Ga naar inhoud


Auto van de zaak of privé?


patyv

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om binnenkort voor mezelf te beginnen als ZZP'er. Nu wil ik daarvoor ook een auto kopen. Alleen zal ik in het begin ook nog in loondienst werken voor een baas. Hiervoor krijg ik een kilometervergoeding. Voor het werk wat ik als zzp'er doe, factureer ik de kilometers.

Nu is mijn vraag of ik een auto kan aanschaffen waarbij ik de BTW aftrek. Ik gebruik de auto dus alleen voor kilometers die ik in loondienst(zakelijke kilometers) maak en voor het werk als zzp'er.

Of werkt het niet zo?

Heeft iemand een duidelijke uitleg of verwijzing naar een website?

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je voor jezelf begint, dan begin je dus een "eigen zaak".

 

Dan ga je als het goed is aanmelden bij de Kamer van Koophandel en vraag je een BTW-nummer aan bij de belastingdienst. Vaak je BSN met daarachter B01.

Vanaf dat moment ben je BTW-plichtig.

 

Als je dan voor de zaak een auto aanschaft, dan kun je de betaalde BTW weer terugvragen.

Houd rekening dat je een kilometer registratie bij moet houden en minder dan 500 kilometer privé per jaar mag rijden, als je geen bijtelling wilt hebben.

De bijtelling gaat namelijk wel over de cataloguswaarde inclusief de BPM en BTW. Ook als je een grijs kenteken wagen hebt van na juli 2005.

Het BPM bedrag staat dan ook op het kentekenbewijs van een grijskenteken wagen.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit snap ik allemaal, maar waar ik mee zit dat ik de auto die ik ga kopen voor mijn bedrijf, ook nog gebruik voor mijn baan die ik heb in loondienst.

Ik zal het even anders uitleggen.

-ik werk nu voor een baas in loondienst.

-Heb een auto van de baas

-deze auto wil ik inleveren bij de baas en zelf een auto kopen.

-zal minder voor deze baas gaan werken, 3 ipv 5 oid.

-2 dagen werk ik dan voor mezelf.

-de gekochte auto gebruik ik dan voor zowel mijn baas, als voor mezelf.

-tellen de kilometers die ik maak voor mijn baas waar ik nog steeds (dan ook) in loondienst werk mee als zakelijke kilometers of prive?

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Contact opnemen met de belasting en kijken of er afspraken zijn te maken.

Echter, 3 dagen zullen als privé gebruik gezien worden, je krijgt immers vergoeding van je baas voor gebruik van je privé auto.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 3 dagen worden keihard als privé gezien als je naar je baas rijdt.

 

Oplossing is heel erg simpel en waterdicht. Fiscus is er niet blij mee, maar vraag het ze na.

 

Komt het verhaal.

 

Je gaat naar de Kamer van Koophandel op en je schrijft je daar in als ZZP-er (Zelfstandige zonder personeel). Dit betekend in casu dat je een bedrijfje hebt zonder personeel. Voor het gemak noemen we het bedrijf "Patyv". Je krijgt netjes een BSNB01 nummer van de fiscus om de btw van aankopen en verkopen te verekenen en jaarlijks de IB te betalen.

 

Helemaal dat berijf draait, niks meer aan doen dan geld verdienen.

 

Tja, dan zit je nog even met het vervoer wat je nodig hebt voor 'Patyv' 2x in de week en naar je 3-daagse werkgever.

 

Die oplossing moet je even voor gaan zitten, daar sommige auto's BPM vrij zijn, aardig de wegenbelasting drukken. Die bijtelling van dan minimaal 20% daar praat ik niet eens meer over met een reden.

 

De oplossing hiervoor is doeltreffend, zeker en je kan zelfs privé gaan rijden. Hier komt hoe en waarom.

 

Je gaat naar de Kamer van Koophandel en schrijft daar in een éénmanszaak met als aantal actieve werkzame personen 0 (dus niet als zzp-er) met als naam bijvoorbeeld "Pat-Autoverhuur".

'Pat-Autoverhuur' schaft een auto aan om deze te verhuren en er is fysiek geen mens nodig. BPM, BTW nieuwwaarde auto verekenen met de fiscus en zodra te auto zich niet verplaatst gebeurd er niks.

 

Bouw (leg je los in het handschoenenkastje en is kleiner als je mobiel) wel een GPS-logger in want km-registratie bijhouden met tijdstippen e.d. is monikkenwerk. Kastje houdt 500.000 afslagen bij en werkt op huisnummer niveau (al je routes worden gelogd tot 500.000 acties)/

 

'Patyv' heeft vervoer nodig en huurt van 'Pat-Autoverhuur' de auto voor die dag en rijdt bv 240 km. 'Pat-Autoverhuur' stuurt een nota van € 0,45 x 240 = € 108,- incl. btw. aan 'Patyv'. 'Patyv' krijgt die nota en betaald hem en vorderd van de fiscus de btw terug en boekt een kostenpost in, voor het huren van een auto.

 

Op één rij van 3 dagen moet jij voor je wekgever rijden, waarmee je hebt afgesproken geen km-vergoeding wilt hebben, maar een rekening stuurt. (Vroeger deed je je bus/treinkaartje wel eens inleveren en nu nog wel eens). Voor je werkgever rijdt je over die 3 dagen een 83 km. 'Pat-Autoverhuur' stuurt een nota van € 0,45 x 83 = € 37,35 incl. btw. aan werkgever.

 

In de boekhouding voor die week van 'Pat-Autoverhuur' staat nu heel simpel 2x een verhuur van een auto. Omdat je verhuurd met brandstofkosten heb je btw terug te vorderen van de fiscus. Ook met je btw afdragen en je afschrijving van je auto is bijvoorbeeld 250.000 - 323 km wat je afboekt van de bezittingen van 'Pat-Autoverhuur'. Je hangt 1x per week die logger aan je pc met spreadsheet om je km-registratie compleet te hebben.

 

Maar onze vriend gaat eens lekker op vakantie en rijdt 1500 km. Kijk en om nu die minimale bijtelling van 20% over de nieuwprijs van de auto, incl. BPM en BTW te krijgen is er een oplossing. 'Pat-Autoverhuur' verhuurd onze vriend de auto en krijgt een factuur thuis van 'Pat-Autoverhuur' van € 0,45 x 1500 = € 675,- incl. btw.

 

Omdat 'Pat-Autoverhuur' verhuurd met brandstofkosten heb je btw terug te vorderen van de fiscus. Ook met je btw afdragen en je afschrijving van je auto is dan 249677 - 1500 km wat je afboekt van de bezittingen van 'Pat-Autoverhuur'.

 

Je moet er even voor gaan zitten ivm aanschaf auto eventuele BPM en verbruik en dan het kilometertarief exact zo hoog maken dat 'Pat-Autoverhuur' 0,0 winst maakt. Maak wel in je boekhouding een reservering voor onderhoud.

 

[off-topic]

Hoef verder niet uit te legen dat als je als zzp-er toevallig naar Salou moet voor een beurs dit toevallig samenloopt met je vakantie. (vergeet dan niet een kaartje van de beurs te kopen bij de kassa en weer het strand op te duiken) whistle [on-topic]

 

Wat je nu nl. doet in het bovenste verhaal vertel is dat je als zzp-er geen auto ter beschikking hebt en er één moet huren. Ik zou het iig, daar je kiest voor een zzp-traject op deze manier zo doen.

 

Zelf prefereer ik een Holding BV met een Verhuur BV met alle vaste activa, Werkmaatschappij BV. Zijn 3 BV's. Akte van oprichting bij de notaris zijn gewoon volledig aftrekbaar en het is even schuiven met een hele korte lening van de bank voor het volstorten van het aandelenkapitaal (maar in jouw geval blijft die hangen in Verhuur BV ivm aanschaf auto.)

 

Gaat het financieel mis in de huidige tijd, dan zal hooguit de Werkmaatschappij BV onderuit gaan. Mocht je toevallig gegroeid zijn en er is opeens geen werk, dan kan je de stekker uit de Werlmaatschappij BV en het personeel kan ontslagen worden vanwege financiele redenen en ook jij krijgt een uitkering van het UWV (ook over die 2 dagen als je alleen zou zijn) en blijf je al je bezittingen (van paperclip t/m auto) behouden. Een BV constructie met Holding heeft altijd zin, omdat je privé nooit aansprakelijk bent. Zou je door mismanagement je Werkmaatschappij BV omvallen en de rechter oordeeld dat de eigenaar aansprakelijk is, dan is dat dus de Holding BV. Die neemt dan wel de Verhuur BV mee ten onder, maar je hebt het er zelf naar gemaakt. Huis en haard blijven in ieder geval gespaard en je bent toch, ondanks je mismanagement, verzekerd van inkomen.

 

Als zzp-er voor inkomstenderving door je eigen zelfstandigheid niet meer te kunnen voortzetten te verzekeren, incl. arbeidsongeschiktheid is enorm duur.

 

Stap niet naar de fiscus (die willen alleen geld zien), maar naar een belastingadviseur (geen consulent, geen boekhouder, dat zijn zzp-ers die boekhouden leuk, ge!len op hun BECON-nummer vinden en af en toe een vakblad lezen).

 

Meer advies en vraagstellingen kan je ook krijgen op higherlevel.nl een forum vol fiscalisten, bedrijfsadviseurs, juristen. Zoals wij een sat-hobby hebben vinden hun de gehele Nederlandse wetgeving leuk. Wat voor ons alternatief kijken is, is bij hun een gat/maas in de wet. Ze zijn in ieder geval allemaal gespecialiseerd op hun kennisgebied. Je hebt er ook vragenstellers (beginnelingen/proefleden) en echte junks.

 

Hoop dat je wat aan het verhaal hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

KImble patyv begint geen administratiekantoor hoor man wat een verhaal de moed zal hem inmiddels wel in de schoen gezonken zijn.

T is heel simpel btw mag je slechts 2/5 deel van terug vorderen als je zoveel prive rijd.

Verder hou je 2 kmadministraties bij en trek je de vaste kmprijs af [kmprijs van de belastingdienst]van je winst of 2/5 deel van alle autokosten kosten dit zal ws minder gunstig uitpakken want je krijgt wel de volle bijtelling deze is nooit hoger maar dan trek je dus niets af omdat ze tegen elkaar wegvallen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al 10 jaar zelfstandige, maar het gaat ietsje anders:

 

Ten eerste hoef je geen kilometer registratie bij te houden maar kun je gewoon kilometer vergoeding rekenen bij je klanten.

dan word het automatisch bijgehouden.

Bovendien moet je minimaal 500 kilometer per jaar voor je eigen bedrijf rijden.

( ja, het is echt zo )

Of je nu een bedrijfsauto koopt, of gewoon die uit je privé haalt, maakt niet uit.

Als ZZPér ben jij je eigen bedrijf en ben je geen gespleten persoonlijkheid.

Jouw prive auto kun je dus aan jezelf verhuren en daar kilometer vergoeding voor vragen.

 

Zo heb ik een bestelauto en een 'antieke' golf cabrio 1 op de zaak staan ( door een foutje in de wet kan dat zomaar smile )

Daarnaast heb ik nog een klein sportautotje prive, om eventueel aan te tonen dat ik voor de privé ritten een privé auto heb staan.

Dat laatste is nog iets uit het verleden en is eigenlijk niet meer nodig..

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boekhoudkantoor.... echt niet. In één spreadsheet kan je heel je boekhouding bijhouden.

 

De ritten die gelogd worden in de gps-logger ad 49 euro krijg je ook als xls eruit.

 

Wat de laatste poster aangeeft is idd nog een regel die van kracht is.

 

Maar om vrijgesteld te worden van 5/5 deel ipc 2/5 deel is mijn constructie de enigste dat het je privé nagenoeg niks kost. Wil je uberhaupt het gevaar niet lopen dat ze je snelheid controleren icm een catscan (fiscus pakt zo priverijders in het weekend), dan zal je bij je bedrijfsactiviteiten moeten aangeven dat je ook een storingsdienst hebt.

 

Kan wel Kimble heten, maar ben nog niet do dom als Kimble (Dld), die Kim Schmitz......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Boekhoudkantoor.... echt niet. In één spreadsheet kan je heel je boekhouding bijhouden.

De ritten die gelogd worden in de gps-logger ad 49 euro krijg je ook als xls eruit.

Wat de laatste poster aangeeft is idd nog een regel die van kracht is.

Maar om vrijgesteld te worden van 5/5 deel ipc 2/5 deel is mijn constructie de enigste dat het je privé nagenoeg niks kost. Wil je uberhaupt het gevaar niet lopen dat ze je snelheid controleren icm een catscan (fiscus pakt zo priverijders in het weekend), dan zal je bij je bedrijfsactiviteiten moeten aangeven dat je ook een storingsdienst hebt.

Kan wel Kimble heten, maar ben nog niet do dom als Kimble (Dld), die Kim Schmitz......


:D:D

In mijn geval heb ik een dienstverlenende onderneming, dus 7 dagen per week en 24 uur per dag.
Er zullen in elkgeval wel wat aparte regeltjes voor wat voor onderneming dan ook bestaan.
Als zelfstandige boekhouder zou je bij de mensen thuis kunnen komen, en dan zit je zo op de 500 kilometer per jaar. laugh

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als je een voiture hebt van de zaak, mag jij in het weekend de auto gebruiken. Kan jij er wat aan doen boer Harms in Friesland woont en alleen zondag tijd had. laugh

 

Die kilometerregistratie is van vitaal belang en als je in het weekend de auto pakt, zorg ervoor dat er een klantenbezoek achter staat of er een factuur naar je privé uitgaat mbt het weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Je kunt toch ook eenvoudig overleggen met de werkgever dat hij je geen vergoeding meer geeft voor de gereden km, maar dat je hem een factuur gaat sturen?
Is denk ik een stuk eenvoudiger.

suc6

Gerrit


Staat in mijn nachtelijk betoog. wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nu is mijn vraag of ik een auto kan aanschaffen waarbij ik de BTW aftrek.

Dit is patijv zijn vraag en dan zeg ik ja alleen voor t zakelijk deel.
Je kunt natuurlijk nooit het loondienstverband kmdeel opeens zakelijk maken door je werkgever een rekening te gaan sturen.
Dat is door de mand vallen bij controle over je IB de simpele vergelijking enerzijds winst uit onderneming en anderzijds inkomen uit loondienstverband geeft dat zo aan.
Wat je dan krijgt is teveel betaalde btw terugschuiven met boete en teveel afgetrokken km word ook rechtgezet.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar ook de verhuur-bedrijf methode. Voor de belastingdienst transparant en voor je eigen ook.

 

Om de gehele papierwerkwinkel tegen te gaan is een GPS-Logger ideaal. Ding logt 500.000 handelingen met tijdstippen en al.

 

Omdat je altijd reist van A naar B kan je al die handelingen weglaten en alleen A en B en de datums laten staan. Is voldoende.

 

Groot voordeel zie ik ook in de btw die je terugkrijgt van de brandstof bij de pomp. Je hebt zo 1000 euro terug als je aardig wat rijdt. Reparaties, onderhoud zijn een kostenpost, drukt je inkomsten in het verhuur-bedrijf en je krijgt de btw ook nog eens terug. Moet je alleen nooit de fout maken om VDG-middelen af te trekken. Reken die appart af bij de pomp. Advies Tankkaart indeze.... zijn er genoeg.

 

Maar vaak klinkt het allemaal veel moeilijker dan het is. Omdat ik alle aangiftes op jaarlijks heb staat bij de fiscus, ga ik ook maar één keer naar de boekhouder met 4 mappen (debiteuren, crediteuren, bankafschriften, fiscus) kost me een 350 Euro voor mijn Beheer B.V. en ik stuur het verslag naar de fiscus. Kopie (verplichtte deponering kvk) gaat naar de kamer van koophandel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...