Ga naar inhoud


USB --> RS232 adapterkabel, zijn er nog grote verschillen?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op mijn laptop zit geen seriële poort meer en omdat ik nu al 2 keer een RS232 connectie nodig had wil ik een USB -> RS232 adapter / converterkabel kopen.

Beide keren had ik die kabel nodig om een SAT receiver van software te voorzien.

De adapterkabel moet wel i.c.m. WIN7 functioneren.

 

Nu zie ik een enorme verscheidenheid aan dergelijke kabels met de meest uiteenlopende prijzen.

Ik kan niet beoordelen wat nu wel en wat niet goed is.

Weet iemand het merk / type van een dergelijke kabel?

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou meestal zijn het verloopjes van een onbekend Chinees merk van mij heb ik er twee er staat op USB 2.0 TO RS232 en werken alle twee daar kun je gewoon je nulmodemkabel insteken.

 

Bij Vista vergeet die ene iedere keer dat hij geinstalleerd is op XP werkt het hier wel goed.

Maar Drs.Ijzerbout heeft een IOGEAR waar hij prima tevreden mee is. laugh

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hééééle lange draadje had ik al gelezen maar daar werd ik op de IOGEAR adapter van Drs. Ijzerbout na niet echt wijzer van.

Veel balast in dat verhaal en ik hoopte dat iemand een goed alternatief had maar dan ook voor WIN7.

 

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen,

 

 

Wat mij zelf betreft kan ik er heel kort over zijn, zelf ben ik nog nooit een goede oplossing tegen gekomen om dit probleem op te lossen. Wel heb ik in het verleden al veel geld uitgegeven aan dergelijke verloop kabeltjes ( USB - Serial ), maar er was geen een die 100 % werkte.

 

Dat kan natuurlijk komen omdat ik andere dingen ( lees op hobby gebied ) probeer te doen dan de gemiddelde gebruiker met dergelijke kabeltjes.

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

 

 

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen

Veel balast in dat verhaal en ik hoopte dat iemand een goed alternatief had maar dan ook voor WIN7.



Ja die adapters bestaan al zeker 5-6 jaar dacht je dat er voor WIN7 iets nieuws was gekomen dan??

Maar je hebt helemaal niet getest of het werkt of niet, alternatief is een PCMCIA RS 232 adapter vaak is dat stabieler maar ook flink duurder.
Met de tegenwoordige ontvangers gaat het meeste toch wel door een usb stick te gebruiken voor die enkele keer dat je nog RS232 nodig hebt neem je een ding van een paar euro drivers zijn er gewoon.
Citaat:
Windows 7 PL-2303 USB-to-serial drivers from the Prolific laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik altijd mijn 2e hands laptop van HP die heeft een printer poort en serieel

werkt perfect , ze zijn er nog genoeg te krijgen op een 2e hands site

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44

Ja die adapters bestaan al zeker 5-6 jaar dacht je dat er voor WIN7 iets nieuws was gekomen dan??

Nee, dat dacht ik niet maar wel dat de zeker 5 á 6 jaar bestaande adapters niet of niet goed i.c.m. met WIN7 functioneren.

Origineel bericht van: aart44
Maar je hebt helemaal niet getest of het werkt of niet..

Dus jouw voorstel is om eerst een handje vol van die adapters te kopen, deze te testen en als ze niet functioneren, wat dan?
Waarom is er dan een forum waar ik de reeds opgedane ervaringen kan opvragen?

Origineel bericht van: aart44
Met de tegenwoordige ontvangers gaat het meeste toch wel door een usb stick te gebruiken...

Daar heb je helemaal gelijk in maar er zijn ook hele nieuwe ontvangers waarbij het soms nodig is om de RS232 poort te gebruiken omdat om welke reden dan ook de USB poort (nog) niet functioneert.

Origineel bericht van: aart44
...voor die enkele keer dat je nog RS232 nodig hebt neem je een ding van een paar euro drivers zijn er gewoon.

Daar ben ik gelet op de ervaringen van andere gebruikers juist bang voor dat de drivers voor WIN7 niet beschikbaar zijn of niet goed functioneren.
Waarom zie ik dan tot nu toe geen positieve reacties over een met WIN7 goed functionerende adapter?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Daar ben ik gelet op de ervaringen van andere gebruikers juist bang voor dat de drivers voor WIN7 niet beschikbaar zijn of niet goed functioneren.
Waarom zie ik dan tot nu toe geen positieve reacties over een met WIN7 goed functionerende adapter?


En mijn laatste citaat laat je weg dat de drivers er gewoon zijn, die dingen hebben bijna allemaal dezelfde chipset van Prolifac en de driver is de PL2303.
Trouwens de IOGEAR heeft een andere chipset en drivers.

Maar duidelijker kan het niet en je ziet ook nergens negatieve berichten dat de drivers niet werken met WIN7.
Heb de mijne toen in Hongkong besteld met wat andere dingen kost $2.99 dus 2.50 in euro alleen de adapter in blisterverpakking met een kleine drivers cd.
Dus met je aankoop kun je de gok wel nemen dacht ik. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zilverster

Wat mij zelf betreft kan ik er heel kort over zijn, zelf ben ik nog nooit een goede oplossing tegen gekomen om dit probleem op te lossen. Wel heb ik in het verleden al veel geld uitgegeven aan dergelijke verloop kabeltjes ( USB - Serial ), maar er was geen een die 100 % werkte.


Origineel bericht van: aart44
...en je ziet ook nergens negatieve berichten dat de drivers niet werken met WIN7.


Nou...het bovenstaande bericht van Zilverster kun je toch niet bepaald positief noemen.

De rest is wel duidelijk, ik neem inderdaad de gok en koop zo`n goedkope adapter en zal wel zien waar het schip strandt.


MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Nou...het bovenstaande bericht van Zilverster kun je toch niet bepaald positief noemen.


Maar dat klopt ook helemaal maar als je wilt dat de seriele poort 100% werkt neem dan een oude laptop met een echte RS 232 poort die verloopjes is allemaal knoeien.

Of anders de IOGEAR Drs.IJzerbout zegt dat die 100% goed werkt. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem een adapter met een FTDI chip en hij dient volledig uitbedraad te zijn.

 

De meeste zijn helaas alleen rx,tx en gnd dus geen stuurlijnen..

 

Ik heb via een veiling site een paar modules van nbglin gekocht, dit zijn prints waar je zelf nog je stuurlijnen kan bedraden smile

 

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1595468#Post1595468

linkje met foto

Diverse meuk... maar dat boeit niemand toch.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen bedankt voor de bijdrage maar ik geloof er niet meer in dat het met een adapter zal lukken.

 

Om die reden heb ik vandaag een wat oudere laptop met een RS232 poort voor een zacht prijsje gekocht, dus probleem opgelost.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...