Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nog een jaartje en de IPv4 adressen zijn op (jaja, de USA heeft er nog genoeg) maar IPv6 wordt onvermijdelijk de standaard.

Nu is de netwerkfunctie van de Dream (en VU) box nu net het leuke aan die boxen, maar wat als IPv6 de standaard wordt?

Zijn onze boxen tegen die tijd toch al afgeschreven of moeten er allerlei trucs gebruikt worden om toch de netwerkfunctie in stand te houden?

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

• Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: aux99
Ik neem aan dat je interne netwerk gewoon ip4 blijft. Ik zelf zie geen reden om intern een ip6 netwerk uit te rollen

Uiteindelijk niet, NAT is straks afgeschaft.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Geplaatst:
Origineel bericht van: boaz
Nog een jaartje en de IPv4 adressen zijn op (jaja, de USA heeft er nog genoeg) maar IPv6 wordt onvermijdelijk de standaard.

Dat riepen ze tien jaar geleden ook al, maar dankzij NAT is dat nog altijd niet gebeurd.

Origineel bericht van: boaz
Nu is de netwerkfunctie van de Dream (en VU) box nu net het leuke aan die boxen, maar wat als IPv6 de standaard wordt?

Dan gebruiken we gewoon IPv6, ik zie het probleem niet. IPv6 is gewoon een protocol net als IP, IPX/SPX en NetBEUI, daar komt geen hardware aan te pas.
Geplaatst:

Zou het echt gaan gebeuren voor particulieren dat de NAT wordt afgeschaft.

Ik zie dat nog even niet zo snel gebeuren.

Dat de wan omgeving naar IPV6 gaat is een zeker feit.

En dat de modems en routers naar IPV6 gaan ook.

Maar intern zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Ik komen zonder NAT ook veel voordelen bij, maar ook nadelen.

En ik vraag me af wat zwaarder zal wegen.

Maar goed de tijd zal het leren, we zien het wel.

Wel hoorde ik dat men bijna door de Ip adressen heen was, en dat er nu weer blijkt dat er voor een paar jaar weer voldoende zou zijn.

Vreemde verhalen, en controleer het maar eens.

Of alle hardware geschikt is voor IPV6 vraag ik me toch af.

Er komt ook een software update bij kijken, en dat lijkt mij niet altijd mogelijk, of nog beschikbaar.

Geplaatst:

Van 1999 naar 2000 hadden we het Millennium probleem... Zo te zien krijgen we binnen kort het IP probleem... Ach ja voor 30 jaar geleden zeiden ze dat de olie op was in 2000 en een beetje... Olie is duurder, dus IP adressen zullen ook wel duurder worden ;-)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:

Dat de IP adressen opraken is simpel te controleren en een feit. Probleem is niet zozeer dat ze op zijn alswel dat ze gereserveerd zijn.

In de tijd dat iedereen dacht dat het niet op kon hebben met name USA bedrijven grote blokken adressen op het hoogste level gekregen zie amper gebruikt worden. Men durft die blokken echter niet vrij te geven want stel dat er ergens een vergeten PC'tje in het bedrijf juist dat IP gebruikt.

Zie overigens de laatste het laatste PC Magazine voor een artikel hierover.

Geplaatst:

Maar ook al zouden ze naar ipv6 gaan dan kunnen ze nog steeds (voor de oude klanten) gewoon de ipv4 aan houden want die werken dan toch nog gewoon ? en de nieuwe krijgen dan de hardware plus een ipv6 ip adres opgelost of zou dit te simpel gedacht zijn ?

De Groeten Van Cobus R
Vu+ Uno 4K DVB C (FBC)  / MaXytec Multibox (Fallback)
Ziggo kabel (FTA)

Geplaatst:
Origineel bericht van: Cobus R
Maar ook al zouden ze naar ipv6 gaan dan kunnen ze nog steeds (voor de oude klanten) gewoon de ipv4 aan houden want die werken dan toch nog gewoon ? en de nieuwe krijgen dan de hardware plus een ipv6 ip adres opgelost of zou dit te simpel gedacht zijn ?

Klopt deels, probleem komt als je vanaf een IPv4 adres een site wilt benaderen op een IPv6 adres.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Nowtv

Ik niet, ipv6 is 100% software net als ipv4. Embedded devices (zoals de dreambox en routers) hebben inderdaad vaak wel een software update nodig voor ipv6 support. Gezien het gros daarvan een linux-afgeleide kernel en netwerk stack draaien, is dat voor allemaal zo'n beetje hetzelfde.

Afvragen of je ipv6 wel kunt gebruiken is net zoiets als afvragen of je met een Engelse radio wel een Franstalige zender kunt ontvangen.
Geplaatst:
Origineel bericht van: MiLo
Origineel bericht van: Nowtv

Ik niet, ipv6 is 100% software net als ipv4. Embedded devices (zoals de dreambox en routers) hebben inderdaad vaak wel een software update nodig voor ipv6 support. Gezien het gros daarvan een linux-afgeleide kernel en netwerk stack draaien, is dat voor allemaal zo'n beetje hetzelfde.

Afvragen of je ipv6 wel kunt gebruiken is net zoiets als afvragen of je met een Engelse radio wel een Franstalige zender kunt ontvangen.

Volgens jou zou dus ieder modem en elke router straks met een update met IPv6 kunnen werken.
(Mijn Fritzbox kan het gelukkig nu al wel(met béta firmware) maar volgens dat artikel in genoemde blad zouden velen aan een nieuw modem/router moeten geloven.

En hoe zit het met hubs en switches? daar kun je lang niet altijd de firmware van updaten?
Geplaatst:
Origineel bericht van: satvet
Volgens jou zou dus ieder modem en elke router straks met een update met IPv6 kunnen werken.

Technisch gezien wel ja.

... maar volgens dat artikel in genoemde blad zouden velen aan een nieuw modem/router moeten geloven.

Waarschijnlijk wel, want niet veel fabrikanten zulen er zin in hebben om zo'n wijziging aan te brengen in een apparaat dat al tien jaar niet meer ontwikkeld wordt. Begrijpelijk standpunt natuurlijk, zeker gezien de aanschafprijs van zo'n stukje techniek.

En hoe zit het met hubs en switches? daar kun je lang niet altijd de firmware van updaten?

Die hebben niks met IP te maken, en hebben dus ook geen firmware wijziging nodig.

Switches werken op basis van MAC adressen, en hubs werken op de fysieke netwerklaag (een hub is bijna analoge elektronica, die heeft niet eens firmware). Vroeger had ik wel 3 verschillende protocollen over dezelfde kabels en switches lopen. Omdat "alles" nu IP is, denkt men dat alle netwerkverkeer ook maar meteen IP verkeer moet zijn...
Geplaatst:
Origineel bericht van: Appien
Moet de netwerk kaart in je router wel al dat verkeer kunnen behappen. Dat is tenminste de reden die meestal genoemd wordt waarom oudere apparatuur geen ipv6 aan zou moeten kunnen.

Er wordt op het grote internet ook beweerd dat de aarde plat is.

Denk aan het volgende: Als fabrikant moet je aan een leek uitleggen dat je geen zin hebt om even enkele honderdduizenden dollars uit te trekken om zijn ouwe zooi te voorzien van wat zo ongeveer neerkomt op een nieuwe versie van het operating system. Dat schept niet alleen onbehagen bij de klant die voor veertig euro toch echt wel minstens vijftig jaar support had verwacht, ook de fabrikant zelf voelt zich daar toch ongemakkelijk bij. Komt een van de marketing lui samen met een techneut op het lumineuze plan om gewoon te zeggen dat "de hardware niet snel genoeg is". Klanten slikken dat prima, zelfs die met enige technisch inzicht zijn tevreden met die uitleg. Probleem opgelost, koop maar een nieuwe waar we toch al IPv6 in gingen stoppen omdat dat nou eenmaal extra vinkjes oplevert op de feature lijst als een of ander consumentenblad een vergelijkend waren test doet.

Dus niet zeuren en gewoon weer voor vier tientjes een nieuw modempje kopen als het zo ver is. Als je nu alvast begint met elke maand een euro te sparen, dan heb je het geld al jaren klaar liggen voor het eindelijk zo ver is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen