Ga naar inhoud


[internetbellen] Is de kwaliteit gelijk aan vaste telefonie?


Aanbevolen berichten

Gast decodertje
Origineel bericht van: Con
Ik heb de laatste 25 berichten niet meer gelezen.

Hanengedrag, jammer.

HG CC


yep helemaal mee eens.

toch jammer , zelfs een beheerder laat zich verleiden tot haantjesgedrag.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Michel
Beste leden, mijn excuses dat dit topic zo uit de hand liep...


@Michel,

Excuses aanvaard, zelfs dankzegging voor dit in meer dan één opzicht leerzaam topic smile

Qua berekeningen is denk ik alles helder uit de verf gekomen cool

Mijn bescheiden inbreng in deze is dat ik voor particulier gebruik een VoipBuster account heb.
Hiermee bel/belde ik vaak en lang naar Zwitserland.

Terzijde, kosten 0 Euro per minuut bij een 4-maandelijkse donatie van (minimaal) 12,50 Euro.
Als je na die 4 maanden niets meer betaalt kun je voor, geloof ik, ongeveer 1 Eurocent per minuut
naar Zwitserland blijven bellen totdat het saldo van je donaties opgesoupeerd is.

Als andere bijzaak wil ik vermelden dat ik, net als een andere topicdeelnemer, bij VoipBuster
een 085 nummer voor 1 Euro (eenmalig) heb gekocht waarmee je relatief goedkoop
door andere mensen gebeld kunt worden.
Ik heb nog niet veel van dat 085 nummer gebruik gemaakt.
Maar ja, voor 1 Euro kun je je geen echte buil vallen.

Waar dit topic met name over gaat, de geluidskwaliteit, ben ik goed te spreken.
Zowel de perso(o)n(en) in Zwitserland als ikzelf beschik(k)(t)en vrijwel altijd
over een, voor onze oren althans, perfecte geluidskwaliteit.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: decodertje
Origineel bericht van: Con
Ik heb de laatste 25 berichten niet meer gelezen.

Hanengedrag, jammer.

HG CC


yep helemaal mee eens.

toch jammer , zelfs een beheerder laat zich verleiden tot haantjesgedrag.


En ik maar zoeken en zoeken waar jouw zinvolle bijdrage aan dit topic staat.......
Nee, niet gevonden frown

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jammer dat het topic een heel andere kant op gaat.

zullen we dan maar zeggen dat michel heeft "gewonnen"?

dan kunnen de rest weer terug naar waar het topic uiteindelijk over gaat...

 

of krijg ik nu ook zoals decodertje een perma-ban. notoire sfeerverpester...?

 

ook al zeg ik dat michel de winnaar is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dan, even kort mijn ervaringen met "internet bellen".

 

-Binnen NL, goed. Verbindingen worden in 99.9% van de gevallen gewoon gemaakt en zijn van prima kwaliteit.

Een heel enkele keer komt het voor dat een verbinding pas na een tijdje tot stand komt, een heel enkele keer veel vertraginge op geluid, soms wegvallende verbinding. Dit zijn wel uitzonderingen maar ze komen voor.

 

-Van NL naar ?

USA / Canada, idem binnen NL. Gewoon goed.

Afrika, heel erg wisselend. Vaak kom je er niet door, ben je er eenmaal door dan werkt het verder prima. Minimaal net zo goed als via KPN lijn, vele malen beter als via satelliet verbinding (ook IP telefonie trouwens).

Voormalige SU (Rusland, Kazakhstan, Ukraine, etc). Idem Afrika. erg wisselend dus.

Zuid Amerika, erg wisselend per regio. Grote steden meestal prima, daarbuiten eigenlijk onmogelijk. Argentinie en Brazilie als positieve uitzonderingen.

 

Dit zijn allen gesprekken vanuit NL naar vaste of GSM toestellen in het buitenland. Het grote voordeel zit hem in het bellen van SIP naar SIP.

Als ik naar een buitenlandse vestiging bel dan kies ik gewoon een intern doorkiesnummer. Dat die telefoon ergens in Afrika staat doet niet ter zake. De secretaresse daar verbind me dan zo weer door naar de GSM van de monteur die ik nodig heb. Het bedrijf betaald locale kosten voor de GSM verbinding, meer niet. De geluidskwaliteit is vaak beter dan een directe verbinding, de kosten een fractie van direct bellen.

Ben ik zelf op pad dan heb ik een softphone op mijn laptop. Via mijn lappie en een handsetje van een paar knaken kan ik dan met een NL nummer in het buitenland bellen en gebeld worden. Erg gemakkelijk, de wereld wordt dan wel heel klein.

 

Nadeelen:

-Collegae's die je te pas en te onpas bellen over wizzewasjes die best even kunnen wachten en die absoluut geen rekening houden met het tijdsverschil.

-Leveranciers die echt niet geloven dat je ergens op de steppe staat naast een machine waar je vragen over hebt als ze een NL netnummer in hun display zien en je horen alsof je naast hun bureau staat. Uitleggen heeft geen zin. Duurt ook te lang.

 

SIP telefonie, helemaal top als je veel naar en vanuit buiteland gebeld word. Zeker voor mensen met familie in het buitenland of bedrijven met buitenlandse kantoren. Ook helemaal top als je zelf veel in het buiteland bivakkeert. Softphone op je lappie en bellen maar mits de internetverbinding van je hotel of bij de klant snel genoeg is natuurlijk.

Voor particulieren die 99.9% binnen NL bellen lijkt het mij voorlopig nogal overkill. Ook de installatie (van een client) zal voor zeer veel consumenten al echt een brug te ver zijn.

 

Tot zover.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel

Hij moet een ATA kopen (+/- €50,00) die hij nooit zelf in kan stellen, of twee Siemens IP DECT toestellen +/- € 160, of één Siemens IP DECT met een extra handset (+/- € 140,00) die hij ook niet zelf in kan stellen, maar waar zijn lieve zoon hem dan maar even bij helpt.

Hij moet € 10,95 per maand blijven betalen voor de huur van zijn koper t.b.v. internet. Dat is dus tegenwoordig bij telfort niet meer zo, bij de meeste andere providers wel.

Telfort is redelijk betrouwbaar, maar valt toch wel zo af en toe eens uit, waardoor er niet gebeld kan worden en hij dus alles via de GSM moet gaan doen, met extra kosten en ongemak van dien.


Michel je bent duidelijk niet op de hoogte van de prijzen voor particulieren ik heb sinds 2007 Telfort internet en bellen en hoef helemaal niets te kopen, je krijgt een Zyxel modem je plugt je eigen telefoon er in en het enige is dat je in je modem je telefoonnummer moet invullen met je wachtwoord.
De installatie wordt zelfs eenvoudiger je kunt de splitter er tussen uit halen en gewoon je eigen toestel blijven gebruiken.

Dus niets voor 140 nieuwe hardware het lijkt me dat de gesprekskosten wel ongeveer hetzelfde zullen zijn als gewoon bij KPN je besparing zit op het Belbudget abonnement bij Telfort kost dat 10 euro belkosten heb ik me nooit in verdiept ik gebruik het bijna niet.
Wel is alles mogelijk 112 en 0900 nummers en nummerportering.
En ja je kunt je vader natuurlijk altijd even helpen.

Zelf ben ik voipgebruiker van bijna het eerste uur eerst met een koptelefoon voor de computer later een ATA en nu sinds 4 jaar een Gigaset en daar heb ik met buitenlandse telefoontjes veel mee bespaard.
Heb twee voipaccounts van twee Betamax providers alle twee met een nummer uit mijn woonplaats gekocht of toen gratis gekregen dat staat me niet meer zo bij.
Dus ik ben wel blij met een provider als Betamax die toen de concurrentie is aangegaan en volgens mij de voip markt open heeft gegooid dat nu de grote providers zoals Telfort en XS4ALL beide eigendom van KPN ook voip aanbieden.
Alleen heb ik eens naar de buitenland tarieven gekeken dat is per land verschillend maar vaak hetzelfde als over koper.

@sattaz
Het is wel mogelijk voor 10 euro te upgraden alleen je moet er even de deur voor uit en bij een Primera winkel een voucher kopen van 10 euro.
Je beltegoed is dan geen 10 euro maar iets van 7-8 euro de BTW gaat er dus af freedays blijven gelijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is een bericht uit de praktijk.

 

Ben het hier helemaal mee eens. En als je het kosten verhaal nog eens hiernaast zet, dan worden de voordelen helemaal helder.

 

En waar zit nu nog het minimale verschil, dat een KPN vaste lijn beter werkt ?

 

Vooral een KPN ISDN2 abbo is relatief duur en met ISDN1 kun je maar een gesprek tegelijk voeren.

 

En dan nog eens het gemak van een 085- nummer, dat geen regio kenmerken meer heeft en dat je zo kunt meenemen bij een verhuizing naar een andere regio.

 

Je kunt overigens ook nog je oude regio nummer in stand laten en op een geheel andere locatie de telefoon opnemen.

 

En al deze nederlandse nummers rinkelen ook op je bestemming of vakantieverblijf in het buitenland of op meerdere locaties in Nederland.

 

Het enige probleem voor de leek-gebruiker, is de juiste instelling. Als je dit kunt aanbieden "turn-key", is er geen enkel probleem voor de leek-gebruiker.

 

En zoals eerder aangegeven, je kunt Voip ook nog aanbieden met een fall-back of commando-lijn sturing naar een bestaande eenvoudige analoge (KPN) aansluiting of bepaald nummer.

 

Je hebt dan vrijwel uitsluitend nog de abbo kosten.

 

De Linksys Spa Voip router doet dit allemaal en deze kun je deze gewoon aan je bestaande analoge telefoon-net koppelen. Voip en analoog komen hier door op je bestaande "pots" en Dect toestellen.

 

De kosten van vast (Voip) naar mobiel in Nederland zijn ook nog een stuk voordeliger. Voipcheap (Betamax) rekent 0,10(8) per minuut, inclusief BTW.

 

Het is duidelijk, dat de vaste KPN telefoonlijn zijn tijd heeft gehad en langzaam zal gaan verdwijnen.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Citaat:
Michel je bent duidelijk niet op de hoogte van de prijzen voor particuliere

 

Je bedoeld waarschijnlijk:

 

Michel, je bent duidelijk niet op de hoogte van de TELFORT prijzen voor particulieren.

 

Dan zeg ik, ja je hebt gelijk. Dat wist ik niet.

 

Dan blijft het feit dat helemaal afgezien van de hardware aanschaf, de Tripple play oplossing van Ziggo in verhouding nog steeds goedkoper is.

 

Mijn vader heeft destijds overigens geen modem met voip van telfort gekregen, maar hij heeft een simpele modem/router met wifi en verder niets.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

VoipCheap en dergelijke zijn geen volwaardige voip oplossing.

 

De reden daarvoor is al uitgebreid aan bod geweest.

 

We moeten geen appelen met peren vergelijken, maar een fatsoenlijke getermineerde KPN lijn met een fatsoenlijk getermineerde VoIP dienst.

 

Op het moment dat je provider X voor nummers A, provider Y voor nummers B en provider Z voor nummer C gaat gebruiken moet dat ook allemaal zo geconfigureerd worden en krijg je ook 3 rekeningen of moet je 1, 2 of 3 keer gaan 'prepayen'.

 

Daar zit op een hobbyist links of rechts na, geen enkele normale consument op te wachten. Leuk voor freaks, maar niet voor de standaard hollander.

 

Een 085 nummer is overigens voor de mensen die jou uit de regio bellen wel fors duurder. De meeste SIP diensten rekenen voor de 085 ook een veel pittiger tarief, behalve als het nummer zich in hun eigen netwerk bevind en die kans is dus heel erg klein want statistisch gezien heeft KPN het allergrootste marktaandeel, gevolgd door een veeeeeeeel kleiner aandeel ziggo en dan alleen nog maar partijen met een aandeel van hooguit 1 a 2 %. Dan kan je natuurlijk zeggen dat jou dat niets kan schelen, want dat zijn jouw kosten niet, maar dat is natuurlijk een erg egoistische instelling.

 

Bovendien als de vaders van de beste vriendinnen van je dochter ook allemaal een andere VoIP provider met een 085 nummer nemen, betaal jij je als vader scheel als dochterlief 's avonds haar avonturen met haar vriendinnen gaat delen. Gesprekken van uren van 085 provider x, naar 085 provider y terwijl ze 4 kilometer verderop wonen wordt een dure grap.

Maar daar nemen jullie dan natuurlijk weer skype (of dergelijke) voor. Dan laat dochterlief haar PC dag en nacht aanstaan en geef je aan stroom het 10-voudige uit wink

 

Mijn conclusie is nog steeds dat een DIY VoiP oplossing alleen geschikt is voor hobby-Frits en de kennissen van hobby-Frits, waar hobby-Frits de boel gratis gaat configureren.

De normale consument gaat toch gewoon voor een tripple play of IPB oplossing omdat dat nu eenmaal goedkoper of nauwelijks duurder, maar in alle gevallen in ieder geval een stuk gemakkelijker is. Dat is geen mening hoor. Dat is een feit. De marktaandelen en de beweging daarin is keurig statistisch vastgelegd en voor iedereen inzichtelijk.

 

DIY VoIP = geweldig, soms ook veel goedkoper (eigenlijk alleen maar als je heel veel of veel naar het buitenland belt), altijd flexibeler, wel iets minder betrouwbaar, maar in vrijwel alle gevallen voor de normale consument gewoonweg te moeilijk.

 

Jullie vergeten dat de meeste consumenten het aansluiten van een netwerk apparaat al heel erg moeilijk vinden.

 

Daar mogen jullie natuurlijk allemaal anders over denken. Dat is jullie goed recht. Zo is dit slechts mijn eigen conclusie.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michel, ik dacht dat we het eens waren dat de gewone consument wel voordeel had bij DIY voip... maar de zakenman die de telefoon 'nodig' heeft voor zijn inkomsten er misschien nog even mee moet wachten.

 

Ik denk dat je zelf geen gigaset telefoon hebt, en er ook nog nooit een geconfigureerd hebt. Dat is echt niet zo moeilijk hoor... ik denk dat je de gemiddelde consument echt onderschat!

Ik geef toe dat het net wat ingewikkelder is dan dat je een kpn lijn neemt, maar mensen die ook met een computer kunnen werken, en hun internet zelf kunnen installeren, kunnen ook voip'en wink

 

Vroeger toen ik nog kpn had, had ik ook 3 of 4 "16xx-providers" om voor bepaalde bestemmingen de goedkoopste aanbieder te kiezen... dat is de troef van gewoon voip... dat kan ook. Je kiest 1 of 2 betamaxen voor goedkoop uitbellen, en als je het wat handig aanlegt, hoef je niet eens de btw te betalen. Je mist dan wel de mogelijkheid voor het 085 nr. Via BP gebruik je een normaal regio telefoonnummer, waarop de hele wereld je tegen normale tarieven kan bellen! Wil je naast Budgetphone nog een andere betrouwbare voip aanbieder met een goede prijs/kwaliteit verhouding, dan neem je dus.net erbij. deze laatste kan je automatisch je saldo laten bijvullen als je een duitse bankrekening hebt. Ik doe dit al een poos, en je kan het echt helemaal instellen zoals je wil.

 

Voor tripple play betaal je te veel huur... ik weet niet hoe het bij ziggo of upc is, maar bij delta betaal je voor telefonie icm internet en tv 8.95 (basis) per maand(!) Hoe kan dit dan goedkoper zijn dan DIY voip??

 

voor 8.95 euro kan je met een provider als Dus.net 542 minuten naar NL vaste nummers bellen in uitstekende kwaliteit. Met betamax, wat in vrijwel alle gevallen ook voldoende is kan je voor 10.60 euro 120 dagen lang, 300 minuten per week bellen... daarna betaal je afhankelijk van je vaste bestemming tussen de 1 en 1.5 ct per minuut, wat dus nog eens minimaal 667 minuten is, na afloop van de 'freedays'.

 

Bedenk dat als je kinderen of een partner hebt die vaak erg lang met dezelfde persoon belt, het goedkoper is om deze persoon een gigaset voor zijn/haar verjaardag te geven van ca 60 euro... en daarna bel je oneindig lang gratis met elkaar!

 

Met de conclusies van gisteren kon ik leven, en heb ook je zienswijze bevestigd wat betreft de vraagsteller die zijn telefonie diensten zakelijk wou gaan gebruiken... maar voor de gewone man in de straat is het in mijn ogen vrijwel altijd goedkoper.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Citaat:
Michel, ik dacht dat we het eens waren dat de gewone consument wel voordeel had bij DIY voip... maar de zakenman die de telefoon 'nodig' heeft voor zijn inkomsten er misschien nog even mee moet wachten.

 

Nou nee, ik dacht juist dat ik nu wel aangetoond had dat de gemiddelde consument met een Tripple Play oplossing meestal goedkoper, maar in ieder geval altijd eenvoudiger uit is wink

 

De ene consument is natuurlijk de ander niet. Als je veel naar het buitenland belt of als je 4 dochters met nieuwe vriendjes en een eigen toestel op de slaapkamer hebt, kan je natuurlijk met VoIP een stuk voordeliger uit zijn. :D

 

De ene situatie is de andere immers niet.

 

Citaat:
Ik denk dat je zelf geen gigaset telefoon hebt, en er ook nog nooit een geconfigureerd hebt. Dat is echt niet zo moeilijk hoor... ik denk dat je de gemiddelde consument echt onderschat!

Ik geef toe dat het net wat ingewikkelder is dan dat je een kpn lijn neemt, maar mensen die ook met een computer kunnen werken, en hun internet zelf kunnen installeren, kunnen ook voip'en

 

Internet instellen is een koud kunstje. De router krijg je 9 van de 10 keer voorgeinstalleerd van de provider of komen ze meestal gratis (of voor heel weinig) bij het afsluiten van het abo voor je aansluiten.

 

Een PC configureren is niet meer dan stekker er in en aanzetten. Dat is immers tegenwoordig overal op basis van DHCP en windows doet de rest.

 

Een gigaset instellen is toch voor de doorsnee hollander echt wel een stuk complexer. Zeker als er meerdere voip accounts in moeten met bijbehorend dailplan om echt voordelig te bellen. Daar haakt 90% echt wel af.

 

Ik heb zelf twee Siemens S675IP's, een Siemens SL75Wlan, een Aastra LP32IP DECT gateway met een aantal Aastra DECT 142, 610D en 620D handsets, een Aastra 6739i, diverse polycom toestellen zoals de 650IP, IP6000 en 670IP met color sidepanel, diverse linksys SPA962's, SPA942's en SPA525G's, PAP2t, SPA2102, SPA3102, een SIP intercom van Robin een Grandstream 3140 videotelefoon enz. enz.

 

Ik kan ze wel een beetje configureren hoor wink

 

Maar ik weet zeker dat mijn vader het niet kan. Een die kan prima met zijn PC overweg (Word, internet, powerpoint, Nero, photoshop enz.). Mijn vriendin ook niet (en die is ook best handig met een PC) en mijn ooms en tantes ook niet. Mijn buurvrouw links en buren rechts ook niet. Met hun zeker 14,5 miljoen andere Nederlanders (en 9,5 miljoen Belgen) die dat ook niet kunnen.

 

Wij IT freaks denken net even te gemakkelijk. Voor ons is dat allemaal gesneden koek en wij snappen niet dat andere mensen dat niet kunnen of begrijpen en meestal ook helemaal niet willen begrijpen. Die willen de stekker er in stoppen en dan moet het werken. Helaas is dat wel de realiteit.

 

Heb jij enig idee hoe veel Nederlanders er zijn die met de engelse of duitse taal (lezen) de grootste moeite hebben? Hoe moeten die mensen dat allemaal snappen?

Als mijn vader van 58 een melding van 5 Engelstalige zinnen van zijn SignUP Shield programma krijgt dat er een nieuwe versie is, belt hij al op omdat hij niet weet of hij op Cancel of download moet drukken. Denk je echt dat hij een uniek geval is?

 

Termen als SIP, VOIP, IP telefoon, credentials, DHCP, DNS, QOS zeggen ons van alles. De gemiddelde Jan den Hollander snapt daar echt helemaal niets van.

 

Hoe tripple play in het geval van mijn vader (helemaal geen aparte situatie) goedkoper is, heb ik je heel duidelijk en reeel voorgerekend. Die berekening klopt precies.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het klassieke voorbeeld is overigens WiFi.

 

Mensen krijgen een router van de provider of kopen er een in de winkel.

 

Die sluiten ze aan op het ziggo of UPC modem want dat kunnen ze dan nog nét!

 

Vervolgens rij je door zo'n wijk en zie je 15 open netwerken.

 

Waarom?

 

Omdat Jan den Hollander de stekker er in gestopt heeft en de laptop draadloos kon verbinden (logisch, er is immers geen bescherming) en denkt...

 

...Oh dan zal t wel goe zijn... :D

 

De meeste routers gebruiken tegenwoordig WPS zodat je dit met één druk op de knop automatisch kunt beveiligen. Maar dat bewijst wel dat de gemiddelde consument gewoon simpel klaar wil zijn en helemaal niet naar veiligheid kijkt.

 

Dat zijn nu precies de juiste klanten voor een SIP VoIP oplossing. Binnen 5 minuten ligt het SIP wachtwoord op straat en heb je een rekening van 3500 euro omdat er een Amerikaan met jouw SIP gegevens met 15 lijnen tegelijk naar satelliet telefoons ging bellen.

 

Budgetphone kan je er meer over vertellen want die pollen maar eens in de 15 minuten je belgedrag en binnen 15 minuten kan een 100 man tellend Russisch callcenter met jouw SIP account aardig wat verbellen.

 

Al die goeiekope SIP providers ondersteunen geen IP trunks en dan is misbruik een zeer reëel risico!

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vader heeft toch wel een handige zoon of anders de technische buurman om het even eenmalig in te stellen.

 

Zo gaat het toch ook met zijn nieuwe HD TV ? Deze werkt toch ook niet direct "plug & play" uit de doos.

 

Maar het kan natuurlijk veel eenvoudiger. Alleen gebruiker en wachtwoord instellen is toch in principe voldoende, als je alles verder hebt voorgeconfigureerd voor een bepaalde Voip provider.

 

Desnoods lever je er ook nog een bijpassend routertje met Qos bij.

 

Gewoon een kant en klare oplossing leveren voor de consument.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...