Michel de Man Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Kun je eigenlijk stellen dat de verdraaiing van de LNB wanneer de sateliet zich niet pal zuid bevindt evenredig is aan de azimuth? Locatie: Coventry (UK) Receiver: Xoro HRS 8520, Diseqc switch Schotel op 28,2 graden Oost en 19,2 graden Oost (BVN)
maja Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Nee, als je het goed wilt afstellen kun je het alleen met een goed meetinstrument.
Moderator ceesv Geplaatst: 2 augustus 2010 Moderator Geplaatst: 2 augustus 2010 Je kan stellen, dat er inderdaad een verband bestaat tussen de verdraaing van de LNB en het niet pal zuid staan van de Satelliet waar je naar kijkt. Deze is echter niet recht evenredig met de positie, maar is mede afhankelijk op welke lengtegraad je je bevind. Wanneer je op de noordpool zou staan, hoef je alleen de schotel te verdraaien, en niet de hoek van de lnb. Er zijn uitzonderingen, sommige satellieten hangen niet waterpas. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Big fellow Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Origineel bericht van: ceesv Je kan stellen, dat er inderdaad een verband bestaat tussen de verdraaing van de LNB en het niet pal zuid staan van de Satelliet waar je naar kijkt. Geheel afhankelijk van wat de skew is van de zendende antenne (satelliet dus). Origineel bericht van: ceesv Wanneer je op de noordpool zou staan, hoef je alleen de schotel te verdraaien, en niet de hoek van de lnb. Op de noord pool zal je geen geostationaire satellieten kunnen ontvangen. Het houd op bij een graad of 81-82. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Moderator ceesv Geplaatst: 2 augustus 2010 Moderator Geplaatst: 2 augustus 2010 Ik acht de kans dat een Sat4all lid met een schotel op de Noordpool gaat staan ook bijzonder klein, Maar ik wilde het verband ermee aangeven. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Big fellow Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Origineel bericht van: ceesv Ik acht de kans dat een Sat4all lid met een schotel op de Noordpool gaat staan ook bijzonder klein, Maar ik wilde het verband ermee aangeven. Ik ben dus met een satelliet installatie naar het noorden geweest, en het hield op rond 81 graden voor de communicatie, rond de 78 graden voor de TV... Het viel allemaal weg toen we zelfs (volgens de displays) een negatieve elevatie hadden... (Dus onmogelijk aangezien C-Band en Ku Band zich nagenoeg rechtlijnig voortplanten...) We zaten trouwens al tussen het ijs “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Eddy VL Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Ik heb nog ergens een website met daarop een programmatje Nietesat Kan je gebruiken om de positie te berekenen. (Printen zal vermoedelijk niet gaan) Maar je kan er wel de helling mee berekenen... (en de 81°...) Satconvert Is een speeltje dat ik gemaakt heb om mijn schotel uit te richten. M.v.g. Eddy Vl
vGnp Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Helaas kunnen we maar moeilijk op jouw C:\ schijf kijken.. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Eddy VL Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Schijnt de link niet aan te pakken... Nietesat http://www.satconvert.net/Nietesat.htm Ik hoop dat het nu lukt. Eddy Vl
arsat Geplaatst: 3 augustus 2010 Geplaatst: 3 augustus 2010 Lijkt veel op het SAA (Satellite Antenna Alignment) programma... VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
Eddy VL Geplaatst: 3 augustus 2010 Geplaatst: 3 augustus 2010 Lijkt er op sommige punten wel op, maar is ook logisch, het doet hetzelfde... Alleen toen kende ik dit programma niet. En ik gebruik nu mijn eigen speeltje (het blijkt héél correct te zijn). En het voordeel is dat ik nu weet hoe je een antenne moet uitrichten... Ik zag toevallig dit draadje staan, en met mijn "speeltje" kan je eigenlijk goed zien welke de verdraaing van de LNB is. M.v.g. Eddy Vl
Gast Pedro Newbie Geplaatst: 3 augustus 2010 Geplaatst: 3 augustus 2010 Ik maar denken dat op die site gewoon alleen een schermafdruk stond zonder dat je ook maar iets aan kan klikken e.d., nou klopt dit wel aardig in Firefox daarin ziet de site er erg slecht uit en werken de knoppen bovenin niet en de download button ook niet. Voor de zekerheid even in IE geprobeerd en toen ging het wel. Dus voor de Firefox gebruikers moet je de site misschien nog even aanpassen. Ik ga zo even je applicatie testen.
Michel de Man Geplaatst: 4 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2010 Wordt bij een draaibare installatie (disecq rotor) op de juiste manier rekening gehouden met deze verdraaiing? Als je op de evenaar zit, dan kun je je gemakkelijk voorstellen dat de lnb zich altijd loodrecht op (of evenwijdig aan) de lijn oost-west dient te bevinden. Maar naarmate je op een hogere breedtegraad bevindt dient er wel een verdraaiing plaats te vinden. Kun je dan een disecq rotor dan wel op alle breedtegraden gebruiken, of zou de hoek die op de as van deze rotor zit ook afhankelijk zijn van de breedtegraad? Locatie: Coventry (UK) Receiver: Xoro HRS 8520, Diseqc switch Schotel op 28,2 graden Oost en 19,2 graden Oost (BVN)
Eddy VL Geplaatst: 4 augustus 2010 Geplaatst: 4 augustus 2010 Ja Michel, Ik kan je hierop simpel antwoorden met "Gewoon, horizontaal is horizontaal". De 2 de manier gaat zo: Figuur1: De satellieten draaien in enn cirkelvormige baan rond de evenaar op zo'n 36000 km erboven. Je staat ergens halfweg op de blauwe bol, en je klopt een paaltje in de grond evenwijdig met de aardas. Je hangt er een schotel aan die je rond die as kan draaien en die gericht is naar de baan van de satellieten, dus een klein beetje omlaag. Horizontaal blijft dus horizontaal ook al draai je de schotel. Figuur2: In bovenaanzicht zie je de rode cirkel van de satellieten. Je zit zelf niet in het midden van de blauwe bol... (tenzij je op de noordpool zit?) Je maakt dus een cirkel met je schotel die iets kleiner is dan de omloopbaan. Daardoor zul je hoe verder je wegdraait van het punt waar de cirkels raken, ook verder komen te staan van je satelliet, maar ook de draaiingshoek zal licht wijzigen. Dit is echter zo weinig dat je er geen rekening mee hoeft te houden. (door de helling wat te vergroten kan je de 2 cirkels iets verder laten snijden, wat een beter resultaat geeft!) Figuur 3: Citaat: Als je op de evenaar zit, dan kun je je gemakkelijk voorstellen dat de lnb zich altijd loodrecht op (of evenwijdig aan) de lijn oost-west dient te bevinden. Hier heb je dus volkomen gelijk in: op de evenaar ligt het paaltje plat op de grond... en is de verschilhoek 0, dus loodrecht op de motor-as Figuur 4: Maar bij ons moet je het paaltje behoorlijk schuin in de grond slaan... De hoek naar de satelliet stel je in op de achterzijde van je schotel, nl de Elevation. Alleen dat paaltje zo schuin geeft een geweldige zonnewijzer, maar is niet echt geschikt om bvb op een dak of balkon te zetten. Figuur 5: Je klopt het paaltje gewoon loodrecht in de grond, en je zet de as van de motor evenwijdig met de poolas. Is er iets veranderd ? Neen, horizontaal blijft horizontaal... De motor stel je in op de breedtegraad van waar je zit. Je hebt nu twee mogelijkheden: je werkt met een Feedhorn (Fig 6) of een LNB.(fig 7) We hebben nu de uitleg gedaan met de feedhorn: het ontvangstgedeelte zit in het midden van de schotel, zoals bvb bij de meeste radiotelescopen (of grotere schotels) en staat vast door middel van meerdere steunarmen. Het nadeel zoals je ziet in fig 6 is dat op de plaats waar de Feedhorn zit je een blinde vlek hebt, waar géén signaal doorkomt. Bij een kleinere schotel word dit belangrijker natuurlijk. Omdat de schotel werkt als een spiegel wordt het ontvangsdeel naast de schotel gezet zoals fig 7. De schotel staat nu wel onder een hoek... We werken voor satontvangst met kleine schotels dus we nemen fig 7. Alléén, nu wordt het een probleem om de schotel vast te zetten op de as van de motor. Daarom zet men op de motor een "gekromde" buis, dan kan je terug de schotel in de midden vastzetten. (fig 8) En, nog altijd: niks veranderd, draait gewoon rond in een cirkel... en horizontaal blijft horizontaal. Het is zoals bij een goochelnummer: als je weet hoe het werkt zeg je: is het dat maar, en de magie is er af. M.v.g. Eddy Vl
Michel de Man Geplaatst: 13 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2010 Fantastische plaatjes!!! Zo had ik het zelf niet eerder bekeken en maakt het allemaal erg inzichtelijk. Alhoewel is het nog steeds lastig om het weer kloppend te krijgen wanneer je op de grond staat en je de disk op je rotor een draaiende beweging ziet maken waarbij hij ook nog eens de lnb stand laat verdraaien, maar je hebt absolutt gelijk. Ik ga de tekst en plaatjes kopieren en lokaal opslaan, voor later gebruik. Erg bedankt! Mvg, Michel Locatie: Coventry (UK) Receiver: Xoro HRS 8520, Diseqc switch Schotel op 28,2 graden Oost en 19,2 graden Oost (BVN)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen