Gast MiLo Geplaatst: 26 augustus 2010 Geplaatst: 26 augustus 2010 Origineel bericht van: Zuppelan Als PLI/Gemini en dergelijke dat willen, is er zo IPv6. Dat kun je ook opmaken uit de sources, in de OpenPLi 2.0 GIT status Regel 16: Code: DISTRO_FEATURES = "nfs smbfs wifi ext2 vfat ipv4 ipv6 usbhost alsa pci"
Gast Geplaatst: 26 augustus 2010 Geplaatst: 26 augustus 2010 Origineel bericht van: Littlesat Olie is duurder, dus IP adressen zullen ook wel duurder worden ;-) Op een gegeven moment zelfs onbetaalbaar, waardoor alleen de ´happy few´ nog kunnen genieten
Korsman035 Geplaatst: 26 augustus 2010 Geplaatst: 26 augustus 2010 Origineel bericht van: Littlesat Hoe zit dit eigenlijk met switches? Switches werken niet op ip niveau dus elke huis tuin en keuken switch zal ipv6 net zo goed switchen als met ipv4. Samsung 40B650 lcd tv met Ziggo CI+
Kowalski Geplaatst: 28 augustus 2010 Geplaatst: 28 augustus 2010 Hierbij 2 artikelen die vandaag in De Limburger stonden over IPv6. DDL-20100828-01014GO007.pdf DDL-20100828-01014GO002.pdf Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
twel12 Geplaatst: 30 augustus 2010 Geplaatst: 30 augustus 2010 Als je aan de slag wilt met ipv6 en je provider ondersteunt (nog) geen ipv6, dan kan je overwegen om een ipv6 tunnel door ipv4 te maken. Je hebt hiervoor een tunnel broker nodig. Sixxs.net levert deze dienst gratis. Vraag een account aan en configureer een ipv6 over ipv4 tunnel. Ik gebruik hiervoor een Juniper firewall, maar het kan ook met een windows of linux pc (of eventueel een andere firewall die 6to4 tunneling ondersteunt). Als je aan sixxs "bewezen" hebt dat je gedurende een bepaalde tijd zo'n tunnel in stand kunt houden dan kan je een public ipv6 blok aanvragen en krijgt dit ook toegewezen. Je kunt dan ook je interne ipv6 enabled netwerk routeren naar internet. Vooral voor tv "freaks" is dit interessant omdat ipv6 standaard multicast ondersteunt (bij ipv4 staat multicast uit op internet). Hadden we tijdens de wk 2010 ipv6 (met dus multicast) gehad dan waren de streams van bijvoorbeeld de NOS gemulticast en dat had enorm veel bandbreedte gescheeld. Ipv6 only sites zijn hier te vinden. Diegenen die beweren dat switches geen "last" hebben van ipv6 hebben maar ten dele gelijk. Dit geldt inderdaad voor de meeste huis, tuin en keuken switches, maar steeds meer van deze switches functioneren ook op layer 3 (waar ook ip zit). Denk aan het routeren van vlans e.d. Bijvoorbeeld als je een access point hebt wat meerdere ssids ondersteunt en deze ssids zitten in verschillende vlans tbv. security. Er kan dan door een switch gerouteerd worden. Het "gevaar" bestaat dat wanneer de ipv4 adressen op zijn er alleen nog nieuwe sites bijkomen die alleen ipv6 enabled zijn. Deze zijn dan niet te bereiken voor gebruikers die alleen de ipv4 protocol stack gebruiken. Maar wanner dat zover is is een beetje koffiedik kijken. Groet, Twel12.
Gast MiLo Geplaatst: 31 augustus 2010 Geplaatst: 31 augustus 2010 Origineel bericht van: twel12 ...Er kan dan door een switch gerouteerd worden. Daarom noemen we die dingen ook een "router" denk ik. Wat jij beschrijft is zeer zeker geen switch. Citaat: Het "gevaar" bestaat dat wanneer de ipv4 adressen op zijn er alleen nog nieuwe sites bijkomen die alleen ipv6 enabled zijn. Aangezien je duizenden sites (virtual hosts) vanaf een IP adres kunt hosten, loopt het aan de webserver kant wel los met de adressen. HTTPS servers hebben er wel last van, omdat TLS zo knullig is.
twel12 Geplaatst: 31 augustus 2010 Geplaatst: 31 augustus 2010 Citaat: Daarom noemen we die dingen ook een "router" denk ik. Wat jij beschrijft is zeer zeker geen switch. Ik heb het wel over een switch en niet over een router; namelijk een layer 3 switch. Layer 3 switches routeren net zo snel als ze switchen. Het routeren gebeurt ook in hardware. Lees even hier. Zoek anders eens op layer 3 switch, dan zal je zien dat er talloze 24- en 48 poort L3 switches zijn die ook routeren, dit zijn en blijven switches en geen routers. Het onderscheid tussen switches en routers wordt inderdaad wel steeds vager. Citaat: Aangezien je duizenden sites (virtual hosts) vanaf een IP adres kunt hosten Je kunt via statische nat slechts één keer per public ip adres op poort 80 of 443 "luisteren". Dus het aantal fysieke hosts achter een public ip blok is beperkt. Dit levert dus beperkingen op voor nieuwe bedrijven met nieuwe domeinen etc. Maar goed, de uiteindelijke bedoeling van mijn post was om de topic starter aan te geven dat hij eventueel al met ipv6 bezig kan gaan en zo het één en ander uitproberen. Groet, Twel12.
Gast MiLo Geplaatst: 31 augustus 2010 Geplaatst: 31 augustus 2010 Origineel bericht van: twel12 Je kunt via statische nat slechts één keer per public ip adres op poort 80 of 443 "luisteren". En op dat ene IP adres en die ene poort kun je desgewenst duizenden domeinen aanbieden. Google eens op "virtual host".
twel12 Geplaatst: 31 augustus 2010 Geplaatst: 31 augustus 2010 Ik ben wel bekend met virtual domains (hosts). Deze techniek wordt veelal gebruikt door hosting providers om op een goedkope manier web hosting aan te bieden voor hun klanten. Of door een bedrijf om onderscheid te maken tussen hun verschillende web omgevingen (voor personeel, voor klanten en bijvoorbeeld publiek toegankelijke sites). Een serieuze aanbieder van diensten via internet of een zichzelf respecterend bedrijf gaat echt geen sites hosten via een virtual host van een andere partij. Sterker nog; de grote sites gebruiken zelfs meerdere public ip adressen om zo te kunnen loadbalancen tussen verschillende routers c.q. firewalls. Ping maar eens www.google.nl en doe daarna een ipconfig /flushdns en ping daarna nog eens dezelfde site. Je zal zien dat er antwoord komt van verschillende public ip adressen. IPV6 zorgt niet alleen voor een groter aantal ip adressen. Er zijn nog veel meer zaken geregeld die in IPV4 ontbraken, maar later wel nodig bleken. Zo is bijvoorbeeld security standaard geregeld in IPV6 en zijn er niet allerlei additionele drivers en software voor nodig. Het is echt de moeite waard voor iemand die in netwerken geïnteresseerd is dit protocol te bestuderen. Groet, Twel12.
Hemant Geplaatst: 1 september 2010 Geplaatst: 1 september 2010 Ik zou me nog geen zorgen maken om IPV6. Voordat de hele wereld over is duurt het nog ezeker 5/10 jaar. Dit is trwoeuns geen probleem voor je interne netwerk maar het gaat hier om de Internetfacing addressen. Dit moet door de provider worden opgelost en niet door jouw als gebruiker van het net. Als je wilt stoeien kun je thuis Native IPV6 draaien op win2k8 maar dan moet je wel clients als vista en windows 7 hebben ============================================= 2 x 800HD DVB-C Newnigma2 v3.2.2 CCCam 2.2.1 Debian with Mastera, SMARGO+ CCcam 2.1.4 =============================================
Korsman035 Geplaatst: 1 september 2010 Geplaatst: 1 september 2010 Citaat: Ik heb het wel over een switch en niet over een router; namelijk een layer 3 switch. Layer 3 switches routeren net zo snel als ze switchen. Het routeren gebeurt ook in hardware. Lees even hier. Zoek anders eens op layer 3 switch, dan zal je zien dat er talloze 24- en 48 poort L3 switches zijn die ook routeren, dit zijn en blijven switches en geen routers. Het onderscheid tussen switches en routers wordt inderdaad wel steeds vager. Je hebt in principe gelijk dat Laag 3 switches kunnen routeren, maar deze switches worden eigenlijk alleen in grotere bedrijven gebruikt omdat ze nogal prijzig zijn in de aanschaf. Verder gok ik dat zeker 90% van deze switches allang perfect ipv6 af kunnen handelen. Origineel bericht van: Hemant Ik zou me nog geen zorgen maken om IPV6. Als je wilt stoeien kun je thuis Native IPV6 draaien op win2k8 maar dan moet je wel clients als vista en windows 7 hebben Windows xp heeft vanaf sp2 ook ipv6 aan boord maar dit staat standaard uit. geef het commando Code: netsh interface ipv6 install op je xp bak en ipv6 zal geactiveerd zijn. Helaas wel zonder grafische instelmogelijkheden. En verder denk ik dat de diverse linux smaken allemaal onderhand wel ipv6 support aan boord hebben. Samsung 40B650 lcd tv met Ziggo CI+
pvaneynd Geplaatst: 1 september 2010 Geplaatst: 1 september 2010 Hmm. Maar IPv6 is not niet actief op de huidige OpenPLI images? root@dm500hd ~ # cat /proc/net/protocols | grep TCPv6 root@dm500hd ~ # find /lib/ -name "*ipv6*" root@dm500hd ~ # cat /etc/image-version version=1openpli201005211635 comment=PLi� target=9 creator=PLi team (openpli.pli-images.org) url=http://openpli.pli-images.org catalog=http://openpli.pli-images.org/ Of moet ik daarvoor iets speciaal doen? IPv6 zou mijn VPN overbodig maken... (trafiek is al ssh) ET8000 met T90 schotel LNB's op 13/19.223.5/28.2 DM500HD via interne streaming van ET8000 Alles op OpenPLI
twel12 Geplaatst: 1 september 2010 Geplaatst: 1 september 2010 Citaat: IPv6 zou mijn VPN overbodig maken... (trafiek is al ssh) Houdt er wel rekening mee dat je netwerk ook aan een aantal andere voorwaarden moet voldoen. IPV6 op je Dreambox alleen is niet genoeg. Waarschijnlijk is het overbodig wat ik hieronder schrijf, maar doe het toch maar even (misschien heeft iemand anders er wat aan). Als je geen router in je netwerk hebt die een public ipv6 prefix adverteert via RA (Router Advertisement) dan zal je Dreambox een link-local ipv6 adres configureren (FE80::x.x.x.x waarbij in x.x.x.x waarschijnlijk het MAC adres met een toevoeging fffe tussen vendor-id en host-id gevormt wordt. Dit host gedeelte kan ook random gegenereerd worden). Je kunt dit vergelijken met een ipv4 machine die automatisch een ip adres wil krijgen maar er in het netwerk geen dhcp server beschikbaar is. Hier zal op de eth ook een link-local adres geconfigureerd worden (rfc 3927). Of zo als Microsoft het noemt, een APIPA adres (169.254.0.0/16). De afspraak is dat link-local ipv6 adressen niet via internet gerouteerd worden (net als bij ipv4). Als je op je pc ipv6 aanvinkt dan zal je (als er geen adverterende ipv6 routers in het netwerk zijn) ook een v6 adres krijgen met een FE80:: prefix. Als je dus intern IPV6 aanzet dan gaat dit op je local lan werken, maar alleen intern. Als je al wel je router voor elkaar hebt met public v6 prefix enzo en je vindt een image wat ipv6 ondersteunt dan hoor ik het graag! Groet, Twel12.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen