ronaldsl Geplaatst: 26 juli 2010 Geplaatst: 26 juli 2010 Hoi, Tien jaar geleden heb ik voor de winkel van (nu) mn ex, een compleet winkel afreken programma geschreven in DBaseIII. Het heeft 10 jaar lang prima gedraaid op een P2 machine met alleen DOS en dus Dbase. Aan de com1 hangt een klantendisplay, waarop de klant kan zien wat ie moet betalen etc, aan de com2 hangt een kassalade. De desbetreffende computer is nu een paar weken geleden naar de eeuwige jachtvelden gegaan. Er staat nu een nieuwe PC met XP en met daarop dus de Dbase applicatie. Op zich draait alles oke, alleen com2 is in Dbase niet meer aan te sturen (com1 WEL) , aansturing in XP gaat prima, de kassa gaat meteen open. Ik gebruik het !type commando naar com2 om de kassala te openen. Op de een of andere manier werkt dit nu niet meer. Ik lees op internet dat dit probleem meer voorkomt, maar lees zo 1,2,3 niet de juiste oplossing. Is hier nog een kenner die weet waar ik moet zoeken ? Groet, Ronald
Zilverster Geplaatst: 26 juli 2010 Geplaatst: 26 juli 2010 @ronaldsl, Ik ga er vanuit dat er nog steeds de zelfde kassa gebruikt wordt. Kan het zo zijn dat je COM 2 op de computer nog moet instellen onder config ? Gr. Zilverster. You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.
ronaldsl Geplaatst: 26 juli 2010 Auteur Geplaatst: 26 juli 2010 Ik snap niet helemaal wat je bedoelt........met config.... Er is nog precies dezelfde apparatuur aanwezig.
Zilverster Geplaatst: 26 juli 2010 Geplaatst: 26 juli 2010 @ronaldsl, Via het Windows start menu : Instellingen, configuratie scherm, system, hardware, apparaten beheer, poorten en dan de juiste communicatie poort selecteren en instellen. Hoop dat het zo duidelijker is , gr. Zilverster. You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.
Zilverster Geplaatst: 26 juli 2010 Geplaatst: 26 juli 2010 @ronaldsl, Verder heb ik in autoexec.bat het pad opgegeven, in mijn geval gaat het bij mij om een programma die ik zo'n 25 jaar geleden voor mijn muziek bestanden geschreven heb zoals LP's, CD's enz.. Bij jou zou dan in het gaval van muziek iets anders moeten komen te staan, n.l. de naam van het bestand wat jij gebruikt, zie onder : path c:\dbase;c:\dbase\muziek Wanneer het idd om DBIII gaat, moet je ook dit programma installeren op de PC die je gebruikt, iets wat bij Delphi niet het geval is, maar ik neem aan dat je dit wel gedaan hebt omdat het programma anders niet zou werken. Gr. Zilverster. You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.
Gast Kimble Geplaatst: 26 juli 2010 Geplaatst: 26 juli 2010 Zou de USB configuratie even controleren. Kan zijn dat je com-poorten een andere nummering hebben gekregen. Een fysieke com-poort die normaliter 2 zou moeten zijn zou zo op com5 zitten In je configuratie is dit wel aan te passen. Ga hiervoor naar je configuratiescherm en dan systeembeheer. Daar kan je zien aan welke com-poort wat is toegewezen of niet en ook zo met je USB-poorten. Let vooral op de kreet "virtual". Als je die goed hebt staan en het werkt nog niet dan kan het zo zijn dat je de IRQ's nog even aan moet passen. Maar als ik jou was zou ik eerst een kijkje nemen in de BIOS of beidde com-poorten enabled zijn.
ronaldsl Geplaatst: 27 juli 2010 Auteur Geplaatst: 27 juli 2010 Origineel bericht van: Kimble Maar als ik jou was zou ik eerst een kijkje nemen in de BIOS of beidde com-poorten enabled zijn. Als dit niet zo zo zijn, zou het toch ook niet onder WXP rechtstreeks moeten werken toch, wat dus wel het geval is. Ronald
Gast Kimble Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 Origineel bericht van: ronaldsl Origineel bericht van: Kimble Maar als ik jou was zou ik eerst een kijkje nemen in de BIOS of beidde com-poorten enabled zijn. Als dit niet zo zo zijn, zou het toch ook niet onder WXP rechtstreeks moeten werken toch, wat dus wel het geval is. Ronald Als com 2 niet meer reageert, dan zou ik eerst in systeembeheer eens kijken wie die poort toe-eigend. Kan een USB poort zijn, waardoor je instructie wel naar de "com2" gaat maar uitkomt op een USB-poort. Zie je géén com2 via configuratiescherm/systeem, dan zou ik in de bios even checken of hij enabled is. Mocht je toevallig in het bezit zijn van een programmer oid. Neem dan één van de vele kaartsoftware-pakketjes (je draait immers XP en daar werkt 99% nog op) en test het eens uit of je onder com1 en com2 kan werken. Mail anders die POS (Point of Sale) eens naar me toe. Dan kan ik even kijken wat ie hier doet.
Zilverster Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 @ronaldsl, Citaat: Ik gebruik het !type commando naar com2 om de kassala te openen. Heb nog even voor je gekeken in mijn programma, de opdracht die ik gebruik voor het printen begint met een ? teken, misschien dat dit een oplossing bied, zie onder : ?CHR(27) Wat gebeurd er als je de apparaten omwisseld op de compoorten, doet dan het andere apparaat het niet, zou je nog even kunnen proberen misschien, gr. Zilverster. You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.
Gast Kimble Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 Een page-feed commando ? Tja dat zou kunnen. Geniet niet mijn voorkeur. Ben nu wel erg benieuwd naar het DOS die de la een puls geeft en checkt dat ie open is.
Zilverster Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 @Kimble, Citaat: Ben nu wel erg benieuwd naar het DOS die de la een puls geeft en checkt dat ie open is. Ben je niet de enigste .............. @ronaldsl, Je zou misschien nog eens je SET commando's kunnen controleren in het programma gedeelte en evt. in je config.db. Verder mag ik er toch vanuit gaan dat de PC waar het programma eerst op draaide een 100 % DOS machiene was ? Ik heb mijn programma's vroeger n.l. geschreven op een Yes computer van Philips die niet 100 % compatible was. Men heeft bij de club in Eindhoven geprobeerd dit zoveel mogelijk op te lossen, maar zijn nooit verder gekomen dan dit voor 99,9 % op te lossen. Dat heeft me toen doen besluiten een nieuwe DOS machine te kopen. Probleem toen was dat mijn gehele programma het niet meer deed, dit probleem heb ik opgelost door te onderzoeken hoe de verschillende computers er mee om gingen. De Yes computer gaf een bepaald teken als afkapping op een regel in het programma en na verwijderen hier van liep het programma weer op de nieuwe computer. Inmiddels veel computers en besturing systemen verder en het programma loopt altijd nog tot volle tevredenheid. Hoop idd dat er een oplossing voor je probleem wordt gevonden, gr. Zilverster. You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.
ronaldsl Geplaatst: 27 juli 2010 Auteur Geplaatst: 27 juli 2010 Ik wil je alles sturen, geef maar ff via pm een email of persoonlijk adres voor een cd.... (als je dat wilt ....) ronald
ronaldsl Geplaatst: 28 juli 2010 Auteur Geplaatst: 28 juli 2010 Kimble, Ik wil ff afwachten, volgende week gaat de shop drie weken dicht, en er is hier iemand die er naar naar gaat kijken.... Anyway...........tot zover bedankt voor je aanbod. Ronald PS Misschien kom ik er nog op terug.
Gast Kimble Geplaatst: 28 juli 2010 Geplaatst: 28 juli 2010 Is prima hoor, geen probleem. Drie weken dicht, klinkt als lekker vakantie......
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen