Ga naar inhoud


Laser haalt vliegtuig neer (Laser US Navy 50 KW)


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: ceesv
Ik werkte vroeger met lasers, welke 10 KW input hadden, en ongeveer 180 watt uitgangsvermogen hadden, gemeten met de hockeypuck.

Daar kon je al een aardig vuurtje mee stoken.

Welke golflengte? Afhankelijk van wat je wilt aansteken kan een paar wat al meer dan voldoende wezen... 532nm @ 1W kan je een sigaret mee aansteken. smile OK, een beetje dure aansteker, maar het kan wel!
Mijn projector met 800mW aan RGB heeft denk ik een lager rendement dan 1.8% ... frown (OK, nooit gemeten maar de 19mm alu plaat waar de modules op zitten gemonteerd gaat +/- 20 graden omhoog binnen een uur... Dat heb ik wel gemeten.)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wanneer ik het mij goed herinner was het een 1050 nm YAG laser, running continuous power.

Werd gebruikt om iets heel snel en kort tot 150 graden te verhitten.

Was rond 1985.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'85 ..... als ik me goed kan herinneren had ik in dat jaar ook een zwarte buis van Philips ( 25 cm lang 40mm doorsnede ) die ik aan de gang slingerde met een stuk hoogspanningsgedeelte uit een oude TV. Later die trafo met een 555 gebouwd en een 12 volt voeding.

 

Toen kon je fietsers in de avond van de fiets af laten stappen door cirkeltjes te draaien voor ze op de straat. Toen bestonden de laserpennen niet en waren die rode stippen voor 99,9% onbekend onder de mensen.

 

Later kreeg ik nog een meteo laser met blauw licht. Die was nagenoeg onzichtbaar. Diende toen voor mistmetingen die nu anders is uitgevoerd langs de A58.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vroegere huisarts die de oorlog overleefde wist te vertellen dat zijn kater altijd op pad was om met andere mannetjes te vechten. Na castratie lag hij spinnend bij de kachel en had geen behoefte meer aan vechten. Mijn huisarts wist zeker dat als alle mannetjes die in de politiek wilden eerst gecastreerd moesten worden. Dan kwam er geen oorlog meer.

Ik ben het daar helemaal mee eens.

Al dit soort hightech speeltjes geeft allerlei ongecastreerde klootzakjes een alibi om sterker te zijn dan de ander en hele volken mee te slepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman
Tientallen tonnen niet, maar generator weegt inderdaad wel een ton of 3. Nog steeds minder dan een raket afweer installatie.

Ik schreef dit:
Origineel bericht van: Big fellow
Een gasturbine van 15MW + generator + hulpinstallaties weegt toch snel al tientallen tonnen...

Op mijn werk hebben wij een 15MW GTG staan, naast 5 diesels, en ik kan je vertellen dat je met 3 ton nergens komt.... Het is een gelimiteerde GE LM2500 op gasolie. Zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Electric_LM2500 , en hier: http://www.geae.com/engines/marine/pdfs/datasheet_lm2500.pdf en volgens de datasheet is het gewicht 198000 lbs ofwel nagenoeg 90 ton. En dat is zonder hulp systemen. (Denk aan olie purifiers, starter pack, control unit, UPS etc...)

Maar als je nu over een 1000kW generator praat, ja die is niet zo zwaar. Een ton of anderhalf tot twee misschien? Misschien met koeler een ton of 3 in totaal. (Maar dan zit die turbine er nog niet bij/aan.)

Dit is wel offtopic aan het gaan... Het ging immers over coherent licht. smile

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Wanneer ik het mij goed herinner was het een 1050 nm YAG laser, running continuous power.
Werd gebruikt om iets heel snel en kort tot 150 graden te verhitten.
Was rond 1985.

YAG zit normaal gesproken op +/- 1064nm. (Tenzij het een iets andere samenstelling was waardoor de golflengte verandert...) En je kan met een YAG heel veel optisch vermogen maken. Jammer van de koel installatie om het een beetje onder controle te houden...
Leuk speelgoed, jammer dat je het niet kan zien ;-) . (Ja alleen het resultaat!)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: caveman
Tientallen tonnen niet, maar generator weegt inderdaad wel een ton of 3. Nog steeds minder dan een raket afweer installatie.

Ik schreef dit:
Origineel bericht van: Big fellow
Een gasturbine van 15MW + generator + hulpinstallaties weegt toch snel al tientallen tonnen...

Op mijn werk hebben wij een 15MW GTG staan, naast 5 diesels, en ik kan je vertellen dat je met 3 ton nergens komt.... Het is een gelimiteerde GE LM2500 op gasolie. Zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Electric_LM2500 , en hier: http://www.geae.com/engines/marine/pdfs/datasheet_lm2500.pdf en volgens de datasheet is het gewicht 198000 lbs ofwel nagenoeg 90 ton. En dat is zonder hulp systemen. (Denk aan olie purifiers, starter pack, control unit, UPS etc...)

Maar als je nu over een 1000kW generator praat, ja die is niet zo zwaar. Een ton of anderhalf tot twee misschien? Misschien met koeler een ton of 3 in totaal. (Maar dan zit die turbine er nog niet bij/aan.)

Dit is wel offtopic aan het gaan... Het ging immers over coherent licht. smile


Ja, 15 MW is uiteraard wel iets anders dan 1 MW, een RR Allison van 3,6MW past gewoon in een bestelbusje. Weegt 600kg of zo, hangt alles al aan wat betreft oliesystemen etc. Solar Saturn van 1 MW kan je met zijn tweeen optillen.
Vermogen heeft niet zoveel met gewicht te maken maar meer met de bouwvorm, een aero afgeleide machine is heel ander apparaat dan een heavy duty turbine.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...