Lamko Geplaatst: 26 november 2010 Geplaatst: 26 november 2010 In de manpage van cron staat echt duidelijk dat je alle andere paden duidelijk moet toevoegen als ze anders zijn dan : "/usr/bin:/bin" Jij hebt hier sbin dus die zal je als Path variabele toe moeten kennen aan cron. Zet bijv. zo'n regel in je script en het zou moeten werken. PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin Mythbuntu 12.04 Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam
Big fellow Geplaatst: 26 november 2010 Geplaatst: 26 november 2010 Origineel bericht van: labyrint Ik blijf het wel vreemd vinden dat als ik het met de hand start het script uitgevoerd wordt en via de cron niet. Dit verandert immers niets aan het pad waar ipcheck staat. In een shell opgestart door cron krijg je geen zoekpad mee. Dus het script kan de executable niet vinden. Niets vreemd aan dus. Als je "which ipcheck" doet, krijg je dan "/usr/sbin/ipcheck" terug, of misschien een andere locatie? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
labyrint Geplaatst: 29 november 2010 Auteur Geplaatst: 29 november 2010 Met which ipcheck geeft hij inderdaad /usr/sbin/ipcheck
labyrint Geplaatst: 29 november 2010 Auteur Geplaatst: 29 november 2010 Ik heb een mail client geinstalleerd en krijg nu in de map /var/mail nu een berichtje. Als ik het script laat uitvoeren door de cron zoals hieronder komt de melding; /var/script/dns_update.sh: line 8: ipcheck: command not found ipcheck -r checkip.dyndns.org:8245 $USERNAME $PASSWORD $HOSTNAME else ipcheck --makedat -r checkip.dyndns.org:8245 $USERNAME $PASSWORD $HOSTNAME fi Als ik het pad aanpas naar ipcheck zoals hieronder wordt het script niet uitgevoerd ( denk ik ) want ik krijg geen melding in /var/mail/ /usr/sbin/ipcheck -r checkip.dyndns.org:8245 $USERNAME $PASSWORD $HOSTNAME else /usr/sbin/ipcheck --makedat -r checkip.dyndns.org:8245 $USERNAME $PASSWORD $HOSTNAME fi Ook als ik het script met de hand uitvoer krijg ik geen melding in /var/mail en wordt mijn hostnaam niet geupdate. Als ik met /usr/sbin in het pad het scriptje start met export PATH= krijg ik geen foutmelding, geen mail en mijn hostnaam wordt niet geupdate. Het werkt alleen als ik hem met de hand start zonder /usr/sbin/ in had pad Ik denk dat ik iets anders moet bedenken om mijn hostnaam up te daten via een cronjob
labyrint Geplaatst: 30 november 2010 Auteur Geplaatst: 30 november 2010 Nou dit was de laatste keer want jullie geloven het niet maar het werkt. ipcheck.py XXXXXXX>XXXX>XXXX -update successful Het pad naar ipcheck was inderdaad niet goed in het eerste script. Dus bedankt voor de optie export PATH= om daar achter te komen. Verder ben ik erachter gekomen dat als het script uitgevoerd wordt 3 files komen in /var/script/dyndns n.l ipcheck.dat, ipcheck.html en webip.out deze eerst verwijderd dienen te worden als het script een volgende keer aangesproken wordt. Dus even in het scriptje meenemen dat na het uitvoeren van de update hij de map dyndns weer leeg maakt. Een ieder bedankt. Labyrint.
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 30 november 2010 Geplaatst: 30 november 2010 Origineel bericht van: labyrint Dus even in het scriptje meenemen dat na het uitvoeren van de update hij de map dyndns weer leeg maakt. Of aan het begin van het scriptje, nog beter... Dan weet je zeker dat het áltijd werkt.
Big fellow Geplaatst: 30 november 2010 Geplaatst: 30 november 2010 Origineel bericht van: labyrint Nou dit was de laatste keer want jullie geloven het niet maar het werkt. ipcheck.py XXXXXXX>XXXX>XXXX -update successful Hmm... Wacht even... Je gebruikt nu de naam "ipcheck.py" terwijl je voorheen "ipcheck" gebruikte.. Dat is dus wel een verschil! Is het niet domweg de fout dat je de extensie was vergeten? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
labyrint Geplaatst: 1 december 2010 Auteur Geplaatst: 1 december 2010 Nee daar heb ik niets aan veranderd. De ext.py komt alleen in de log file in de map /var/mail/root. In /usr/sbin/ staan wel twee files, ipcheck en ipcheck.py Ik denk dat het niet wou een probleem is/was van meerdere factoren. Het pad was niet goed in het script, de 3 files van ipcheck waren niet verwijderd en je kan ipcheck niet twee keer achter elkaar gebruiken in korte tijd. Normaal zie jij dat niet als het script uitgevoerd wordt maar met de mail client komt er netjes een meldig ( var/mail/root )dat de hostnaam niet te vaak een update mag hebben. Dus toen ik het pad had aangepast en het script weer wilde gebruiken stonden de 3 files van ipcheck nog in de map dyndns waardoor het niet werkte en ik in de verkeerde richting ging zoeken. Heel toevallig ben ik met een schone lei begonnen en kwam er toen achter. Waarom ik er geen last van had tijdens het uitvoern van het script met de hand is mij niet duidelijk. Eigenlijk maakt het mij ook niet meer uit omdat het nu wel werkt en daarvoor zeer dankbaar ben voor de hulp vanaf deze kant. Nogmaals een ieder bedankt. Labyrint.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen