Ga naar inhoud

Betere beeld kwaliteit in de toekomst?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zie wel verschil, de VU+ lijkt zelfs iets betere analoge elektronica te hebben dan de DM5620, de DM5620 had, ook met goede SCART-kabels nog wat last van echo's bij sterke contrastovergangen zoals de menu's. Op de VU+ is dat effect afwezig en zien ook de menu's er strak uit.

Maar omdat de VU+ een HD-ontvanger is, is hij ook afhankelijker van scherp beeld (hij gebruikt bijvoorbeeld kleinere lettertjes).

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: Hoax

2: Is er verschil in beeld kwaliteit per image? (ik zou dit uiteraard zelf kunnen uitzoeken maar ben net blij dat alles loopt)

Getest op mijn 43-inch plasma:

Coolstream HD (Neutrino)
VU+ Duo met Dream Elite 1.3.3 - component-kabel

Zelden zo'n haarscherp beeld gezien, maar stem dan ook wel af op HD-zenders die hoge kwaliteit geven.

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Geplaatst:
Origineel bericht van: Creatura

Getest op mijn 43-inch plasma:

Coolstream HD (Neutrino)
VU+ Duo met Dream Elite 1.3.3 - component-kabel

Zelden zo'n haarscherp beeld gezien, maar stem dan ook wel af op HD-zenders die hoge kwaliteit geven.

En wil je nu beweren dat dat beeld via de HDMI minder goed is?

Dan denk ik toch dat je e.e.a. aan "beeldverbeteraars" in gebruik hebt bij HDMI
Geplaatst:

niet te snel conclusies trekken en iets duidelijker zijn

helpt het topic

Citaat:
Dan denk ik toch dat je e.e.a. aan "beeldverbeteraars" in gebruik hebt bij HDMI
aan het adres van Hoax?

de vraag ging over SD en HD, beide worden gewoonweg optimaal doorgegeven via hdmi (als je die op je tv-toestel hebt)

voor enkelen (zoals ik) is component met 720i de beste weergave daar die oude plasma niet meer aankan, voor SD en HD

dat is voor een ieder wellicht even een halve dag testen

want zo eenduidig zijn de AV settings nu ook weer niet.

bovendien kun je enkel component netjes doorgeven als cvbs gekozen wordt

(de component uitgang gaat namelijk via de CPU over dezelfde draad als het cvbs, zo staat dat te lezen bij de VU+ Duo makers)

als je HDMI als aansluiting gebruikt heb je daar niets mee te maken maar wel of je tv-toestel correct ingesteld is en of je de AV settings juist toepast...

dit is al het tweede draadje over de beeldkwaliteit en het kan enkel NOG beter worden als de drivers beter worden betreffende de scaler en de zenders ook degelijke content sturen.

of zie ik het toch te simpel?

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:
Origineel bericht van: sattaz
Ik beordeel de kwaliteit door te vergelijken met andere ontvangers, en ik vind gewoon dat de VU te kort schiet...

@Hoax,

Welke zijn die andere ontvangers waarmee je vergeleken hebt?

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Met een clarke Tech 5000 HD(inmiddels aardig verouderd model maar kostte toen 2 a 3 jaar geleden ongeveer net zoveel als de VU nu) .. niet zo populair in NL maar in Duitsland erg populair (duits merk ook). Zijn geen goedkope ontvangers terwijl er verder weinig toets of bellen opzitten. Dus wat dat betreft misschien ook niet vreemd dat de beeld kwaliteit net iets beter is als een all in one box for bijna zelfde prijs. Plaatje leek gewoon strakker en scherper, dingen in de achtergrond meer aanwezig.

Ik ga ze binnekort eens tegelijk aansluiten (moet ff doorlus kabeltje maken) zodat ik binnen een seconde kan switchen om eens echt goed te vergelijken. Maar goed, ik las sowieso ook op andere forums dat een hoop mensen wat teleur gesteld waren in de beeld kwaliteit en ook op dit forum overgens .. Ik zie alleen een hoop mensen vergelijken met een dreambox elke keer terwijl een dreambox volgens mij absoluut niet DE ontvanger is met het beste beeld zeker als beweringen kloppen dat de VU nog beter beeld heeft als een dreambox. Dreambox schijnt toch ook vooral uit goedkope componenten opgebouwd te zijn en overpriced op de markt verkocht te worden (dreambox hype), wat dat betreft geen wonder dat er steeds meer boxen ala dreambox opduiken met beter beeld en geluid..

Vraag me af hoe is bijv. de beeldkwaliteit van de duurdere non linux ontvangers (zoals Humax, Vantage en dergelijke) vergeleken een dreambox/VU ?

Geplaatst:
Met een clarke Tech 5000 HD

Dit is echt de eerste keer dat ik lees over de uitzonderlijk goede beeldkwaliteit van die ontvanger is mij althans nooit opgevallen en ja hij geeft wel goed beeld maar meer ook niet.
Zet ze maar naast elkaar met de VU+ denk niet dat je verschil ziet.
Het is inderdaad een Duits (plak)merk de ontvanger komt van het Koreaanse Hub-Tech zoals ook de Maxdigitaal 225 en de Technomate ik dacht 6800 en de Amerikaanse Coolsat. laugh
Geplaatst:
Origineel bericht van: aart44
Met een clarke Tech 5000 HD

Dit is echt de eerste keer dat ik lees over de uitzonderlijk goede beeldkwaliteit van die ontvanger is mij althans nooit opgevallen en ja hij geeft wel goed beeld maar meer ook niet.
Zet ze maar naast elkaar met de VU+ denk niet dat je verschil ziet.
Het is inderdaad een Duits (plak)merk de ontvanger komt van het Koreaanse Hub-Tech zoals ook de Maxdigitaal 225 en de Technomate ik dacht 6800 en de Amerikaanse Coolsat. laugh

Ik zeg niet dat het uitzonderlijk goed is .. maar wel beter als de VU, op HD iets beter en SD toch wel een wereld van verschil daarbij hoef ik sowieso geen 1 op 1 vergelijking, SD is bagger op de VU vooral slechte kanalen zoals bijv. de Thema kanalen van canal digitaal, die waren toen nog wel te pruimen maar die zijn nu helemaal niet meer om aan te zien
Geplaatst:

Ik had eerst een Humax-Icord hd ontvanger en heb nu een VU+ maar ik moet zeggen dat met name de SD kwaliteit van de humax VEEL beter is en de HD kwaliteit van de humax is ook beter maar de humax is dan ook 200 euro duurder.

Ik heb de vu+ gekocht voor de cccam mogelijkheden.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Zuppelan

En waarom niet? Als ik mijn TV in een winkel tussen de nieuwste LCD's en plasma's zou zetten zou hij de show stelen wat betreft het mooiste beeld. Er zijn meer aspecten aan een televisie dan resolutie, en wat betreft kleurweergave, scherpte geluid (ingebouwde AC3-decoder) kan ik over de gehele linie bekeken momenteel gewoon geen televisie kopen die beter is dan m'n huidige.

Zo, onder welke steen heb jij de laatste jaren geleefd? Dit is grote onzin.

1. TV's in een winkel staan altijd op maximaal contrast met te rijke kleuren. Je kan daarom nooit een TV goed beoordelen in een winkel.
2. Je hebt duidelijk nog nooit een Pioneer Kuro Plasma gezien, of de laatste generatie van Panasonic. In SD en HD veegt deze de vloer aan met iedere CRT en LCD op het gebied van kleur, helderheid, diepte, zwartweergave en contrast en rust.
3. Mijn pa doet het nog met Philips Matchline, één van de laatste type en beste CRT toestel dat Philips gemaakt heeft. Ook deze haalt het lange na niet bij mijn Plasma, not even close.

Kortom, dit standpunt is al minstens 5 jaar net zo achterhaald als een telefoon met draaischijf. Zo lang je gelooft in dit fabeltje zul je best tevreden zijn met je TV. Zodra je een BluRay / HD uitzending ziet op een goed ingesteld HD (Plasma) toestel zal je je mening moeten bijstellen.

Error, no keyboard. Press F1 to continue.

Geplaatst:

Ik zeg niet dat het uitzonderlijk goed is .. maar wel beter als de VU, op HD iets beter en SD toch wel een wereld van verschil daarbij hoef ik sowieso geen 1 op 1 vergelijking, SD is bagger op de VU vooral slechte kanalen zoals bijv. de Thema kanalen van canal digitaal, die waren toen nog wel te pruimen maar die zijn nu helemaal niet meer om aan te zien

Dit zijn weer van die superlatieven die totaal afbreuk doen aan de werkelijkheid. Net zoals een HDMI kabel van 150 euro VEEL beter beeld geeft dan een fatsoenlijke andere kabel van 25 euro, terwijl niemand in een dubbelblinde test het verschil kan aantonen. In het analoge tijdperk waren er grote verschillen. In het digitale tijdperk gaat het hooguit om nuances, zeker als de hele keten digitaal is. (wel appels met appels vergelijken).

Ja, Themakanalen zijn bagger... Heb je de bitrate wel eens bekeken?

Ps. Ik bezit een VU+ Duo en er is werkelijk niets mis met SD weergave. De beeldkwaliteit is gelijk aan mijn vorige ontvanger (DM800).

Error, no keyboard. Press F1 to continue.

Geplaatst:

@Hoax,

Citaat:
Ik heb een 42 inch full HD LCD en kijk over hdmi.

42 inch = 106.68 cm

Had je deze TV reeds toen je de vergelijking maakte met de Clarke Tech 5000 HD ?

Zo ja, ook met de zelfde "kijkafstand" ?

Mijn buurman zie ik vaak op ongeveer op één meter afstand naar een tamelijk groot beeld zitten kijken.

Dan zie je het beeld (mijn inziens) ook niet meer zo scherp.

Off topic:

Zelf zitten we hier op een afstand van ca. 4,5 mtr. naar een 32 inch beeld te staren, wat dan wél weer aan de TE lange kant is.

Maar daar komt binnen kort wel verandering in door de aanschaf van een 46 inch LED LCD TV,

alleen zie je tegenwoordig door de grote keuze door de vele bomen het bos niet meer.

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:
Origineel bericht van: Pringle
Dit zijn weer van die superlatieven die totaal afbreuk doen aan de werkelijkheid. Net zoals een HDMI kabel van 150 euro VEEL beter beeld geeft dan een fatsoenlijke andere kabel van 25 euro, terwijl niemand in een dubbelblinde test het verschil kan aantonen. In het analoge tijdperk waren er grote verschillen. In het digitale tijdperk gaat het hooguit om nuances, zeker als de hele keten digitaal is. (wel appels met appels vergelijken).

Ja, Themakanalen zijn bagger... Heb je de bitrate wel eens bekeken?

Ps. Ik bezit een VU+ Duo en er is werkelijk niets mis met SD weergave. De beeldkwaliteit is gelijk aan mijn vorige ontvanger (DM800).

Er zit toch echt wel verschil in kwaliteit bij digitale componenten .. en ja het draait allemaal om 1 en 0 maar dat betekend niet dat er daarom geen waarneembaar verschil kan zijn .. zo simpel ligt dat niet, en ook chips moeten geprogrameerd worden, is meer dan alleen een plaatje dat een 1 of een 0 moet door sluizen. En juist een heel keten van verschillende componenten van verschillende makers maken uiteindelijk echt wel een waarneembaar verschil. Dat jij dan een HDMI kabel erbij pakt als voorbeeld is een beetje appels en peren vergelijken.

Vervolgens vergelijk je de beeld kwaliteit met een decoder waarvan bekend is dat deze absoluut niet in het rijtje beste beeldkwaliteit thuis hoort en misschien nog wel minder is als de VU (volgens vele 800 bezitters).

En ja zoals ik al zei de thema kanalen zijn bagger, maar om te zien hoe de ene decoder er beter mee om gaat dan de ander dat maakt toch wel duidelijk dat her hier om meer gaat dan simpel weg een signaal opvangen en op je beeld weergeven.

Kruip zelf eens onder die steen vandaan en probeer eens wat meer decoders dan een 800 (of variant daarvan)

Origineel bericht van: SatBaron
@Hoax,

Citaat:
Ik heb een 42 inch full HD LCD en kijk over hdmi.

42 inch = 106.68 cm

Had je deze TV reeds toen je de vergelijking maakte met de Clarke Tech 5000 HD ? Zo ja, ook met de zelfde "kijkafstand" ?
Mijn buurman zie ik vaak op ongeveer op één meter afstand

Met vriendelijke groet,
SatBaron

Als ik serieus tv ga kijken zit ik meestal zo'n 2.5 meter van het beeld af, echter de tv staat ook vlakbij een bureau stoel waar ik vaak op zit en regelmatig naar het beeld kijk (veels te dichtbij). Dus ik weet tamelijk goed hoe mijn beeld er van te dichtbij en veraf uitziet. En ik zie gewoon duidelijk dat het beeld een stuk grover is, vooral op sd zie ik nu vaak patronen/vlekken in het beeld die er hiervoor niet waren, sommige objecten in de achtergrond lijken soms ook erg kartellig en dat viel me vroeger ook nooit op.

Geplaatst:

Beste Hoax,

Op mijn eerste vraag heb ik (nog) steeds geen antwoord gekregen,

n.l. Had je deze TV reeds toen je de vergelijking maakte met de Clarke Tech 5000 HD ?

Ik zal de vraag dan nog iets duidelijker stellen.

Heb je de vergelijking gemaakt met de zelfde 42 inch full HD LCD en met de zelfde hdmi kabel in combinatie met de Clarke Tech 5000 HD en later met de VU+ DUO ?

Ik heb zelf de VU+ DUO maar een paar weken in mijn bezit gehad en was over het beeld wél zeer tevreden.

Voor wat het beeld betreft was ik toch wel verwend met hele goede satelliet ontvangers zoals voorheen de Nokia's en nu met de Kathrein UFS 910.

Alleen was mijn opinie over de VU+ DUO dat die véél te traag opstart in combinatie met diverse software.

Vandaar heb ik als vervanger, via het S4A een perfecte tweede Kathrein UFS 910 kunnen bemachtigen voor weinig euries.

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:
Origineel bericht van: SatBaron
Had je deze TV reeds toen je de vergelijking maakte met de Clarke Tech 5000 HD

Yep. En misschien dat het beeld idd beter zou zijn als ik er verder vanaf zou zitten of op een kleinere tv zou kijken wat niet weg neemt dat ik over de kwaliteit niks te klagen had op mn oude kijk afstand met andere decoders. Dus er is toch iets duidelijk minder geworden na de switch. En dit is dus vooral op SD. Zenders waarvan ik weet dat ze goed zijn geven nu matig beeld. en matige zenders geven een schrikbarend slecht beeld terwijl dit vroeger nog wel ging

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen