arsat Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Weet iemand wat een Triax TDS110 weegt? (Dit i.v.m. mijn rotor-belasting) Ik heb diverse artikelen gelezen. Van de TDA110 is het gewicht meestal 6.2kg, maar bij de TDS110 varieert het van 5, 8.5, 9,4, tot 12kg... 5kg zal wel niet kloppen (staal is dan lichter als aluminium...), en 12kg vind ik wel zwaar. De originele docs bij triax geven ook niet veel info. Ik zoek ook nog een achteraanzicht, om te weten op welke hoogte de mount aan de schotel vast zit. (of die in het midden, of onder het midden zit, dit i.v.m. vrije ruimte omder de schotel) VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
Gerard 76 Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Gewicht van de schotel zelf valt wel mee, maar hoeveel wind gaat ie vangen en hoeveel belasting is dat voor de motor...
arsat Geplaatst: 20 juli 2010 Auteur Geplaatst: 20 juli 2010 Mijn huidige schotel (een Gilbertini 1m, weegt ook zo'n 8.5kg) is aan vervanging toe. Op het moment staat die op een sg2100 rotor op 15m hoogte zonder problemen. (Heeft al sinds 2002 alle stormen doorstaan) De rotor vervang ik iedere 3 jaar, omdat er meestal door storm wat speling in de tandwielen komt. De nieuwe rotor is een DG380 (voor 14kg, 120cm schotels). Voordeel is dat 'ie metalen tandwielen heeft, en daardoor hopelijk minder snel speling krijgt. 12kg vindt ik toch wat zwaar. (8.5kg is wel wat beter voor de rotor). Dus daarom de vraag... VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
Drs. IJzerbout Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Citaat: De nieuwe rotor is een DG380 (voor 14kg, 120cm schotels). Voordeel is dat 'ie metalen tandwielen heeft, en daardoor hopelijk minder snel speling krijgt. 12kg vindt ik toch wat zwaar. (8.5kg is wel wat beter voor de rotor). Dus daarom de vraag... Schotels van die grootte voelen zich beter op een actuator/positioner gestuurde installatie thuis. Die van mij is al meer dan 20 jaar oud en heeft al heel wat noodweer getrotseerd en staat boven op de nok van het dak. Ik zie me al iedere 3 jaar de motor vervangen. Moet d´r niet aan denken. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
dream7020 Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Origineel bericht van: arsat Mijn huidige schotel (een Gilbertini 1m, weegt ook zo'n 8.5kg) is aan vervanging toe. Op het moment staat die op een sg2100 rotor op 15m hoogte zonder problemen. (Heeft al sinds 2002 alle stormen doorstaan) De rotor vervang ik iedere 3 jaar, omdat er meestal door storm wat speling in de tandwielen komt. De nieuwe rotor is een DG380 (voor 14kg, 120cm schotels). Voordeel is dat 'ie metalen tandwielen heeft, en daardoor hopelijk minder snel speling krijgt. 12kg vindt ik toch wat zwaar. (8.5kg is wel wat beter voor de rotor). Dus daarom de vraag... Je kan rustig de triax 110 op die motor laten werken. Is geen enkel probleem. Motor heeft hier al 6 jaar mee gedraaid dus Vu Plus solo 4k Dreambox 8000 ssc Triax 88 multiblock 19-23-28-13 Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra
Spotvogel Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Als je je 100cm Gibertini vervangt door een 110 Triax ga je wel huilen......
arsat Geplaatst: 20 juli 2010 Auteur Geplaatst: 20 juli 2010 Waarom? De triax is (althans, op papier) beter... VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
Spotvogel Geplaatst: 21 juli 2010 Geplaatst: 21 juli 2010 Origineel bericht van: arsat Waarom? De triax is (althans, op papier) beter... Papier is geduldig... In de praktijk is de Triax veel slechter. Moet je maar 's een Gibertini met alleen een satfinder op de Arabsat ( nou ja, Badr4) uit richten. Prachtige maximaaldip op het metertje, mooie kleine openingshoek, veel signaalopbrengst, fluitje van een cent, dan hoef je vervolgens alleen nog maar de LNB fijn te regelen op je Q-meter. Probeer datzelfde maar 's met de Triax 110, kom je iedere keer weer op de Astra2 uit, de Badr "ziet" íe dan gewoon niet. Afregelen lukt dan alleen op een professionele meter, of, met veel gekloot op je Q-meter, signaal blijft hoe ook dan achter bij dat van de Gibertini.
arsat Geplaatst: 21 juli 2010 Auteur Geplaatst: 21 juli 2010 Bedankt, Ik denk dat ik dan toch maar voor een nieuwe Gilbertini ga. Had ondertussen nog ergens een vergelijking gevonden tussen de Triax en de Gilbertini. Daarin kwam de Gilbertini er als mechanisch het stevigst uit. (Vooral de positie-vastheid van de feed-arm schijnt bij de Triax te wensen over te laten...) Ze hadden het daar nog niet eens over de signaalsterkte... Mijn oude schotel was nog een stalen. De nieuwe is aluminium. Hoop dat die net zo stevig is als de stalen. (Wel lekker wat lichter nu) De oude schotel zelf is nog wel goed, maar sommige delen worden wat minder. (De bevestigingsbeugels zijn nogal verroest, en de plastic delen aan de feed-arm worden wat brozer) Vreemd dat trouwens bijna niet een fabrikant het gewicht van zijn schotel opgeeft. Pas na veel moeite kun je daar achterkomen... VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
lekkersimpel Geplaatst: 21 juli 2010 Geplaatst: 21 juli 2010 Zal een 100 cm Gibertini ook groot genoeg zijn om in noord-holland de badr goed te kunnen ontvangen ? Ik loop nu namelijk al 2 maanden te prutsen met een 125 cm mut@nt en we hebben nu wel wat beeld, maar raak de schotel aan en het is weg, deze schotel heeft net als de triax schotel steeds de astra te pakken en een signaal zoeker blijft vol uitslaan maar dat is de astra. We hebben nu dus ook puur geluk dat we beeld hebben, de schotel moet verplaatst worden, maar dat durfen we niet omdat we bang zijn de badr nooit meer te vinden dan.
arsat Geplaatst: 21 juli 2010 Auteur Geplaatst: 21 juli 2010 Mijn huidige 100cm heeft prima blokvrije ontvangst op de BADR 4/6 positie. Varieert van 55 tot 75% signaal. (Al Jazeera is bijv. 65%) VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen