waveman Geplaatst: 13 augustus 2010 Geplaatst: 13 augustus 2010 Interessante theoriën heren, maar wat about de afstelling als je de Clark Belt voor europa neemt ? Ik ben geneigd te denken dat er terhoogte van de Badr op 26ºE een knik in die z.g. Clark Belt zit, dit is alléén als ik een draaibare opstelling gebruik. Voorbeeld: 1.0W, 5.0E 13.0 19.2 en 23.5 100% signaal 26.0E 75% en 28.2E weer 100% ! Verdraaien van de lnb in de houder geeft verbetering op 26.0E maar de andere worden dan weer minder. Is dit ook anderen opgevallen ?
Big fellow Geplaatst: 13 augustus 2010 Geplaatst: 13 augustus 2010 Origineel bericht van: waveman Interessante theoriën heren, maar wat about de afstelling als je de Clark Belt voor europa neemt ? Ik ben geneigd te denken dat er terhoogte van de Badr op 26ºE een knik in die z.g. Clark Belt zit, dit is alléén als ik een draaibare opstelling gebruik. Voorbeeld: 1.0W, 5.0E 13.0 19.2 en 23.5 100% signaal26.0E 75% en 28.2E weer 100% ! Verdraaien van de lnb in de houder geeft verbetering op 26.0E maar de andere worden dan weer minder. Is dit ook anderen opgevallen ? Ik had het antwoord hierop al gegeven: Origineel bericht van: Big fellow Origineel bericht van: ceesv Je kan stellen, dat er inderdaad een verband bestaat tussen de verdraaing van de LNB en het niet pal zuid staan van de Satelliet waar je naar kijkt. Geheel afhankelijk van wat de skew is van de zendende antenne (satelliet dus). Het is dus heel goed mogelijk dat de Badr satelliet een skew heeft aan de satelliet kant. De meeste satellieten hebben dit trouwens... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Michel de Man Geplaatst: 14 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2010 Waarom is deze "skew" aangebracht voor sommige satellieten? Gewoon horizontale of verticale polarizatie lijkt me logisch. Waarom geeft men hier nog een verdraaiing aan, want dat is toch wat er met skew bedoeld wordt? Los van de skew die onstaat als de satelliet zich uit het zuiden bevindt (oostelijk of westelijk). Dus dat bepaalt ook de verdraaiing van de LNB waar dit topic mee gestart is. Locatie: Coventry (UK) Receiver: Xoro HRS 8520, Diseqc switch Schotel op 28,2 graden Oost en 19,2 graden Oost (BVN)
waveman Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Ja, dat is een goede vraag Michel "waarom"? Zo hoog in de lucht kun je er maar beter MEE verlegen zitten als OM verlegen zullen de ontwerpers hebben gedacht ¿¿ Een handig hulp program heb ik ooit gebruikt om de zenders Bandamax en Ritmoson op 43.0W binnen te krijgen op een 60cm schotel, ik denk dat ik over de schreef ga als ik deze link plaats(klein beetje reclame) maar hier wordt na invullen van de eigen positie, groote schotel en de betreffende satelliet netjes de "skew" en andere belangrijke gegevens vermeld. Vandaar "PM" voor Michel, groet....waveman
Big fellow Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Je geeft al zelf bijna het antwoord op je vraag. De reden van de skew aan de satelliet kant is om de skew in het midden van het verzorgingsgebied op 0° te zetten. Dat is eenvoudiger voor de installatie aan de ontvangstzijde. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Michel de Man Geplaatst: 14 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2010 Origineel bericht van: Big fellow Je geeft al zelf bijna het antwoord op je vraag. De reden van de skew aan de satelliet kant is om de skew in het midden van het verzorgingsgebied op 0° te zetten. Dat is eenvoudiger voor de installatie aan de ontvangstzijde. Het antwoord blijkt wederom eenvoudiger dan de vraag, ik snap het... Locatie: Coventry (UK) Receiver: Xoro HRS 8520, Diseqc switch Schotel op 28,2 graden Oost en 19,2 graden Oost (BVN)
arsat Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Bijna alle satellieten hebben ~0 graden skew. Om de een of andere reden hebben de Astra's allemaal zo'n 8 graden skew... VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
Eddy VL Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Citaat: Om de een of andere reden hebben de Astra's allemaal zo'n 8 graden skew... Ik weet niet hoe je dit hebt vastgesteld, maar ik vermoed dat het NIET is geweest met een draaibare schotel, eerder met een vaste. Als dit zo is moet je het er wel bij vermelden. Er is wel een groot verschil tussen het uitlijnen van een vaste en een draaibare. Daarom ook eens een woordje uitleg voor de vaste schotel. Het eerste figuurtje geeft de ligging van de satellieten in de Clark Belt. Dit is een cirkel van een beetje bovenuit gezien... Je kunt dus een lijn trekken tussen de satellieten. Deze lijn is voor de satelliet "Horizontaal". En vanop aarde moet je die lijn dus volgen om juist te zitten... Dus het groene voor Hellas, het rode voor Sirius en het paarse voor Hispasat. Bij een draaibare, die volgt de cirkel sowieso, en die staat dus altijd "plat" t.o.v de steunarm van de LNB. Als je een vaste opstelling maakt sla je het paaltje gewoon recht in de grond (tenzij na een zwaar weekend, maar dan is de ontvangst sowieso minder...) Zie 2de figuur. Je richt hem uit (er rekening mee houdend dat je zelf al op ong 5° Oost zit, en dat de hoek tussen 2 posities in het vlak van de aarde al een stuk groter is dan de hoek waar de satellieten "hangen". En dan moet je de Elevatie nog instellen zodat je op de cirkel komt. En dan moet de LNB zodanig dat hij de kromming van de Clark Belt volgt. Kan je op twee manieren doen: Paaltje schuin zetten (zwaar weekend?) of LNB verdraaien. Ik ga nu niet beweren dat er geen afwijkingen zitten op sommige satellieten. Sommige zoals bvb Amos zitten in een te hoge of te lage baan. Kan dus ook dat er sommige parkeerschade hebben en dat ze niet perfekt horizontaal staan... Uiteindelijk weten de satellietboeren dat er een groot aantal kijkt met een draaibare wok... en als de elevatie of skew te veel afwijkt dat ze dan zelf uit de boot vallen vanwege te veel verzwakking. Het zal dus zeker niet de bedoeling zijn. M.v.g. Eddy Vl
arsat Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Citaat: Ik weet niet hoe je dit hebt vastgesteld, maar ik vermoed dat het NIET is geweest met een draaibare schotel, eerder met een vaste. Als dit zo is moet je het er wel bij vermelden. Je kunt het eenvoudig zien in Dishpointer. Kies een locatie recht boven de satelliet (180 gr.) en je hebt de vaste skew van die satelliet. Ik neem aan dat DishPointer accuraat is... VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
Eddy VL Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 Citaat: Interessante theoriën heren, maar wat about de afstelling als je de Clark Belt voor europa neemt ? Ik ben geneigd te denken dat er terhoogte van de Badr op 26ºE een knik in die z.g. Clark Belt zit, dit is alléén als ik een draaibare opstelling gebruik. Voorbeeld: 1.0W, 5.0E 13.0 19.2 en 23.5 100% signaal 26.0E 75% en 28.2E weer 100% ! Verdraaien van de lnb in de houder geeft verbetering op 26.0E maar de andere worden dan weer minder. Is dit ook anderen opgevallen ? Citaat: Bijna alle satellieten hebben ~0 graden skew. Om de een of andere reden hebben de Astra's allemaal zo'n 8 graden skew... Ik snap het nu, even gegoogled op Dishpointer, kom direct op Dishpointer com, maar ook het videoke van Ipod staat er op. Het was mij eigenlijk nog niet opgevallen dat de Astra's 7,6° schuin staan. Ik ben ook niet zoveel bezig met het uitlijnen van schotels, en die zijn dan meestal duo LNB, of Astra19/23/28 of rotor... En Arsat had het eigenlijk nogal onduidelijk geformuleerd, wilde dus zeggen dat het verschil tussen de berekende waarden bij bijna alle satellieten 0 is, en dat het bij Astra zo'n 8° scheelt. Ik heb de waardes van Dishpointer com eens vergeleken met mijn berekende waarden en ik stel vast dat de Astra's rond de 7,6° verschillen met "Nietesat". Dus er zit geen knik in de Clark Belt, maar de Astra's zijn opzettelijk 7,6° gedraaid. Ik denk dat de reden niet ver te zoeken is: vraag eens op Dishpointer com de waarde van een stad uit in Midden-Duitsland... (bvb Hannover!) De skew = ~o. Dus ze hebben de Skew op de Astra 19 aangepast zodanig dat in het Midden van Duitsland de Skew van de ontvanger 0 is, dus volledig horizontaal !!! En als je eenmaal verkeerd bezig bent doe je verder, dan zet je de 23 ook met 7,6° verschil. En dan ga je er van uit dat alle Duitsers met een draaibare schotel met een Skew zitten van 7,6 dus geef je de 28 ook maar 7,6° bij... kijk nu eens alle Astra's komen goed door en al die andere een pak minder, wat zijn we toch goed (Wierook!). Alleen bij Astra 1C hebben ze het opgegeven blijkbaar. Dat betekent ook dat dishpointer com met een tabelletje zit met de verdraaing per satelliet. En ook in de Ipod (kan geen meting doen!) zit een tabelletje dat de berekende gegevens aanpast. Ik heb dishpointer vergeleken met de waardes van "Nietesat" zowel voor Hannover als voor mijn woonplaats, zie hier de resultaten: M.v.g. Eddy Vl
arsat Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 Citaat: Alleen bij Astra 1C hebben ze het opgegeven blijkbaar. Ik denk dat dat komt, doordat het een satelliet op leeftijd is, (17 jaar) die niet meer voor gewone uitzendingen bruikbaar is/gebruikt wordt. (De declination hobbelt heen en weer tot 3.60 graden, te veel voor gewone ontvangst) Wordt alleen voor 'special events' verhuurd, waar de declination niet zo'n probleem is. Ik kwam er eigenlijk achter dat de Astra's gedraaid staan, doordat een installateur me eens zei, dat het met draaibare schotels het beste is om standaard enkele graden skew te geven, als je alle satellieten goed wilt zien... (Twijfelachtig, want de Astra's zijn vrij sterk, en hebben niet zo'n last van een paar graden mismatch; de zwakkere satellieten wel...) VuPlus SoloSE2 met OpenPLIGilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotorLocatie: 6.0E, 51.5N
alleyoop Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 Ik heb in Z-Frankijk al meermaals een vaste schotel afgeregeld voor 28 Oost, draai je de LNB voor minimum BER op een transponder van Astra 2D dan heb je niet de minimum BER voor een transponder op Eurobird1, ik veronderstel dus dat Eurobird1 geen pre-skew heeft zoals de rest van de Astra-vloot way wel eigenaardig is aangezien ze op praktisch dezelfde positie uitzenden.
Eddy VL Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 Je installateur heeft wel gelijk, tenminste als je alleen naar Astra kijkt... Ik denk dat je meestal ontvangst genoeg hebt op de Astra's en dat je als je de zwakkere (Arabsat / Nilesat enz) wil ontvangen dat je beter gewoon horizontaal is vlak =0° neemt... Of je sluit een "compromis"... En natuuurlijk, mijn uitleg over de reden is een veronderstelling, ik ken de historiek ook niet maar 't is geweldig toevallig dat juist Astra 19 in het midden van Duitsland Skew = 0 geeft... M.v.g. Eddy Vl
vGnp Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 Origineel bericht van: Eddy VL En natuuurlijk, mijn uitleg over de reden is een veronderstelling, ik ken de historiek ook niet maar 't is geweldig toevallig dat juist Astra 19 in het midden van Duitsland Skew = 0 geeft... Niks toevalligs aan, je hebt gewoon gelijk: Bei in Europa üblichen Satelliten wie Astra vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Eddy VL Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 Citaat: ik veronderstel dus dat Eurobird1 geen pre-skew heeft zoals de rest van de Astra-vloot Zal inderdaad wel zo zijn: Eurobird1 heeft een apart hokje en Astra 1E / 3A / 3B op Dishpointer com ook en het verschil zit hem grotendeels in ... de skew. Die van Eurobird 1 komt overeen met mijn berekende waarde en die ligt dus gewoon "vlak". Ik kan maar één reden bedenken: de Duitsers willen de Engelsen twee schotels laten zetten, één voor Eurobird en één voor Astra. Tsjien, komen die gasten nu nog altijd niet overéén?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen