Gast bobelen Geplaatst: 9 augustus 2010 Geplaatst: 9 augustus 2010 ik wil een linux server gaan bouwen wie kan mij vertellen wat voor pc ik nodig heb, bv hoeveel intern geheugen, hd en snelheid gr
Psychosammie Geplaatst: 9 augustus 2010 Geplaatst: 9 augustus 2010 Een server staat de meeste tijd niets te doen maar staat wel 24/7 aan. Dus een beetje zuinig kan geen kwaad. Een simpele server maak je met: AMD Athlon II X2 235e 1 geheugen module van 2 Gig. MSI 785GTM-E45 moderbord Veel Samsung SpinPoint F3 EcoGreen 2 TB schijven 300 watt voeding Een leuk kastje om alles in te bouwen Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Psychosammie Geplaatst: 9 augustus 2010 Geplaatst: 9 augustus 2010 Er zijn nog veel meer mogelijkheden hoor. Bijvoorbeeld met mini-itx moederbordjes. Het gaat erom wat je precies wil doen met je server. Of je RAID wil etc. In iedergeval heb je backup nodig. Dus eSata of USB3 kan handig zijn. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Beheerder Michel Geplaatst: 9 augustus 2010 Beheerder Geplaatst: 9 augustus 2010 Origineel bericht van: bobelen ik wil een linux server gaan bouwen wie kan mij vertellen wat voor pc ik nodig heb, bv hoeveel intern geheugen, hd en snelheid gr Knap dat sommige mensen je advies denken te kunnen geven zonder te weten wat je er mee wilt gaan doen. Wat voor een sever? Mail- web- file- databaseserver? Wie gaat/gaan er gebruik van maken? Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
winwiz Geplaatst: 9 augustus 2010 Geplaatst: 9 augustus 2010 Origineel bericht van: Michel Origineel bericht van: bobelen ik wil een linux server gaan bouwen wie kan mij vertellen wat voor pc ik nodig heb, bv hoeveel intern geheugen, hd en snelheid gr Knap dat sommige mensen je advies denken te kunnen geven zonder te weten wat je er mee wilt gaan doen. Wat voor een sever? Mail- web- file- databaseserver? Wie gaat/gaan er gebruik van maken? Mvg, Michel Ik zat ook al te denken... Voor een simpele fileserver is dit zelfs al overkill, maar voor een database server ligt het weer heel anders. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Beheerder Michel Geplaatst: 9 augustus 2010 Beheerder Geplaatst: 9 augustus 2010 Het is ook wel handig om te weten wie aan die server gaan trekken. 1 persoon in een lan is wat anders dan 300 man die bijvoorbeeld aan een forum lopen trekken. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Gast raas Geplaatst: 10 augustus 2010 Geplaatst: 10 augustus 2010 euhm... sequentieel I/O vs random I/O maar.. idd... eisen/wensen.. alleen een fileshare? atom processortje met een mooie array van disks ofzo. DLNA (incl transcodering) naar mediaplayers in je huis.. toch iets meer cpu nodig. cardservertje?, gewoon op een linux router met cardreader. En hierop is ook weer genoeg aan te merken. dus als TS even aangeeft wat'ie ermee wil gaan doen kunnen de adviezen meer op 1 lijn komen.
Gast bobelen Geplaatst: 10 augustus 2010 Geplaatst: 10 augustus 2010 bedankt allen ik wil een cardservertje voor mijn dreamboxen in huis en mijn films en muziek er op zetten. lekker stoeien en kijken wat de mogelijkheden zijn
Gast raas Geplaatst: 10 augustus 2010 Geplaatst: 10 augustus 2010 Origineel bericht van: bobelen bedankt allen ik wil een cardservertje voor mijn dreamboxen in huis en mijn films en muziek er op zetten. lekker stoeien en kijken wat de mogelijkheden zijn Bedankt voor die info, 'that narrowes it down...' Dat wat je wilt kun je op nagenoeg alle hardware van de afgelopen ca. 10 jaar draaien. Wellicht heb je nog wat oude onderdelen liggen waarmee je een 'proef-bak' in elkaar zet waarmee je kunt stoeien. Als je daarmee je kader bepaalt, kun je een weloverwogen keuze maken wb. te kiezen hardware voor je nieuwe server. 1 vraag nog, heb je in je huishouden zgn. Network-Media- Players staan, of TV's die een netwerkaansluiting hebben die de mogelijkheid hebben om Video/Photo van een DLNA server te tonen die je ook wilt gaan gebruiken? (dit is dus niet het 'simpel' afspelen van een video-bestand over een share, maar het re-encoden van de media om dan in een compatibel formaat naar de media-speler verzonden te worden.) Als het antwoord hierop nee is, ga dan voor goedkoop/zuinig/veel ruimte. Wil je wel gebruik gaan maken van video-streaming naar de mediaplayers dan heb je toch een niet al te kinderachtige duo-core nodig. Wellicht een beetje veel info over het mediagebeuren, voor de rest hoop ik het wat eenvoudiger gemaakt te hebben.
Psychosammie Geplaatst: 10 augustus 2010 Geplaatst: 10 augustus 2010 @iedereen hierboven Ondanks dat ik dan niet helderziende ben is mijn voorstel nog steeds prima geschikt om "lekker mee te stoeien". Extra schijfje erbij als dat nodig is, geen probleem. Extra rekenkracht, gewoon een ander AMD processortje erin. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast raas Geplaatst: 10 augustus 2010 Geplaatst: 10 augustus 2010 Origineel bericht van: Psychosammie @iedereen hierboven Ondanks dat ik dan niet helderziende ben is mijn voorstel nog steeds prima geschikt om "lekker mee te stoeien". Extra schijfje erbij als dat nodig is, geen probleem. Extra rekenkracht, gewoon een ander AMD processortje erin. zeer zeker waar, maar eigenlijk geldt dat in deze situatie voor iedere pc. (niet de hardware, maar de diensten/gebruik maakt dat een computer als een server wordt aangezien i.p.v. een desktop -> kort door de bocht, maar goed. ) Laten we het er maar op houden dat we met z'n allen de TS zo goed mogelijk hebben willen helpen, allen een oplossing hebben aangedragen.. Aan de TS om dan de kersen er tussenuit te halen.
Tonskidutch Geplaatst: 10 augustus 2010 Geplaatst: 10 augustus 2010 ik ken mensen die op hun QNAP linux debian draaien dus als server met wat leuke server applicaties die had de vraagsteller toch al, zo'n QNAP? ciao I Am Gone Love You JESTOFUNK
bigtwin Geplaatst: 20 augustus 2010 Geplaatst: 20 augustus 2010 Ik heb ook net een Ubuntu server gebouwd, op basis van het Asus M4N79-VM systeem bord. Redelijk zuinig, en kunnen 6 sata en 2 pata disks op aan worden gesloten. Kun je voorlopig vooruit. ET10000DM7020HD Linux laptop en Linux zelfbouw NAS
RobbieT Geplaatst: 31 augustus 2010 Geplaatst: 31 augustus 2010 Ik heb zelf een Linux servertje staan met Debian Lenny erop. Draait het volgende op: Squeezeserver tbv Squeezebox (mp3's streamen naar de stereo) NFS share om films via de HDX mediaspeler te kunnen kijken PHP5 MySQL PHPmyAdmin Apache 2 Jinzora 3 Wordpress TinyWebGallery Amavis / Clamd / SpamAssasin Roundcube webmail VLC ftpd SABnzbd+ Normaal gesproken kan deze combinatie alles prima aan, alleen als ik Squeezeboxserver de 70Gb muziek opnieuw laat inventariseren terwijl SABnzbd+ druk aan het downloaden is dan loopt de processorload wat hoog op. Maar als alleen SABnzbd+ aan het downloaden is dan merk ik er met streamen van HD films of muziek afspelen niks van. Het ding is als volgt opgebouwd: Kast: InWin BM639 - Small Form Factor - Mini ITX Schijf: 1500GB Samsung EcoGreen F2 HD154UI Geheugen: 2 Gb DDR2 Moederbord: Intel Desktop Board D945GCLF2, met 1,6GHz dual-core Atom 330 Er zijn alweer nieuwere Atom boards die zuiniger zijn en op deze manier bouw je voor rond de € 200 een prima werkend servertje. Het verbruik van deze set zal rond de 40Watt liggen, en dat is pessimistisch ingeschat, dus aan de hoge kant geschat. Tenzij je echt lompe dingen van plan bent kan zo'n dual-core Intel Atom processor het makkelijk aan allemaal. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen