Ga naar inhoud


WIFI Router voor 3G


Sverige

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een goede router die ik kan gebruiken icm met het mobiele 3G netwerk.

Ik heb momenteel een usb modem van Huawei, de E180. Dit modem gebruik ik nu in Zweden en Denemarken met de sim van "Tre". Dit werkt heel erg goed, maar ik zou het handig vinden als ik meerdere pc's (via wifi) én mijn Siemens C470IP voip telefoon via netwerkkabel zou kunnen aansluiten op de internetverbinding.

Blijkbaar werken de meeste routers met een usb poort waarin je je 3G usb modem kan pluggen.

 

In gedachten had ik in eerste instatntie de bekende modems van Dovado... de UMR of de 3GN. Deze modems zijn in Zweden erg populair, en het was dan ook het eerste waaraan ik dacht toen ik op zoek ging.

NADEEL van deze dovado's is dat ze blijkbaar geen "QoS" ondersteunen, wat je nodig zou hebben om beter te kunnen voip'en (???) Ik weet het niet, en lees er dus ook niets over... Toevallig kwam ik ook een 3G exemplaar van NETGEAR tegen... de MBR624GU. Werkt volgens het zelfde principe, usb modem in een usb poort en klaar is kees. Nadeel daarvan is dat deze blijkbaar geen "gewone" WAN poort heeft waarin je een utp kabel afkomsteig van een gewoon kabel/adsl modem kan pluggen... dat heeft de dovado wel. Voordeel van de Netgear is dat hij volgens de specs wel QoS ondersteunt, wat beter is voor VOIP.

 

Wat raden jullie aan? Of hebben jullie nog andere opties waar ik niet aan gedacht heb.

De Netgear is iets goedkoper (ca 73 euro), de UMR en 3GN liggen respectievelijk bij ca 105 en 90 euro.

De UMR heeft nog wat extra mogelijkheden die je optioneel kan kopen... zo kan je op die manier bijvoorbeeld iets aan/uit schakelen mbv een losse module die je erbij kan kopen.

 

Op zich maakt dit niet uit, maar even voor de goede orde: het geheel gaat gebruikt worden in Zweden en Denemarken.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op de AVM Fritzbox 7390, 7270 en 7240 kun je een UMTS modem insteken (de Huawei E180 werkt hier ook op). Ik heb het met succes gebruikt bij een startend bedrijf die nog dagen moesten wachten op ADSL. Ze konden daarmee toch al internetten en bellen (VOIP uiteraard wink ). Koop wel de "internationale versie", niet de Duitse versie. Een VOIP telefoon zoals de Siemens kan door ook op via het netwerk. Succes!

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fritzbox... ja, heb ik ook even aan gedacht, alleen liggen de prijzen van de fritzbox dubbel zo hoog als de dovado of netgear...

ik zag overigens ook nog een Zyxel, de NBG4115. voor ca 60 euro te koop.

 

Het gaat over een relatief goedkope oplossing die toch een goede kwaliteit biedt als ik in Zweden ben. Doordat ik er niet het hele jaar door ben, is het niet rendabel om een vaste internetaansluiting voor een heel jaar te abonneren... met mobiel internet van Tre, kan ik op prepaid basis onbeperkt internetten...

 

Het comfort van een wireless router mag wel wat kosten, maar mag niet te veel uit de hand lopen... vandaar dat 180 euro toch wel wat te veel van het goede is. Tot nu toe gebruikte ik uitsluitend de Huawei en bellen deed ik met een softphone/Trust-usb adaptor.

Omdat de huawei, de softphone en de trust blijkbaar nogal gevoelig zijn wat betreft de volgorde van opstarten wou ik het geheel wat overzichtelijker en makkelijker hanteerbaar maken. Met wifi kan ik ook makkelijk een wifi printer gebruiken en internetradio luisteren. Komt er iemand met een laptop (familie) dan kunnen ze gewoon zonder gedoe het internet op.

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze zijn relatief prijzig, maar dat zijn ze wel waard. Noem het maar op welke functie je zoekt, of die apparaten kunnen het. Alles laat zich bijzonder gebruiksvriendelijk instellen, en het belangrijkste: het werkt ook allemaal goed.

 

Een ander apparaat wat me te binnen schiet is de Novatel Wireless MiFi (een vriend heeft de MiFi 2352). Die heeft een ingebouwd slot voor de SIM kaart. Ik weet wat voor VOIP functies deze hebben, maar misschien is deze het bekijken ook even waard.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de duitse c't 14/2010 staat een test van de volgende routers: Lancom 1751 UMTS, Lancom 3850 UMTS, Asus RT-N13U, Option GlobeSurfer III, Option GlobeSurfer X-1, Netgear MBR624GU, Digital Data WBR-6800, ZyXEL Zywall 2WG, Deutsche Telekom web'n'walk Box IV, AXIMCom MR-102N, AXIMCom MR-108N

 

Mischien heb je er iets aan.

 

 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Erik-Jan

Ik heb zelf van Level One de WBR-3800. Neem deze vaak mee als ik in een hotel moet verblijven. Kan een UMTS modem op de laptop van m'n werk niet installeren maar via deze WBR-3800 en of wifi of kabel werkt het perfect.

 

Erik-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

sitecom Wireless Mobile Router 300N WL-357 kost hier in belgie rond de 79euro in de handel. Heeft 1 netwerk poort die zowel gebruikt kan worden als wan als lan poort. Qos is aanwezig, is harstikke klein (ivgl met andere routers) en werkt met bijna alle usb 3G-modems.

Dreambox DM600 pli jade3

Dreambox DM800 Gemini 4.6

Technisat multytenne twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me kort geleden een Zolid draadloze Mobiele Router voor 3G aangeschaft bij een grootgrutter.

Het ding kost 49,99 is zo groot als een pakje sigaretten van 25 stuks en alleen bij de kassa te verkrijgen.

De stroom voorziening gaat via USB of via stopcontact.

Heeft een lan en lan/wan poort, is in te stellen als wifi AP, AP of router.

De dongel is een Huawei, type weet ik even niet omdat hij in gebruik is in mijn zomerhuis.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de reacties!!

De Duitse C't ga ik eens bekijken... een test is misschien wel interessant om eens te lezen. Ik begrijp dus dat de mensen die zo een 3G router hebben er best tevreden over zijn... en de prijzen van 50 tot 70 euro... inderdaad wat meer in de richting die ik zoek.

De fritzbox is uiteraard een prima apparaat, en kan erg veel, maar voor de toepassing die ik voor ogen heb, heb ik al die toeters en bellen niet nodig.

Ik wil dus gewoon een Siemens IP telefoon erop aansluiten en dan 1 of meer laptops moeten kunnen surfen op het internet... meer niet. Ik denk dat de 'goedkopere' varianten het dus wel zullen doen.

 

Johan, de Zolid bij een "grootgrutter" ik ga er vanuit dat het geen voedingsmiddelendiscouter was, want daar heb ik dat merk nog niet gezien...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
de Zolid bij een "grootgrutter" ik ga er vanuit dat het geen voedingsmiddelendiscouter was, want daar heb ik dat merk nog niet gezien... maar dat het meer de winkel is waarvoor je "niet gek" hoeft te wezen?


Hij WAS in de aanbieding bij de grootgrutter in de voedingsmiddelen meestal als het een goeie aanbieding is dan is het snel uitverkocht. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was te laat om te bewerken...

 

De Mifi is heel erg duur zie ik, dan kan je denk ik beter een Fritzbox nemen (ik zag 250 euro)... dan de wbr3800... ook niet echt goedkoop , ca 140 euro... en nadeel: slechts 1 lan poort.

 

Ik ga de Zyxel nbg4115 eens nader bekijken...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Origineel bericht van: aart44
Origineel bericht van: Sverige
de Zolid bij een "grootgrutter" ik ga er vanuit dat het geen voedingsmiddelendiscouter was, want daar heb ik dat merk nog niet gezien... maar dat het meer de winkel is waarvoor je "niet gek" hoeft te wezen?


Hij WAS in de aanbieding bij de grootgrutter in de voedingsmiddelen meestal als het een goeie aanbieding is dan is het snel uitverkocht. laugh


Was dit weekend was hij in de opruim/aanbieding voor 25 euri. :D

Vu+UNO, Vu+DUO2, digitenne, astra1+3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: yaho


Was dit weekend was hij in de opruim/aanbieding voor 25 euri. :D


ik ga er dan vanuit dat het restanten waren... ik hou de advertenties meestal wel bij... maar door die cryptische omschrijvingen weet ik het dus niet wat er eigenlijk bedoeld wordt cry
Maar ik ga er vanuit dat ik toch al te laat ben voor de aanbieding.

Ik denk dan maar dat ik voor de Dovado 4GR ga... ben er nog niet voor de volle 100% uit, maar deze week wordt de beslissing genomen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zou deze kopen als jullie was: Huawei 585. Na mijn zoektocht op internet heb ik deze aangeschaft bij http://www##################.nl/index.ph...t&Itemid=13

 

en hem getest in Spanje op vakantie. Je doet er een Vodafone prepaid kaartje in en hij deed het perfect voor zowel iPad/iPhone etc. Je kan er tot 5 apparaten draadloos mee laten internetten. Ongelooflijk en hele snelle service die gasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... die kwam ik ook tegen tijdens mijn zoektocht, maar je kan er dus niet je gigaset sip telefoon in pluggen hij heeft alleen wifi.

De prijzen van deze Huawei liggen net als bij de Dovado 4GR op ca 100 - 110 euro... Voordeel van de Huawei is dat hij relatief klein is om makkelijk mee te nemen, maar je kan er dus geen netwerkkabel op aansluiten.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...