Ga naar inhoud


DVB-T met mpeg4


view

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: Lexzie
Origineel bericht van: Seven_of_nine
Het liefst zou ik zien dat onze provider een extra frequentie gebruikt om een MPEG-4/DVB-T2 stream op te zetten...
Er zijn nog VHF frequenties beschikbaar, kijk maar hier.

Waren die al niet weer geveild voor een of andere mobiele toepassing? Er staat me iets bij van MTV (niet de zogenaamde muziekzender).

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
DVB-T2 dus MPEG4 zal in Nederland en Duitsland niet worden toegepast. De VHF freq. worden wellicht gebruikt voor mobiel internet. Daar men op de huidige freq. op het ogenblik niets meer vrij heeft en bandbreedte te kort komt.
MPEG4 kan ook op DVB-T toegepast worden. En wat is de bron van deze info dat het niet in NL (en D) toegepast zal worden?
Origineel bericht van: Hageneis
Waren die al niet weer geveild voor een of andere mobiele toepassing? Er staat me iets bij van MTV (niet de zogenaamde muziekzender).
Dat is MTVNL, oftewel Mobiele TV Nederland, die hebben volgens Radio & TV-zenders in Nederland een licentie voor diverse VHF-kanalen gekregen en willen in 2010 hun netwerk gaan uitrollen maar als ik die naast de kanalen leg die ik eerder noemde komt dat niet overeen, maar of die twee bandplanningen naast elkaar kunnen werken zonder interferentie betwijfel ik.
Origineel bericht van: EdjeKroketje
Overigens is er, op dit moment, nog een laag vrij in de UHF.
VHF-antennes zijn inderdaad groter, maar als je signaal sterk genoeg is (en VHF draagt verder dan UHF) heb je wellicht nog steeds genoeg aan de huidige compacte antennes (zou de specificaties na moeten kijken maar het viel me regelmatig op dat deze antennes ook geschikt waren voor VHF) en anders plaats je er gewoon een VHF-antenne bij én op dak. Oh nee, dakantennes daar doen we niet meer aan toch?
Tja, als je geen antenne op dak wil moet je m.i. eigenlijk niks met DVB-T te maken willen hebben en gewoon lekker op de kabel blijven of genoegen nemen dat je niet overal ontvangst hebt.
Origineel bericht van: EdjeKroketje
Overigens is er, op dit moment, nog een laag vrij in de UHF.
Wat is er nog vrij dan? Bron?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lexzie
Tja, als je geen antenne op dak wil moet je m.i. eigenlijk niks met DVB-T te maken willen hebben en gewoon lekker op de kabel blijven of genoegen nemen dat je niet overal ontvangst hebt.
Mwa, dan schoffeer je toch wel die 100.000den kijkers die lekker met binnenantenne zitten te kijken.

Origineel bericht van: Lexzie
Wat is er nog vrij dan? Bron?
Ik heb de bron (AT) niet zo voorhanden. Wel als je hier kijkt en dan wat omlaag naar senderdaten DVB-T gaat dan zie je dat er internationale afspraken zijn voor (vrijwel) ieder nederlands DVB-T zendstation om 6 frequenties te mogen gebruiken in de plaats van de huidige 5.
3 voorbeelden:
Lopik: 24 27 49 50 57 64
Arnhem:28 42 53 58 65 66
Smilde:25 30 33 46 54 60

Al overtuigd?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat in Nederland en Duitsland geen gebruik gemaakt wordt van MPEG4 voor DTT heeft te maken met het feit dat deze landen vrij vroeg begonnen is met het implementeren van DTT.

In landen die later begonnen is Estland een goed voorbeeld waar DVB-T2 net van start is gegaan.

Turkije is zijn DTT plannen aan het uitwerken en heeft natuurlijk voor DVB-T2 gekozen.

Het spreekwoord: de eersten zullen de laatsten zijn is toepasselijk. :D

Jammer is wel dat er in NL en Duitsland nog geen pogingen worden ondernomen om HD binnen het huidige DTT gebeuren te implementeren.

In Duitsland wordt wel van de VHF gebruik gemaakt.

Zo ontvang ik hier op kanaal 8 vertikaal een pakket van 3 zenders uit het Rhein-Main gebied.

Het was oorspronkelijk de bedoeling om de VHF uitzendingen te staken. Totdat bekend werd dat de mobile providers een stuk van de (bovenste) UHF band konden aankopen in een veiling ten behoeve van LTE.

Het gaat hier om kanaal 61 tot 69 die gebruikt gaan worden voor supersnel draadloos internet vooral in landelijke gebieden.

Er wordt gevreesd dat dit met grote storing gepaard gaat met betrekking tot de DTT ontvangst.

VHF en UHF zijn 2 heel verschillende golflengten. Een UHF antenne is per definitie niet geschikt om VHF te ontvangen en omgekeerd.

Is dit toch mogelijk, dan is er sprake van een kombi-antenne of een antenne met een groot komprimis wat betreft de gevoeligheid op beide banden.

VHF antennes zijn inderdaad duidelijk groter dan UHF antennes wat een nadeel is voor binnenshuis ontvangst.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Origineel bericht van: Lexzie
Tja, als je geen antenne op dak wil moet je m.i. eigenlijk niks met DVB-T te maken willen hebben en gewoon lekker op de kabel blijven of genoegen nemen dat je niet overal ontvangst hebt.
Mwa, dan schoffeer je toch wel die 100.000den kijkers die lekker met binnenantenne zitten te kijken.
Ik wil niemand schofferen natuurlijk, maar men moet niet piepen als je een antenne op dak moet zetten omdat de ontvangst niet sterk genoeg is, dat deed vroeger iedereen ook, en ja ook toen was er commentaar op. Mijn nekharen gaan overeind staan als iemand anders voor mij bepaald of ik een antenne op dak zet of niet. Maar tegenwoordig zijn we gewend geraakt aan overal ontvangst met bijv. je mobieltje dus wordt dat ook verwacht van DVB-T en commerciëel gezien is dat gelukkig ook een succes, want met die hoge kabeldichtheid in Nederland is er anders niet te concurreren. Dus enerzijds is het mooi (vanwege het succes) dat KPN zoveel zenders heeft opgesteld dat er overal ontvangst is, anderzijds is dat denk ik ook wel een hoge kostenpost die de kijkers in het buitenland bespaard wordt, wat misschien ook een reden is waarom in het buitenland het meeste FTA is. Jammer dat we hier moeten betalen voor televisie die al betaald wordt door de reclames...

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Origineel bericht van: Lexzie
Wat is er nog vrij dan? Bron?
Ik heb de bron (AT) niet zo voorhanden. Wel als je hier kijkt en dan wat omlaag naar senderdaten DVB-T gaat dan zie je dat er internationale afspraken zijn voor (vrijwel) ieder nederlands DVB-T zendstation om 6 frequenties te mogen gebruiken in de plaats van de huidige 5.
3 voorbeelden:
Lopik: 24 27 49 50 57 64
Arnhem:28 42 53 58 65 66
Smilde:25 30 33 46 54 60

Al overtuigd?
Dank je voor die link, die site kende ik nog niet.
Maar die kanalen zijn al in gebruik voor DVB-H.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

UHF kanaal 30 546 39,811 dV Digitenne / KPN Bouquet 2 Dr Smilde
UHF kanaal 54 738 39,811 dV Digitenne / KPN Bouquet 3 Dr Smilde
UHF kanaal 33 570 30,2 dV Digitenne / KPN Bouquet 4 Dr Smilde
UHF kanaal 25 506 39,811 dV DVB-H / KPN Mobiel TV Dr Smilde
UHF kanaal 60 786 40 dV NOS Bouquet DR Smilde


kom ik nog steeds maar op 5! active frequenties vanaf smilde? ipv 6?

kanaal 46 wordt op Smilde niet gebruikt..

Citaat:

UHF kanaal 65 826 39,811 dV Digitenne / KPN Bouquet 2 Gld Arnhem
UHF kanaal 58 770 39,811 dV Digitenne / KPN Bouquet 3 Gld Arnhem
UHF kanaal 66 834 19,953 dV Digitenne / KPN Bouquet 4 Gld Arnhem
UHF kanaal 28 530 19,953 dV DVB-H / KPN Mobiel TV Gld Arnhem
UHF kanaal 42 642 19,953 dV NOS Bouquet Gld Arnhem

idem voor arnem.. ik kom maar op 5 Actief..
kanaal 53 is ongebruikt :?

Citaat:

UHF kanaal 64 818 15,136 V Digitenne / KPN Bouquet 2 Ut Ijsselstein
UHF kanaal 57 762 15,136 V Digitenne / KPN Bouquet 3 Ut Ijsselstein
UHF kanaal 24 498 10 V Digitenne / KPN Bouquet 4 Ut Ijsselstein
UHF kanaal 27 522 10 V DVB-H / KPN Mobiel TV Ut Ijsselstein
UHF kanaal 50 706 15,136 V NOS Bouquet Ut Ijsselstein


en op de mast in ijsselstein (lopik) is kanaal 49 ongebruikt

tevens zijn er ook nog DVB-T kanalen in band III smile

waar K6 voor noord oost nederland te gebruiken is..
K7 voor zuid nederland (zeeland uitgesloten)
K8 voor de randstad
en K9 voor noord-west nederland + zeeland



Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lexzie
Dank je voor die link, die site kende ik nog niet.
Maar die kanalen zijn al in gebruik voor DVB-H.

Blijkbaar heeft de KPN toestemming om 1 layer te gebruiken voor DVB-H. Hierover zou net zo goed DVB-T kunnen, maar dat is een keuze.
De vetgedrukte kanalen zijn op dit moment niet in gebruik maar er zijn wel internationale afspraken over gemaakt en behoren dus toe aan layer 6.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Origineel bericht van: Lexzie
Dank je voor die link, die site kende ik nog niet.
Maar die kanalen zijn al in gebruik voor DVB-H.

Blijkbaar heeft de KPN toestemming om 1 layer te gebruiken voor DVB-H. Hierover zou net zo goed DVB-T kunnen, maar dat is een keuze.
De vetgedrukte kanalen zijn op dit moment niet in gebruik maar er zijn wel internationale afspraken over gemaakt en behoren dus toe aan layer 6.

Sterker nog: ze werden vroeger ook gebruikt voor DVB-T. Maar toen kreeg iemand bij KPN het onzalige idee om deze kanalen in te pikken voor een dienst waar eigenlijk niemand op zat te wachten. En dat is dan uiteindelijk ook wel gebleken, want je kunt er al tijden geen abonnement meer op afsluiten. Hoog tijd om het maar weer eens voor DVB-T te gaan inzetten zodat de kwaliteit en/of de robuustheid van het signaal omhoog kan. Verbetert de concurrentiepositie van KPN volgens mij aanzienlijk!

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zeg..

 

zet op de DVB-H frequenties een DVB-T2 pakket ( met film1 / sport1 ofzo )

 

en zet het 6de ongebruikte kanaal in om de overige zenders wat meer ruimte te geven :? of laat die in DVB-H modulatie en zet er alleen radio op:?

 

( nou weet ik niet als de huidige ontvangers daar iets mee kunnen dan.. )

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

met IPTV kan KPN ook geen hoge scores leggen hoor..

 

zeker nu ze FTTH en FTTC zo goed als stil gezet hebben.. :')

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...