Ga naar inhoud


positie LNB wisselen in monoblock mogelijk?


Gast Staatsbosbeheer

Aanbevolen berichten

Gast Staatsbosbeheer

Ik gebruik een 0.2 DB MONOBLOCK icm een 78 schotel en volgens de monoblock handleiding plaats men normaliter de 19.2 lnb in de eerste houder en 23,5 in tweede.

 

Nu is mijn 23,5 signaal zwakker dan de 19,2 dus ik vroeg me af of het niet slimmer zou zijn de schotel met 23,5 in de eerste houder uit te richten en 19,2 op de tweede te pakken. De 19,2 komt immers sterker door?

 

Ik heb momenteel met veel vijfen en zessen beeld op beide LNB's maar zowel SR als kwaliteit komen niet boven de 60-70% uit. Ik snap dat het uitrichten milimeter werk is maar als amateur durf niet zomaar de boel weer om te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


als je de duo lnb om zet naar de 23.5 heb je inderdaad meer signaal

maar je zal hem moeten uitrichten met jou ontvanger ,of met een meter die de Diseqc switch

kan schakelen in de lnb, je richt met een duo lnb altijd op 19.2 uit, zo is hij ingesteld

 

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Staatsbosbeheer
Ik gebruik een 0.2 DB MONOBLOCK icm een 78 schotel...

Het is de vraag welke Monoblock jij gebruikt.
Er zijn 2 bekende types, de CD Monoblock voor schotels tot 68cm en de van verschillende merken afkomstige Monoblock voor schotel > 70cm (zoals b.v. zie bijlage).

Met de CD Monoblock i.c.m. met de 78cm schotel zal je geen optimaal resultaat bereiken.


post-21534-1318261135,4643_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is met een doorsnee wok als off-set schotel maar een brandpunt

dus is die LNB-mount centraal voor of 19,2 of 23,5 OOst en neem je het compromis in koop als je de schotel qua altitude aanpast.

 

19,2 iets minder dan optimaal > daarvoor 23,5 beter

en andersom

of je middelt beiden

 

effectief is dus het reflecterend schotel oppervlak voor die niet in het brandpunt staat kleiner > dus minder opbrengst

 

ik denk echter dat de duoblock niet echt een optimale oplossing is daar de hoekverdraaing wel gecompenseerd word maar niet de toogvorm van de clarkbelt genoeg gecompenseerd IS ten opzichte van die speigel en brandpunt.

 

wellicht krijg je 23,5 beter maar dan zakt 19,2 een pietsie.

ciao

 

 

naast de facts die Jürgen ook al aangeeft betreffende diameter en duoblock geschiktheid.

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Staatsbosbeheer

Bedankt voor de duidelijke uitleg allen! Ik ga hiermee aan de slag.

 

Mocht iemand in de omgeving hoofddorp gelegen zijn om een helpende hand te bieden bij het uitrichten, het bier staat koud en de koffie bruin smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...