Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik denk niet dat het een rechten probleem is. De rechten van de mappen staan goed omdat andere scriptjes wel werken. Handmatig gestart werkt het ook.

Als ik de tekst in een ander scriptje plak, die gewoon elke dag uitgevoerd wordt, werkt het scriptje ook niet meer.

Ergens ziet de cronjob een foutje in het scriptje waardoor deze niet wordt uitgevoerd.

• Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: labyrint
Ik denk niet dat het een rechten probleem is. De rechten van de mappen staan goed omdat andere scriptjes wel werken. Handmatig gestart werkt het ook.

Als ik de tekst in een ander scriptje plak, die gewoon elke dag uitgevoerd wordt, werkt het scriptje ook niet meer.

Ergens ziet de cronjob een foutje in het scriptje waardoor deze niet wordt uitgevoerd.

Heb je dit al gelezen/gecontroleerd:
Origineel bericht van: Big fellow
Waar staat "ipcheck" ? (Het script/programma wat je aanroept.)
Zet eens het volledige pad voor "ipcheck". (Zoals ik eerder heb aangegeven...)

En nogmaals, je environment tijdens het uitvoeren van een cronjob is niet hetzelfde als het inloggen in je shell!
En een cronjob "ziet" niets. Cron start alleen maar het script op, niets meer en niets minder.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Ik had het even helemaal gehad met het scriptje maar pak het maar weer eens op. Dus sorry dat het zolang duurde voor de reaktie.

Het werkt dus nog steeds niet, tenminste niet automatisch uitgevoerd door de cron.

Ik heb dus ipcheck binnen gehaald via apt-get install ipcheck.

Het bestand ipcheck staat in /usr/sbin/

In /var/script staat het script dns_update.sh rechten 755

Een map /var/script/dyndns aangemaakt.Root eigenaar gemaakt van alle mappen.

Als ik het script start met ./dns_update.sh komen er 3 bestanden, ipcheck.dat, ipcheck.html en webip.out in de map /var/script/dyndns. Als ik dan kijk bij dyndns is mijn hostnaam netjes upgedate.

Als ik in crontab -e een regel zet met

00 10 * * * /var/script/dns_update.sh werkt het niet.

Ik heb de tijden al veranderd in dagen en zelfs een week. Ook een optie zoals hierboven ergens beschreven werkt niet in de cronjob regel.

Ook heb ik in /etc/contab meerdere regels/opties geprobeerd.

Even een andere vraag. Als ik de regel in /etc/rc.local zet ( /var/script/dns_update.sh ) zou het dan ook moeten werken als de server een reboot krijgt of geldt dit niet voor scriptjes. Nu werkt het niet.

Labyrint.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Volgens mij moet je het pad van ipcheck gewoon in je script opnemen zoals eerder gesuggereerd. Typisch gevalletje 'environment' denk ik...

Ook kun je het testen door het volgende uit te voeren:

export PATH=

nu je script testen

Als het niet werkt, weet je genoeg.

Geplaatst:

Ik wil niet "lullig" zijn, maar als je nu eens begint met het beantwoorden van de vragen die o.a. ik je heb gesteld dan kan het foutzoeken veel eenvoudiger worden.

Zolang je die vragen niet beantwoord kan eigenlijk niemand je helpen aangezien de antwoorden op de vragen wel essentiele informatie bevatten...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Denk dat dat juist het probleem is anders had de TS het zelf ook wel voor elkaar gekregen.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Geplaatst:

@ Big fellow; Ik kan jou niet helemaal volgen, wat wil jij nog meer weten.

@Tha Great Mac; export PATH=

Neem ik dit op in mijn script of geef ik dit als commando??

Linux zal voor jullie wel gesneden koek zijn maar ik ben ben nog niet zover.

Ik zie de koek wel liggen maar ben het mes kwijt :D

Labyrint

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: labyrint
@Tha Great Mac; export PATH=

Neem ik dit op in mijn script of geef ik dit als commando??Labyrint

Gewoon als commando uitvoeren en daarna je script uitvoeren. Eens kijken of je script dan nog werkt.
Geplaatst:

OK, nog een keer dan:

Origineel bericht van: Big fellow
Waar staat "ipcheck" ? (Het script/programma wat je aanroept.)

Zet eens het volledige pad voor "ipcheck". (Zoals ik eerder heb aangegeven...)

Voer anders eens "which ipcheck" uit in een terminal.

Geplaatst:

@ Big Fellow

Ipcheck staat zoals ik hierboven ergens melde in /usr/sbin

@ Tha Great Mac

Er komt nu de melding regel 8:ipcheck: bestand of map bestaat niet. En het scriptje update de hostnaam nu niet. Even zonder Export PATH= geprobeerd en het werkt weer flekkeloos.

Hoe breek ik dit commando trouwens weer af zonder eerst uit te loggen.

Geplaatst:

Door eerst echo $PATH te doen en de inhoud op te slaan.

Daarna doe je export PATH=vulhierinwatjeopgeslagenhebt

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Hoe dan ook een environment probleem. Het ligt inderdaad duidelijk aan het zoekpad.

Geplaatst:

Oke ik heb het pad in het script aangepast naar ipcheck usr/sbin

usr/sbin/ipcheck -r checkip.dyndns.org:8245 $USERNAME $PASSWORD $HOSTNAME

else

usr/sbin/ipcheck --makedat -r checkip.dyndns.org:8245 $USERNAME $PASSWORD $HOSTNAME

fi

Er komt nu geen foutmelding met het commando export PATH= enz

Maar mijn hostnaam wordt niet upgedate Nu doet hij het ook niet meer als ik het script met de hand start en in de oude staat verander.

Nu kan het zijn dat als jij te vaak update achter elkaar dat hij dan geblokt wordt. Heb dit wel vaker gehad tijdens het testen van het script.

Even wachten tot morgen dus. Ik blijf het wel vreemd vinden dat als ik het met de hand start het script uitgevoerd wordt en via de cron niet. Dit verandert immers niets aan het pad waar ipcheck staat.

In ieder geval weer een boel info rijker.

• Moderator
Geplaatst:

je moet je pad wel met een / beginnen in het script.

zet er even een / voor in je scriptje en dan zou het wel moeten werken.

dus

/usr/sbin/ipcheck -r checkip.dyndns.org:8245 $USERNAME $PASSWORD $HOSTNAME

else

/usr/sbin/ipcheck --makedat -r checkip.dyndns.org:8245 $USERNAME $PASSWORD $HOSTNAME

fi

groet,

Wiz

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen