Ga naar inhoud


Fooi geven is dat nu nodig?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Spanjaarden geven volgens mij zo wie zo weinig fooi. Wij doen dat wel altijd, maar ze zijn daar al tevreden met een paar euro volgens mij. We hebben een paar restaurants waar we vaker komen, en de sterke drank naast de koffie is altijd van het huis, en ze schenken bepaald niet zuinig. Dus geven we voor Spaanse begrippen een goede fooi.

In Nederland geef ik meestal zo'n 5% als we uit eten gaan.

 

Salu2, D.Quijote

 

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms heb je wel van die gasten die "verwachten"

dat je ze een fooi geeft.Nou,dan dus zeker niet!

 

Een fooi vind ik iets wat je als gast zijnde geeft wanneer je het de bediening ook gunt.

 

Als ik met vrienden bij de chinees zit

dan ronden we €106,45 (voorbeeld) af naar €110.

 

Maar dat komt puur doordat ze daar

van die mooie meisjes hebben lopen :D


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je nog bedienend personeel dat er zeker van wil zijn dat er een fooi wordt gegeven.

 

Bij betaling zie je dan de ober heel lang wanhopig zoeken naar wisselgeld...

 

Waar ik misschien eerst twijfelde weet ik nu zeker dat er geen fooi gegeven gaat worden shocked

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Origineel bericht van: borsjea
In een restaurant nota zit hier in Nederland al 15 % bedieningsgeld, ongeacht of de bediening goed of slecht is, fooi is overbodig.


Is dat zo?


ja dat is zo en dat geldt voor de meeste west-Europese landen.
Als het goed is staat dit ook vermeldt op de prijslijst van een restaurant en op je bon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pin vrijwel altijd, dan heb je dat geklooi met dat wisselgeld niet en zeg je gewoon het bedrag dat je wilt geven.

 

Gisteren uit wezen eten voor circa 100 euro, bediening was prettig want ik zat in mijn stam(eet)café op de markt in Wageningen, dus bij het pinnen er 5 euro bovenop laten doen.

 

Maar nogmaals, ik zou liever hebben dat het gebruikelijk wordt dat er geen fooi wordt gegeven.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Han Peekel
Zat zaterdag even op een terras in FerdinandBol straat in Amsterdam moest 2,75 euro betalen voor een minikopje koffie waar een slok koffie in zat,ga dan echt geen fooi meer geven.


Maar was de koffie wel lekker?

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar minimaal 10% op een etentje van 100 Euro is minimaal 10 Euro, sorry hoor maar dat vind ik echt teveel.

 

Zijn wij nou zo zuinig? Als er op mijn werk in België bijvoorbeeld een kind van een collega is geboren geeft men grif 10 euro de man. Ik krijg dat kind nooit te zien, heb nauwelijks een band met die collega en toch verwacht men van mij ook die 10 euro te geven. Is het nou zo vreemd dat ik daar moeite mee heb?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: borsjea
Origineel bericht van: Neptunus
Origineel bericht van: borsjea
In een restaurant nota zit hier in Nederland al 15 % bedieningsgeld, ongeacht of de bediening goed of slecht is, fooi is overbodig.


Is dat zo?


ja dat is zo en dat geldt voor de meeste west-Europese landen.
Als het goed is staat dit ook vermeldt op de prijslijst van een restaurant en op je bon


Nou, niet helemaal.
Er moet inderdaad verplicht de volgende tekst of een tekst van gelijke strekking in de menukaart staan:
Prijzen zijn inclusief BTW en bediening

Het "bedieningsgeld" is echter geen percentage of een opslag van een prijs. Het is gewoon een onderdeel van de prijs net zoals gas, water, enz. enz.
Maar dus wel altijd inclusief.

Een fooi moet je niet zien als een betaling van de bediening,
maar slechts een vrijwillige opslag op de betaling voor kwaliteit in geboden diensten.

Ik werk zelf in een hotel en bij ons gaat alles in één pot die vervolgens onder ALLE medewerkers wordt verdeeld.
Helaas is dit niet overal zo, gasten vragen ons ook geregeld wat er met de fooi gedaan wordt.
Je kan het dus gewoon vragen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...