Ga naar inhoud


Hebben uitzendingen van RNW, BVN, RV nog zin in deze tijd?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ik wil deze vraag eens in de discussie ronde gooien.

Mijn mening dat hiermee wat mij betreft gestopt kan worden en het vrijkomende geld ter beschikking kan komen ter verbetering van de programma en beeldkwaliteit in het binnenland.

De NL & B programma´s zijn toch al over Europa te ontvangen via Astra. Dus laten ze om te beginnen gewoon de codering eraf gooien op alle NL & B radio programma´s en de TV programma´s waar geen rechten problematiek aan vast zit zoals nieuws en aktualiteiten.

Dan kan BVN in ieder geval via Astra stopgezet worden.

Voor mijn part ook voor de -Rest of the World- uitzendgebieden.

Wie betaald eigenlijk de kosten van BVN en RNW, RV? De Nederlander of Belg in "de vreemde" in ieder geval niet want die is daar doorgaans heen ge-emigreerd en heeft zijn vaderland de rug toe gekeerd.

Toen ik in Canada woonde heb ik ook nooit naar RNW geluisterd. Interesseerde me geen ene lor. Ik wilde me in mijn nieuwe land integreren en dat is me prima gelukt.

Ben benieuw wat jullie mening is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


BVN mag van mij blijven alleen die hoort niet op de astra satelliet thuis aangezien die mensen de mogelijkheden hebben voor canal digitaal ontvangst.

 

Daarintegen de RNW uitzendingen in andere talen zoals bijv arabisch (?) Wat hebben wij daar aan als nederlanders, dus onmiddelijk verbieden!

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is het antwoord op jouw vraag niet zo moeilijk. Als het in deze tijd niet rendabel is dan wordt het wel afgeschoten, ergo: Die zenders zijn vooralsnog rendabel.

 

RNW dient twee doelen, ex-pats horen daar niet bij. Het ene doel is de Nederlander die op vakantie is en toch Nederlands nieuws/programma's wil blijven volgen en een ander doel hebben ze samen met o.a. BBC World Service en dat is vrije informatie bieden aan mensen in laten we zeggen landen met dubieuze staatshoofden. Verder hebben ze projecten in landen waar de vrije nieuwsgaring in het geding is, daar helpen ze bijvoorbeeld projecten om een nieuwe, onafhankelijke, zender op te zetten. Dat kost allemaal niet erg veel en het geld voor dat tweede doel komt niet uit de naar belasting vertaalde omroepbijdrage.

 

BVN is wel een zender die zich op emigranten richt, naast de onvermijdelijke vakantieganger. Dat doen ze redelijk succesvol met buiten Nederland en Vlaanderen zo'n 750.000 kijkers per week. Ook BVN kost niet zoveel: Ze gebruiken een bare minimum aan satellieten dat nodig is om wereldwijd dekkend te zijn (vergelijk dat eens met een TV5) en zitten op sommige satellieten en kabelnetten ook nog in betaalpakketten waardoor ze wat van hun infrastructurele kosten terugverdienen.

 

Opheffen lijkt dus nergens voor nodig, de budgetten zijn niet dusdanig groot dat daar veel voor terug zou komen en een substantieel deel van het budget heeft bovendien niets met de omroep te maken en zou dus gewoon verdwijnen.

 

Daarnaast moet me toch van het hart dat ik het op zijn minst opmerkelijk vind dat deze topic gestart wordt door iemand die niet in Nederland werkt of woont en dus niets van zijn belastingcenten hierin geïnvesteerd ziet.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook ik woon in het buitenland en ben het volledig eens met Drs IJzerbout.

 

BVN en Co heeft geen zin. Het kost alleen maar geld en laatst zag ik zelfs een artikel dat de gehele RNW en BVN per jaar zo'n 50Mn kost. Het zou beter zijn een gedeelte van dit bedrag aan uitzendrechten te besteden en dan helemaal de codering ervan af gooien. laugh

 

Nu begrijp ik ook wel dat dit niet mogelijk is en daarom zou het beter zijn dat Nederlanders die in Europa wonen ten minste de mogelijkheid hebben een abbonnement te nemen bij CD. Nu kan dit officieel niet, tenzij je nog familie in NL hebt en hun adres kan gebruiken.

 

Voor de Nederlanders buiten Europa is het gebruik van internet heel gewoon (ten minste in mijn omgeving) en bijvoorbeeld de mogelijkheid een abbonnement te nemen op internetstreams (IP-TV) zou een heleboel kosten insparen die de huidige distributie veroorzaken.

 

Misschien heeft Neelie (EU Commissaris) nog wat op haar agenda staan om de TV rechten te reguleren.

 

Snopper

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kader van recht op vrije nieuwsgaring: laten bestaan ! Als dit recht de ene keer gebruikt wordt om het gebruik van een schotel toe te staan, moet het de andere keer niet gebruikt worden om zenders op te doeken. Daarnaast behoort tijdens mijn vakanties een kortegolfradio tot de standaarduitrusting.

 

Groetjes van John uit Den Bosch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
En zeg nu zelf, was het niet prachtig om aan een bloedheet strand van verweggistan met je hand aan de afstemknop van je kg portable RNW op de frequentie te houden

Dat was prachtig...vooral op de camping in Spanje en Italie waar iedere Jan Kaas opscheppend voor de tent of sleurhut zat...radio keihard aan zodat de andere campinggasten (jaloers) mee moesten genieten van dat carilion dat over de hele camping heen blérde dwars door de vervormende fading.
Het werd ieder jaar erger!
En vooral de handen in elkaar wrijven met veel leedvermaak als jan Pelleboer weer eens vertelde hoe slecht het weer in NL was terwijl wij bruin gebakken op het strand lagen te genieten van het mooie weer. En natuurlijk de ANWB alarmcentrale...dat was het helemaal!

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Bovendien beoogt de organisatie onafhankelijke en ongekleurde informatie te geven aan mensen in landen waar geen persvrijheid heerst. Hierbij zorgt de omroep steeds voor maatwerk en houdt rekening met de verschillende informatiebehoeften en technische mogelijkheden van het publiek in de diverse regio’s. Het aan de Wereldomroep verbonden internationale opleidingscentrum, het Radio Nederland Training Centre (RNTC) verzorgt trainingen en adviseert media-organisaties in ontwikkelingslanden.
De kosten worden gedragen uit de po gelden en uit ontwikkelings samenwerking.


Dit is mijn punt: RNW wordt gebruikt door de linkse wollen sokken clubjes om hun favoriete hobby te kunnen beoefenen en daar pas ik voor. Je bent een nederlands orgaan en bent er voor nederlanders in het buitenland, dat is je bestaansrecht. Dan mag het geld niet MISBRUIKT worden voor die flauwekul.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Wie betaald eigenlijk de kosten van BVN en RNW, RV? De Nederlander of Belg in "de vreemde" in ieder geval niet want die is daar doorgaans heen ge-emigreerd en heeft zijn vaderland de rug toe gekeerd
Je vergeet gemakshalve maar even dat t grootste deel [ook]nog nederlands staatsburger is en dus hier [ook nog ]aangifte doet met zijn belastingen.
Mijn ervaring is dat mensen binnen de schengenlanden of gewoon in nederland helemaal niet weten wat het inhoud je nederlandse identiteit op te geven.
Een voorbeeld je komt er hier alleen nog in met een visa aanvraag en recht op aow vervalt.
Dus t is vrij egoistisch om gewoon bvn maar af te schaffen omdat dit toevallig geld kost.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
En zeg nu zelf, was het niet prachtig om aan een bloedheet strand van verweggistan met je hand aan de afstemknop van je kg portable RNW op de frequentie te houden

Dat was prachtig...vooral op de camping in Spanje en Italie waar iedere Jan Kaas opscheppend voor de tent of sleurhut zat...radio keihard aan zodat de andere campinggasten (jaloers) mee moesten genieten van dat carilion dat over de hele camping heen blérde dwars door de vervormende fading.
Het werd ieder jaar erger!
En vooral de handen in elkaar wrijven met veel leedvermaak als jan Pelleboer weer eens vertelde hoe slecht het weer in NL was terwijl wij bruin gebakken op het strand lagen te genieten van het mooie weer. En natuurlijk de ANWB alarmcentrale...dat was het helemaal!


Pelleboer? Dit is wel een heel oud verhaal!

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx
Dit is mijn punt: RNW wordt gebruikt door de linkse wollen sokken clubjes om hun favoriete hobby te kunnen beoefenen en daar pas ik voor.


Eén keer hard roepen dat iets een linkse hobby is, is tegenwoordig genoeg om iedereen er van te laten doordringen dat iets achterlijk is, sterker nog misschien wel crimineel en landsverraad. Ik pas voor die kortzichtigheid die dit land al jaren regeert.

Dat geld wordt niet misbruikt, die trajecten zijn één van de belangrijkste redenen dat RNW nog bestaat. Zonder dat zou het waarschijnlijk al grotendeels opgedoekt zijn.

Dat jij persvrijheid flauwekul vindt zegt meer over jou. Als Nederland een prille democratie was waar de regering al het nieuws bepaalde zou je waarschijnlijk blij zijn als een organisatie uit een ver land onafhankelijke journalisten kwam helpen om wel fatsoenlijk nieuws te leveren.

Ik heb toevallig pas nog een paar jonge journalisten (o.a. uit Namibië, Zambia en Georgië) die in dat traject van de RNW zitten. Dat zijn geen luie mensen die een lekker Nederlands salaris opstrijken kan ik je zeggen. Ze krijgen dan ook geen geld van de RNW maar enkel opleiding en daarvoor moeten ze keihard werken. Dat doen ze ook want ze weten dat ze zo'n goede opleiding in eigen land niet kunnen krijgen.

Maar goed, het zijn natuurlijk buitenlanders en dat zijn geen Nederlanders en dus zijn ze slecht. Logisch.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat die uitzendingen zeker nog nuttig zijn. De respectievelijke nationale zenders mogen dan wel te ontvangen zijn in heel Europa. Het is en blijft illegaal en niet iedereen heeft nog een band met Nederland of België of heeft de nodige kennis om een abonnement te fiksen in het buitenland.

 

Laat die wereldomroepen maar bestaan, in het buitenland ben ik er al vaak blij mee geweest om eens wat Nederlands te horen.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik in een ander draadje betreffende flevoland lees wat die kosten betekenen om het op 19,2 Oost te zetten

+ nog wat geredigeer en geedit en wat digitale recorders

 

dan vind ik echt dat je zo'n aanbod gewoon moet kunnen blijven geven aan FTA kijkers hier en elders in de beam/footprint van 19,2

en dan is het bovendien eigenlijk ook belachelijk dat ie van hotbird verdwijnt.

 

vooral als je het vergelijkt qua kosten met de jaar salarissen van prominente personen lijkt het me een verkeerde vorm van bezuinigen

EERST het algemene DAN de individu

ciao

 

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

RNW hoort er te zijn voor Nederlanders in het buitenland, daaronder vallen ook de NL vakantie gangers. Dat betekend dat ze in het nederlands en het engels kunnen uitzenden. Al die andere talen en activiteiten is niet gericht op nederlanders en hoort niet bij de wereld omroep thuis. Dat is misbruik van gemeenschaps geld ja. Kun jij met je linkse vriendjes niet leuk vinden maar dat is jou probleem.

 

Ik heb niks tegen persvrijheid, grote voorstander van. Maar wij zijn niet verantwoordelijk voor persvrijheid van derde wereld landen, knoop dat in je oren!

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...