Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onder bijv. Discovery-HD @ 23,5 moeten we het tegenwoordig doen met DVB subs, welke niet zo mooi van kwaliteit zijn als bijv. de "ingebakken" subs van NGC-HD of Film1-HD.

Dit lijkt me komen doordat DVB subs nog in SD resolutie opgebouwd worden.

Is dit iets waar aan gewerkt wordt of zitten we tot in de eeuwigheid opgescheept met SD kwaliteit subs op een HD kanaal?

Geplaatst:

Op de Britse kanalen gebruiken ze meestal teletekst ondertiteling, die ziet er echt keurig uit onder OpenPLi.

Dus 't kan wel. Maar reken er maar niet op dat het gaat komen.

Geplaatst:

Momenteel worden die DVB ondertitels op een Dreambox nog geupscaled zodat ze even groot worden als met SD (als je een HD skin gekozen had). Dit vergroten zou eventueel op de dreambox software weggelaten kunnen worden. Alleen worden de lettertjes dan stukken kleiner.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
Dit vergroten zou eventueel op de dreambox software weggelaten kunnen worden. Alleen worden de lettertjes dan stukken kleiner.

Zou mijn voorkeur hebben (het mooiste zou natuurlijk zijn als je dit zelf kon kiezen in de instellingen).
Geplaatst:

Als dit upscalen gebeurd in de soft van de Dreambox, kun je dan niet instellen (evt. via een config file) hoeveel deze geupscaled moeten worden ?

M_Z

Geplaatst:

Wie kent die kleine lettertjes nog op Discovery-HD.... dit effect krijg je als je de tellertjes niet upscaled...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:
Wie kent die kleine lettertjes nog op Discovery-HD.... dit effect krijg je als je de tellertjes niet upscaled...

dat was super strak en goed te lezen...

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Geplaatst:
Origineel bericht van: hemertje

dat was super strak en goed te lezen...

Ik prefereer ook absoluut een kleine strakke letter ipv de lelijke vette upscale letters die er nu onderstaan.

Mij is overigens nog niet geheel duidelijk waarom een dvb sub niet mooi strak kan zijn. Is het de Dreambox zelf die de subs genereert en is het een kwestie van DreamMultimedia die hier aandacht aan zou moeten besteden middels een update of ligt het formaat/lettertype/dpi vast in bepaalde dvb specs of iets dergelijks?

Simpel gezegd lijkt mij dat de dpi (dots per inch) omhoog moet, maar hoe en wie regelt dat.
Geplaatst:

DVB ondertitels zijn een soort GIF plaatjes (net als DVD subs trouwens). De box zelf hoeft dus geen letters te renderen, dat wat indertijd wel praktisch.

Teletext ondertitels zijn wel gewoon tekst, en zien er dan ook altijd "strak" uit, en je kunt daar zelf nog aan knutselen (font, outline, kleur, positie).

De "provider" regelt de DVB ondertitels dus.

Geplaatst:
Origineel bericht van: MiLo
DVB ondertitels zijn een soort GIF plaatjes (net als DVD subs trouwens). De box zelf hoeft dus geen letters te renderen, dat wat indertijd wel praktisch.

Teletext ondertitels zijn wel gewoon tekst, en zien er dan ook altijd "strak" uit, en je kunt daar zelf nog aan knutselen (font, outline, kleur, positie).

De "provider" regelt de DVB ondertitels dus.

Er bestaat naast bitmap DVB ondertiteling ook nog code-base DVB ondertiteling, waarbij dus wel de karakters als tekst worden meegestuurd. Of dit in de praktijk (veel) toegepast wordt is mij niet bekend.

Origineel bericht van: Erik Slagter
Desalniettemin, een optie om de schaling van DVB-subs te kiezen zou ook door mij enorm gewaardeerd worden!

Dat is dus erg lastig. De DVB-subs zijn een overlay bitmap en kunnen een deel of een volledig scherm overspannen. Zonder analyse van de bitmap data kan dus niet bepaald worden waar zich de ondertitel bevindt en welk gedeelte van de overlay transparant is. Een ondertitel kan bij schaling dan op onbedoelde plekken op het scherm komen.

DM 500+

DM 800 HD PVR

DM 7000-S (voorheen)

Visiosat Bisat G4 Quadro (Hotbird, Astra 1/2/3) + 4x ALPS twin LNB

Geplaatst:
Origineel bericht van: Dreamer AB
Er bestaat naast bitmap DVB ondertiteling ook nog code-base DVB ondertiteling, waarbij dus wel de karakters als tekst worden meegestuurd. Of dit in de praktijk (veel) toegepast wordt is mij niet bekend.

Er zijn volgens mij wel honderden "standaarden" voor ondertiteling en ook met DVB kun je er *tig gebruiken en daar zal vast ook wel een tekst-gebaseerde variant bij zijn. In praktijk (!) zie je echter alleen DVB-grafische subs en teletekst subs (ook wel DVB-TXT genoemd). En als je ontvanger ze niet ondersteunt heb je er ook niet zoveel aan :-/

Origineel bericht van: Erik Slagter

Origineel bericht van: Dreamber AB
Desalniettemin, een optie om de schaling van DVB-subs te kiezen zou ook door mij enorm gewaardeerd worden!

Dat is dus erg lastig. De DVB-subs zijn een overlay bitmap en kunnen een deel of een volledig scherm overspannen. Zonder analyse van de bitmap data kan dus niet bepaald worden waar zich de ondertitel bevindt en welk gedeelte van de overlay transparant is. Een ondertitel kan bij schaling dan op onbedoelde plekken op het scherm komen.

Dat is mij bekend en het gevolg ook. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om zelf te beslissen wat ik eventueel zou kunnen missen aan het buiten het beeld vallen. In de prakijk zitten subs namelijk bijna altijd op dezelfde plaats. Overigens wil ik KLEINERE subs en niet GROTER dus is het probleem zowiezo hypothetish.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen