogelijk is.
Even afwachten dus.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauw buisje???resoneren??? Er zitten alleen 3 Kleurkanonnen in,die overigens zelf niet gekleurd zijn,maar een elektronen straal op de fosfor laag richten,R-G-B.Deze maakt geen (hoorbaar) geluid.Der elektronen straal word door een Elekto magnetisch veld afgebogen,door de afbuig unit.En vervanging is ook niet mogelijk,alleen de komplete hals van de BB kan vervangen worden tijdens een revisie,en daar een BB vacum is kan dit niet zomaar.Dus met alles een Broodje aap verhaal wat ze je verteld hebben.Resonantie komt meestal door een spoel met feriet kern die los zit,en is een voudig te verhelpen door deze kern met lijm of waks vast te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sathopper

Het schijnt dat het blauwe buisje in het kanon de boosdoener is (heb ik zien zitten). Deze is in de buizen die er in gezet werden bij reparatie niet meer aanwezig.


Volledig andere BB dus. Kan me helemaal niet voorstellen dat ze een juk vervangen.
Blauw buisje ??? Moet ik dat lezen dat iets wat blauw licht geeft of blauw van kleur is.


Denk eerlijk gezegd bent gekomen op punt dat je beter het toestel weg kan brengen, of zeggen die onderzoekskosten alleen al zijn wel mijn 10% korting als ik een ander toestel zou kopen. Laat staan wat de "reparatie" gaat kosten. Lijm en hogedruklucht doet vaak wonderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Net met iemand gesproken die deze TV geserviced heeft in zijn vorige werk. Het schijnt dat het blauwe buisje in het kanon de boosdoener is (heb ik zien zitten). Deze is in de buizen die er in gezet werden bij reparatie niet meer aanwezig.

Ik laat dan ook ieder verder advies maar achterwege want ik word toch niet geloofd.
Beeldbuizen kunnen niet piepen. Muizen wel. Misschien zit er wel een nest met muizen in die TV.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
Net met iemand gesproken die deze TV geserviced heeft in zijn vorige werk. Het schijnt dat het blauwe buisje in het kanon de boosdoener is (heb ik zien zitten). Deze is in de buizen die er in gezet werden bij reparatie niet meer aanwezig.

Ik laat dan ook ieder verder advies maar achterwege want ik word toch niet geloofd.
Beeldbuizen kunnen niet piepen. Muizen wel. Misschien zit er wel een nest met muizen in die TV.


:D Muizenklem € 0,80 en opgelost.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...