Ga naar inhoud


27 MC bestaat dat nog?


wortellica

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Frank67
Sjaak, ik raad je aan dit draadje opnieuw te lezen vanaf hier.

Zucht.... dat gaat alleen maar over vergunningsvrije toepassingen, maar niet over het in bezit hebben van een zender volgens de Telecommunicatie wet. Het is ook maar een nieuwsbrief en geen wet die in de staatscourant heeft gestaan.


Sjaak je loopt jaren achter. Vanaf 2007 mag je gewoon alles in huis hebben MITS het maar niet gebruiksklaar is.... Dus geen voeding, microfoon, antenne aangesloten maar wel netjes in de doos... Komt door Europa.

"Volgens de letter van de wet is het niet geoorloofd om onbevoegd te zenden dan wel een installatie gebruiksgereed te hebben om er mee te zenden.
Aanwezigheid zonder oogmerk om te zenden is niet verboden. Je zou een handelaar kunnen zijn..."

Lijkt me handig dat je eens bij je collega zendamateurs te rade gaat als je dit niet geloofd.. (eigenlijk doe je dit al nu wink )

Trouwens ik moest vroeger nog wel eens zo'n groenig/blauwe stevig dubbel gevouwen papiertje laten zien als ik iets in een snoepwinkel kocht... Tegenwoordig doet men niet meer moeilijk. Je kunt alles zo meekrijgen (als je maar betaald)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Pedro Newbie
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Peter en waar staat dat dan volgens jouw? ik weet niet beter dan dat het Artikel 10.16 uit de Telecommunicatiewet 1998, "Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben...... waaraan ik refereerde nog steeds van kracht is.
Een bak mag je idd hebben maar dan wel zo´n toegestaan citizen ding.


Ik denk dat je een behoorlijk oud wetboekje hebt. Art. 10.16 bestaat niet meer.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/Hoofdstuk10/102/geldigheidsdatum_02-08-2010
Ik weet niet of deze link straks nog werkt.


Het is nu artikel 10.9

Artikel 10.9

*

1.Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radiozendapparaten is slechts toegestaan indien voor het gebruik ervan aan de houder van die radiozendapparaten op grond van hoofdstuk 3 een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte is verleend.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heilige Sjaak(k)..... nooit funkaartjes gemaakt (zie begin-postings, sla alleen de eerste posting over crazy )

 

Maar we hadden het hier over de 27 MC of dat nog bestaat en wat nostalgie die ongetwijfeld her en de naar boven komt. Wat ik me afvraag hoeveel leden zijn in dit draadje die nog 27 MC spul in huis hebben.

 

Kwam nog even een test tegen van de eerste bak met een led signaalmeter. Wel een brede lach hier omdat een echte zendamateur het eea heeft getest. Netjes met een postelastiek :D

 

Kimble

post-214-1318261130,8878_thumb.gif

post-214-1318261131,083_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz

Trouwens ik moest vroeger nog wel eens zo'n groenig/blauwe stevig dubbel gevouwen papiertje laten zien als ik iets in een snoepwinkel kocht... Tegenwoordig doet men niet meer moeilijk. Je kunt alles zo meekrijgen (als je maar betaald)


Die zijn er wel hoor. En laatstelijk toen ik daar was (6 jaar terug) moest je nog door een poortje om het materiaal van dichtbij te zien. Nu ivm scanners, navigatie, wielrennerssport is het wat opener en achter glazen vitrinekasten verdwenen. Zou géén enkele zendamateur kennen die haar onder tafel kon praten. Haar zoons hebben ook een enorme kennis en zijn zeer hulpvaardig. Dozenschuiven doen ze daar absoluut niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Origineel bericht van: winwiz

Trouwens ik moest vroeger nog wel eens zo'n groenig/blauwe stevig dubbel gevouwen papiertje laten zien als ik iets in een snoepwinkel kocht... Tegenwoordig doet men niet meer moeilijk. Je kunt alles zo meekrijgen (als je maar betaald)


Die zijn er wel hoor. En laatstelijk toen ik daar was (6 jaar terug) moest je nog door een poortje om het materiaal van dichtbij te zien. Nu ivm scanners, navigatie, wielrennerssport is het wat opener en achter glazen vitrinekasten verdwenen. Zou géén enkele zendamateur kennen die haar onder tafel kon praten. Haar zoons hebben ook een enorme kennis en zijn zeer hulpvaardig. Dozenschuiven doen ze daar absoluut niet.



ehh... die nieuwe wet is pas sinds 2007... dus 3 jaar geleden. Ze hebben mij nooit meer iets gevraagd.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1975 - 1984 Papa Oeno smile

 

eerst walkie-talkie, daarna een 6 kanaals en toen een 23 kanaals bakkie en een (eigenlijk mobiel) DV27 sprietje.

 

Stapels QSO kaartjes, inderdaad in de PO-box smile

 

Mooie tijd, bang voor peilwagens enzo

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Frank67
Sjaak, ik raad je aan dit draadje opnieuw te lezen vanaf hier.

Zucht.... dat gaat alleen maar over vergunningsvrije toepassingen, maar niet over het in bezit hebben van een zender volgens de Telecommunicatie wet. Het is ook maar een nieuwsbrief en geen wet die in de staatscourant heeft gestaan.

Zucht... lezen is ook een kunst. Als je niet na 1 zin was gestopt met lezen, zie je dat ik nota bene verwijs naar de telecommunicatiewet.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie
Origineel bericht van: Sjaak(k)
..
En ik daag iedereen uit die in dit draadje tot aan deze reply gereageerd hebben, mij een verwijzing naar een wetsartikel kunnen laten zien(niet van horen zeggen of heb ik ergens gelezen ed...) waarin klip en klaar staat dat je een zender(buiten de genoemde uitzonderingen uit Hoofdstuk 3) in bezit mag hebben zonder vergunning.
Mocht dat onverhoopt toch zo zijn, geef ik mijn ongelijk gelijk toe en dan kunnen degene in dit draadje als goedmakertje morgennacht om 3 uur een pilsje en een hapje komen halen wink


Dat zal je niet vinden om de simpele reden dat er in een wet verboden staan, dus als iets niet mag staat het in een wet, als iets toegestaan is zal je het dus niet in een wet vinden. Net zo min je in het wetboek van strafrecht zal lezen dat het toegestaan is om op het strand te lopen, in jouw redenatie zal het dus verboden zijn om op het strand te lopen want het staat niet in de wet dat het mag!
Even voor de duidelijkheid artikel 1 van het Wetboek van Strafrecht.
Origineel bericht van: Art.1 WvSr
Artikel 1
1. Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.


Wat ik lees uit art 10.9 is dat het bezit op zich niet verboden is maar wel: Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radiozendapparaten....
Dus als ik jouw zender mee zou nemen en deze gewoon netjes in de doos laat dan: ben ik het niet aan het aanleggen, en het is ook niet geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig en ik gebruik hem al helemaal niet.

Zou ik echter ook je antenne meenemen en deze aansluiten etc. en eventueel ook je voeding (ik weet niet of dit een aparte voeding is of geïntegreerd is in je zender, dan heb je een punt, anders niet denk ik.

Lijkt mij duidelijk dus

p.s. Het pilsje sla ik over, ik ben niet zo'n bierdrinker en het hapje sla ik ook over, het nachtsnacken is killing voor m'n omvang, vroeger had ik een wasbordje maar tegenwoordig een 8 kilo droogtrommel :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pedro Newbie
Origineel bericht van: Sjaak(k)
..
En ik daag iedereen uit die in dit draadje tot aan deze reply gereageerd hebben, mij een verwijzing naar een wetsartikel kunnen laten zien(niet van horen zeggen of heb ik ergens gelezen ed...) waarin klip en klaar staat dat je een zender(buiten de genoemde uitzonderingen uit Hoofdstuk 3) in bezit mag hebben zonder vergunning.
Mocht dat onverhoopt toch zo zijn, geef ik mijn ongelijk gelijk toe en dan kunnen degene in dit draadje als goedmakertje morgennacht om 3 uur een pilsje en een hapje komen halen wink


Dat zal je niet vinden om de simpele reden dat er in een wet verboden staan, dus als iets niet mag staat het in een wet, als iets toegestaan is zal je het dus niet in een wet vinden. Net zo min je in het wetboek van strafrecht zal lezen dat het toegestaan is om op het strand te lopen, in jouw redenatie zal het dus verboden zijn om op het strand te lopen want het staat niet in de wet dat het mag!
Even voor de duidelijkheid artikel 1 van het Wetboek van Strafrecht.
Origineel bericht van: Art.1 WvSr
Artikel 1
1. Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.


Wat ik lees uit art 10.9 is dat het bezit op zich niet verboden is maar wel: Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radiozendapparaten....
Dus als ik jouw zender mee zou nemen en deze gewoon netjes in de doos laat dan: ben ik het niet aan het aanleggen, en het is ook niet geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig en ik gebruik hem al helemaal niet.

Zou ik echter ook je antenne meenemen en deze aansluiten etc. en eventueel ook je voeding (ik weet niet of dit een aparte voeding is of geïntegreerd is in je zender, dan heb je een punt, anders niet denk ik.

Lijkt mij duidelijk dus



Je bent me voor dit is precies waar het om gaat!

In andere woorden. Als iets gedeeltelijk/volledig aangelegd (gebruiksklaar) aanwezig is MOET je een machtiging hebben. Zodra bovenstaande niet van toepassing is vervalt die plicht.

Dat is soms het kromme lezen van wetten:

Als A of B of C ja is moet je zus of zo. Voldoe je aan geen van de voorwaarden vervalt "zus of zo".

Er zal dus nergens letterlijk staan, je mag het hebben mits niet aangesloten.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de jaren 80 geweldige tijd gehad. Zeker in de stad (Haarlem) super gezellig.

 

Later ladingen 22 kanaals (skyline) bakkies omgebouwd naar 40kanalen door het inbouwen van een compleet zelf ontworpen PLL schakeling met een diode matrix zodat het LED display keurig doorliep naar kanaal 40 dus je hoefde niet te om te rekenen. In ieder geval leverde mij dit een leuk zakcentje op.

 

Eind jaren 80 was de lol eraf en toen nog een tijdje druk geweest met Packet radio en het programmeren van Node Eproms voor de TNC2S.

 

Tot de dag dat ik veel storing ondervond met Packet. Na het speaker stekkertje te hebben losgekoppeld hoorde ik alleen maar engels??? In een paar weken tijd met een 4 Watt FM bakkie en een 5/8 spriet heel Europa gewerkt. Resultaat een stapel zeer mooie QSL kaarten.

 

Daarna in '92 via mijn stage adres mijn C-licentie gehaald. Ik kreeg meer QSL kaarten maar er was/is er geen één zo mooi als de kaarten uit het 27mc tijdperk. frown

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 74 was ik al bezig met die 27 MHz. Na in de begin jaren 80 veel lawaai te hebben gemaakt als "Snelle Hugo" en laters als PA1.. (die letters zijn hier censuur.)

Ben ik tot zeker 2001 nog met die 27 MHz bezig geweest, niet meer zo active maar soms van die periodes.

Gebruikt heb ik van alles en nog wat zowel antennes als trancievers.

Tevens ben ik van 1980 tot 2001 antenbouwer geweest.

Niet het opzetten maar het maken ervan.

 

Leuke hobby alleen deze sterft net zoals het amateur gebeuren uit.

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf '80 ook actief geweest met een skyline 2010 en een wipe 5050. Daarna een major m580, ham multimode 2, een jackson en daarna een lincoln. Die heb ik nog steeds maar staat nooit meer aan smile Toen maar 's een vergunning gehaald, eerst de N en later de F. Ook doe ik nog wel 's wat op 3 meter cool

 

Als mijn fritzel beam klaar is sluit ik de lincoln weer aan, naast m'n yaesu ft847.

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja was een leuke tijd vooral het dx`en.

Ik ben begonnen met een Tieberry 40 channel AM.

Daarna een Major,ham multimode 3, een Jackson ,een lincoln.

Daarna kwam het betere spul in huis.

Yaesu Ft 102

Yaesu Ft 757GX

Yaesu Ft 757GX2

Yaesu Ft 890 met automatische ant tuner etc etc.

En dat alles op een zware Yaesu rotor en een 7 elements richt antenne.

Ik woonde toen in een flat van 4 hoog.

En ben de hele wereld over gegaan Australie etc etc..

Nu doe ik niets meer.

grtz Mario

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...