Ga naar inhoud


Vrijstelling van BPM en wegenbelasting, is dat een blijvertje?


AEO

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Er verschijnen steeds meer auto`s die zeer zuinig zijn en weinig CO2 uitstoten.

Sinds 1 januari zijn deze wagens zelf BPM vrij en ook nog eens vrijgesteld van wegenbelasting.

Bekende auto`s die nu zonder wegenbelasting rijden zijn o.a. de Toyota Aygo, Toyota Prius, Honda Insight, Volkswagen Polo Blue Motion en Skoda Fabia Greenline Combi.

Deze latste twee zijn zelfs diesels!

Maar er rijden inmiddels al meer dan 200.000 wegenbelastingvrije auto`s in Nederland, en daarom vraag ik mij af of de regering er straks niet weer een stokje voor gaat steken.

Ik heb een behoorlijke portie wantrouwen tegen de overheid, want die is behoorlijk onbetrouwbaar gebleken in de loop der jaren.

Men neme als voorbeeld het grijze kenteken.

Waarom ik dit berichtje plaats?

Omdat ik vandaag bij een autodealer was, om naar zo`n superzuinige diesel te kijken.

Deze dealer vertelde mij dat ik me niet moest blindstaren op het feit dat deze diesel wegenbelastingvrij was, want hij verwachtte dat de pret volgend jaar voorbij zou zijn.

En ja, het zal je maar gebeuren, je koopt dan zo`n super schone en zuinige dieselauto, zonder BPM en vrij van wegenbelasting, hij wordt in oktober geleverd, en ja hoor, twee maanden later moet je opeens de volle mep gaan betalen....!

Zijn er satvrienden die mij (en vele anderen) misschien iets wijzer kunnen maken?

Al vast bedankt.

 

AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met rekeningrijden, of een variant daarop, gaat/moet iedereen gewoon weer betalen!

 

Dit hebben ze kunnen doen omdat ze overtuigd zijn of waren dat het rekeningerijden er zou komen. Als dit er echt niet komt en alles blijft bij het oude gaan er dingen nog echt wel veranderen.

 

Het is een verkoop- en aankoopargument maar niemand is belooft dat het voor altijd cq. lang stand gaat houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mogen het nu als verkoopargument bij de dealer gebruiken. Het is nu eenmaal zo wettelijk geregeld. Of er een wetswijziging komt mbt wegenbelasting denk ik wel. BPM zal echter niet terug te vorderen zijn achteraf maar kan wel afgeschaft worden.

 

Hoe het af zal lopen lijkt mij iig beter voorspelbaar dan voor de wedstrijd Nederland-Spanje de winnaar weten. (En dat is al 50% wink )

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we dezelfde gedachten hebben.

Het lijkt zeer aanlokkellijk om nu zo`n zunige diesel te kopen, maar ik rij hooguit tussen de 9500 en 10000 km per jaar.

En met het hoge wegenbelastingtarief voor diesels zou dat een zeer hoge kilometerprijs gaan worden.

En wie weet komt straks het omslagpunt nog wel veel hoger te liggen.

Het ziet er naar uit, dat mijn huidige auto nog niet met pensioen kan gaan.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort auto,s worden als er km heffing ingevoerd wordt duurder,negatieve omslagpunt begint bij 0 km.

De heffing zal wel berekent worden op basis van de uitstoot.

De auto is zuiniger.

De aanschaf is nu bpm vrij,later minder slurptax.

Voordeel in kosten en milieu blijven toch.

Of je met een dergelijke auto wil en kan leven blijft ook hetzelfde.

Verder uiteraard een raar land,is je barrel supervuil,half verrot,en kan amper met de verkeersstroom mee,als hij 25 jaar oud is kan je gratis rijden,ook al komt hij uit en land waar ze juist van dit soort vervuilers af willen en hier nooit wegenbelasting betaald is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook geen blijver en links of rechtsom zal er straks weer betaald moeten.

Gebaseerd ook op de volgende redernatie over een aantal jaren is t nieuwe zuigiger rijden weer t gewone rijden geworden zo gaat t steeds en dan rijd ook de overgrote meerder in een nieuw ding en komt er niets meer binnen aan belasting en dan worden wetten aangepast en gaan we de sigaar terugbetalen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik de discussie goed gevolgd heb, wil de regering de belasting van de automobilist overhevelen van het houderschap (bezit) naar het gebruik.

Er zou een beprijzing moeten komen voor elke kilometer, die men rijdt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof er niks van dat als je nu een wegenbelastingvrije auto koopt, dat je dan later toch wegenbelasting zal moeten gaan betalen. Dat zou namelijk betekenen dat een heleboel mensen hun auto dan ineens niet meer kunnen betalen en er financieel aan onderdoor gaan.

 

Toch zal die regeling vast en zeker gaan verdwijnen. Maar dan waarschijnlijk alleen voor diegenen die een auto GAAN kopen. Heb je er al een, dan zal die regeling blijven gelden.

 

Volgens mij is dat met die grijze kentekens net zo gegaan. Diegenen die een grijs kenteken hadden werden niet aangepakt (of hooguit pas een paar jaar later). Diegenen die een grijskenteken auto kochten moesten wel gaan betalen.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het blijft niet !

Wat dacht je, straks als heel veel autobezitters

deze voordelen hebben, verzinnen ze wel weer wat anders.

Bovendien is onze regering demissionair.

Daarom gebeurt er nu NOG niets.

 

Topfield 7700 Hsci , Philips 2212

Echostar ap700 , Jaeger 99 G

Triax 78cm , Triax 64cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Wanneer ik de discussie goed gevolgd heb, wil de regering de belasting van de automobilist overhevelen van het houderschap (bezit) naar het gebruik.
Er zou een beprijzing moeten komen voor elke kilometer, die men rijdt.


Volgens mij ben jij niet goed op de hoogte. We betalen al jaren voor iedere gereden kilometer. Iedere druppel brandstof die er in mijn tank gaat is al voor 60-80% belast.

Rij ik veel, dan betaal ik meer. Verbruik ik veel, dan betaal ik meer. Ik snap dan ook helemaal niet dat er mensen zijn (met de ANWB voorop) die dan zeggen dat rekeningrijden (beprijzen klinkt vriendelijker maar kost je net zo veel) zo veel eerlijker. Daar is niets eerlijk aan! Het is alleen maar nog meer belasting!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dan ook, het is niet uitgesloten dat je via een omweg toch weer belast gaat worden terwijl je denkt een permanente besparing te hebben gerealiseerd. Neemt niet weg dat ik met enige jaloezie kijk naar de kosten die mijn schoonvader heeft met zijn nieuwe peugeot 107:

 

- kosten wegenbelasting: was 48 euro per jaar, wordt nul

- superzuinig

 

dan vergelijken met de Hyundai Atos van mijn vrouw, 7 jaar oud:

 

- kosten wegenbelasting: iets van 200 euro ofzo

- niet superzuinig

 

maar nogmaals: niemand weet hoe het er over een paar jaar uitziet.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo moet je het waarschijnlijk ook zien,de auto blijft zuinig.

Voordeel in de aanschaf blijft,ook zonder bpm(op dit moment zijn de extra,s ook bpm-vrij).

Hopend dat de heffing ook gebaseerd is op uitstoot zoals op voorbeeld berekeningen.

Het gratis gaat er inderdaad af,het voordeliger rijden met een schone auto blijft.

Zeker in de lease wereld is het belang van een schone auto interesant(bijtelling).

De regering zal ongetwijfeld niet toestaan dat het grote deel straks belastingvrij gaat rijden,maar de verdeling gaat opsplitsen in( de vervuiler betaald)uitstootgegevens.

Ik denk als je een dergelijke auto heb ow wil kopen het een goede keuze blijft,niet onbelangrijk er een grotere restwaarde blijft.

De vraag is vaak wel wil je de helft van je pk,s inleveren om voordeliger te rijden?

Betreft comfort en topsnelheid en kruissnelheid,ik heb ervaringen met de honda civic en de polo bleu motion,beide auto,s absoluut geen straf om in te rijden terwijl ik meestal minimaal 150 pk gewend ben.

Wat in de toekomst erg duur wordt is caravans trekken,want daarvoor blijft straks een sterkere dus dure auto voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: quattro
Volgens mij is dat met die grijze kentekens net zo gegaan. Diegenen die een grijs kenteken hadden werden niet aangepakt (of hooguit pas een paar jaar later). Diegenen die een grijskenteken auto kochten moesten wel gaan betalen.


Dat is dus NIET zo gegaan... Ik rij in NL al jaren een grijskenteken auto... Momenteel is dat een in 2000 nieuw aangeschafte VW Caddy. Die voldeed prima aan de eis voor een grijs kenteken auto, en werd inderdaad ook bpm-vrij afgeleverd, en de eerste jaren betaalde ik het "normale" tarief voor de wegenbelasting... dus niet het 3x hoger dan nodige tarief wat "personenauto's" verschuldigd zijn die op diesel rijden. Na de wijziging moest IEDEREEN plots dat absurde bedrag betalen... de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren procedeert nog steeds tegen de Nederlandse staat om het onrecht wat de toenmalige bezitters kregen weer recht te buigen. De Stichting probeert nog steeds het recht te laten gelden, dat als je ergens mee begonnen bent, je niet ergens in de loop van de levensduur van de auto, de spelregels kan veranderen.
Mijn inmiddels 10 jaar oude auto heeft intussen al veel in de garage gestaan, en ik twijfel ook vaak over het kopen van een nieuwe auto, die dan ook nog eens wat voordeliger in de belastingen en aanschaf is. Door de negatieve ervaringen met de overheid geloof ik overigens ook niet dat ze zich aan hun woord zullen houden. Voorlopig koopik dus nog maar geen nieuwe auto, en bekijk verder de mogelijkheden om op legale manier met een Buitenlandse (Zweeds kenteken) auto hier te kunnen rondrijden. Dat scheelt ontzettend veel geld, maar voolopig heb ik nog niet echt een goede optie gevonden.

wantrouw de overheid altijd als het op dat soort dingen aankomt... Het enige wat je voilgens mij altijd binnenhebt, is dat de auto nu BPM-vrij is... maar wat je later gaat betalen per gereden km is niet te voorspellen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Natuurlijk blijft zo'n auto niet vrij van heffingen. Er komen steeds meer auto's op de markt die zuinig zijn. Het idee van dat minder vervuilende auto's minder betalen zal wel een blijvertje zijn. Maar over enkele jaren is een auto die nu zuinig is niet meer zuinig (in verhouding tot auto's die dan nieuw zijn).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...