Ga naar inhoud

Betere beeld kwaliteit in de toekomst?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb wat vraagjes betreft beeld kwaliteit:

1: In hoeverre is het nog mogelijk beter beeld te krijgen dmv plugins / image upgrades? bijv. Scherper HD beeld, betere kwaliteit in SD. In hoeverre wordt dit bepaald door de aan te passen software op de VU? Of hebben we wat dat betreft het optimale bereikt en ligt het verder aan de hardware?

2: Is er verschil in beeld kwaliteit per image? (ik zou dit uiteraard zelf kunnen uitzoeken maar ben net blij dat alles loopt)

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Hoax,

een en ander is wel 'ook' afhankelijk van je tv-toestel

is het een HDready is het een fullHD heeft ie rgb-scart of zelf component of als beste hdmi aansluitingen.

(met HDready tv toestel en component hier zeer tevreden)

de tv-toestellen hebben ook zelf nog heel wat instellingen die een optimale beeldkwaliteit beinvloeden

de instellingen in je menu op de VU+ voor AV betreffende beeld instellingen zijn complex en een en ander zal ook (empirisch) getest moeten worden

en je moet niet vergeten dat de uitgezonden beelden een bepaalde resolutie en verhouding hebben die indien "geschaald" beter OF slechter worden.

beter als ze aan de originele uitgezonden verhouding beantwoorden

slechter als je ze op en of uitrekt tot breedbeeld formaat

Maar zeker ook een lijstje maken van verschillende zenders met gelijke beeldverhouding, opdat vergelijken ook echt mogelijk is

SD zenderA met 4:3

SD zenderB met 4:3

HD zenderC met 16:9 / res

HD zenderD met 16:9 / res

want het is bekend dat de zenders zelf verschillende kwaliteit per satelliet naar jou sturen

bij tijd en wijle zal ik eens de belangrijkste instellingen per osd screenshot plaatsen met wat uitleg.

Images hebben maar weinig invloed op de beeldkwaliteit ofschoon men wel weer een voorkeur bespeurt bij de gebruikers die subjectief is

allerbelangrijkst is natuurlijk dat je de beste instelling + aansluitnorm kiest die bij je tv-toestel past

dus als je tv-toestel scart en rgb weergeeft nooit op de laagste cvbs AV instelling laten staan maar de eerst betere scart AV instelling kiezen

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Mijn voornaamste bezwaren betreffende de beeldkwaliteit zijn:

- De SCART wordt op 720x576 aangestuurd, HD-zenders zouden op minimaal 1024x576 naar de TV gezonden moeten worden.

- De omlaagschaler doet een gaussblur en haalt dan eenvoudigweg de overbodige pixels weg. Schaling op basis van trilineaire filtering of zelfs resampling zou een beter beeld geven.

Het eerste is vrijwel zeker in de drivers op te lossen, het tweede zou wel eens een ingebakken eigenschap van de videoprocessor kunnen zijn.

Geplaatst:

Sorry hoor maar je gaat toch geen HD kijken via scart op een SD TV...

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Geplaatst:
Origineel bericht van: MagicOnline

Hangt helemaal van die TV af, er zijn CRT TV's die prima beeld kunnen geven via scart.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Geplaatst:

zoals ik al schreef gaat het voornamelijk om de beeldverhouding

formaat

om de beste kwaliteit per stuk te kunnen weergeven dien je dus de bijbehorende instelling voor de "monitor" te vinden (indien deze dat aankan)

kijk in de specs van je tv toestel

vga

pal

xga

hdtv en bijbehorende resoluties.

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Ik heb een 42 inch full HD LCD en kijk over hdmi.

Ik ben me ervan bewust dat zenders niet altijd op en top uitzenden maar daar oordeel ik de beeld kwaliteit ook niet op.

Ik beordeel de kwaliteit door te vergelijken met andere ontvangers, en ik vind gewoon dat de VU te kort schiet en heb alle mogelijk settings nu wel gehad dus ik hoop dat er nog een klein wonder vericht kan worden via software upgrades.

De scaler ben ik zelf ook niet echt over te spreken heb t idee dat het er eerder minder van wordt dan beter, komt nog bij dat elke keer het beeld groen wordt en verspringt als je zapt (vroeg of laat had mijne op 5 secs staan). En t wekt alleen maar irritatie op. Weg scaler..

De video enhanchement plugin doet verder ook weinig goeds behalve dingentjes veranderen die je niet echt nodig heb of ook wel op je tv kan doen. De belangrijkste functies van de plugin zoals scherpte etc. wordt het ook alleen maar minder op en kan je die plugin dus ook wel weg laten.

Misschien dat boven genoemde plugins over scart etc. wonders verichten maar over hdmi ben je beter af zonder al die plugins

Ik wil niet zeuren en ik weet ook dat er een hoop mensen blij zijn met de beeld kwaliteit (al vraag ik me wel af wat dan hun vorige decoders waren en of hun tv wel groot genoeg was om hd tot zn recht te laten komen). Maar mijn HD ervaring is gewoon duidelijk minder geworden. Volgens mij hadden zelfs die gratis canal digitaal boxjes van philips nog beter hd beeld. En t ligt echt niet aan mn instellingen hier.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Hoax
Ik beordeel de kwaliteit door te vergelijken met andere ontvangers, en ik vind gewoon dat de VU te kort schiet...

@Hoax,

Welke zijn die andere ontvangers waarmee je vergeleken hebt?

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Gast ritchard68
Geplaatst:

Vergelijken kan ik niet maar met de vu+ op mijn samsung 116cm led tv van Samsung is het beeld echt prachtig.

Gelijk aan een blueray of hd opname.

Pli staat erop en aangesloten met hdmi.

Maar vooral het geluid vind ik super van de vu+ ik speel er al mijn muziek mee af, op een zoals ik het noem een high end instalatie.

Groetjes Ritchard

Geplaatst:
Origineel bericht van: MagicOnline

En waarom niet? Als ik mijn TV in een winkel tussen de nieuwste LCD's en plasma's zou zetten zou hij de show stelen wat betreft het mooiste beeld. Er zijn meer aspecten aan een televisie dan resolutie, en wat betreft kleurweergave, scherpte geluid (ingebouwde AC3-decoder) kan ik over de gehele linie bekeken momenteel gewoon geen televisie kopen die beter is dan m'n huidige.

En dan nog: Stel je hebt een SD-televisie en een SD-ontvanger. Welke vernieuw je het eerst? Met een HD-ontvanger gaat je beeld er toch echt het meest op vooruit.

De TV kan geen 1920x1080 aan, maar 1024x576 kan hij prima aan en dat de Vu+ dat niet ondersteunt slaat wat mij betreft gewoon nergens op.
Geplaatst:

ja, elke glasbuis is beter dan een lcd- of led scherm, dat is nog steeds niet te evenaren.

komt ook omdat één pixel veel kleiner is.

maar er is veel verbetering op dit vlak en de grotte en de platheid spelen ook mee voor de mensen.

VU+ Ultimo Open PLI 4, astra 19, 23 en 28 met multytenne

Geplaatst:

Ik zie geen enkel verschil in beeldkwaliteit tussen de VU en de Dreambox.

Zit je niet te dicht op het scherm, veel mensen nemen een zo'n groot mogelijk scherm in een klein kamertje, en dan maar klagen dat de oude beeldbuis scherper was!

Zet er maar eens een even zo grote beeldbuis naast.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:

bij mij na afregelen ook geen verschil tussen vu en db, inderdaad moet je wel de kijkafstand in de gaten houden van 1,5x de schermdiameter.

en over het algemeen zijn de nieuw gekochte lcd's veel groter dan de oude glasbuis, die meestal maar 55cm, 66 cm of eventueel 70, een heel enkele iets groter was.

dus dat vergelijk is niet eerlijk, je moet inderdaad uitgaan van dezelfde diameter.

maar de grovere pixels van de lcd zitten in de techniek en zullen nog wel even blijven.

VU+ Ultimo Open PLI 4, astra 19, 23 en 28 met multytenne

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen