Gast Geplaatst: 13 juli 2001 Geplaatst: 13 juli 2001 Hallo,<P>ik weet dat iedere zender al na gelang z'n budget een bepaalde bandbreedte (=beeldkwaliteit) koopt op een satelliet. Klopt het dat dit gelijk is aan de symbolrate? <P>Het valt me namelijk op dat sommige zenders met een SR van 27500 (bijvoorbeeld Discovery & NGC) een sterk verschillende beeldkwaliteit hebben. Dit kan natuurlijk ook liggen aan een slechtere NTSC - PAL conversie (moet dat nog bij MPEG?) of een matige MPEG encoder. Je kan het meestal het beste zien bij water dat neemt erg veel bandbreedte in beslag vanwege al het bewegende detail. <P><BR>bedankt!
Gast Geplaatst: 13 juli 2001 Geplaatst: 13 juli 2001 Hallo spoor 12B<P>Iets over de gebruikte technieken.<P>1. Single Channel per Carrier (SCPC)<BR>De SymbolRate is zeker een maat voor de kwaliteit, maar is opgebouwd uit de modulatievorm (QPSK) de nuttige informatie (Audio/video) de errorcorrectie (FEC) en andere -minder interressante- data. Voor nieuwsfeeds is een SR van 5.632MSym/s en een FEC van 3/4 een goed compromie qua Prijs/Kwaliteit-verhouding. Voor concerten en sport wordt al liever b.v. 13.331MSym/s en 7/8 gebruikt. Meer bitjes voor de nuttige inhoud, minder fout correctie (van de 8 bitjes zijn er 7 nuttig, 1 voor de corr.)<BR>2. Multi Channel per Carrier. (MCPC)<BR>Op de Astra en de Hotbird, worden er in 1 pakket soms wel tot 8 programma's gestopt. Een redelijke videobitrate is b.v. 4Mbit. 4x8 =32Mbit videobitrate + audio + de rest =~40MBit. Met de modulatievorm QPSK en de FEC kan dit worden teruggebracht tot 27.500MSym/s, de meest gebruikte waarde.<BR>De diverse programma's moeten dus de bitjes delen.<P>De videobitrate is een betere maat voor de kwaliteit. (Sommige "uitheemse" prog's gebruiken maar 2 of 3 MBit video, andere 5MBit, dat verschil zie je goed)<P>Tegenwoordig wordt op de C+ transponders "statistische" bitrate toekenning gebruikt. (Statistical Multiplexing). Elk afzonderlijk programma wordt bekeken, en er wordt berekent, hoeveel videobitrate er op dat moment nodig is, de bitrate is dan ook veranderlijk. Met een Nokia Mediamaster met Dr. Overflow software kun je de videobitrate meten. Menu-9-Menu-4. Door nu een aantal malen op OK te drukken zie je de videobitrate, is deze steeds anders, is het statistische multiplexing.<P>Wel geldt, stop je een slecht signaal in de MPEG-encoder, zal 't met een hogere videorate niet beter worden. Dus slechte conversie NTSC/PAL, of zelfs een analoge toelevering, compleet met spikes, maakt 't er niet beter op.<P>Heb je hier iets aan?<P>Groet,<BR>Heyes.
Gast Geplaatst: 16 juli 2001 Geplaatst: 16 juli 2001 Hallo Heyes,<P><BR>bedankt voor je duidelijke uitleg! Die 27500 staat dus voor de symbol rate van de bundel, en het hangt dus af van het aantal kanalen die daar dan weer gebruik van maken (meer=slechter). Eigenlijk moet je dus op Lyngsat kijken om te zien wat de beeldkwaliteit is (daar zie je het aantal zenders die een frequentie delen). <P>Ik had inderdaad vorig jaar ook iets gelezen over dynamische multiplexing om de beeldkwaliteit op een efficiente manier te verbeteren. Kennelijk wordt dat nog niet gebruikt?<P>Fraai overigens dat je dit soort statistieken zo goed met doctor overflow kan opvragen. Ik wacht met smart op een soortgelijke firmware voor de 5400....<P><BR>groeten,<P><BR>Spoor12B.
Gast Geplaatst: 19 juli 2001 Geplaatst: 19 juli 2001 De dynamische multiplexing was wat ik bedoel.<BR>Met de Humax ben ik niet bekend, misschien kun je het daarmee ook ergens zien?<BR>Groet,<BR>Heyes.
Aanbevolen berichten