stef1 Geplaatst: 24 juli 2010 Geplaatst: 24 juli 2010 beste ik verwijs even naar dit draadje http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...n_g#Post1872808 (dvbt ontvanger Metronic, kan geen franse zenders ontvangen) daarbij komt een YAGI antenne ter sprake lang geleden heb ik zo’n antenne nog eens gemaakt….maar heb geen schema meer heeft er iemand een tip waar ik een dergelijk zelfbouw schema kan vinden? een eenvoudig model met 4 of 6 elementen de antenne zal gericht worden op de franse zendmast te bouvigny frequentie bereik van 490Mhz (TF2, 3) tot 586Mhz (TF1) Groeten Stef1
satencom Geplaatst: 24 juli 2010 Geplaatst: 24 juli 2010 je moet even zoeken op zelfbouw YAGI antenne gewoon even Google zetten dit kwam ik daar ook tegen klik Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 24 juli 2010 Geplaatst: 24 juli 2010 Sjaak(k) en ik zijn het lang niet altijd eens met elkaar maar in dit geval heeft ie helemaal gelijk. Ik zie me al zitten te hannesen en klooien terwijl zo´n ding kant en klaar voor een habbekrats te koop is. Ik wist het wel...! "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
stef1 Geplaatst: 24 juli 2010 Auteur Geplaatst: 24 juli 2010 lijkt mij wel een mooie uitdaging een 3 of 4 elements yagi zelf te bouwen.... newton, ohm, ampere, volt, hertz, en vele vele anderen hebben toch ook hun eigen toestellen gebouwd..... steffe ik verwijs ook even naar een zuid afrikaanse "amateur"... heeft zelf een optische telescoop gebouwd... en wat gevonden de laatste tijd....???? een geheime militaire sateliet van de navy.... steffe
stef1 Geplaatst: 24 juli 2010 Auteur Geplaatst: 24 juli 2010 Origineel bericht van: stef1 lijkt mij wel een mooie uitdaging een 3 of 4 elements yagi zelf te bouwen.... newton, ohm, ampere, volt, hertz, en vele vele anderen hebben toch ook hun eigen toestellen gebouwd..... steffe ik verwijs ook even naar een zuid afrikaanse "amateur"... heeft zelf een optische telescoop gebouwd... en wat gevonden de laatste tijd....???? een geheime militaire satelliet ... Radioamateurisme, een gevaarlijke hobby De Zuid Afrikaanse radioamateur Greg Roberts, ZS1BI, is door het Amerikaanse Congress tot staatsgevaarlijk personage verklaard. Greg, een fervent amateur astronoom, heeft in zijn achtertuin een optische telescoop staan waarmee hij de hemel afzoekt naar satellieten. Daarbij ontdekte hij een nieuwe ruimtevaart toestel, waarvan het bestaan onbekend was. Samen met de hulp van amateurs elders in de wereld werd deze satelliet gevolgd. Zodoende kon men de baangegevens vaststellen. Het bleek om de X-37B, een geheime satelliet van de amerikaanse luchtmacht te gaan. Het toestel is bijna 9 meter lang en vliegt met een snelheid van zo'n 30.000 kilometer per uur in een baan rond de aarde. Greg heeft reeds een reputatie opgebouwd van het ontdekken van geheime satellieten en verwacht nu dat elk moment een groepje in het zwart geklede mannen een spectaculair einde aan zijn hobby zullen maken. steffe
Steve Geplaatst: 24 juli 2010 Geplaatst: 24 juli 2010 de x37b is toch een nieuw type space shuttle ??
stef1 Geplaatst: 24 juli 2010 Auteur Geplaatst: 24 juli 2010 juist.... De 20 jaar lange ontwikkeling van de X-37B heeft honderden miljoenen dollar gekost, maar dat is alles wat we over het toestel weten. Het onbemande ruimtevliegtuig is immers een van best bewaarde geheimen van het Amerikaanse leger. De X-37B is gebouwd door de Phantom Works-afdeling van Boeing, en viel oorspronkelijk onder de verantwoordelijkheid van de NASA. Later nam het Pentagon de leiding over. Het ruimteschip brengt vanavond een lading naar de ruimte, waarvan maar bijzonder weinig mensen weten wat die precies is. De X-37 heeft vannacht tussen 00:52 uur en 01:01 uur exact negen minuten om te vertrekken, en kan negen maanden rond de Aarde cirkelen. ,,In alle eerlijkheid, we weten niet wanneer het terugkomt," zegt woordvoerder Gary Payton van de Amerikaanse luchtmacht. Het enige wat het leger kwijt wil over de X-37, is dat het toestel geheime experimenten gaat uitvoeren. Er is veel speculatie rond het doel van de X-37, en sommigen vermoeden dat de lancering de start betekent van de 'bewapening van de ruimte. mare..... dit veer zal waarschijnlijk geen eenvoudige yagi antenne hebben? (zie de vraag in dit draadje....) even verder googelen..... stef1
Drs. IJzerbout Geplaatst: 25 juli 2010 Geplaatst: 25 juli 2010 @stef1: ik wil je er niet van weerhouden om een yagi antenne zelf te bouwen hoor. Je zult je zelf eerst moeten verdiepen in de werking van zo´n antenne. Dat heeft meneer Yagi ook gedaan. Hij heeft hem per slot van rekening uitgevonden. Pas als je de theorie helemaal begrijpt dan kan je aan het berekenen gaan en een prototype bouwen. Je moet je dan afvragen: 1) welke freqentie(s) te ontvangen 2) welke bandbreedte 3) hoeveel versterking 4) de voor-achter verhouding 5) hoe groot moet de horizontale en de vertikale openingshoek zijn 6) impedantie met aanpassing En misschien ben ik nog wel wat vergeten. Dus zou je zo´n ding nou echt niet gewoon even voor een luttel bedrag kopen? Het wiel is per slot van rekening ook al uitgevonden. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Spotvogel Geplaatst: 25 juli 2010 Geplaatst: 25 juli 2010 Is toch leuk hobbyen? Heb ze heel vroeger ook nog zelf gebouwd, toen ik met m'n eerste experimenten tussen de 500 en 800 Mhz begon, om op torens in te stralen. Eerst lezen, ontwerpen en berekenen, dan lange houten lat op zolder hangen, dipooltje, elementen en reflectoren er op en schuiven..... 10 mtr verderop een meet/ontvangstdipooltje, hf-diodes, gelijkrichting, en terug via een draadje naar de multimeter.....:-) Simpeltech, maar,na enig experimenteren ooooh zoo doeltreffend, en een heel wat hoger rendement/versterking dan een dure gekochte breedbandyagi.....:-)
Spotvogel Geplaatst: 25 juli 2010 Geplaatst: 25 juli 2010 Sjaak toch! IJken van een veldsterktemeter is niet van belang, het gaat om het relatieve verschil! Beter/ slechter. Geloof me maar, het werkte! Zolder was trouwens "nogal" groot in verhouding tot de kleine golflengte..... Het uiteindelijke verschil zag je uiteraard ook terug aan het plaatje dat via de CAI terug kwam....:-) Maar ik weet het, jij bent nou eenmaal liever stopcontactamateur. Overigens vonden deze experimenten op relatief jonge leeftijd plaats, zodat er simpelweg geen geld was voor fabriekspullen. Of fabrieksantennes. Zo'n ding was wel 100 gulden. Student ........... Dus een houten lat van een paar meter lang en een aantal meters dun aluminium pijp. Kostte bijna niets. Stukjes zagen, een paar langer dan de dipool, reflectoren, en een stevig aantal telkens korter, directoren. Dat het gepiekte eindresultaat later beter bleek dan een geleende Funke die er naast kwam te hangen was alleen maar meegenomen.
Spotvogel Geplaatst: 25 juli 2010 Geplaatst: 25 juli 2010 [quote=Sjaak(k ik heb meer zenders ontvangers en antennes gebouwd en gemeten in mijn leven dan jij in je leven nog zult kunnen bouwen Daarom gaf ik een welgemeend advies aan TS om gewoon een yagi antenne te kopen. Bespaard je een hoop sores en frustraties En dat kan jij nou weer niet weten! :-) Overigens, nu, met een leuke financiële positie en antennes die een drol kosten zou ik dat soort gekkigheid ook niet meer uithalen, als/ indien/ wanneer ik nog met die hobby bezig zou zijn, maar toen was het een goede oplossing, en, omdat het werkte, en niets kostte, ook een leuke. A propos relatieve veldsterkte? Ik zal je met wat schaamrood op de kaken 's vertellen hoe ik, al jaren eerder, m'n eerste 80W 3Mtr lineair uiteindelijk afgeregeld heb? Je begrijpt, net aan geld genoeg voor dikke torren, maar, niet genoeg voor mooie meters en zware fabrieksdummy's. Zelfgemaakte dummy bleef smelten, en de HF-meetdiodes bleven sneuvelen. Uiteindelijk heeft een andere amateur/ piraat die wat verderop woonde z'n antennne op mij gericht, ik de mijne op hem, hij meetdiodes aan de kabel gehangen, en toen heel diep in de nacht ik het spul op antennne zetten en afregelen, waarbij hij via de telefoon continu de gemeten voltjes vertelde....... Onelegant, maar het werkte. Dusdanig goed dat dezelfde collega amateur/ piraat later onaangenaam verrast was toen bleek dat ik wanneer ik m'n beam naar hem draaide ik zo'n veldsterkte bij hem neerzette dat ik 'm in z'n eigen kamer "er uit drukte", oftewel, dat hij z'n eigen zender niet eens meer kon uitluisteren als ik op dezelfde frequentie er over heen kwam. Whoeaaa...! Babbelde wel simpel, hij hoefde niet meer te schakelen.... Ach ja, jeugdzondes.....:-)
Drs. IJzerbout Geplaatst: 25 juli 2010 Geplaatst: 25 juli 2010 Citaat: en een stevig aantal telkens korter, directoren. Dat het gepiekte eindresultaat later beter bleek dan een geleende Funke die er naast kwam te hangen was alleen maar meegenomen. Iets zegt mij hier dat je wat fout gedaan hebt. Directoren die telkens korter worden, maken een antenne juist breedbandig. Dus van pieken kan geen sprake geweest zijn. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Spotvogel Geplaatst: 25 juli 2010 Geplaatst: 25 juli 2010 Ja, en nee. De mate waarin ze korter worden, daar hangt 't vanaf, voor zover ik me kan herinneren... Was maar ietsje. Het was geen logper hoor.....:-)
Gast gladys Geplaatst: 25 juli 2010 Geplaatst: 25 juli 2010 Met de rest die zegt niet zelf bouwen ben ik het helemaal eens. Ooit geprobeerd een dipool op maat te buigen. Lukte vrijwel niet met koperbuis of massief koperen stang. Daarna de aansluiting een ramp. Geen doosje dat past etc. (moest buiten komen). De door jou genoemd 490 MHz is kan. 23 en 586 MHz is kan. 35 De oude Yagi's die hier gebruikt werden voor Ned.2 en Ned.3 zaten op kan. 27 en kan 30. Misschien heeft iemand zo'n ding voor je of koop hem in Frankrijk nieuw. De kosten en het werk wegen niet op tegen de vreugde van zelfbouw.
johan39 Geplaatst: 26 juli 2010 Geplaatst: 26 juli 2010 Misschien vind je hier inspiratie: http://www.educypedia.be/electronics/electronicaopening.htm
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen