Ga naar inhoud

[Motor] vraag over led op de motor

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Citaat:
Ik ga eerst een andere ontvanger proberen, jullie horen nog.....

Als dat niet lukt: niet klooien: motor eraf halen en proberen met kort kabeltje...

Eddy Vl

• Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Als hij niet meer aan de praat te krijgen is, is er kans dat de boel intern te zwaar loopt.

(Vet hard geworden en uitgedroogd of met de warme dagen van de zomer er uit gelopen)

Als het een SG2100-achtige rotor is, kun je hem voorzichtig openmaken en de tandwielen en asjes schoonmaken en smeren.

Heb dat in het verleden ook gedaan. Wel dan goed opletten hoe alles in elkaar zit.

Bijvoorbeeld op de gebogen antenne-as zit in de rotor een of meerdere stalen loop/opvulringen.

Die moet je wel terug zetten, anders slijten de lagerbussen te snel.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er een tand van het tandwiel is afgebroken. In dat geval: Jammer, maar helaas...

Als je hem weer in elkaar hebt, moet je 'm wel opnieuw ijken:

Rotor handmatig precies op '0' zetten, en dan een reset geven.

(Reset moet zowiezo altijd in stand '0', want de rotor neemt aan dat de positie waarop hij staat tijdens reset, '0' is)

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor

Geplaatst:

Als je nog eens die foto bekijkt en doet wat erop staat mbt het oost en west verhaal, beweegt die rotor uberhaupt ?

Als je alleen dat rode ledje hebt zou ik wat Eddy VL zegt, even met een kabeltje van een cm of 20 de rotor op tafel leggen achter je tuner.

Mocht hij vast zitten dan moet ie in een error schieten, reset je hem dan, dan moet ie weer groen aangeven.

Met vastzitten is het even uit elkaar halen, één schroefje zit zoals je ziet onder de zegel.

Hoop dat je met een kort kabeltje al een antwoord hebt.

Geplaatst:

De motor n.a.v. Arsat's verhaal (klonk aannemelijk) maar eens losgeschroefd en ja hoor :P

Hij (motor) had even wat hulp nodig, de boel zat vast. Hij beweegt nu weer mooi soepeltjes en ga de boel dalijk maar weer eens ophangen.

Heel hartelijk bedankt voor jullie meedenken en vele reacties. TOP!

Geplaatst:

Nog even 1 vraagje over het ophangen van de motor.

Er staan bij mij 2 graden bogen op, Evaluatie en Lattitude.

Ik woon in Arnhem en heb hier 52 graden had ik gelezen.

Moet ik nu de Lattitude op 52 zetten ?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Eddy VL

Lattitude = Breedtegraad = 52°
Elevatie = helling schotel = 37°

M.v.g.

Eddy Vl

Dank je naamgenoot :P

Ik ga de schotel + motor hangen en richten....ben helemaal blij.
Geplaatst:

had dat maar gezegt we wonen in het zelfde dorp ik heb tijd zat

had ik je even geholpen.

==================

johan

Geplaatst:

Reset niet vergeten. Anders kloppen de instellingen niet meer precies...

Als je regelmatig de rotor even helemaal heen en weer beweegt, heb je weinig last van 'vastlopers'

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor

Geplaatst:

Pret is al snel over want er staat een boom voor astra 3, astra 1 is nog net te pakken en alles ertussen t/m astra 4.

Werkt allemaal perfect, moet alleen astra 1 piekfijn afstellen ivm ook die boom. Krijg irritante ruis/blokjes, dit was ook al zonder motor.

Geplaatst:

Steeds blokjes in mijn beeld en geluid dat wegvalt, daar word ik niet vrolijk van.

Mocht er iemand in Arnhem zijn die me wil helpen afstellen heel graag. Zit met vragen zoals, staat die boom nu wel of niet in de weg, heb ik wel de goeie schotel, juiste lnb, etc..

De schotel hangt bij het balkon, dus makkelijk bij te komen zonder ladders of andere capriolen.

Geplaatst:

Ja.

Zit nu alleen te rommelen met astra 1 (voor mij belangrijkste) en dat wil maar niet lukken. Heb satt-finder nodig en iemand met miss. dat ene beetje energie, want zoals het er nu voor staat wil ik hem het liefst eraframmen en voor een andere optie kiezen.

Geplaatst:
Origineel bericht van: tsakkie
Ja.

Zit nu alleen te rommelen met astra 1 (voor mij belangrijkste) en dat wil maar niet lukken. Heb satt-finder nodig en iemand met miss. dat ene beetje energie, want zoals het er nu voor staat wil ik hem het liefst eraframmen en voor een andere optie kiezen.

Wil best lukken als er geen bomen of andere obstakels in de weg staan. Denk aan de skew en ook wat ik wel eens herhaaldelijk meegeef >>>> Er kan een enorm verschil zijn als je de LNB in de houder verschuift. Hiermee doel ik op de hals die ja van de schotel af en naar de schotel toe kunt verschuiven. Je hebt nl de bekende "wolk" van het signaal, en daar moet je optimaal inzitten. Test het maar eens uit op een andere sat die wel signaal geeft. Een centimeter kan in sommige gevallen beeld of geen beeld betekenen. Je hebt een digitaal signaal, dus het is alles of niks (je hebt wel iets marge, maar dat is minimaal).

Suc6.

Niks eraframmen, maar eventueel in dit draadje om hulp vragen van een plaatsgenoot. Eén van de 23377 leden wil je best wel helpen.
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Alles weer opnieuw nagelopen en ik blijf steken bij Astra 1, deze blijft blokjes geven en geluidsuitval.

Op de signaalmeter van de tv (user mode) schommelt de ontvangstbalk tussen de 40 en 60% hevig op en neer.

Toch die boom ? Deze staat ca. 9 tot 10 meter voor de schotel en is ca. 13/14 meter hoog.De schotel hangt op ca. 6 meter hoogte.

Misschien handig om een foto te plaatsen....komt eraan...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen