Ga naar inhoud


Fooi geven is dat nu nodig?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Alweer eens een artikeltje gelezen in de Limburger (krant)

Over de meningen inzake het geven van fooi.

Het was ook al eens aan de orde hier in dit forum, maar als je bedenkt dat het een Geste is uit vergane glorie, waarom is dan die 50 eurocent (en meer) vooral in de horeca zo'n vanzelfsprekendheid geworden?

 

na een mooi zelf klaargemaakt eten/diner voor vrienden en/of bekenden heeft me nog nooit iemand gedurende 30 jaar fooi gegeven :D

ook de obligatoire fles wijn meebrengen als je op bezoek gaat is toch enkel eerder "de hoop" dat deze gift beter is dan die wijn van je gastheer :D

 

geef je nu fooi omdat die bediende zich het hart en longen uit z'n lijf rent voor jou genot en comfort, of omdat je denkt dat het moet?

 

ciao

Shewolve

Intergalactic Lovers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Citaat:
geef je nu fooi omdat die bediende zich het hart en longen uit z'n lijf rent voor jou genot en comfort
Ja, al vraag ik mij vaak af of diegene het ook daadwerkelijk krijgt. Ik irriteer mij vaak aan mensen die laatdunkend naar de "bediening" kijken, die vaak jonge meiden lopen zich idd de benen uit de kont voor een paar euri.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is allemaal volgens mij wat overgewaait is uit amerika daar ben je het verplicht nl.

 

Deze mensen leven daarvan heb nl een tijdtje daar gewerkt vond het ook raar in het begin naderhand wen je eraan , dus hier in ned is het niet verplicht zit al in de btw voor dat glas wijn wat je betaald.

 

1pm

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind dat het geven van fooien niet meer bij onze maatschapij past net als afdingen.

 

Prijzen in de horeca zijn hier over het algemeen best pittig.

 

Zat zaterdag even op een terras in FerdinandBol straat in Amsterdam moest 2,75 euro betalen voor een minikopje koffie waar een slok koffie in zat,ga dan echt geen fooi meer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fooi geven doe je als blijk van waardering. Als je vindt dat je meer dan normale service hebt gehad. Het moet dus niet.

 

Geen onzin verkopen dat het in de BTW zit. Dat klinkt als Hollandse krenterigheid.

 

En de fooi is uiteraard niet alleen voor de bediening maar voor iedereen die bij een mooie avond heeft bezorgd. En dat kan dus ook de eigenaar zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Han Peekel
. . . 2,75 euro betalen voor een minikopje . . .


Daar kan het bedienend personeel niets aan doen.

Ik geef altijd 10%, waarbij moet opgemerkt dat we meestal
een deal hebben. Wij letten niet op, nee het bedienend
personeel let op als ons drankje leeg is.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fooi geven is niet verplicht maar vind het afhangkelijk van de bediening wel normaal

 

mijn vrouw en ik gaan elke donderdagavond uit eten en regelmatig is er andere bediening

de 1 geven we wel wat maar de ander niet

dit hangt af hoe vaak mij een biertje word gebracht

DM 800HD open pli

T90 7-13-19.2-23.5-28.2 Oost en 30 West

Amiko Alien

Samsung LE40A856

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fooi... ik krijg ook geen fooi als ik mijn werk doe... onzin dus. landen waar fooi "verplicht" is bestaan in principe niet. Ook in Amerika (usa) hoef je geen fooi te geven, maar dan moet de service wel bar slecht geweest zijn. het is er cultuur dat er fooi gegeven wordt als de service minimaal 'goed' was, en dat druist volledig tegen mijn principes in.

Ik geef in principe nooit fooi... de bedragen die ik moet betalen zijn vaak onredelijk hoog, dus ga ik er zeker niets bovenop leggen. Nee!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kennis van me heeft 2 Chinese/Kantonese restaurants. Over het algemeen zijn de fooien naar de bediening tussen de 5 en 10% op het restaurantgedeelte. De fooien van cc-betalers is wat los wisselgeld en veel lager tot niets.

 

Zelf rond ik het bedrag altijd omhoog af en ligt het echt aan sfeer in de zaak of op het terras. Dat het personeel onderbetaald wordt is niet mijn probleem. Hadden ze een ander baantje moeten zoeken. Klinkt hard, maar is nu eenmaal zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een restaurant nota zit hier in Nederland al 15 % bedieningsgeld, ongeacht of de bediening goed of slecht is, fooi is overbodig. Ik geef dus zelf nooit een fooi in een restaurant.

 

Ik kan me wel voorstellen dat als de bediening iets extra doet, wat geen onderdeel is van de normale bediening, bv je een aantal toeristische tips verstrekt je misschien één of twéé euro extra geeft. Bij mij is dit overigens nog nooit voorgekomen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef zelden fooien en als ik dat wel doe heb ik daar een goede reden voor. Als iemand van mening is dat fooien geven verplicht is krijgen zij dus alvast helemaal niks.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...