Ga naar inhoud

Verzoek tot informatie..

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen,

Ik ben voorzitter van een vve (vereniging van eigenaren) van een appartementcomplex (24 app)

We zijn aan het kijken naar de mogelijkheid van een gso.

Gewenste eisen:

- Schotel welke meerdere schotels kan ontvangen (astra,

hotbird, turkse zenders)

- x aansluitingen (exacte aantal nog niet bekend, waars 8)

- Evt toekomstig uitbreidbaar naar 24, aansluitingen, dus

voorbereid zodat men alleen nog een kabel hoeft te

trekken naar desbetreffende appartement, afhankelijk van

de kosten.

Hopende dat u mij duidelijke (jip/janneke) technische uitleg kan geven, prijzen, evt links.

Alvast bedankt

Geplaatst:

Hoi MarkV (desgewenst Jip of janneke)

GSO voor 24 appartementen is zeer zeker mogelijk

GSO voor een nog onvoorzien aantal satelliet posities wordt lastig (je moet keuzes maken qua satellietposities)

de meeste huishoudens gaan voor 4 posities te weten:

*

13,0 Oost (hotbird) Italiaans, Zwitsers, Belgisch, Frans, Pools, Grieks, Qatar, Maroccaans etc

19,2 Oost (Astra 1H / Astra 1KR / Astra 1L / Astra 1M) Nerderlands, Duits, Spaans, Pools, Sloveens, Frans, Oostenrijks, Hongaars etc

23,5 Oost (Astra 1E / Astra 3A / Astra 3B) Nederlands, Duits, Tjechisch, Sloveens etc

28,2 / 28,5 OOst (Astra 2A / Astra 2B / Astra 2D + Eurobird 1 ) Engels, Pakistaans, Indiaas etc

*

Omdat daar de meeste zenders voor Europeese burgers te vinden zijn en vooral de posities 19,2 + 23,5 Oost nu voor CanalDigitaal of TVVlaanderen abonnenten willen ontvangen

Turksat 2A / Turksat 3A (op 42.0° Oost) wordt ook veel gekeken door onze van Turkse afkomst medeburgers

en er is natuurlijk ook nog veel meer te ontvangen afhankelijk van die initiële wensen van eigenaren of potentiële kopers... zoals arabsat of nilesat of zelfs sirius en thor

( zie voor de satellieten op de clarkbelt www.kingofsat.net )

Om voor de toekomst uitbreidbaarheid van satelliet posities te kunnen garanderen zal men dus slim te werk moeten gaan en goed plannen.

een eenvoudige GSO voor 4 posities is een grote Multifeed schotelantenne (voor meerdere posities) en een verdeling (multiswitches genaamd) allemaal ondergebracht in een kleine ruimte met stroomvoorziening.

Kabelverdeling moet bekeken worden per appartementen gebouw en schachtruimten waar kabels in kunnen worden gelegd of zelfs bij gelegd kunnen worden.

je hebt 2 basis verdelingen voor het satelliet signaal

1- de 1op1 verdeling vanaf zo'n multiswitch

2- de unicable verdeling middels nieuw router protocol (receivers moeten daarvoor geschikt zijn)

waar je dus op moet letten als VVE is hoeveel Multifeed Schotelantennes plaatsen we om het aantal gewenste satelliet posities optimaal te kunnen ontvangen

en

Hoeveel aansluitingen willen we per appartement aanbieden

(1 voor de 1op1 sat-receiver + optioneel 1 voor een tweede receiver of een PVR twintuner met opname mogelijkheid)

en

kunnen we eventueel extra (loze) kabels leggen voor uitbreiding ten behoeve van ofwel satelliet posities ofwel extra sat-receivers in een huishouden.

als je bedenkt dat een bewoner een bepaalde vrijheid wil genieten aangaande zijn keuzes en wensen zul je die mogelijkheid mee moeten inplannen of extra op te stellen schotels moeten mogelijk maken + de coax-kabel verdeling.

voor die standaard 4 sat-posities * is het eenvoudig

voor extra (exotische) sat-posities moet je extra loze kabels hebben opdat je nadien zo'n positie kunt ontvangen daar bij plaatsing van een LNB's en/of schotel zo'n kabel al moet liggen

1) welke satelliet posities opnemen

2) welk aantal deelnemers tot 24max

3) welk aantal extra kabels 24 x n

4) hoeveel schotels

5) waar verdeel station plaatsen (stroom / beschut)

6) welke schachten en kabel tracés gebruiken

kosten zijn vooraf niet te schatten / dat kan en moet een gecertificeerde installateur opgeven wegens alle verzekeringstechnische en installatietechnische afhankelijkheden. afgestemd op het appartementengebouw.

als je een heel vrij alternatief voor GSO wilt, kun je ook enkel de kabels laten aanleggen van appartement naar 24 opstelplaatsen op het dak en een beperkte loopzône met railing whistle die met instructie verhuurd kan worden.

ciao

Pabadam

Yonderboi

Geplaatst:

Zo top, bedankt voor de uitgebreide uitleg!!

Voor de beeldvorming:

Vanaf de kant waar de schotel hangt kom je in de berging ruimte, en daarna 8 appartement op rij, 3 hoog.

Vanuit de kruipruimte loopt een pvc pijp je omhoog met op alle 3 de verdiepingen een opening in de meterkast.

Dus kabels kunnen in 1 lijn via de kruipruimte van de meterkast (bij t bergingshok), naar de 3 boven elkaar liggende appartementen lopen.

Het idee:

- Zuidzijde (berging( de schotel (meerdere lnb's)

Kabels naar binnen, naar beneden de kruipruimte in.

- Vervolgens in de meterkast van de VVE weer omhoog, daar

switches

- Vervolgens kabels weer naar beneden richting de

appartementen.

- Zowiezo een nl lmb om de meeste europeesche hd zenders,

turkse, en andere opties.

Zuidzijde

Lnb's Appartementen

| x x x x x x x x

| | | | | | | | |

| x x x x x x x x

| | | | | | | | |

| Switch's x x x x x x x x

|________________| |_________|__|__|__|__|__|__|__|

Wat zijn een beetje de prijzen van die switches?

En de bekabeling?

Heeft u miss ook wat sites waar ik wat prijzen kan zien, en merken vergelijken/bekijken?

Geplaatst:
Origineel bericht van: MarkV
Wat zijn een beetje de prijzen van die switches?
En de bekabeling?
Heeft u miss ook wat sites waar ik wat prijzen kan zien, en merken vergelijken/bekijken?

Even het linkje volgen dat ik had geplaatst.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Oh top, nu heb ik hem gevonden, geeft wel een goeie indicatie idd, maar rijzen meteen weer wat vragen :

- Die kabels met meerdere coaxen erin, is dat goeie kwaliteit

ook over meerdere meters?

- Die multiswitch aanduiding hoe werkt dat, in/out en hoe

moet ik dat rekenen?, (zeg met 2a3 lnb's en 24appartementen)

- Hoe zit het met afstanden tot welke afstanden blijft de

kwaliteit gegarandeerd?

Geplaatst:
- Die kabels met meerdere coaxen erin, is dat goeie kwaliteit ook over meerdere meters?

Ik heb er geen ervaring mee, misschien kunnen anderen hier uitsluitsel over geven

- Die multiswitch aanduiding hoe werkt dat, in/out en hoe moet ik dat rekenen?, (zeg met 2a3 lnb's en 24appartementen)

Als je een multiswitch neemt met z.g. cascadable outlets dan kun je zo veel aansluitingen creëren als je wilt
Een basis multiswitch is b.v. een 13/8 (3 quattro LNBs) of een 17/8 (4 quattro LNBs) met dus 8 uitgangen
Dit is d.m.v. de cascade uitgangen eindeloos uit te breiden

- Hoe zit het met afstanden tot welke afstanden blijft de kwaliteit gegarandeerd?

Als je merknaam kabel neemt (Belden, Hirschmann, Edison) dan is 100 meter geen bezwaar

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:
Hopende dat u mij duidelijke (jip/janneke) technische uitleg kan geven, prijzen, evt links.

Alvast bedankt
http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1549737/all/AlanS_en_zijn_wavefrontier
http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1699091/all/De_Wavefrontier_T90_staat_op_het_dak

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Geplaatst:

het lijkt allemaal wel haalbaar

3hoog x3=9 + xm' in woning tot afname punt

8lang x7=56 + xm' naar multi

zal allemaal wel onder de 100m' blijven.

maar een open verbinding tussen bovenliggende meterkasten met de kruipruimte? dat betwijfel ik, dat mag niet eens

-belangrijk is dat je een schemaatje tekent ivm aantal en de lengte van de kabels

-en op de beukmaat de bouwmuur/fundering inspecteert, om te zien of je wel vrije doorvoer hebt in kruipruimte via horizontale kabelgoot/ladderbaan

(misschien heb je nog wel een langsdoorsnede van de bouw en neem je de schetsrol en wat kleurpotloden)

de wok en de switches door kom je vast wel uit.

prijzen en firma's zijn ongewenste reclame op dit forum dus die moet je zelf zoeken

ciao

Pabadam

Yonderboi

• 1 maand later...
Geplaatst:

kruipruimte ga ik binnenkort maar eens bezoeken haha.

Vandaag een schotelinstallateur die had het over een cascade schakeling waarbij we volgens hem altijd 3 switchen nodig hebben, begin, midden en eind, omdat er niet langer als 30mtr tussen mag zitten.

Echter van schotel naar switch dan de volgende en van die naar de woning is vbolgens mij niet meer als 30 mtr van die 2e af, kan je niet met een begin en eindswitch af?

Zou u mij miss wat links in mijn mail of een pm kunnen droppen, daar ik met google niet echt ver kom omtrent kabels...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen