Ga naar inhoud


27 MC bestaat dat nog?


wortellica

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn mobiele bakkie nog steeds ergens liggen, 40 kanalen AM/USB. Was iets van 6watt AM en 18watt USB.

 

Het leukste was gewoon overdag na schooltijd. Eerst even luisteren wie je kon horen en daarna zelf proberen. Als ik 10 miljoen italianen kon horen hoefde ik er meestal niet aan te beginnen. Ik haalde het wel maar kreeg veel te veel antwoorden.

 

Bij mijn verhuizing vond ik de oude QSO kaartjes terug. Ik heb alles weggooid behalve een kaartje uit Rhodos en een kaartje uit Perth Schotland. En dat gewoon met 18 watt.

 

Toen het legaal werd ben ik ermee gestopt. :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op de website van Agentschap Telecom en ook: Telecommunicatiewet

Citaat:
Artikel 3.4

1.In afwijking van artikel 3.3 is geen vergunning vereist voor gebruik van in het frequentieplan aangewezen frequentieruimte die:

a. al dan niet tezamen met bij ministeriële regeling aan te wijzen categorieën van radiozendapparaten voor een in het frequentieplan aangegeven bestemming door eenieder mag worden gebruikt;

b. tot gebruik strekt van door Onze Minister aan te wijzen overheidsorganen, belast met de zorg voor de veiligheid van de staat, de defensie alsmede de handhaving van de rechtsorde;

c. voor een in het frequentieplan aangegeven bestemming vergunningvrij mag worden gebruikt.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik was in de jaren 80/90 een enthousiaste 27 MC-er.

 

Met heel veel bakkie's gewerkt _zowel legaal als minder legaal_.

De mooiste vond ik de Kaiser met die leuke piepjes en die heb ik nog steeds werkloos in de kast liggen.

 

Vossenjagen was ook bijzonder leuk.

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak(k), ik ken genoeg gelicenseerde zendamateurs, die met de bij hun aanwezige spullen ruimschoots de machtigingsvoorwaarden overtreffen.

 

En wanneer je dit draadje goed leest, hebben de meesten het over hun verleden, niet over de tegenwoordige tijd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag on-topic houden. Het gaat hier over 27mc en niet over zendamateurs met een vergunning voor de amateurbanden.

 

Ik ben in de jaren 90 met 27mc begonnen, kort daarna met packet. Heb zelfs een tijdje een BBS gehad op 4 kanalen. De sfeer op voice was op sommige kanalen best goed en gezellig, er zaten wel een hoop rare figuren op, maar ik heb er veel mensen door leren kennen die ik nu nog regelmatig tegenkom.

 

Packet was een heel ander wereldje, ik heb altijd het idee gehad dat dit vooral de hobby van tieners en twintigers was. Hele avonden zitten chatten... En als je het er dan over op school had keken ze je erg raar aan. "Het is toch veel leuker om ergens af te spreken!".

 

Nu zit iedereen op MSN, twitter, hyves etc... smile

 

Nu wel zendamateur, en niet meer aktief op 27MHz. Maar dat is weer een ander verhaal...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vossenjagen was ook mijn mooiste zaterdagavond invulling. :D

 

Heb hier nog een president Lincoln op de plank liggen en een legale Pan Scan40 die ik nog regelmatig gebruik voor Packet Radio.

 

Door internet is dat allemaal minder geworden en verdwijnen steeds meer mensen van de 11m.

Ik had de drukke tijd op 27Mc niet willen missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Mijne dames en heren ter uwer informatie neem kennis van de inhoud van Artikel 10.16 van de Telecommunicatiewet.
De inhoud spreekt voor zich, en deze wet is nog steeds van kracht!

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radiozendapparaten is slechts toegestaan indien voor het gebruik ervan aan de houder van die radiozendapparaten op grond van hoofdstuk 3 een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte is verleend.
(Telecommunicatiewet 1998, Artikel 10.16
Per 1 januari 2002 is dit artikel erbij gekomen.

Om een storingvrij ethergebruik te waarborgen mogen de inspecteurs van de divisie Telecom vanaf 1 januari dus ook optreden tegen het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben van radiozendapparaten indien geen vergunning voor het gebruik van frequentieruimte is verleend

Dus alle AM/SSB zenders en lineairs en soortgelijken in dit draadje vallen hier onder, je mag ze zelfs niet eens in huis hebben sick
Dat is nu het privilege van het gelicenceerd zendamateur zijn, wij mogen deze "rommel" wel in huis hebben voor evt experimenten wink


Dit is geheel achterhaald. In het kader van de Europese gelijkheid mag iedereen tegenwoordig ALLES in huis hebben zonder de benodigde vergunningen. (sinds 2007) Voorwaarde is dat het niet gebruiksklaar staat, dus niet aangesloten compleet met microfoon en voeding. Wel in de doos.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wat zijn "geheel of gedeeltelijk aangelegd" als ie gewoon in een doos ligt. Dan ie ie natuurlijk gedeeltelijk aangelegd...... sleep

 

Die Packett BBS zat bij ons in Sleeuwijk en steevast op kanaal 38. Voordat de kanalen 23 t/m 40 zijn vrijgegeven met 4 Watt waren er 3 kanalen "heilig".

Kanaal 9 (Noodkanaal), Kanaal 14 (Oproepkanaal of er iemand in de bijstand zat) en Kanaal 19 (Truckerskanaal).

 

En dan die termen hoe en waar je zat. Fietsmobiel, Mobiel, Truckmobiel, Watermobiel, Vast (alsof je in de bak zat).

 

Heel die terminologie was lol en deels gejat van de "amateurs"

CQ 14 (Oproep kanaal 14), QSZwaai (Andere frequentie), QTH (Thuis), Tokkeldeuk, Breaky Break (aangeven dat je deel wilt nemen), Breaker gehoord (aangeven dat de Breaky Break-roeper is gehoord), Knijper (Iemand die er lol aan heeft om de sleutel ingedrukt te houden en niks te zeggen...... met slimmerikken die dan de rogerbeep vergeten shocked ) QSL-Kaarten (Heb je met iemand gesproken zsm kaarten uitwisselen) en dan de enorme tekorten aan postbussen. Iedereen die een licentie had gekocht of niet had natuurlijk een postbus en gaf zijn privé-adres niet.

 

En dan de enorme handel van organisaties. Van Stempels, Shirts, Bladen, Verenigingen, Stickers, Vlaggetjes, t/m MARC zegels voor op je bak dat ie goedgekeurd was whistle

 

Sjaak(k) zal zijn groene zegels op zijn equipment van zijn "bakkies" nog wel kennen.

 

Het waren mooie tijden, waarbij ik me eigenlijk de vraag stel; "Waarom is het anno 2010 toch geen mooie tegenhanger van wat we nu zitten te doen. Er valt nu geen woord, alleen kilometers tekst. Of je moet gaan zitten Skypen of MSN met je microfoon aan"

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar is de lol om via een internet een "verbinding" te maken? Als zendamateur/bakkenist is het nog de kunst van:

 

is mijn antenne goed geplaatst/afgeregeld

is mijn zend-ontvanger juist afgeregeld/ingesteld

heb ik een goede modulatie

Hoe staat het met de condities/openingen

Heb ik een vrije frequentie (aan beide zijden)

 

Kortom allerlei variabelen waar je niet altijd invloed op hebt. De een is ook handiger ermee dan de ander.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ten Four" hoorde ik toen ook wel eens. :D

 

De 27mc was eind '70 jaren wel leuk, als de tv zenders op testbeeld gingen was ik als tiener wel eens aktief onder de naam Speedy.

Het gebruikte radiootje was eerst een Duits 12 kanalen am dingetje.

 

Later toen het in Maart 1980 vrij kwam als MARC/PTT hadden we een hele lijst aan bakkies gehad.

- Audio Sonic MS-201

- Major M-120 (80 am/fm)

- Colt Excalibur met nog meer kanalen en een verschrikkelije rogerbeep.

Daarna een lijst met verschillende Yaesu's, niet voor de power, maar wel voor de extra frequenties.

Veel van de mensen kwam ik later ook op de 45 mtr tegen blush

 

Ik was toen aktief lid van de WO club.

Later heb ik op een blauwe maandag een licentie behaald.

Dat was ook leuk, maar lang niet zo spannend als de 27mc tijd.

Nu doe ik op dat gebied geheel niets meer.

Hier in de buurt was het een paar jaar geleden zeer stil en dus heb ik er ook nooit meer naar gekeken.

Voor de oudgedienden, de WO club weer aktief is geworden: http://www.whiskyoscar.com/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...