Ga naar inhoud


DVB-T met mpeg4


view

Aanbevolen berichten

Om een ander draadje niet te kapen start ik even een nieuwe op omtrent mpeg4.

Er komen steeds meer berichten dat verschillende landen om ons heen mpeg4 gebruiken.

 

Nu heb ik een Dreambox 800 (met dvb-t tuner) en een 500T.

Kunnen deze mpeg4 aan of zijn deze daar niet voor te gebruiken?

Wat ik niet snap is of het een software aanpassing is om mpeg4 aan te kunnen of is het hardware die het doet?

 

Groet, view.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Landen om ons heen, ja. Nederland, nee. En Nederland gaat voorlopig ook geen MPEG4 gebruiken.

 

Uit België hoef je ook geen FTA MPEG4 te verwachten voorlopig, dus daar hoef je ook geen MPEG4 tuner voor te kopen.

 

MPEG4 is een complexere codec dan MPEG2, hier is meer rekenkracht voor nodig. Als de hardware van je tuner krachtig genoeg is voor MPEG4 dan is dit standaard ook ondersteund. Dit is dus nooit met een software update op te lossen. Alleen bij tuners voor de computer, waar de codec in software is uitgevoerd, kan een software update helpen.

 

De Dream 800 is als ik me niet vergis een HD-tuner, deze kan MPEG4 aan. Alleen geen DVB-T2, dus de Engelse HD kanalen kan je hier nog steeds niet op ontvangen. De 500T is zover ik weet een SD-tuner, deze kan geen MPEG4 weergeven. Aangezien het een Dreambox is zal je waarschijnlijk wel de MPEG4 stream over het netwerk kunnen streamen en op een computer weergeven.

 

Op een Dream zou je gezien de Linux basis trouwens in theorie MPEG4 op de "hoofd" processor kunnen decoderen (er vanuitgaande dat de Dream een aparte chip heeft voor MPEG decoding en een andere voor het menu/OS/etc). Alleen zal die wel niet snel genoeg zijn om het realtime te doen, dus zelfs als daar een implementatie voor bestaat heb je er niets aan. :D

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: crepion
Zijn er zenders in MPEG2 te ontvangen (dus niet DVB-T2) ??



Daar gaat dit topic toch niet over: DVB-T met mpeg4

Alles in Europa is toch MPEG2 juist behalve de paar landen die in MPEG4 uitzenden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De DM800HD met DVB-T tuner kan MPEG4 aan... maar het is de vraag of hij ook het geluid aan kan. In Frankrijk wordt o.a. gebruik gemaakt van AC3+... en dat zal dan weer niet gaan.

 

De DM500T kan helemaal geen MPEG4 en is MPEG2 only.

 

ik denk dat in Nederland Digitenne nooit naar MPEG4 en/of DVB-T2 zal overstappen. Voor KPN-TV is Digitenne het lokkertje voor de overstap naar I(P)TV van KPN te maken... dus de investeringen van KPN gaan waarschijnlijk (grotendeels) naar I(P)TV.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo W3ird_N3rd en Littlesat,

 

dank voor jullie antwoord, want dat was me in de andere topic niet geheel duidelijk.

Ook omdat het woord DVB-T2 voorbij kwam.

Dat verwarde mij een beetje, maar nu is het duidelijk en weet ik wat mijn spulletjes wel en niet kunnen.

 

Het is met de DM800 wel mogelijk en daar ben ik al blij om.

Dat de DM500 het niet kan is jammer, maar dat overleef ik wel. smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Alleen bij tuners voor de computer, waar de codec in software is uitgevoerd, kan een software update helpen.
Dus bij gebruik van een DVB-T USB-ontvanger kan ik altijd zowel MPEG-2 als MPEG-4 ontvangen?
Bij de specificaties van de DVB-T stickjes staat toch vermeld of-ie MPEG-2 en/of MPEG-4 aankan. Of bedoelen ze dan of de meegeleverde software het aankan?

Origineel bericht van: Littlesat
ik denk dat in Nederland Digitenne nooit naar MPEG4 en/of DVB-T2 zal overstappen. Voor KPN-TV is Digitenne het lokkertje voor de overstap naar I(P)TV van KPN te maken... dus de investeringen van KPN gaan waarschijnlijk (grotendeels) naar I(P)TV.
Ik hoop dat de overheid/OPTA daar regeltjes voor gaat opstellen, vooral als de licentie van KPN afloopt want met MPEG-4 zijn er meer zenders en/of betere beeldkwaliteit mogelijk.
Als ik zie hoeveel zenders er in andere landen soms mogelijk zijn komen wij er maar bekaaid af met 25 TV-zenders...

Origineel bericht van: aart44
Alles in Europa is toch MPEG2 juist behalve de paar landen die in MPEG4 uitzenden.
Die "paar landen" zijn er nog best veel, kijk maar eens hier.
Bulgarije, Cyprus, Estland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Letland, Litouwen, Noorwegen, Portugal, Servië, Slovenië, en Oekraïne gebruiken alleen maar MPEG-4 of gaan overstappen op MPEG-4, bijna alle andere landen waar al DVB-T is gebruiken MPEG-2 én MPEG-4 (MPEG-4 voor HD kanalen) en landen waar nog geen DVB-T is zullen waarschijnlijk gelijk starten met MPEG-4.
Dus ik denk dat wil je door Europa reizen en overal TV kunnen kijken een MPEG-4 tuner noodzakelijk is.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom lopen we hier in Nederland iedere keer weer achter de feiten aan. frown

Dat gebeurt op zoveel vlakken dat je bijna gaat denken dat we een achtergesteld land zijn.

 

Maar goed, om weer ontopic te gaan, ik ga volgend jaar voor een tijdje naar Noorwegen en dan wil ik daar best de DM800 eens testen.

Ik ben zeer benieuwd of ik er wat doorkrijg. (mits het FTA is, een exra abbo is me net even teveel voor een test)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: view

Ik ben zeer benieuwd of ik er wat doorkrijg. (mits het FTA is, een exra abbo is me net even teveel voor een test)


In Noorwegen heb je gratis en zonder programmakaart de volgende zenders : NRK1HD, NRK2, NRK3 en NRK super. Eveneens krijg je ca 12 NRK radiostations FTA. Al het overige is betaal tv.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
Origineel bericht van: view

Ik ben zeer benieuwd of ik er wat doorkrijg. (mits het FTA is, een exra abbo is me net even teveel voor een test)


In Noorwegen heb je gratis en zonder programmakaart de volgende zenders : NRK1HD, NRK2, NRK3 en NRK super. Eveneens krijg je ca 12 NRK radiostations FTA. Al het overige is betaal tv.
Nou heb je het al verklapt Sverige! wink

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lexzie
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Alleen bij tuners voor de computer, waar de codec in software is uitgevoerd, kan een software update helpen.
Dus bij gebruik van een DVB-T USB-ontvanger kan ik altijd zowel MPEG-2 als MPEG-4 ontvangen?
Bij de specificaties van de DVB-T stickjes staat toch vermeld of-ie MPEG-2 en/of MPEG-4 aankan. Of bedoelen ze dan of de meegeleverde software het aankan?

Dan hebben ze het inderdaad over de meegeleverde software.
Citaat:
Ik hoop dat de overheid/OPTA daar regeltjes voor gaat opstellen, vooral als de licentie van KPN afloopt want met MPEG-4 zijn er meer zenders en/of betere beeldkwaliteit mogelijk.
Als ik zie hoeveel zenders er in andere landen soms mogelijk zijn komen wij er maar bekaaid af met 25 TV-zenders...

Voorlopig is er niets mogelijk op dit gebied, een hoop mensen hebben net in 2006 een digitale ontvanger gekocht (of TV met ingebouwde DVB-T ontvanger), die hebben voorlopig echt geen zin in nieuwe investeringen. Nog steeds zijn er heel veel ontvangers te koop (zeker die van KPN zelf) die alleen MPEG2 aankunnen. Als je die vandaag koopt wil je niet opeens voor een verrassing komen te staan.
Origineel bericht van: view
Waarom lopen we hier in Nederland iedere keer weer achter de feiten aan. frown
Dat gebeurt op zoveel vlakken dat je bijna gaat denken dat we een achtergesteld land zijn.

Wet van de remmende voorsprong.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: view
Waarom lopen we hier in Nederland iedere keer weer achter de feiten aan. frown
Dat gebeurt op zoveel vlakken dat je bijna gaat denken dat we een achtergesteld land zijn.


Ik denk dat KPN iedereen naar IPTV wilt hebben voor de licentie afloopt. Nederlan1, 2, 3 en regionaal kan men al ontvangen, dus wat is het voor de overheid het probleem?

Full-HD zal niet in de regels zijn opgenomen, dus dat is voor de volgende licentie houder. Mogelijk misschien toch eerder, want niet voor niets worden nu de eerste ontvangers in het abonnement verhuurd.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast Seven_of_nine

Mag ik wishful thinken? Ja toch!? smile

 

Het liefst zou ik zien dat onze provider een extra frequentie gebruikt om een MPEG-4/DVB-T2 stream op te zetten. Hierin passen dan een paar extra zenders. Om dit voor de DVB-T-boer betaalbaar te houden: eentje gratis, de rest met een kleine opslag. Mensen hebben zo een motivatie om een nieuwe decoder te kopen, maar geen verplichting. Tevens stoppen met verkopen/verhuren van nieuwe decoders die geen MPEG-4/DVB-T2 ondersteunen. Als dit geheel gemeengoed is geworden kan na een jaartje (als je pech hebt 2) worden besloten tot complete omschakeling, met ruimte voor nog een paar extra zenders en/of een hogere kwaliteit.

Ik heb hier een doos staan uit mei 2004, doet al jaren trouw dienst. Zou het inmiddels geen ramp meer vinden deze te vervangen, maar dan wil ik er wel beter van worden wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Seven_of_nine
Het liefst zou ik zien dat onze provider een extra frequentie gebruikt om een MPEG-4/DVB-T2 stream op te zetten...
Er zijn nog VHF frequenties beschikbaar, kijk maar hier.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...