Ga naar inhoud


Vrijstelling van BPM en wegenbelasting, is dat een blijvertje?


AEO

Aanbevolen berichten

Toevallig verscheen ik afgelopen week een stuk over dit onderwerp op een website met info voor de rijschoolwereld.

Citaat:
Regeling belastingvrije lesauto’s zoals BlueMotion wankelt

 

Gepubliceerd op 04-08-2010 om 11:10

 

DEN HAAG – Het ministerie van Financiën verwacht door de lagere bijtelling en vrijstelling van mrb voor schone auto’s dit jaar miljoenen mis te lopen. Doordat Nederlanders, waaronder ook veel rijschoolhouders, massaal overstappen op groene auto’s, is het gestelde budget nu al overschreden.

 

 

Sinds begin dit jaar hoeft de automobilist bijna geen belasting te betalen voor zeer zuinige auto’s, waardoor er in de eerste zes maanden bijna evenveel zijn verkocht als in heel 2009. In totaal is nu een op de vijf nieuwe auto’s een belastingvrij model, zo blijkt uit cijfers van branchevereniging Bovag.

 

Belastingvrije diesel

Dit aandeel kan verder oplopen omdat autofabrikanten sinds deze zomer belastingvrije dieselauto’s aanbieden. Bij deze voertuigen is het fiscale voordeel nog groter, omdat de eigenaar niet de hoge wegenbelasting hoeft te betalen. Dat scheelt zo’n 1000 euro per jaar. Ook onder rijschoolhouders is dat een interessante optie.

 

Het ministerie van Financiën becijferde vorig jaar dat het Rijk in 2010 euro 34 mln aan inkomsten zou mislopen door het schrappen van de wegenbelasting. Deze inkomsten zouden door lastenverzwaring elders worden gecompenseerd. Maar het budget voor dit jaar zou nu al overschreden zijn. Dat betekent ook dat er aanzienlijk minder inkomsten zijn door het wegvallen van de bpm en de lagere bijtelling voor lease-rijders.

 

Afschaffen

Het ministerie van Financiën zegt enkel dat de interesse hun raming inderdaad overstijgt. “Ik doe geen uitspraken over hoeveel, maar het spreekt voor zich dat er hierdoor minder geld de schatkist binnenkomt”, aldus een woordvoerder in het Financieel Dagblad. Volgens hem is het mogelijk dat de regeling volgend jaar wordt aangepast. Dit hangt af van het toekomstig kabinet.

 

Voor de VVD is afschaffing een optie. “We moeten eens goed kijken of de fiscale stimulering nog wel wenselijk is’, zegt VVD-Kamerlid Anne Mulder in het FD. “Belastingen hef je primair om inkomsten te genereren, niet om gedrag te veranderen. Want bij dat laatste krijg je een gat in de begroting als iedereen de gewenste verandering maakt.”

 

De kans is aanwezig dat rijschoolhouders die nu relatief goedkoop in een groene auto rijden, zoals een Volkswagen Polo BlueMotion, straks weer hun portemonnee moeten trekken.

 

bron: verkeerspro

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, en dan kunnen ze weer gaan vragen wat ze willen. De overheid kan je dus nooit vertrouwen. Jammer eigenlijk...

Het enige waar je dus zeker van bent is dat als je je auto bpm vrij gekocht hebt, je dit voordeel houdt... aan de andere kant roven ze het bespaarde bedrag later wel weer van je door het verhogen van de MRB.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat roven ze nu al bij iedereen weg, want ik heb bij de aankoop van mijn auto al het volle pond BPM betaald.

En nu gaan ze ter compensatie van de verminderde BPM inkomsten de MRB verhogen, en dus kan ik nu voor de tweede keer over mijn auto extra gaan betalen!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AEO

En nu gaan ze ter compensatie van de verminderde BPM inkomsten de MRB verhogen, en dus kan ik nu voor de tweede keer over mijn auto extra gaan betalen!


Dus iemand die graag zo'n zuinige auto wil kopen,
maar simpelweg geen geld heeft voor een nieuwe zuinige auto,
mag wél extra veel MRB meebetalen voor z'n 6 jaar oude benzinewagen
om de misgelopen inkomsten te compenseren
van hen die het zich wel kunnen veroorloven?

Wat een krom land leven we toch in cry


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als dat gaat gebeuren moet er een echte opstand komen vind ik.

 

Dit slaat nergens op. Heel veel kopen nu een belastingvrije auto en die schaf je niet voor 1 of 2 jaar aan.

 

We zijn al behoorlijk belazerd met de ziektekosten en helaas word dat ook nog steeds gepikt.

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dream7020
En als dat gaat gebeuren moet er een echte opstand komen vind ik.

Dit slaat nergens op. Heel veel kopen nu een belastingvrije auto en die schaf je niet voor 1 of 2 jaar aan.

We zijn al behoorlijk belazerd met de ziektekosten en helaas word dat ook nog steeds gepikt.


Wat kun je er tegen doen dan?Het zijn de volksvertegenwoordigers die we met z'n allen zelf hebben gekozen.
Wij zijn alleen zo naief geweest te denken betrouwbare mensen te kiezen terwijl we al jaren hebben kunnen zien hoe onbetrouwbaar de overheid in elkaar zit als ze eenmaal gekozen zijn.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...